- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 жовтня 2012 р. № 967 Київ |
Про затвердження Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2026 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму забезпечення молоді житлом на 2013-2026 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури разом з Міністерством фінансів передбачати під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми, виходячи з можливостей державного бюджету.
3. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям передбачати під час складання проектів місцевих бюджетів на відповідний рік кошти, необхідні для виконання завдань і заходів Програми.
4. Державному фонду сприяння молодіжному житловому будівництву разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями визначати щороку завдання з виконання Програми, здійснювати контроль та подавати Кабінетові Міністрів України інформацію про хід їх виконання.
Прем'єр-міністр України |
М.АЗАРОВ |
Інд. 70 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 жовтня 2012 р. № 967
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
)
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
забезпечення молоді житлом на 2013-2026 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Більшість молодих сімей не мають можливості доступу на ринок житла без бюджетної підтримки. Проблема забезпечення молодих сімей житлом є дуже актуальною в Україні.
Обов’язком держави є розроблення реального інструменту для реалізації житлових прав громадян. Саме гостра житлова проблема є однією з причин міграції української молоді за кордон.
У період з 2013 по 2023 р. передбачалося виділити кошти для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла у розмірі 2995,603 млн. гривень, у тому числі із:
державного бюджету - 391,721 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 2603,882 млн. гривень.
Станом на 1 липня 2023 р. профінансовано лише 1572,7 млн. гривень, у тому числі із:
державного бюджету - 538 млн. гривень;
місцевих бюджетів - 1034,7 млн. гривень.
За рахунок коштів державного бюджету надано 918 пільгових довгострокових кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла, додатково за рахунок реінвестування бюджетних коштів (коштів від повернення) - 399 кредитів та за рахунок коштів місцевих бюджетів - 1656 кредитів. Ці показники включають 109 пільгових довгострокових кредитів, що були надані починаючи з 2019 року внутрішньо переміщеним особам з числа молоді.
За час реалізації механізму часткової компенсації відсоткової ставки кредитів комерційних банків часткову компенсацію надано 17,9 тис. молодих сімей та одиноких громадян, на здійснення заходів з надання часткової компенсації відсоткової ставки спрямовано 336,7 млн. гривень коштів державного бюджету.
Станом на 1 липня 2023 р. у відкритих реєстрах державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" з метою участі у Державній програмі забезпечення молоді житлом зареєстровано 8226 заяв громадян.
Для розв’язання житлової проблеми серед молоді, зокрема з числа внутрішньо переміщених осіб, здійснення зазначених заходів є недостатнім. Тому необхідно продовжити дію Програми та відновити її фінансування із загального фонду державного бюджету.
Мета Програми
Метою Програми є створення належних умов для забезпечення молодих сімей та одиноких молодих громадян, зокрема з числа внутрішньо переміщених осіб, житлом.
Шляхи і варіанти розв’язання проблеми
Можливі два варіанти розв’язання проблеми.
Перший варіант передбачає розв’язання проблеми забезпечення житлом молоді через реалізацію механізму забезпечення громадян доступним житлом відповідно до
статті 4 Закону України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва".
Державна підтримка будівництва доступного житла полягає у сплаті державою 30 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або наданні пільгового іпотечного житлового кредиту. Забезпечення окремих категорій громадян доступним житлом здійснюється шляхом надання одноразової безповоротної фінансової підтримки у розмірі 50 відсотків вартості нормативної площі доступного житла за рахунок державних коштів. Одержувачі державної підтримки можуть отримати кредит в банку для сплати частини вартості будівництва (придбання) доступного житла, що перевищує розмір державної підтримки, на умовах та у порядку, що визначені банком.
Однак, насамперед зазначена державна підтримка орієнтована на всіх громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, без акцентування уваги на певній цільовій групі, зокрема молодих сім’ях, що призведе до неможливості реалізації адресного підходу стосовно молодих сімей та одиноких молодих громадян.
Крім того, для придбання доступного житла громадяни повинні здійснити перший внесок у значній сумі. Проте у більшості молодих сімей, особливо з дітьми, та одиноких молодих громадян власні кошти для здійснення першого внеску відсутні.
Як свідчить практика, за таких умов неможливо досягти відчутного ефекту у забезпеченні житлом молодих сімей.
Другий, оптимальний варіант передбачає продовження строку дії Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2023 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 967, до 2026 року, що дасть можливість установити найбільш ефективний спосіб забезпечення житлом саме молоді, зокрема з числа внутрішньо переміщених осіб, шляхом реалізації механізму надання пільгових довгострокових житлових кредитів.
Обсяги та джерела фінансування наведені у додатку 1.
Завдання і заходи Програми
Основними завданнями Програми є:
забезпечення розвитку пільгового молодіжного житлового кредитування, зокрема зміна підходів до розрахунку розміру кредиту;
формування організаційних засад для здешевлення вартості будівництва і придбання житла молодими сім’ями та одинокими молодими громадянами.
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2.
Очікувані результати, ефективність Програми
Успішне виконання Програми протягом 2024-2026 років дасть змогу створити умови для забезпечення житлом близько 0,8 тис. молодих сімей та одиноких молодих громадян, зокрема з числа внутрішньо переміщених осіб.
Виконання Програми сприятиме також створенню передумов для покращення демографічної ситуації в Україні, що особливо загострилась у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації на території України, розвитку галузей промислового виробництва, створенню додаткових робочих місць, збільшенню податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів, зменшенню зовнішньої міграції молоді, що дасть змогу зберегти людський, розумовий потенціал молоді в межах країни.
Механізм виконання Програми дає змогу спрямовувати кошти спеціального фонду бюджету, що сформувались за рахунок коштів від повернення кредитів, наданих за рахунок коштів загального фонду бюджету, на надання нових кредитів.
................Перейти до повного тексту