- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 1 листопада 2022 р. № 976-р
Київ
Про схвалення Концепції створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення
1. Схвалити Концепцію створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що додається.
2. Міністерству оборони разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади в тримісячний строк розробити та подати в установленому порядку Кабінету Міністрів України проект плану заходів щодо реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 21 | |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 1 листопада 2022 р. № 976-р
КОНЦЕПЦІЯ
створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення
Загальні положення
Концепція створення системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення (далі - Концепція) визначає мету, основні принципи, шляхи вирішення проблемних питань, строки та очікувані результати щодо створення в Україні системи державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення (далі - система державного гарантування якості), спрямованої на забезпечення реалізації положень
Закону України "Про оборонні закупівлі" та запровадження процедур взаємного державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у сфері експортно-імпортних поставок.
Законодавчою основою для створення системи державного гарантування якості є
Конституція України, якою, зокрема, проголошено євроатлантичний курс України, і
Закон України "Про оборонні закупівлі". Нормативну основу для створення системи державного гарантування якості становлять міжнародні, національні та військові стандарти щодо життєвого циклу товарів, робіт і послуг оборонного призначення, управління якістю та взаємного гарантування якості.
У Концепції терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України
"Про оборонні закупівлі" та
"Про оборону України", нормативно-правових актах Кабінету Міністрів України щодо контролю якості, міжнародних стандартів ISO з менеджменту якості та стандартів НАТО серії AQAP.
Проблема, яка потребує розв’язання
Аналіз результатів вивчення механізмів управління якістю та гарантування якості товарів, робіт і послуг у державах - членах НАТО свідчить, що в таких державах створені та функціонують системи державного (урядового) гарантування якості. Головним завданням таких систем є забезпечення процесів взаємного гарантування якості у сфері експортно-імпортних поставок товарів, робіт і послуг оборонного призначення.
При цьому необхідно відзначити, що такі системи забезпечують не тільки взаємне гарантування якості між державами-партнерами у сфері закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а також застосовуються під час закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення для потреб національних сил безпеки і оборони.
Застосування механізмів системи державного гарантування якості під час закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення дає змогу:
перевіряти спроможності національних виробників (постачальників) забезпечити виконання вимог контракту (договору) щодо якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
контролювати дотримання виробниками (постачальниками) вимог замовників щодо якості під час виробництва (постачання) товарів, робіт і послуг оборонного призначення, визначених у контрактах (договорах);
перевіряти відповідність (здійснювати аудит) виготовлених, поставлених товарів, робіт і послуг оборонного призначення згідно з вимогами, встановленими замовниками у контрактах (договорах);
забезпечити гнучкий підхід щодо контролю якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у разі, коли обсяг та способи такого контролю залежать від рівня ризиків, пов’язаних із їх закупівлею.
Існуюча в Україні система забезпечення якості товарів робіт і послуг оборонного призначення базується на застарілих підходах щодо управління якістю та орієнтована переважно на контроль якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення, не враховує вимоги міжнародних стандартів і стандартів НАТО та в цілому є несумісною з аналогічними системами держав-партнерів.
На сьогодні основною проблемою, яка потребує розв’язання, є відсутність в Україні системи державного гарантування якості, яка б реалізувала механізми оцінки відповідності процесів забезпечення якості товарів оборонного призначення відповідно до
Закону України "Про оборонні закупівлі" та забезпечила взаємне державне гарантування якості у сфері експортно-імпортних поставок товарів оборонного призначення відповідно до стандартів НАТО серії AQAP, зокрема:
невизначеність політики з питань якості щодо товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
несформованість нормативно-правової та нормативної бази щодо функціонування системи державного гарантування якості;
відсутність організаційної основи системи державного гарантування якості та кваліфікованих фахівців з державного гарантування якості;
відсутність відповідних національних і військових стандартів та методичних документів щодо державного гарантування якості;
недостатнє інформаційне забезпечення державних замовників у сфері оборони та виконавців державних контрактів (договорів) з питань державних закупівель (далі - державні замовники та виконавці) та з питань функціонування системи державного гарантування якості.
На сьогодні вже зроблено перші кроки щодо створення національної системи державного гарантування якості, зокрема:
постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 2021 р.
№ 622 "Про уповноважений орган з державного гарантування якості" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 50, ст. 3084) визначено уповноважений орган з державного гарантування якості;
розпочато роботу із запровадження національних і військових стандартів щодо державного гарантування якості;
започатковано навчання фахівців з державного гарантування якості.
Здійснення зазначених заходів є важливим, але недостатнім кроком для створення системи державного гарантування якості. Створення та забезпечення функціонування системи державного гарантування якості вимагає комплексного і системного підходу до вирішення всіх проблемних питань на державному рівні та у сфері оборонно-промислового комплексу.
За таких обставин питання щодо створення і функціонування системи державного гарантування якості, насамперед, потребує нормативно-правового, законодавчого врегулювання, зокрема визначення завдань, функцій, повноважень та відповідальності відповідних суб’єктів системи державного гарантування якості, порядку їх взаємодії, а також запровадження єдиних стандартів з якості у секторі безпеки і оборони, формування методичної бази функціонування системи та підготовки кваліфікованих фахівців з державного гарантування якості.
................Перейти до повного тексту