1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 грудня 2017 р. № 954
Київ
Про затвердження Положення про використання повітряного простору України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1217 від 18.12.2018 № 374 від 03.04.2019 № 1427 від 23.12.2021 )
Відповідно до частини першої статті 23 Повітряного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про використання повітряного простору України, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
3. Центральним органам виконавчої влади до 1 червня 2018 р. забезпечити розроблення та затвердження нормативно-правових актів, що випливають із Положення, затвердженого цією постановою, та привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цією постановою.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пунктів1 і 2, які набирають чинності з 1 червня 2018 року.

Прем'єр-міністр України

В.ГРОЙСМАН

Інд. 21


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 грудня 2017 р. № 954
ПОЛОЖЕННЯ
про використання повітряного простору України
Загальні положення
1. Це Положення визначає організацію використання повітряного простору України в інтересах національної безпеки та економіки, з метою задоволення потреб користувачів повітряного простору, забезпечення безпеки використання повітряного простору.
2. Організація використання повітряного простору над відкритим морем, де відповідальність за обслуговування повітряного руху згідно з міжнародними договорами України покладена на Україну (далі - міжнародний повітряний простір), здійснюється відповідно до норм міжнародного права.
Нормативно-правове регулювання використання повітряного простору у міжнародному повітряному просторі здійснюється відповідно до міжнародних договорів України, стандартів, рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації та з урахуванням документів Європейської організації з безпеки аеронавігації, законодавства ЄС.
3. Дія цього Положення поширюється на фізичних та юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми та підпорядкованості за напрямами діяльності у галузі авіації, використання повітряного простору та діяльність яких створює або потенційно може створювати небезпеку повітряному руху, перешкоди для роботи наземних засобів зв’язку, навігації та спостереження.
4. Виконання польотів іноземними державними повітряними суднами, провадження військової діяльності з використання повітряного простору України іноземними державами здійснюється відповідно до вимог міжнародних договорів України, Повітряного кодексу України, цього Положення та інших нормативно-правових актів.
5. Терміни у цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) безпосереднє управління повітряним рухом - для цивільної авіації значення цього терміна відповідає значенню терміна "диспетчерське обслуговування повітряного руху", для державної авіації - управління повітряним рухом повітряних суден, що перебувають під управлінням відомчого органу управління повітряним рухом;
2) відомчий орган управління повітряним рухом - орган, на який покладено здійснення управління повітряним рухом у спеціально встановлених зонах (районах) та за спеціально встановленими маршрутами;
3) диспетчерська зона - контрольований повітряний простір, що простягається вгору від земної поверхні до встановленої верхньої межі;
4) диспетчерське обслуговування повітряного руху - обслуговування, що здійснюється з метою запобігання зіткненню повітряних суден між собою і повітряних суден з іншими перешкодами у зоні маневрування, прискорення і підтримки впорядкованого потоку повітряного руху;
5) диспетчерський район - контрольований повітряний простір, що простягається вгору від межі, установленої над земною поверхнею, до встановленої верхньої межі;
6) дозвіл на виконання польоту - надання експлуатанту Державіаслужбою або Генеральним штабом Збройних Сил права виконувати політ у повітряному просторі України;
7) дозвіл на використання повітряного простору - надання користувачам повітряного простору прав на використання визначеної частини (об’єму) повітряного простору України для провадження діяльності, пов’язаної з використанням повітряного простору, у порядку, що визначається органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України;
8) заборонена зона - частина повітряного простору встановлених розмірів над територією або територіальними водами України, у межах якої польоти повітряних суден заборонені;
9) заявка на використання повітряного простору - заявка, що подається користувачем повітряного простору відповідному органові об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху для отримання дозволу на використання повітряного простору у формі, що визначається Державіаслужбою разом з Міноборони;
10) збірник аеронавігаційної інформації - збірник відомостей, що містять довгострокову аеронавігаційну інформацію, яка має важливе значення для аеронавігації;
11) зона з особливим режимом використання повітряного простору - частина повітряного простору, що межує із забороненою зоною, та/або повітряний простір над смугою земної поверхні завширшки 25 кілометрів углиб території України, яка проходить уздовж державного сухопутного кордону та/або берегової смуги прикордонних озер та інших водойм, прилеглих до державного кордону, а також над смугою завширшки 22,2 кілометра (12 морських миль), яка проходить по береговій лінії Чорного та Азовського морів углиб таких морів;
12) зона обмеження польотів - частина повітряного простору встановлених розмірів над територією або територіальними водами України, в межах якої польоти повітряних суден обмежуються відповідно до визначених умов;
13) контрольований повітряний простір обслуговування повітряного руху - частина повітряного простору, у межах якої забезпечується диспетчерське обслуговування повітряного руху відповідно до класифікації повітряного простору;
14) координація використання повітряного простору - розроблення та погодження органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху умов та порядку використання повітряного простору з органами обслуговування повітряного руху, відомчими органами управління повітряним рухом, заінтересованими державними органами, підприємствами, установами, організаціями та користувачами повітряного простору для забезпечення ефективності та безпеки використання повітряного простору;
15) маршрут обслуговування повітряного руху - визначений маршрут, призначений для спрямування потоку руху з метою забезпечення обслуговування повітряного руху;
16) небезпечна зона - частина повітряного простору визначеного розміру, у межах якої може провадитися діяльність, що є небезпечною для польотів повітряних суден у визначені періоди;
17) операційний повітряний рух - польоти, на які не поширюються положення, установлені для загального повітряного руху і які виконуються відповідно до правил і процедур, визначених Державіаслужбою та Міноборони в межах їх повноважень, визначених законами;
18) органи контролю за дотриманням порядку використання повітряного простору України - оперативні органи об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, відповідні органи військового управління Збройних Сил, підрозділи інших військових формувань та правоохоронних органів, утворені відповідно до законів, підрозділи обслуговування повітряного руху (управління повітряним рухом) державних органів та органів місцевого самоврядування, які здійснюють контроль у межах своїх повноважень, визначених законами;
19) орган обслуговування повітряного руху - орган диспетчерського обслуговування повітряного руху, центр польотної інформації або пункт збору повідомлень щодо обслуговування повітряного руху;
20) орган об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху - оперативний орган, що входить до складу відповідного підрозділу об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, повноваження і діяльність якого пов’язані з плануванням та координацією діяльності з використання повітряного простору, забезпеченням дозвільного порядку використання повітряного простору, організацією повітряного руху, забезпеченням контролю за дотриманням порядку та правил використання повітряного простору та/або метеорологічним обслуговуванням на маршруті;
21) перешкода - усі нерухомі (тимчасові або постійні) та рухомі об’єкти або їх частини, які розташовані в зоні, призначеній для руху повітряних суден по поверхні, або над відповідною поверхнею, призначеною для забезпечення безпеки повітряних суден у польоті, перебувають за межами відповідної поверхні та визначені як такі, що можуть становити небезпеку для повітряної навігації;
22) планування використання повітряного простору - діяльність органів об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху, пов’язана з опрацюванням, узагальненням та публікацією даних щодо використання повітряного простору на підставі заявок на використання повітряного простору та проведеної координації його використання;
23) повітряний простір - повітряний простір України та міжнародний повітряний простір;
24) польотно-інформаційне обслуговування - обслуговування, що здійснюється з метою надання інформації, необхідної для забезпечення безпечного та ефективного виконання польотів;
25) районний диспетчерський центр - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах, що перебувають під його контролем;
26) район польотної інформації - частина повітряного простору, у межах якого забезпечується польотно-інформаційне та аварійне обслуговування (сповіщення);
27) регулювання використання повітряного простору - установлення державними уповноваженими органами порядку, правил і процедур організації та використання повітряного простору, а також визначення органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху умов та порядку використання повітряного простору одночасно двома або більше користувачами;
28) спеціально виділений маршрут обслуговування повітряного руху для перетинання державного кордону - обмежена за висотою і шириною частина повітряного простору, призначена для перетинання повітряним судном державного кордону;
29) спеціально встановлені зони та маршрути - постійні або тимчасові зони та маршрути польотів повітряних суден, які встановлюються для забезпечення специфічних операційних потреб;
30) структура повітряного простору - складові повітряного простору, призначені для гарантування безпечної та ефективної експлуатації повітряних суден під час виконання польотів і провадження іншої діяльності з використання повітряного простору;
31) тимчасово зарезервований повітряний простір - частина повітряного простору, у межах якого у визначений час може провадитися діяльність, що становить загрозу для виконання польотів авіації або використання повітряного простору в інших цілях;
32) умови використання повітряного простору - обов’язкові вимоги щодо місця, часу та висоти провадження діяльності з використання повітряного простору, інформація про які подається користувачеві органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху з метою забезпечення безпеки та ефективності використання повітряного простору;
33) управління використанням (менеджмент) повітряного простору - діяльність із планування, основною метою якої є забезпечення максимального використання доступного повітряного простору шляхом його динамічного розподілу за часом та в окремих випадках виділення частини повітряного простору для різних категорій користувачів з метою задоволення їх короткострокових потреб;
34) управління повітряним рухом - здійснення комплексу заходів з організації управління операційним повітряним рухом;
35) цивільно-військова координація організації повітряного руху - координація діяльності цивільних та військових органів, уповноважених приймати рішення та узгоджувати дії стосовно організації використання повітряного простору.
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, вживаються в значенні, наведеному в Повітряному кодексі України та Законі України "Про державний кордон України".
6. В Україні використовуються системи вимірів відповідно до стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації та застосовується навігація з використанням глобальних навігаційних супутникових систем (GNSS) і наземної навігаційної інфраструктури як резерву.
7. Діяльність, пов’язана з використанням повітряного простору на аеродромах, вертодромах та постійних злітно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатів, провадиться згідно з інструкцією з виконання польотів на аеродромах, вертодромах та постійних злітно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатів, затвердженою відповідно до вимог нормативно-правових актів у галузі цивільної та/або державної авіації.
Діяльність, пов’язана з використанням повітряного простору полігонів, військових стрільбищ, кар’єрів, пунктів запуску метеорологічних радіозондів (куль-пілотів) та пунктів проведення стрільб (зокрема, з метою здійснення впливу на метеорологічні процеси в атмосфері), провадиться згідно з інструкцією з використання повітряного простору полігонів, військових стрільбищ, кар’єрів, пунктів запуску метеорологічних радіозондів (куль-пілотів) та пунктів проведення стрільб (зокрема, з метою здійснення впливу на метеорологічні процеси в атмосфері), затвердженою відповідно до вимог нормативно-правових актів у галузі цивільної та/або державної авіації.
Зазначені інструкції розробляються юридичними та фізичними особами, діяльність яких пов’язана з використанням повітряного простору, погоджуються із заінтересованими органами місцевого самоврядування, суб’єктами авіаційної діяльності та затверджуються відповідно до вимог нормативно-правових актів у галузі цивільної та/або державної авіації.
8. Цивільні аеродроми використовуються як запасні для повітряних суден цивільної та державної авіації.
Аеродроми державної авіації використовуються як запасні за погодженням із державними органами, до сфери управління яких вони належать, або у разі виникнення в польоті екстремальної ситуації, що створює загрозу безпеці польотів та життю людей.
Порядок використання аеродромів як запасних визначається Державіаслужбою разом з Міноборони.
Структура повітряного простору
9. Структура повітряного простору визначається на підставі обґрунтованих потреб використання такого повітряного простору відповідно до вимог цього Положення, класифікації повітряного простору обслуговування повітряного руху, стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації, документів Європейської організації з безпеки аеронавігації і з урахуванням законодавства Європейського Союзу щодо проектування частин структури повітряного простору та охорони навколишнього природного середовища та затверджується Державіаслужбою у порядку, визначеному Повітряним кодексом України.
10. Повітряний простір поділяється на верхній повітряний простір та нижній повітряний простір.
11. У повітряному просторі може встановлюватися верхній район польотної інформації.
12. Повітряний простір структурно складається з районів, зон та маршрутів, призначених для провадження діяльності з використання повітряного простору.
Для кожної частини повітряного простору України визначається період її використання.
13. Принципи позначення частин повітряного простору на аеронавігаційних картах і в документах аеронавігаційної інформації встановлюються відповідно до стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації і документів Європейської організації з безпеки аеронавігації.
Класифікація повітряного простору
14. Класифікації підлягає повітряний простір, де здійснюється обслуговування повітряного руху.
15. Класифікація повітряного простору здійснюється Державіаслужбою.
Під час класифікації визначеної частини повітряного простору враховується інтенсивність повітряного руху, види обслуговування повітряного руху, які планується забезпечити, спроможність провайдера аеронавігаційного обслуговування забезпечити потрібні види обслуговування повітряного руху та класифікацію суміжних елементів повітряного простору.
16. Повітряний простір поділяється на контрольований повітряний простір обслуговування повітряного руху та повітряний простір поза межами контрольованого простору обслуговування повітряного руху.
До контрольованого повітряного простору належить повітряний простір обслуговування повітряного руху класів A, B, C, D та E згідно з класифікацією Міжнародної організації цивільної авіації, у межах якого забезпечується обслуговування повітряного руху встановленого виду.
Повітряний простір поза межами контрольованого повітряного простору обслуговування повітряного руху поділяється на повітряний простір обслуговування повітряного руху, в якому на запит здійснюється обслуговування повітряного руху встановленого виду (повітряний простір обслуговування повітряного руху класів F, G згідно з класифікацією Міжнародної організації цивільної авіації), та некласифікований повітряний простір, де обслуговування повітряного руху не здійснюється.
Планування та координація діяльності з використання повітряного простору
17. Планування діяльності з використання повітряного простору здійснюється користувачами відповідно до визначеної структури такого простору.
18. Користувач повітряного простору з метою провадження діяльності з використання повітряного простору повинен подати заявку на його використання.
Для провадження діяльності, пов’язаної з польотами повітряного судна, користувач повітряного простору повинен подати заявку на виконання польотів, якщо отримання дозволу на виконання польотів є обов’язковим.
У разі виконання польотів цивільних повітряних суден в умовах загального повітряного руху поза межами контрольованого повітряного простору обслуговування повітряного руху заявки на використання повітряного простору не подаються, крім польотів, що виконуються:
з використанням спеціально встановлених зон (тимчасово зарезервованого повітряного простору);
у межах аеродромних зон і районів управління повітряним рухом відомчих органів управління повітряним рухом;
у межах зон з особливим режимом використання повітряного простору;
з перетинанням державного кордону.
19. Заявки на виконання польотів повітряних суден іноземних держав у повітряному просторі України, пов’язаних із перевезенням глав держав, урядів та очолюваних ними делегацій, міністрів закордонних справ і міністрів оборони, а також із перевезенням небезпечних вантажів, подаються Державіаслужбі через МЗС. У разі виконання зазначених польотів на державних повітряних суднах та повітряних суднах, на яких установлено озброєння або фото- чи відеознімальна апаратура, заявка також надсилається Генеральному штабу Збройних Сил.
Дозвіл на виконання таких польотів або відмова в їх виконанні передається Державіаслужбою заявнику через МЗС.
20. Порядок і строки подання заявок на використання повітряного простору (планів польоту) та заявок на виконання польотів визначаються Державіаслужбою та Міноборони і публікуються в документах аеронавігаційної інформації.
21. Органи об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху забезпечують планування та координацію використання повітряного простору за принципами гнучкого використання повітряного простору з урахуванням державних пріоритетів використання повітряного простору відповідно до вимог Повітряного кодексу України, цього Положення та вимог, установлених Державіаслужбою та Міноборони.
22. Користувач повітряного простору зобов’язаний інформувати органи контролю за дотриманням порядку використання повітряного простору України про початок, закінчення, перенесення або скасування діяльності з використання повітряного простору.
Порядок інформування визначається Державіаслужбою та Міноборони.
Користувач повітряного простору зобов’язаний подавати точну та достовірну інформацію щодо планування і провадження діяльності з використання повітряного простору.
Забезпечення дозвільного порядку використання повітряного простору України
23. Дозвіл на використання повітряного простору України та умови його використання надаються органами об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху на підставі заявки на використання повітряного простору, крім випадків, передбачених Повітряним кодексом України.
Дозвіл на використання повітряного простору з метою виконання польотів надається на підставі заявки на використання повітряного простору України та дозволу на виконання польотів повітряних суден, якщо такий дозвіл обов’язковий.
У разі коли заявка на використання повітряного простору не подається згідно з вимогами пункту 18 цього Положення, використання повітряного простору України здійснюється без отримання дозволу.
Органи об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху можуть заборонити використання повітряного простору України користувачу повітряного простору відповідно до порядку та вимог, установлених Державіаслужбою і Міноборони.
Порядок надання дозволу на використання повітряного простору, дозволу на виконання польотів та умов використання повітряного простору України визначаються Державіаслужбою і Міноборони.
24. Діяльність з використання повітряного простору України, що визначена пунктами 1-5 частини другої статті 24 Повітряного кодексу України, провадиться:
за рішенням, що видається органами управління видів Збройних Сил, Адміністрацією або регіональними управліннями Держприкордонслужби, Головним авіаційним координаційним центром пошуку та рятування ДСНС, а також відділенням планування і координації польотів авіаційних підрозділів Національної гвардії;
без подання планів польотів, заявок на виконання польотів і на використання повітряного простору.
Інформація про таку діяльність подається органам об’єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху негайно після прийняття рішення щодо її провадження.
25. Кожний політ повітряного судна у контрольованому повітряному просторі обслуговування повітряного руху, а також політ повітряного судна з перетинанням державного кордону України виконується відповідно до поданого плану польоту.

................
Перейти до повного тексту