- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Конвенція
Офіційний переклад
Конвенція Ради Європи
про доступ до офіційних документів
Дата прийняття: |
18.06.2009 |
Дата підписання від імені України: |
12.04.2018 |
Дата ратифікації Україною: |
20.05.2020 |
Дата набрання чинності для України: |
01.12.2020 |
Преамбула
Держави - члени Ради Європи та інші держави, що підписали цю Конвенцію;
вважаючи, що завдання Ради Європи полягає у досягненні більшої єдності її членів, особливо з метою збереження та реалізації ідеалів і принципів, які є їхнім спільним надбанням;
беручи до уваги також Декларацію Комітету Міністрів Ради Європи щодо свободи висловлювань та інформації, прийняту 29 квітня 1982 року, а також рекомендації Комітету Міністрів державам-членам №R(81)19 про доступ до інформації, що знаходиться в розпорядженні державних органів, №R(91)10 про передачу третім особам персональних даних, що знаходяться в розпорядженні державних органів, №R(97)18 про захист персональних даних, що збираються і обробляються в статистичних цілях, № R(2000)13 про європейську політику щодо доступу до архівів та Rec(2002)2 про доступ до офіційних документів;
підкреслюючи важливе значення, яке в плюралістичному і демократичному суспільстві має прозорість діяльності державних органів;
враховуючи, що здійснення права доступу до офіційних документів:
(і) надає суспільству джерело інформації;
(іі) допомагає громадськості формувати думку про стан суспільства та про державні органи;
(ііі) сприяє єдності, результативності, ефективності та підзвітності державних органів, допомагаючи, тим самим, підтвердженню їх легітимності;
вважаючи тому, що всі офіційні документи є в принципі відкритими і відтак у доступі до них може бути відмовлено лише у зв’язку із захистом інших прав і законних інтересів;
домовились про таке:
Розділ I
Стаття 1
Загальні положення
1. Викладені нижче принципи повинні розумітися як такі, що не обмежують ті норми і положення національного законодавства та міжнародних договорів, які визнають більш широке право на доступ до офіційних документів.
2. Для цілей цієї Конвенції:
а. (і) під поняттям "державні органи" розуміється:
1 - урядові та адміністративні органи на національному, регіональному та місцевому рівнях;
2 - органи законодавчої та судової влади у тій мірі, в якій вони виконують адміністративні функції згідно з національним законодавством;
3 - фізичні чи юридичні особи у тій мірі, в якій вони виконують адміністративні повноваження.
(іі) Кожна Сторона під час підписання або депонування ратифікаційної грамоти, документа про прийняття, затвердження або приєднання, в заяві на ім'я Генерального секретаря Ради Європи, може заявити, що визначення поняття "державні органи" також включає в себе один чи декілька з наступних:
1 - органи законодавчої влади щодо їхніх інших функцій;
2 - органи судової влади щодо їхніх інших функцій;
3 - фізичні чи юридичні особи у тій мірі, в якій вони виконують державні функції або управляють державними коштами відповідно до національного законодавства.
b. під поняттям "офіційні документи" розуміється будь-яка інформація, записана у будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.
Стаття 2
Право доступу до офіційних документів
1. Кожна Сторона гарантує право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів.
2. Кожна Сторона вживає необхідних заходів у своєму національному законодавстві для впровадження положень щодо доступу до офіційних документів, передбачених цією Конвенцією.
3. Такі заходи повинні бути прийняті не пізніше набрання чинності цією Конвенцією стосовно відповідної Сторони.
Стаття 3
Можливі обмеження доступу до офіційних документів
1. Кожна Сторона може обмежувати право доступу до офіційних документів. Обмеження повинні бути чітко встановлені у законі, бути необхідними у демократичному суспільстві і бути пропорційними цілям захисту:
a. національної безпеки, оборони та міжнародних відносин;
b. громадської безпеки;
c. попередження, розслідування та судового переслідування кримінальної діяльності;
d. дисциплінарного розслідування;
e. перевірки, контролю та нагляду з боку державних органів;
f. приватного життя та інших законних приватних інтересів;
g. комерційних та інших економічних інтересів;
h. економічної, монетарної політики і політики обмінного курсу держави;
і. рівності сторін у судовому провадженні та ефективного здійснення правосуддя;
j. навколишнього середовища, або
k. обговорень всередині державного органу або між такими органами стосовно вивчення питання.
Держави, яких це стосується, під час підписання або депонування ратифікаційної грамоти, документа про прийняття, затвердження або приєднання, у заяві на ім'я Генерального секретаря Ради Європи можуть заявити, що листування з правлячою сім’єю та її двором або главою держави може також бути включено до можливих обмежень.
2. У доступі до інформації, що міститься в офіційному документі, може бути відмовлено у разі, якщо її розголошення завдасть або ймовірно може завдати шкоди хоча б одному з інтересів, перелічених у пункті 1, якщо тільки відсутній переважаючий суспільний інтерес в оприлюднені такої інформації.
3. Сторони розглядають питання щодо встановлення часових термінів, після закінчення яких згадані в пункті 1 обмеження більше не застосовуються.
Стаття 4
Запити про доступ до офіційних документів
1. Заявник щодо офіційного документу не зобов’язаний вказувати підстави для отримання доступу до офіційного документу.
2. Сторони можуть надати заявникам право залишатися анонімними, окрім випадків, коли розкриття особи є необхідним для опрацювання запиту.
3. Вимоги до запиту не повинні бути більшими, ніж це необхідно для опрацювання запиту.
Стаття 5
Опрацювання запитів про доступ до офіційних документів
1. Державний орган сприяє заявнику, наскільки це практично можливо, ідентифікувати запитуваний офіційний документ.
2. Запит про доступ до офіційного документу розглядається будь-яким державним органом, в розпорядженні якого знаходиться документ. Якщо державний орган не має у розпорядженні запитуваного офіційного документу або якщо він не уповноважений опрацьовувати цей запит, він повинен, коли це можливо, спрямувати запит чи заявника до компетентного державного органу.
3. Запити про доступ до офіційних документів розглядаються на рівних засадах.
4. Запит про доступ до офіційних документів розглядається невідкладно. Рішення приймається, повідомляється і виконується якомога швидше або в розумний строк, який встановлений заздалегідь.
5. У доступі до офіційного документу може бути відмовлено:
(і) якщо, незважаючи на сприяння державного органу, запит залишається занадто невизначеним, щоб дозволити ідентифікувати офіційний документ, або
(іі) якщо запит є явно невиправданим.
6. Орган державної влади, який повністю чи частково відмовив у доступі до офіційного документу, повинен обґрунтувати таку відмову. Заявник має право отримати на вимогу письмове обґрунтування такої відмови від державного органу.
Стаття 6
Форми доступу до офіційних документів
1. У разі надання доступу до офіційного документу заявник має право обрати чи ознайомитися з оригіналом або копією, чи отримати копію цього документу в будь-якій доступній формі або форматі за своїм вибором, якщо тільки висловлене побажання не є невиправданим.
2. У разі обмеження доступу до деякої інформації, що міститься в офіційному документі, державний орган повинен, тим не менш, надати доступ до решти інформації, що у ньому міститься. Будь-які пропуски у документі повинні бути чітко позначені. Однак, якщо часткова версія документа вводить в оману або не має сенсу, або покладає явно необґрунтоване навантаження на орган щодо оприлюднення решти документу, у такому доступі може бути відмовлено.
3. Державний орган може надати доступ до офіційного документу, вказавши заявнику легкодоступні альтернативні джерела.
Стаття 7
Стягнення плати за доступ до офіційних документів
1. Ознайомлення з офіційними документами у приміщеннях державного органу є безкоштовним. Це не перешкоджає Сторонам встановлювати плату за відповідні послуги, що надаються архівами та музеями.
2. За надання копії офіційного документа з заявника може стягуватися збір, який має бути розумним і не перевищувати фактичних витрат на виготовлення копії та доставку документа. Тарифи оплати повинні бути опубліковані.
Стаття 8
Процедура перегляду
1. Заявник, чий запит про надання офіційного документу було відхилено, прямо чи опосередковано, повністю або частково, повинен мати право доступу до процедури перегляду рішення судом або іншим незалежним та неупередженим органом, утвореним відповідно до закону.
2. Заявнику завжди надається доступ до швидкої і недорогої процедури перегляду, що полягає або у повторному розгляді державним органом, або у перегляді відповідно до пункту 1.
Стаття 9
Додаткові заходи
Сторони інформують громадськість про її право на доступ до офіційних документів та про порядок реалізації цього права. Вони також вживають належних заходів для:
а. навчання державних органів щодо їхніх обов’язків у забезпеченні цього права;
b. надання інформації з питань або діяльності, за які вони відповідають;
c. ефективного адміністрування своїх документів для забезпечення легкого доступу до них;
d. застосування чітких і встановлених правил зберігання та знищення своїх документів.
................Перейти до повного тексту