- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 1 серпня 2013 р. № 927 Київ |
Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив
Відповідно до
статті 5 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, що додається.
4. Ця постанова набирає чинності через шість місяців з дня опублікування.
Прем'єр-міністр України |
М.АЗАРОВ |
Інд. 70 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 серпня 2013 р. № 927
ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив
( Щодо набрання чинності Технічним регламентом та змін до нього див.
статтю 19 Закону № 124-VIII від 15.01.2015 )
( У тексті Технічного регламенту слова "постачальник" в усіх відмінках і "продавець" замінено словом "розповсюджувач" у відповідному відмінку; слово "покупець" в усіх відмінках замінено словом "користувач" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 967 від 23.09.2020 )
Загальна частина
1. Цей Технічний регламент встановлює вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що вводяться в обіг та реалізуються на території України, з метою захисту життя та здоров’я людини, тварин, рослин, національної безпеки, охорони навколишнього середовища та природних ресурсів.
Технічний регламент розроблений на основі Директиви 98/70/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 13 жовтня 1998 р. про якість бензину та дизельного палива та внесення змін і доповнень до Директиви Ради 93/12/ЄС, Директиви 2009/30/ЄC Європейського Парламенту та Ради від 23 квітня 2009 р. про внесення змін до Директиви 98/70/ЄС, що стосується технічних вимог, пов’язаних з бензином, дизельним пальним та газойлем, а також про введення механізму, який дозволяє скорочувати викиди парникових газів, та про внесення змін до Директиви Ради 1999/32/ЄС, що стосується технічних вимог, пов’язаних з паливом, що використовується для суден внутрішньої навігації, та про скасування Директиви 93/12/ЄС та Директиви 2016/802/ЄС Європейського парламенту та Ради від 11 травня 2016 р. про зменшення вмісту сірки у деяких видах рідкого палива.
Вимоги цього Технічного регламенту поширюються на паливо, яке використовується у дорожніх транспортних засобах і недорожній рухомій техніці (включаючи судна внутрішнього плавання), сільськогосподарських і лісогосподарських тракторах і рекреаційних суднах.
2. Вимоги цього Технічного регламенту не поширюються на:
палива, що виробляють та/або постачають згідно з державним замовленням, що перебувають на зберіганні на підприємствах державного матеріального резерву, а також для потреб оборони держави та ліквідації надзвичайних ситуацій;
палива, які споживають для власних виробничо-технологічних потреб на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах, нафто- та газопереробних підприємствах і які не дозволяється реалізовувати через роздрібну мережу автозаправних станцій;
автомобільні бензини з об’ємною часткою біоетанолу більш як 10 відсотків;
дизельні палива з об’ємною часткою метилових/етилових естерів жирних кислот більш як 7 відсотків;
автомобільні бензини, які не відповідають вимогам, встановленим пунктом 12 цього Технічного регламенту, вироблені на виробничих потужностях ПАТ "Укргазвидобування" до 30 червня 2016 р., за умови їх реалізації на тендерах виключно для потреб Міноборони та Держрезерву або за рішенням Кабінету Міністрів України;
дизельні палива, які не відповідають вимогам, встановленим пунктом 13 цього Технічного регламенту, вироблені на виробничих потужностях ПАТ "Укргазвидобування" до 30 вересня 2016 р., за умови їх реалізації через роздрібну мережу автозаправних станцій ПАТ "Укргазвидобування", на аукціонах (публічних торгах) чи тендерах (виключно для потреб Міноборони, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, МВС та інших центральних органів виконавчої влади, які здійснюють керівництво військовими формуваннями, а також Держрезерву, Державної спеціальної служби транспорту та для забезпечення паливом рухомого складу, що належить ПАТ "Укрзалізниця") або за рішенням Кабінету Міністрів України;
дизельні палива, які не відповідають вимогам, установленим пунктом 13 цього Технічного регламенту, які перебувають на балансі дочірнього підприємства "ПрикарпатЗахідтранс" до 31 грудня 2016 р., за умови їх реалізації на аукціонах (публічних торгах) чи тендерах (виключно для потреб Міноборони, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, МВС, Національної гвардії та інших центральних органів виконавчої влади, які здійснюють керівництво військовими формуваннями, Держприкордонслужби, Національної поліції, ДСНС та для забезпечення рухомого складу, що належить ПАТ "Укрзалізниця");
обіг та введення в обіг котельних палив (мазутів), що не відповідають вимогам, установленим пунктом 15 цього Технічного регламенту, а також котельні палива (мазути), вироблені нафто- та газопереробними заводами, що розташовані на території України, - до припинення або скасування воєнного стану в Україні;
паливо, призначене для цілей дослідження і тестування;
паливо, призначене для обробки перед остаточним спалюванням;
паливо, яке підлягатиме нафтопереробній обробці.
Суб’єктами господарювання, які надають на ринку палива, на які не поширюється дія цього Технічного регламенту, забезпечується ведення кількісного обліку руху таких палив і такі палива не дозволяється реалізовувати через роздрібну мережу автозаправних станцій.
3. В цьому Технічному регламенті терміни вживаються в такому значенні:
автомобільний бензин - суміш рідких вуглеводнів, отриманих у процесі переробки нафти, газового конденсату або їх сумішей, 90 відсотків фракцій яких за об’ємом або більше (включаючи втрати) дистилюється до температури 210 °С та використовується у двигунах внутрішнього згоряння з примусовим запалюванням паливно-повітряної суміші;
біоетанол - спирт етиловий зневоджений, виготовлений з біомаси або спирту етилового - сирцю для використання як біопалива;
дизельне паливо (газойль) - суміш рідких вуглеводнів, отриманих в процесі переробки нафти, газового конденсату або їх сумішей, не більш як 65 відсотків фракцій якого за об’ємом (включаючи втрати) дистилюється до 250 °С і як мінімум 85 відсотків (включаючи втрати) дистилюється до 350 °С та використовується у двигунах внутрішнього згоряння із запаленням паливно-повітряної суміші від стискання;
дизельне паливо арктичне - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря нижче ніж мінус 20 °С;
дизельне паливо зимове - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря від 5 °С до мінус 20 °С;
дизельне паливо літнє - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря не нижче ніж 5 °С;
добавка (присадка) - речовина, яку додають до палива для надання йому спеціальних якостей або покращення його експлуатаційних та фізико-хімічних властивостей без погіршення екологічних показників;
документ про якість (паспорт якості) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів;
дослідна партія продукції - сукупність дослідних зразків чи певний обсяг не поштучної продукції, виготовленої за встановлений інтервал часу з метою контролю відповідності продукції визначеним вимогам та прийняття рішення щодо поставлення продукції на виробництво;
екологічний клас (Євро3, Євро4, Євро5) - критерії, за якими визначають рівень екологічної безпеки автомобільного бензину та дизельного палива;
зимовий період - пора року з 16 листопада по 15 березня;
імпортер - будь-яка фізична чи юридична особа, яка є резидентом України і вводить в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої держави та несе відповідальність за її відповідність вимогам цього Технічного регламенту;
котельне паливо (мазут) - рідке залишкове нафтове паливо, що використовується в стаціонарних теплових та енергетичних установках і промислових печах (крім газойлю та суднового палива), фракції якого менш як 65 відсотків за об’ємом (включаючи втрати) дистилюються до 250 °С і як мінімум википають за температури вище 360 °С;
котельне паливо рідке (паливо пічне побутове рідке) - рідке нафтове паливо, яке отримують з дистилятних фракцій прямої перегонки нафти та/або вторинних процесів її переробки і застосовують для виробництва теплової енергії в нагрівальних установках невеликої потужності або теплових генераторах середньої потужності;
літній період - пора року з 16 квітня по 15 жовтня;
обіг палива на ринку - переміщення (транспортування) палива від виробника (імпортера, розповсюджувача) до споживача або будь-які дії, пов’язані з транспортуванням, зберіганням, продажем;
октанове число - показник детонаційної стійкості бензину, що визначається шляхом порівняння характеристик горіння випробовуваного бензину та еталонних сумішей ізооктану з н-гептаном, виражений в одиницях еталонної шкали;
партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (паспортом якості) палива;
перехідний період - пора року з 16 березня по 15 квітня та з 16 жовтня по 15 листопада;
позначення палива - назва та марка нафтопродукту, що містить екологічний клас та символ вмісту біокомпонентів;
споживач - юридична або фізична особа, яка закуповує паливо для власних потреб;
суднове паливо - рідке дистилятне нафтове паливо, що використовується в суднових високо- та середньооборотних дизельних двигунах, а також газотурбінних установках;
цетанове число - показник займистості дизельного палива, що визначається періодом затримки займання від стиснення паливно-повітряної суміші, виражений в одиницях еталонної шкали.
4. Для цілей цього Технічного регламенту терміни
"національний стандарт" та
"нормативний документ" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про стандартизацію"; терміни
"введення в обіг",
"випробувальна лабораторія",
"орган з оцінки відповідності",
"технічний регламент",
"уповноважений представник",
"виробник",
"надання на ринку",
"імпортер",
"розповсюджувач" - у значенні, наведеному в Законі України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності"; терміни
"постачання продукції",
"користувач" - у значенні, наведеному в Законі України "Про загальну безпечність нехарчової продукції"; термін
"орган державного ринкового нагляду" - у значенні, наведеному в Законі України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції".
Вимоги щодо обігу палива на ринку
5. Дозволяється виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.
Дозволяється введення в обіг і обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території Російської Федерації та Республіки Білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є Російська Федерація та Республіка Білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до
Закону України "Про санкції"), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб’єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і EN 590 (дизельне паливо) або їх аналогів, - до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів.
Нафтопродукти, підтверджені зазначеним документом, можуть реалізовуватися кінцевим споживачам на території України до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів.
6. Під час оптового постачання (реалізації) палива розповсюджувач (розповсюджувач) повинен надати користувачу на його вимогу копію декларації про відповідність.
7. Під час роздрібного постачання (реалізації) палива позначення палив повинне бути розміщено у місцях, доступних для споживача (на паливо-розподільчому обладнанні), а також відображено в розрахункових документах.
На вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (паспорт якості) палива та копію декларації про відповідність.
8. Кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
9. Документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити:
дату видачі і номер документа;
назву, марку (категорію) - для суднових та котельних палив; позначення палива - для автомобільного бензину та дизельного палива;
назву та адресу підприємства - виробника;
назву та адресу розповсюджувача (за наявності);
дату виготовлення палива;
дату відбирання проби та дату проведення випробування;
нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту;
відомості щодо декларації про відповідність;
посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо;
номер партії (резервуара);
дані про вид та кількість добавок (присадок);
підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою;
гарантійний строк зберігання.
10. Вимоги щодо позначення автомобільного бензину і дизельного палива наведені у додатку 1 до цього Технічного регламенту.
Вимоги щодо якості палив
11. Якість палив повинна відповідати вимогам цього Технічного регламенту.
Автомобільні бензини
12. За екологічними показниками встановлено такі екологічні класи автомобільних бензинів: Євро3, Євро4, Євро5.
Автомобільні бензини повинні відповідати вимогам, наведеним у додатку 2 до цього Технічного регламенту.
Забороняється використання в автомобільних бензинах екологічних класів Євро3, Євро4 та Євро5 добавок (присадок), що мають у своєму складі хоча б один з таких компонентів: фосфор, сполуки свинцю та заліза, ароматичні аміни (монометиланіліни, моноетиланіліни тощо).
Також забороняється з 1 січня 2017 р. використання в автомобільних бензинах екологічного класу Євро5 добавок (присадок) з концентрацією марганцю більше ніж 6 міліграмів на один куб. дециметр.
Автомобільні бензини можуть містити барвники та речовини-маркери.
Можливе додавання до автомобільних бензинів добавок (присадок), біоетанолу, етил-трет-бутилового етеру, які не погіршують експлуатаційних показників палива, не впливають негативно на екологічні, енергетичні та економічні показники двигунів, що підтверджено результатами випробувань, та допущені до застосування в установленому порядку.
Забороняється обіг та введення в обіг етилованого автомобільного бензину.
Дизельне паливо
13. За екологічними показниками встановлено такі екологічні класи дизельного палива: Євро3, Євро4, Євро5.
Дизельне паливо повинно відповідати вимогам, наведеним у додатку 3 до цього Технічного регламенту.
Дизельне паливо може містити барвники та речовини-маркери.
Можливе додавання до дизельного палива добавок (присадок), добавок на основі метилових/етилових естерів жирних кислот, які не погіршують експлуатаційних показників палива, не впливають негативно на екологічні, енергетичні та економічні показники двигунів, що підтверджено результатами випробувань, та допущені до застосування в установленому порядку.
Суднові палива
14. Суднові палива повинні відповідати вимогам, наведеним у додатку 4 до цього Технічного регламенту.
Можливе додавання до суднових палив добавок (присадок), добавок на основі метилових/етилових естерів жирних кислот, які не погіршують експлуатаційних показників палива, не впливають негативно на екологічні, енергетичні та економічні показники двигунів, що підтверджено результатами випробувань, та допущені до застосування в установленому порядку.
З 1 січня 2017 р. забороняється введення в обіг суднових палив з вмістом сірководню більше ніж 0,0002 відсотка.
Котельні палива (мазути)
15. Котельні палива (мазути) повинні відповідати вимогам, наведеним у додатку 5 до цього Технічного регламенту.
Можливе додавання до котельних палив (мазутів) добавок (присадок), добавок на основі метилових/етилових естерів жирних кислот, що не погіршують експлуатаційних та екологічних показників палива та допущені до застосування в установленому порядку.
З 1 січня 2017 р. забороняється введення в обіг котельних палив (мазутів) із вмістом сірки більше ніж 1 відсоток масовий.
Котельне паливо рідке (паливо пічне побутове рідке)
16. Котельне паливо рідке (паливо пічне побутове рідке) повинне відповідати вимогам, наведеним у додатку 5 до цього Технічного регламенту.
Можливе додавання до котельного палива рідкого (палива пічного побутового рідкого) добавок (присадок), добавок на основі метилових/етилових естерів жирних кислот, які не погіршують експлуатаційних та екологічних показників палива та допущені до застосування в установленому порядку.
З 1 січня 2017 р. забороняється введення в обіг котельного палива рідкого (палива пічного побутового рідкого) з вмістом сірки більше ніж 1 відсоток масовий.
Оцінка відповідності
17. Для проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник застосовує процедуру оцінки відповідності згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 р.
№ 95 "Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 16, ст. 625) для:
палив, що виробляють або імпортують партіями, - за модулем F1;
палив, що виробляють дослідними партіями, - за модулем F1;
палив, що виробляють серійно, - за модулем A1.
18. Виробник або уповноважений представник розробляє технічну документацію, яка повинна містити інформацію про виробництво і застосування палив і за якою можливо оцінити відповідність палив вимогам цього Технічного регламенту.
До технічної документації додаються:
технологічний регламент або інструкція на виробництво, або технологія виробництва;
акт впровадження у серійне виробництво продукції;
акти приймання дослідної партії та протоколи випробувань продукції.
Для палив, які містять у своєму складі добавки (присадки), до технічної документації також додаються:
документ про допуск до застосування добавки (присадки) у відповідному типі палива, дані щодо вмісту в паливі;
паспорт безпечності добавки (присадки);
інформація про місцезнаходження юридичної особи виробника.
19. За результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до цього Технічного регламенту.
20. Перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) виробником повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність.
У разі проведення оцінки відповідності призначеним органом з оцінки відповідності до знака відповідності додається його ідентифікаційний номер.
Зображення знака відповідності технічним регламентам виконується згідно з
формою та описом, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1184 "Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 6, ст. 299).
21. Виробник або уповноважений представник зберігає технічну документацію та декларацію про відповідність протягом 10 років після виготовлення останньої партії палива і надає їх для перевірки відповідним органам державного ринкового нагляду в установлених законодавством випадках.
У разі коли виробник не є резидентом України та не має уповноваженого представника в Україні, такі зобов’язання покладаються на особу, яка ввела паливо в обіг на ринку України.
................Перейти до повного тексту