- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Угода
УГОДА
між Україною та Європейським Союзом про участь України в "Митниці", Програмі Союзу для співробітництва в митній сфері
| Дата вчинення: | 05.09.2022 |
| Дата ратифікації Україною: | 29.06.2023 |
| Дата набрання чинності для України: | 31.07.2023 |
Україна,
з однієї сторони,
та
Європейська комісія (далі - Комісія) від імені Європейського Союзу, з іншої сторони,
далі - Сторони,
ОСКІЛЬКИ Протокол III про Рамкову угоду між Україною і Європейським Союзом про загальні принципи участі України в програмах Європейського Союзу, доданий до
Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони-1, передбачає, що особливі умови участі України в кожній окремій програмі, зокрема фінансовий внесок, який підлягає сплаті, та процедури звітності та оцінки, визначаються в Меморандумі про взаєморозуміння між Комісією та компетентними органами України на основі критеріїв, встановлених відповідними програмами;
__________
-1 OJ L 161, 29.05.2014, р. 3-2137
ОСКІЛЬКИ програма "Митниця" зі співробітництва в митній сфері була створена Регламентом Європейського парламенту і Ради (ЄС) № 2021/444-2;
__________
-2 OJ L 87, 15.03.2021, р. 1-16
ОСКІЛЬКИ конкретні умови асоційованої участі визначаються міжнародною угодою між Союзом та асоційованою країною;
ОСКІЛЬКИ, відповідно до пунктів (a) та (b) частини першої статті 5 Регламенту (ЄС) № 2021/444, країни, що приєднуються, країни-кандидати і потенційні кандидати та країни, на які поширюється Європейська політика сусідства, можуть, відповідно до загальних принципів і загальних положень та умов участі для таких країн, брати участь у програмах Союзу, визначених у відповідних рамкових угодах і рішеннях Ради асоціації або подібних угодах, та відповідно до особливих умов, встановлених угодами між Союзом і такими країнами;
ВИЗНАЮЧИ загальні принципи, викладені в Регламенті (ЄС) 2021/444 Європейського парламенту і Ради;
ВИЗНАЮЧИ цілі програми "Митниця" щодо підтримки митного союзу та митних органів, які працюють разом та діють як одне ціле для захисту фінансових та економічних інтересів Союзу і його держав-членів, для забезпечення охорони та безпеки в межах Союзу та для захисту Союзу від недобросовісної та незаконної торгівлі і водночас для сприяння законній підприємницькій діяльності;
ДОМОВИЛИСЯ ПРО ТАКЕ:
Стаття 1. Обсяг асоційованої участі
Україна бере участь як асоційована країна та робить свій внесок щодо таких частин програми "Митниця", зазначених у Регламенті Європейського парламенту і Ради (ЄС) № 2021/444 від 11 березня 2021 року:
a) види діяльності, визначені у підпунктах (a), (b), (d) та (e) першої частини пункту (3) статті 7 Регламенту № 2021/444, крім випадків, коли з огляду на характер або зміст виду діяльності участь України не є доцільною;
b) за умови наявності відповідних правових вимог, участь у діяльності з розбудови IT потенціалу, як зазначено у підпункті (c) першої частини пункту (3) та у пунктах (4) і (5) статті 7 Регламенту (ЄС) № 2021/444. Участь у такій діяльності починається з дати, узгодженої обома сторонами.
Стаття 2. Умови участі у програмі "Митниця"
1. Україна бере участь у діяльності в рамках програми "Митниця" згідно з умовами, встановленими Протоколом III про Рамкову угоду між Україною і Європейським Союзом про загальні принципи участі України у програмах Європейського Союзу, та на умовах, визначених цією Угодою, правовими актами, зазначеними в статті 1 цієї Угоди, а також будь-якими іншими положеннями, що стосуються реалізації програми "Митниця", у їхніх останніх редакціях.
2. Якщо інше не передбачено умовами, зазначеними у пункті 1 цієї статті, юридичні особи, які засновані, зареєстровані чи ведуть діяльність в Україні, можуть брати участь у діяльності в рамках програми "Митниця" на умовах, рівнозначних тим, що застосовуються до юридичних осіб, які засновані, зареєстровані чи ведуть діяльність в Союзі, у тому числі з урахуванням обмежувальних заходів ЄС-3.
__________
-3 Обмежувальні заходи ЄС застосовуються відповідно до статті 29 Договору про Європейський Союз або
статті 215 Договору про функціонування Європейського Союзу
3. Представники України мають право брати участь як спостерігачі у комітеті, зазначеному у статті 17 Регламенту № 2021/444 про створення програми "Митниця", без права голосу та при розгляді питань, які стосуються України.
4. Витрати на проїзд і проживання представників та експертів з України, пов’язані з участю як спостерігачів у роботі комітету, зазначеного у статті 17 Регламенту № 2021/444 про створення програми "Митниця", або в інших зустрічах, що стосуються реалізації програми "Митниця", відшкодовує Комісія на такій самій основі та відповідно до процедур, що застосовуються до представників держав-членів Європейського Союзу.
5. Україна має вжити всіх необхідних заходів, залежно від випадку, щоб забезпечити звільнення товарів та послуг, придбаних в Україні або імпортованих в Україну, які повністю або частково фінансуються відповідно до угод та/або контрактів про надання гранту, укладених на виконання діяльності відповідно до цієї Угоди, від митних платежів, ввізного мита та інших податків та зборів, у тому числі ПДВ, які застосовуються в Україні.
Стаття 3. Фінансовий внесок
1. Участь України або юридичних осіб України у програмі "Митниця" обумовлена сплатою Україною фінансового внеску до програми та фінансовою участю у покритті пов’язаних із нею управлінських, виконавчих та операційних витрат, фінансування яких здійснюється за рахунок загального бюджету Союзу (далі - "бюджет Союзу"). Правила, які застосовуються до фінансового внеску України, визначені в Додатку I.
2. Фінансовий внесок складається із суми:
a) операційного внеску; та
b) внеску за участь.
3. Фінансовий внесок здійснюється у формі щорічного платежу, що здійснюється одним платежем, який має бути зроблено не пізніше травня.
4. Операційний внесок покриває операційні та допоміжні витрати, пов’язані з реалізацією програми, та є додатковим до асигнованих і фактично виділених коштів, передбачених у бюджеті Союзу та остаточно затверджених для програми "Митниця".
5. Операційний внесок здійснюється на основі базового внеску, що визначається як співвідношення валового внутрішнього продукту (ВВП) України у ринкових цінах до ВВП Союзу у ринкових цінах. ВВП у ринкових цінах, що має застосовуватись, визначається спеціальними службами Комісії на основі останніх статистичних даних, наявних для бюджетних розрахунків у році, що передує року, в якому щорічний платіж підлягає сплаті. Коригування цього базового внеску зазначено в Додатку I.
6. Операційний внесок розраховується із застосуванням скоригованого базового внеску до суми початкових асигнувань у бюджеті Союзу, що була остаточно затверджена на відповідний рік для фінансування програми "Митниця".
7. Внесок за участь становить 4% від щорічного початкового операційного внеску, розрахованого відповідно до пунктів (5) та (6), і підлягає поетапній сплаті, як визначено у Додатку I. До внеску за участь не застосовуються ретроспективні коригування або виправлення.
8. Союз надає Україні інформацію щодо її фінансової участі, яка міститься в бюджетних, облікових, виконавчих та звітних документах, наданих до бюджетних та виконавчих органів Союзу стосовно програми "Митниця". Така інформація надається з урахуванням правил Союзу та України щодо конфіденційності і захисту даних, та без обмеження стосовно інформації, яку Україна має право отримувати згідно з Додатком II.
9. Усі внески України або платежі від Союзу та розрахунки сум, що підлягають сплаті або отриманню, мають здійснюватися в євро.
10. Для процедур, пов’язаних із запитами, контрактами та звітами, а також для інших адміністративних аспектів програми використовується англійська мова.
Стаття 4. Моніторинг, звітування та оцінювання
1. Без обмеження повноважень Комісії, Європейського управління з питань запобігання зловживанням та боротьби з шахрайством (OLAF) та Європейського суду аудиторів щодо моніторингу та оцінювання програми "Митниця", участь України у програмі "Митниця" перебуває під постійним спільним моніторингом України та Комісії на партнерських засадах.
2. Правила, що стосуються належного фінансового управління, у тому числі фінансового контролю, відшкодування та інші заходи з протидії шахрайству щодо коштів Союзу відповідно до цієї Угоди, викладені у Додатку II.
Стаття 5. Прикінцеві положення
1. Ця Угода набирає чинності з дати, коли Сторони повідомлять одна одну дипломатичними каналами про завершення їхніх внутрішніх процедур, необхідних для набрання нею чинності.
2. Ця Угода застосовується з 1 січня 2022 року. Вона залишатиметься чинною протягом строку, необхідного для завершення всіх проєктів та заходів, що фінансуються за рахунок програми "Митниця", всіх заходів, необхідних для захисту фінансових інтересів Європейського Союзу та дотримання всіх фінансових зобов’язань, які випливають із виконання цієї Угоди між Сторонами.
3. Застосування цієї Угоди може бути зупинено Європейським Союзом у разі несплати фінансового внеску, що підлягає сплаті Україною, як визначено у розділі II Додатка I.
Повідомлення про зупинення застосування цієї Угоди надається Комісією Україні у вигляді офіційного листа-повідомлення, що набуває чинності через 15 днів після отримання такого повідомлення Україною.
У випадку зупинення застосування цієї Угоди, юридичні особи, які засновані, зареєстровані чи ведуть діяльність в Україні, не мають права брати участі у конкурсних процедурах, які ще не були завершені, коли зупинення набуло чинності. Конкурсна процедура вважається завершеною, коли за результатами такої процедури були оформлені юридичні зобов’язання.
Зупинення не стосується юридичних зобов’язань, які були прийняті до набуття чинності зупиненням. Ця Угода продовжує застосовуватися до таких юридичних зобов’язань.
Європейський Союз невідкладно повідомляє Україну про отримання Комісією всієї суми фінансового внеску. Після такого повідомлення зупинення скасовується з невідкладним застосуванням.
З дати скасування зупинення, юридичні особи України знову мають право брати участь у конкурсних процедурах, розпочатих після цієї дати, та в конкурсних процедурах, розпочатих до цієї дати, для яких строки подання заявок не закінчилися.
4. Будь-яка Сторона може припинити дію цієї Угоди у будь-який час шляхом надсилання іншій Стороні дипломатичними каналами письмового повідомлення про свій намір припинити її дію.
Припинення дії набирає чинності через три календарні місяці з дати, коли письмове повідомлення надійде адресатові. Дата, з якої припинення набирає чинності, становить дату припинення в цілях цієї Угоди.
5. Якщо ця Угода припиняється згідно з пунктом (4), Сторони погоджуються, що:
(a) проєкти або заходи, щодо яких були прийняті юридичні зобов’язання після набрання чинності цією Угодою та до припинення дії цієї Угоди, триватимуть до їх завершення згідно з умовами, викладеними в цій Угоді;
(b) щорічний фінансовий внесок за рік N, протягом якого ця Угода припиняє дію, підлягає сплаті відповідно до статті 3;
(c) після року, протягом якого ця Угода припиняє дію, Україна, у разі доступу до або експлуатації Спільної комунікаційної мережі / Спільного системного інтерфейсу (CCN/CSI) та її застосунків, сплачуватиме на щорічній основі відповідну вартість як будь-яка неасоційована країна, що бере участь у програмі.
Комісія повідомляє Україні вартість доступу та використання CCN/CSI та їхніх застосунків у найкоротший строк і не пізніше оголошення першого запиту щодо сплати коштів за фінансовий рік.
Сторони вирішують за спільною згодою будь-які інші наслідки припинення дії цієї Угоди.
6. Додатки до цієї Угоди становлять невід’ємну частину цієї Угоди.
7. Зміни до цієї Угоди можуть бути внесені тільки у письмовій формі за взаємною згодою Сторін. Зміни набувають чинності шляхом застосування тієї ж процедури, що й для набуття чинності цією Угодою.
Вчинено у Брюсселі 5 вересня 2022 року. Ця Угода укладається у двох оригінальних примірниках українською та англійською мовами. У випадку розбіжностей в тлумаченні, текст англійською мовою має переважну силу.
................Перейти до повного тексту