- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 11 лютого 2016 р. № 92-р Київ |
Про схвалення Концепції створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи "Прозорий бюджет"
1. Схвалити Концепцію створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи "Прозорий бюджет", що додається.
2. Міністерству фінансів розробити та затвердити план заходів щодо реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням.
3. Визначити державну установу "Відкриті публічні фінанси", що належить до сфери управління Міністерства фінансів, розробником та технічним адміністратором інтегрованої інформаційно-аналітичної системи "Прозорий бюджет", інформаційних систем та реєстрів, які стосуються управління публічними коштами, в тому числі ІТ-інфраструктури, держателем яких є Міністерство фінансів.
Прем'єр-міністр України |
А.ЯЦЕНЮК |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 11 лютого 2016 р. № 92-р
(в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України
КОНЦЕПЦІЯ
створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи "Прозорий бюджет"
Проблема, яка потребує розв’язання
Бюджетна система України ґрунтується на принципах єдності бюджетної системи України, збалансованості, самостійності, повноти, обґрунтованості, ефективності та результативності, субсидіарності, цільового використання бюджетних коштів, справедливості і неупередженості, публічності та прозорості (визначено
Бюджетним кодексом України).
Існують передумови для створення інтегрованої інформаційно-аналітичної системи "Прозорий бюджет" (далі - система "Прозорий бюджет"). Реалізація принципів ефективності та результативності, публічності та прозорості передбачає наявність дієвої системи ключових показників ефективності та інструментів інформування громадськості з питань складення, розгляду, затвердження, виконання державного та місцевих бюджетів, а також здійснення контролю за їх виконанням, що забезпечується шляхом публікації документів та інформації, пов’язаних із складенням бюджету, його затвердженням, виконанням та показниками ефективності управління.
Система "Прозорий бюджет" передбачає впровадження кращих міжнародних рекомендацій Світового банку, Міжнародного валютного фонду та Міжнародного бюджетного партнерства (IBP). Розроблення Концепції викликане прагненнями українського суспільства підвищити прозорість використання публічних коштів, закликами міжнародної спільноти до урядів держав світу зробити доступною інформацію про них для своїх громадян. Система "Прозорий бюджет" сприятиме, з одного боку, підвищенню ефективності управління бюджетом, з іншого, підвищенню ступеня підзвітності Кабінету Міністрів України перед громадянами. Платники податків повинні краще розуміти, як витрачаються їх кошти.
Проблема прозорості дій влади на будь-якому рівні на сьогодні особливо актуальна, оскільки прозорість - основна умова відкритості рішень владних структур.
На даний час актуальним є питання подальшої активної розбудови системи "Прозорий бюджет", що передбачає розкриття інформації про публічні кошти та якісну всебічну інформаційно-аналітичну підтримку роботи Мінфіну, в тому числі з центральними органами виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів (зокрема, ДПС, Держмитслужба, Казначейство, Держаудитслужба). Актуальним залишається питання визначення загальнодержавних норм та механізмів участі громадськості у бюджетному процесі. Необхідно створити платформу для автоматизації процесу укладення договорів з державними органами та звітування щодо них для оперативного та ефективного управління фінансовими ресурсами та ліквідністю.
Публічні кошти - кошти державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії, кошти Національного банку, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від провадження їх господарської діяльності (визначено
Законом України "Про відкритість використання публічних коштів" ).
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є створення системи, що надасть доступ громадянам України до інформації про публічні кошти на всіх стадіях планування та використання, забезпечить актуальність, достовірність та унікальність інформації, комфортність використання аналітичних даних, простоту та зрозумілість поданої інформації, логічність та продуманість, а також підвищить якість управління бюджетами та управління ліквідністю.
Пріоритетними напрямами реалізації Концепції є забезпечення громадян України інструментами контролю та доступу до інформації з управління публічними коштами; забезпечення керівництва та спеціалістів різних рівнів Мінфіну, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, що беруть участь в управлінні публічними коштами, інтегрованою інформаційно-аналітичною системою прийняття управлінських рішень.
Важливими завданнями Концепції є:
забезпечення прав громадськості на отримання інформації про використання публічних коштів;
забезпечення громадян України інструментами контролю та доступу до інформації про бюджетні процеси/процедури, організаційно-функціональну структуру, відповідальні державні органи, базу даних формування/використання публічних коштів;
забезпечення удосконалення процесів управління публічними коштами;
створення умов та інструментів для реалізації функції з укладення договорів в електронній формі та їх інтеграції з обліковими і аналітичними системами державних органів та інших суб’єктів господарювання (в тому числі з використанням мобільних пристроїв);
створення умов для прозорого діалогу з громадськістю в ході управління публічними коштами, у тому числі в рамках бюджетного процесу;
створення умов для залучення громадян України та інститутів громадянського суспільства до процесу здійснення контролю за ефективністю та цільовим використанням публічних коштів;
представлення інформації про державний та місцеві бюджети з метою забезпечення розуміння громадськістю планів щодо доходів та витрат бюджету для досягнення встановлених цілей;
сприяння створенню системи ключових показників ефективності та забезпечення проведення регулярного огляду та здійснення контролю за їх виконанням;
скорочення часу опрацювання заяв і запитів громадян України;
створення інструменту моделювання, прогнозування ситуацій у сфері управління фінансами, перевірки ефективності прийняття управлінських рішень;
автоматизація процесів формування звітності та сприяння прийняттю управлінських рішень;
надання можливості гнучкої візуалізації;
актуалізація системи управління ризиками та ліквідністю;
створення службових кабінетів, які дадуть можливість їх власникам на єдиному веб-порталі використання публічних коштів брати участь у формуванні, використанні та здійсненні контролю за бюджетами, публічними закупівлями, наданні звітності, оприлюдненні публічної інформації;
надання єдиних стандартів системи "Прозорий бюджет" для управління публічними коштами на всіх рівнях;
забезпечення стандартизації інтеграційних процесів та аналітичних параметрів між учасниками системи управління публічними коштами;
висвітлення основних макроекономічних показників України та інших держав, їх динаміки, рейтингів прозорості, експертних оцінок до аналітичних оглядів та звітів системи "Прозорий бюджет";
створення єдиного глосарію та забезпечення користувачів системи "Прозорий бюджет" навчальними матеріалами з основ управління публічними коштами;
розроблення плану заходів щодо реалізації Концепції.
Плановий строк реалізації Концепції становить три роки з моменту її затвердження та додатково до двох років у разі розширення функцій, можливостей системи "Прозорий бюджет" з одночасним внесенням в установленому порядку відповідних змін до Концепції. Строки реалізації, тестування та введення в експлуатацію системи "Прозорий бюджет" або її окремих частин визначаються у плані заходів щодо реалізації Концепції та/або деталізовані у відповідних технічних завданнях.
Протягом 2016-2019 років реалізовані такі відкриті модулі системи "Прозорий бюджет" (https://edata.gov.ua):
Єдиний веб-портал використання публічних коштів (https://spending.gov.ua) - найбільша відкрита база даних про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування;
Державний веб-портал бюджету для громадян України (https://openbudget.gov.ua) - форма презентації основних бюджетних показників, спрямована на інформування громадськості в доступній формі про основні цілі, завдання та пріоритети бюджетної політики, джерела наповнення бюджету, обґрунтування бюджетних витрат, планові і досягнуті результати використання бюджетних коштів;
Державний веб-портал реєстру проектів соціального і економічного розвитку України (https://proifi.gov.ua) - офіційний державний портал з реєстром проектів соціального і економічного розвитку України, які реалізуються із залученням коштів міжнародних фінансових організацій. На порталі у доступній формі оприлюднена інформація про проекти, а також статистика щодо динаміки використання коштів за роками та структури фінансування проектів галузевих програм, за кредиторами та відповідальними виконавцями;
інструмент аналізу бюджетних показників (BOOST) на державному веб-порталі бюджету для громадян України (https://openbudget.gov.ua/analytics/incomes);
інтерактивні аналітичні інструменти щодо проведення порівняльного аналізу діяльності закладів вищої освіти, а також щодо бюджетних видатків на загальну середню освіту, що дають можливість проведення аналізу даних як в цілому за Україною, так і за окремими областями чи окремими закладами освіти (https://mof.gov.ua/uk/the-reform-of-education).
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Система "Прозорий бюджет" - інформаційний ресурс, що забезпечує доступ до нормативної, статистичної та аналітичної інформації у сфері управління публічними коштами.
Розв’язати проблему прозорості управління публічними коштами у системі "Прозорий бюджет" передбачається шляхом:
створення підсистеми інформаційно-аналітичного забезпечення, метою якої є накопичення, оброблення та співставлення даних стосовно управління публічними коштами;
створення модулів для виконання окремих функцій та модулів обміну даними, метою яких є автоматизація процесів, що стосуються оперативності, якості та ефективності управління публічними коштами та управління ліквідністю (зокрема, модуль Є-Контракт);
відкриття максимального набору публічних даних та інформації щодо використання публічних коштів та управління публічними коштами на порталах системи "Прозорий бюджет".
Створення системи "Прозорий бюджет" здійснюється на таких принципах:
централізація. Система створюється у централізованій архітектурі, яка передбачає, що зберігання та обробка інформації здійснюється в єдиному центрі обробки даних, що забезпечує повний цикл функціональної обробки інформації, - від одержання запиту до формування кінцевого результату;
................Перейти до повного тексту