- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 27 серпня 2024 р. № 984 Київ |
Про затвердження Порядку щорічного погодження пропозицій щодо окремих фінансових показників, а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій, які включатимуться до листа очікувань власника, а також до фінансових планів, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу суб’єктів господарювання державного сектору економіки
Відповідно до підпункту "р-1
" пункту 18 частини другої
статті 5, частини другої
статті 11-6 Закону України "Про управління об’єктами державної власності", частини другої
статті 75, частини третьої
статті 89 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок щорічного погодження пропозицій щодо окремих фінансових показників, а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій, які включатимуться до листа очікувань власника, а також до фінансових планів, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що додається.
2. Установити, що визначені Порядком, затвердженим цією постановою, строки подання та погодження відповідних пропозицій не застосовуються під час формування річних фінансових та інвестиційних планів на 2025 рік, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу, першим плановим роком для яких є 2025 рік.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.
Прем'єр-міністр України |
Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 25 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 серпня 2024 р. № 984
ПОРЯДОК
щорічного погодження пропозицій щодо окремих фінансових показників, а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій, які включатимуться до листа очікувань власника, а також до фінансових планів, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу суб’єктів господарювання державного сектору економіки
1. Цей Порядок визначає організаційні засади щорічного погодження Мінфіном (в окремих випадках - за додатковою участю Кабінету Міністрів України) пропозицій органів управління державних унітарних підприємств, загальних зборів господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, які є суб’єктами природних монополій або плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень (далі - орган управління/загальні збори суб’єкта господарювання) щодо окремих фінансових показників, а саме коефіцієнтів рентабельності, ліквідності та платоспроможності (далі - коефіцієнти), а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій, які включатимуться до листа очікувань власника, а також до фінансових планів, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу суб’єктів господарювання державного сектору економіки.
2. Дія цього Порядку поширюється на таких суб’єктів господарювання державного сектору економіки, як державні унітарні підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, які є суб’єктами природних монополій або плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень (далі - суб’єкти господарювання).
Метою погодження Мінфіном окремих фінансових показників, а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій є забезпечення дотримання балансу між обсягами виплат на користь держави та розвитком суб’єкта господарювання, а також запобігання виникненню фіскальних ризиків, пов’язаних із діяльністю суб’єктів господарювання, та/або своєчасного реагування у частині мінімізації їх впливу на показники державного бюджету.
3. Для цілей цього Порядку державним унітарним підприємством, господарським товариством, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку якого перевищує 50 млн. гривень, вважається державне унітарне підприємство, господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, яке за результатами фінансово-господарської діяльності фактично отримало в минулому році та/або планує отримати в поточному або плановому році за показником "чистий фінансовий результат" (прибуток) 50 млн. гривень і більше.
4. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
квазіфіскальні операції - операції суб’єктів господарювання, що не відображаються у показниках бюджету, але можуть призвести до зменшення надходжень бюджету та/або потребувати додаткових витрат бюджету в майбутньому.
До квазіфіскальних операцій належить, зокрема, але не виключно, надання позик на пільгових умовах, надання послуг за цінами (тарифами), нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, перевезення залізничним транспортом пільгових категорій пасажирів;
суб’єкт природної монополії - державне унітарне підприємство, господарське товариство, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, яке виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії, територією провадження господарської діяльності якого є вся територія України.
5. Суб’єкти управління об’єктами державної власності надають до 1 березня року, що передує плановому, Мінфіну інформацію про державні унітарні підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. гривень, за формою згідно з додатком 1.
Інформація про суб’єктів господарювання, функції з управління якими здійснює Кабінет Міністрів України, подається до Мінфіну до 1 березня року, що передує плановому, за формою згідно з додатком 1 від Мінекономіки, а щодо АТ "Укрзалізниця" - від Мінінфраструктури, щодо АТ "УОП" - від Мінстратегпрому.
Антимонопольний комітет надає до 1 березня року, що передує плановому, Мінфіну перелік суб’єктів природних монополій.
Мінфін на підставі інформації, отриманої відповідно до цього пункту, формує щороку до 15 березня року, що передує плановому, перелік суб’єктів господарювання, пропозиції органів управління/загальних зборів яких у плановому періоді погоджуються відповідно до цього Порядку, та розміщує його на своєму офіційному веб-сайті.
Зазначений перелік може бути уточнений після його опублікування у разі надходження додаткової (уточненої) інформації від Антимонопольного комітету та/або суб’єктів управління об’єктами державної власності.
6. Для оцінки окремих фінансових показників, а також обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій з метою їх погодження відповідно до цього Порядку суб’єкти господарювання поділяються на три групи:
1 група - суб’єкти господарювання, які у плановому періоді під час провадження фінансово-господарської діяльності не прогнозують: отримання бюджетного фінансування, залучення кредитів під державні гарантії або отримання кредитів з державного бюджету під процентні ставки, нижчі від ринкових, здійснення квазіфіскальних операцій;
2 група - суб’єкти господарювання, які у плановому періоді прогнозують здійснення квазіфіскальних операцій;
3 група - суб’єкти господарювання, які у плановому періоді під час провадження фінансово-господарської діяльності прогнозують отримання бюджетного фінансування, залучення кредитів під державні гарантії або отримання кредитів з державного бюджету під процентні ставки, нижчі від ринкових.
Суб’єкти господарювання, які у плановому році під час провадження фінансово-господарської діяльності прогнозують як залучення кредитів під державні гарантії, так і здійснення квазіфіскальних операцій, в цілях цього Порядку належать до 2 групи.
Суб’єкти господарювання, які у плановому році під час провадження фінансово-господарської діяльності прогнозують як отримання бюджетного фінансування, так і здійснення квазіфіскальних операцій, в цілях цього Порядку належать до 3 групи.
7. До загального переліку окремих фінансових показників, пропозиції щодо яких погоджує Мінфін відповідно до цього Порядку, належать розраховані на кінець планового року такі коефіцієнти:
1) рентабельності:
коефіцієнт рентабельності діяльності;
коефіцієнт рентабельності операційних витрат;
коефіцієнт зростання операційних витрат;
коефіцієнт рентабельності EBITDA;
коефіцієнт рентабельності власного капіталу;
коефіцієнт рентабельності активів;
коефіцієнт зростання доходів;
2) платоспроможності:
коефіцієнт фінансової стійкості;
коефіцієнт покриття EBITDA фінансових витрат;
коефіцієнт відношення боргу до EBITDA;
коефіцієнт відношення боргу до власного капіталу;
коефіцієнт відношення боргу до активів;
3) ліквідності:
коефіцієнт поточної ліквідності;
коефіцієнт швидкої ліквідності;
коефіцієнт абсолютної ліквідності;
період обороту дебіторської заборгованості;
період обороту кредиторської заборгованості.
Формули розрахунку коефіцієнтів та моделі розрахунку інтегрального показника коефіцієнтів для відповідних груп суб’єктів господарювання визначено в додатках 2, 3, 4.
8. Для суб’єктів господарювання 1 групи до пропозицій щодо окремих фінансових показників, а також щодо обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій (далі - пропозиції) включаються п’ять коефіцієнтів: коефіцієнт рентабельності діяльності, коефіцієнт фінансової стійкості та коефіцієнт поточної ліквідності, два додаткових коефіцієнти на вибір з переліку фінансових показників, визначених у додатку 2, з урахуванням специфіки діяльності суб’єкта господарювання. При цьому додаткові коефіцієнти не можуть входити до однієї і тієї ж групи показників (рентабельності, платоспроможності, ліквідності) та повинні бути в межах контролю управління діяльністю суб’єкта господарювання, узгоджуватися з його основними стратегічними цілями та не повторюватись, якщо вони вимірюють подібні аспекти діяльності суб’єкта господарювання.
Для суб’єктів господарювання, основним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, у разі їх віднесення до 1 групи до пропозицій включаються п’ять коефіцієнтів: коефіцієнт рентабельності власного капіталу, коефіцієнт фінансової стійкості та коефіцієнт поточної ліквідності, два додаткових коефіцієнти на вибір з переліку фінансових показників, визначених у додатку 2. Додаткові коефіцієнти повинні враховувати специфіку фінансово-господарської діяльності суб’єкта господарювання у сфері надання фінансових послуг та повинні бути в межах контролю управління діяльністю суб’єкта господарювання, узгоджуватися з його основними стратегічними цілями та не повторюватися, якщо вони вимірюють подібні аспекти діяльності суб’єкта господарювання.
До пропозицій суб’єктів господарювання 2 групи включаються п’ять коефіцієнтів: коефіцієнт рентабельності власного капіталу, коефіцієнт фінансової стійкості та коефіцієнт поточної ліквідності, два додаткових коефіцієнти на вибір з переліку фінансових показників, визначених у додатку 3, з урахуванням специфіки діяльності суб’єкта господарювання. При цьому додаткові коефіцієнти не можуть входити до однієї і тієї ж групи показників (рентабельності, платоспроможності, ліквідності) та повинні бути в межах контролю управління діяльністю суб’єкта господарювання, узгоджуватися з його основними стратегічними цілями та не повторюватися, якщо вони вимірюють подібні аспекти діяльності суб’єкта господарювання.
До пропозицій суб’єктів господарювання 3 групи включаються коефіцієнти, визначені в додатку 4.
9. Пропозиції, надані наглядовою радою суб’єкта господарювання (у разі її утворення), розглядаються органом управління/загальними зборами суб’єкта господарювання та до 30 березня року, що передує плановому, подаються органом управління/загальними зборами на погодження Мінфіну за формою згідно з додатком 5.
Пропозиції наглядової ради суб’єктів господарювання, функції з управління якими здійснює Кабінет Міністрів України, подаються до 15 березня року, що передує плановому, Мінекономіки, а щодо АТ "Укрзалізниця" - Мінінфраструктури, щодо АТ "УОП" -Мінстратегпрому.
Пропозиції наглядової ради суб’єктів господарювання, функції з управління якими здійснює Кабінет Міністрів України, подаються до 30 березня року, що передує плановому, до Мінфіну від Мінекономіки, а щодо АТ "Укрзалізниця" - від Мінінфраструктури, щодо АТ "УОП" - від Мінстратегпрому.
До пропозицій додаються:
пояснювальна записка, яка містить: опис видів діяльності суб’єкта господарювання, поділених між його комерційною та некомерційною діяльністю; значення окремих фінансових показників за три роки, що передують поточному року (крім новостворених суб’єктів господарювання, зокрема шляхом реорганізації); а також економічне обґрунтування та розрахунки планового рівня окремих фінансових показників, обсягів виплат на користь держави, бюджетного фінансування, квазіфіскальних операцій, наведених у пропозиціях, із зазначенням джерел їх фінансування; фактори впливу на рівень таких розрахунків; опис фінансового стану суб’єкта господарювання на останню звітну дату; можливі ризики у фінансово-господарській діяльності суб’єкта господарювання у плановому році, у тому числі опис загроз його фінансовій безпеці; інформацію про планові значення фінансових ковенант, передбачених Угодами в межах реалізації суб’єктом господарювання спільних із міжнародними фінансовими організаціями проектів (за наявності);
................Перейти до повного тексту