1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 13 серпня 2024 р. № 926
Київ
Про реалізацію експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти захищених просторів (приміщень для фізичного захисту)
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства освіти і науки стосовно реалізації у період воєнного стану, але не довше ніж два роки з дня набрання чинності цією постановою експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти захищених просторів (приміщень для фізичного захисту) (далі - експериментальний проект).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти захищених просторів (приміщень для фізичного захисту), що додається.
3. Установити, що:
координатором експериментального проекту є Міністерство освіти і науки;
учасниками експериментального проекту є Міністерство внутрішніх справ, Міністерство охорони здоров’я, Державна служба з надзвичайних ситуацій, обласні, Київська міська військові адміністрації, органи місцевого самоврядування та заклади освіти;
заклади освіти беруть участь в реалізації експериментального проекту згідно з рішеннями обласних, Київської міської військових адміністрацій;
виконання рішень щодо створення захищених просторів (приміщень для фізичного захисту), що не передбачає втручання у конструкції будівель і споруд закладів освіти, можливе лише в закладах, розташованих на території територіальних громад із задовільним рівнем ризику безпеки в системі освіти, розрахованим відповідно до Методики оцінки ризиків безпеки в системі освіти, пов’язаних із збройною агресією Російської Федерації проти України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2024 р. № 866;
виконання рішень щодо створення захищених просторів (приміщень для фізичного захисту), що передбачає втручання у конструкції будівель і споруд закладів освіти, можливе у закладах, розташованих на території територіальних громад як із задовільним, так і з помірним рівнем ризику безпеки в системі освіти, розрахованим відповідно до Методики оцінки ризиків безпеки в системі освіти, пов’язаних із збройною агресією Російської Федерації проти України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2024 р. № 866;
у закладах освіти, які беруть участь в реалізації експериментального проекту, може бути організовано освітній процес в очній та/або змішаній (шляхом поєднання очної та дистанційної форм здобуття освіти) формі;
під час реалізації експериментального проекту органами місцевого самоврядування проводяться заходи щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України;
фінансування реалізації експериментального проекту здійснюється за рахунок державного та місцевих бюджетів, коштів суб’єктів господарювання, інших юридичних осіб, а також інших не заборонених законодавством джерел.
4. Міністерству освіти і науки:
оприлюднювати інформацію про реалізацію експериментального проекту на власному офіційному веб-сайті;
подати не пізніше ніж через два місяці після завершення реалізації експериментального проекту Кабінетові Міністрів України звіт про результати його реалізації та пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів.
5. Обласним, Київській міській військовим адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування протягом одного місяця з дня набрання чинності цією постановою розробити та затвердити плани заходів із задоволення потреб учасників освітнього процесу в укритті шляхом будівництва та облаштування захисних споруд цивільного захисту, споруд подвійного призначення та відновлення пошкоджених (зруйнованих) об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту до кінця 2027 року та забезпечити його виконання.
6. Рекомендувати органам місцевого самоврядування забезпечити реалізацію експериментального проекту.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 серпня 2024 р. № 926
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти захищених просторів (приміщень для фізичного захисту)
1. Цей Порядок визначає процедуру реалізації експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти, в яких відсутні об’єкти фонду захисних споруд цивільного захисту, захищених просторів (приміщень для фізичного захисту) в умовах дії правового режиму воєнного стану.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України, Методиці оцінки ризиків безпеки в системі освіти, пов’язаних із збройною агресією Російської Федерації проти України, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2024 р. № 866.
Під захищеним простором (приміщенням для фізичного захисту) (далі - захищений простір) слід розуміти приміщення, частину будівлі і споруди закладу освіти, що не є об’єктом фонду захисних споруд цивільного захисту та призначені для забезпечення укриття учасників освітнього процесу від побічної (непрямої) дії звичайних засобів ураження шляхом зменшення впливу надмірного тиску повітряної ударної хвилі та дії уламків під час застосування таких засобів ураження.
3. Метою реалізації експериментального проекту щодо створення в будівлях і спорудах закладів освіти, в яких відсутні об’єкти фонду захисних споруд цивільного захисту, захищених просторів в умовах дії правового режиму воєнного стану є забезпечення укриття учасників освітнього процесу шляхом створення захищених просторів у закладах освіти незалежно від типу та форми власності на територіях територіальних громад із задовільним або помірним рівнем ризику безпеки, визначеним відповідно до Методики оцінки ризиків безпеки в системі освіти, пов’язаних із збройною агресією Російської Федерації проти України.
4. Захищений простір не належить до об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту.
Створення в умовах дії правового режиму воєнного стану захищених просторів не є у повному обсязі виконанням вимог законодавства щодо забезпечення учасників освітнього процесу засобами колективного захисту та не звільняє керівників, засновників закладів освіти від необхідності вжиття заходів до створення захисних споруд або споруд подвійного призначення з відповідними захисними властивостями.
5. Для визначення можливості створення захищених просторів у будівлях і спорудах закладів освіти, напрацювання відповідних інженерно-технічних рішень військові адміністрації, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законодавством, можуть утворювати постійні або тимчасові комісії з включенням до їх складу необхідних фахівців (за згодою), зокрема фахівців структурних підрозділів з питань освіти та науки, цивільного захисту, містобудування та архітектури, охорони здоров’я обласних, Київської міської військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування, фахівців територіальних органів та місцевих підрозділів ДСНС, Держпродспоживслужби, а також представників відповідних проектних та будівельних організацій.
6. Для визначення можливості створення захищених просторів будівлі і споруди закладів освіти підлягають огляду, а у разі потреби технічному обстеженню відповідно до Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2017 р. № 257 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 33, ст. 1045).
Під час огляду (обстеження) будівель і споруд закладів освіти визначається можливість забезпечення захисту учасників освітнього процесу від побічної (непрямої) дії звичайних засобів ураження шляхом зменшення впливу надмірного тиску повітряної ударної хвилі та дії уламків під час застосування цих засобів ураження, а також негативного впливу від інших будівель, споруд, інженерних мереж, руйнування (аварії) на яких можуть призвести до травмування або загибелі учасників освітнього процесу, що підлягають укриттю.
За результатами огляду (обстеження) складається у довільній формі акт проведення оцінки об’єкта (будівель і споруд закладів освіти) щодо можливості створення в ньому захищеного простору, який повинен містити висновки щодо придатності такого об’єкта для використання як захищеного простору, пропозиції щодо необхідних інженерно-технічних рішень та заходів організаційного характеру, які доцільно прийняти та здійснити для створення захищеного простору.
Під час прийняття необхідних інженерно-технічних рішень та здійснення заходів організаційного характеру може бути обрано одне або кілька визначених цим Порядком інженерно-технічних рішень залежно від стану будівлі і споруди, місця розташування закладу освіти, кількості учасників освітнього процесу, що підлягають укриттю.
У разі необхідності посилення захисних властивостей будівельних конструкцій будівель і споруд закладів освіти виконання додаткових інженерно-технічних рішень та будівельних робіт повинно бути завершено до прийняття рішення щодо їх використання як захищеного простору.
7. Рекомендується створювати захищений простір у будівлях і спорудах закладів освіти, що розташовані в середині забудови, а також поблизу кам’яних огороджувальних конструкцій.
Перевагу слід надавати підвальним та цокольним приміщенням (їх окремим частинам), огороджувальні конструкції яких є більш стійкими до руйнівного впливу повітряної ударної хвилі та забезпечують найбільш ефективний захист від дії уламків під час застосування засобів ураження.
Не допускається створення захищених просторів у приміщеннях, розташованих вище першого поверху.
У разі створення захищених просторів на першому поверсі будівель і споруд насамперед слід використовувати внутрішні приміщення, що відокремлені внутрішніми несучими стінами та/або перегородками від приміщень з природним освітленням (коридори, холи, підсобні приміщення тощо), а також обов’язково передбачати вжиття додаткових заходів до підвищення їх захисних властивостей.
З метою забезпечення захисту від дії звичайних засобів ураження опорні та зовнішні огороджувальні конструкції (стіни, перекриття, покриття) зазначених будівель і споруд закладів освіти повинні бути виготовлені із залізобетону, цегли або інших кам’яних матеріалів. Бажано використовувати основні опорні стіни, які спираються на фундамент будівлі, в тому числі стіни сходових кліток, ліфтових шахт.
Використання для створення захищених просторів будівель і споруд, які мають дерев’яні перекриття, не допускається.
Не допускається для внутрішнього оздоблення захищених просторів використання крихких матеріалів, які у разі удару можуть утворювати дрібні уламки з гострими краями (керамічна плитка, скло тощо).
8. Захищені простори повинні відповідати таким основним вимогам:
розташовуються в основній будівлі закладу освіти або безпосередній близькості до неї (рекомендовано до 100 метрів);
не розміщуються поруч з резервуарами із хімічно небезпечними, легкозаймистими, горючими та вибухонебезпечними речовинами, руйнування яких може призвести до травмування або загибелі учасників освітнього процесу;
через захищений простір не проходять водопровідні та каналізаційні магістралі, інші магістральні інженерні комунікації (крім внутрішньобудинкових інженерних мереж);
не зазнають негативного впливу ґрунтових, поверхневих, технологічних або стічних вод;
мають рівну підлогу, придатну для встановлення місць для сидіння (лежання);
забезпечені електроживленням та штучним освітленням;
не використовуються для зберігання хімічно небезпечних, легкозаймистих речовин;

................
Перейти до повного тексту