- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 16 листопада 2016 р. № 918-р Київ |
Про схвалення Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні
1. Схвалити Концепцію розвитку системи електронних послуг в Україні, що додається.
2. Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства разом з Державним агентством з питань електронного урядування, Міністерством економічного розвитку і торгівлі розробити та в установленому порядку подати у місячний строк Кабінетові Міністрів України план заходів щодо реалізації Концепції, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України |
В.ГРОЙСМАН |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 16 листопада 2016 р. № 918-р
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку системи електронних послуг в Україні
Проблема, яка потребує розв'язання
З розвитком інформаційного суспільства та суспільних відносин виникає необхідність надання адміністративних та інших публічних послуг в електронній формі.
На сьогодні до сфери публічних послуг віднесені послуги, що надаються органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, які належать до сфери їх управління.
У цій Концепції терміни вживаються у такому значенні:
автентифікація - електронний процес, який дає змогу підтвердити електронну ідентифікацію фізичної, юридичної особи, інформаційної, телекомунікаційної, інформаційно-телекомунікаційної системи, а також походження та цілісність електронних даних;
електронна ідентифікація - процес використання ідентифікаційних даних особи в електронній формі, які однозначно визначають фізичну, юридичну особу або представника юридичної особи;
електронна послуга - адміністративна та інша публічна послуга, що надається суб'єкту звернення в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
Згідно з останнім дослідженням ООН (United Nations Е-government Survey 2016) щодо розвитку електронного урядування (E-Government Development Index) Україна посіла 62 місце серед 193 держав.
Наведене свідчить про значне відставання України від світових темпів розвитку електронних послуг та необхідність розроблення єдиної скоординованої державної політики у зазначеній сфері, спрямованої на розв'язання таких першочергових проблем:
несформованість нормативно-правової бази, що регулює сферу надання електронних послуг;
відсутність єдиних вимог до запровадження електронних послуг;
неврегульованість питання електронної ідентифікації та автентифікації суб'єктів звернення під час надання електронних послуг;
відсутність міжвідомчої електронної взаємодії під час надання адміністративних послуг;
складність та зарегульованість порядків надання адміністративних послуг;
невизначеність формату електронного документа, згідно з яким суб'єкт звернення повинен подавати документи для отримання адміністративної послуги;
відсутність єдиної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, що забезпечує надання електронних послуг на основі встановлених вимог;
брак довіри до електронної взаємодії суб'єктів надання адміністративних послуг та суб'єктів звернення;
низький рівень готовності державних службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб до запровадження електронних послуг.
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є визначення напрямів, механізму і строків формування ефективної системи електронних послуг в Україні для задоволення інтересів фізичних та юридичних осіб через розвиток і підтримку доступних та прозорих, безпечних та некорупційних, найменш затратних, швидких та зручних електронних послуг.
Досягнення мети Концепції повинно базуватися на таких основних принципах:
орієнтація на споживача;
доступність;
безпека та захист персональних даних;
дебюрократизація та адміністративне спрощення;
прозорість;
збереження електронної інформації (суб'єкти звернення повинні мати можливість отримувати інформацію про дії суб'єктів надання адміністративних послуг, пов'язані з отриманням їх персональних даних);
відкритість та повторне використання (здатність суб'єктів надання адміністративних послуг взаємодіяти для надання якісних та ефективних електронних послуг, використовуючи дані та технічні рішення один одного);
технологічна нейтральність;
ефективність і результативність.
Реалізація Концепції передбачена на період до 2020 року та складається з трьох основних етапів.
На першому етапі (2016-2017 роки) передбачається:
оптимізація порядків надання пріоритетних послуг, запровадження надання яких в електронній формі передбачається першочергово (далі - пріоритетні послуги), згідно з додатком;
реалізація пілотних проектів із запровадження надання пріоритетних послуг в електронній формі та альтернативних способів електронної ідентифікації та автентифікації;
формування єдиної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури надання електронних послуг та визначення єдиних вимог до запровадження електронних послуг;
врегулювання на законодавчому рівні застосування альтернативних електронному цифровому підпису схем електронної ідентифікації із встановленням рівня довіри до них (низького, середнього, високого);
розподіл електронних послуг за необхідними рівнями довіри до схем електронної ідентифікації залежно від наслідків, які можуть бути заподіяні у разі компрометації схеми.
На другому етапі (2018-2019 роки) передбачається:
оптимізація порядків надання адміністративних послуг;
запровадження пріоритетних послуг в електронній формі;
широке залучення фізичних та юридичних осіб до використання електронних послуг.
На третьому етапі (2020 рік) передбачається забезпечення надання електронних послуг в усіх сферах суспільного життя, надання інтегрованих електронних послуг, а також запровадження транскордонних електронних послуг.
Шляхи і способи розв'язання проблеми
Для досягнення мети Концепції слід забезпечити виконання комплексних заходів за такими напрямами:
оптимізація порядків надання адміністративних послуг;
визначення та планування стадій розвитку системи електронних послуг;
формування єдиної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, яка забезпечує надання електронних послуг;
підвищення готовності фізичних та юридичних осіб до використання електронних послуг.
Забезпечення координації та контролю за реалізацією Концепції, виконання планів заходів, моніторингу стану їх виконання повинно здійснюватися центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері надання адміністративних послуг, разом з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку електронного урядування.
Оптимізація порядків надання адміністративних послуг
Запровадження електронних послуг потребує проведення оптимізації існуючих порядків надання адміністративних послуг з метою:
скорочення кількості документів, що вимагаються від суб'єкта звернення, за рахунок запровадження міжвідомчої електронної взаємодії, відкриття доступу до державних інформаційних ресурсів;
скорочення кількості та спрощення етапів, які передбачені порядком надання адміністративної послуги;
запровадження електронних форм взаємодії суб'єктів звернення та суб'єктів надання адміністративних послуг;
визначення окремих етапів (процедур), що передбачені порядком надання адміністративної послуги, які можуть бути автоматизовані;
скорочення строків виконання окремих етапів, які передбачені порядком надання адміністративної послуги, та загального строку надання адміністративної послуги.
Визначення та планування стадій розвитку електронних послуг
Запровадження електронних послуг повинно здійснюватися шляхом послідовної реалізації таких стадій.
На першій стадії передбачається забезпечити можливість дистанційного доступу суб'єкта звернення до повної, актуальної та достовірної інформації про адміністративну послугу за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
На другій стадії передбачається забезпечити можливість дистанційного доступу суб'єкта звернення для завантаження, заповнення та друку електронних заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
На третій стадії передбачається забезпечити можливість подання суб'єктом звернення заяви та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги в електронній формі, а також здійснення оплати за надання адміністративної послуги в електронній формі (у разі надання платної адміністративної послуги).
Реалізація даної стадії передбачає проведення електронної ідентифікації суб'єкта звернення, розроблення та затвердження електронних форм заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, а також запровадження міжвідомчої електронної взаємодії.
Результат надання електронної послуги у паперовій формі може бути виданий суб'єкту звернення безпосередньо суб'єктом надання адміністративної послуги або центром надання адміністративних послуг відповідно до встановленого порядку надання адміністративної послуги.
На четвертій стадії передбачається забезпечити виконання всіх етапів (процедур), передбачених порядком надання адміністративної послуги в електронній формі, а також персоналізоване планування необхідності отримання адміністративної послуги на підставі даних, відомих про фізичну або юридичну особу.
Четверта стадія не виключає фізичного контакту суб'єкта звернення та суб'єкта надання адміністративної послуги, якщо це передбачено законодавством.
Реалізація третьої та четвертої стадій розвитку електронних послуг повинна передбачати можливість доступу центрів надання адміністративних послуг до інформації про надання електронних послуг на відповідній території.
Формування єдиної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, яка забезпечує надання електронних послуг
Формування єдиної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, яка забезпечує надання електронних послуг, повинно здійснюватися за концептуальною моделлю системи електронних послуг (далі - концептуальна модель).
Концептуальна модель використовує сервіс-орієнтований підхід, модульний принцип з метою поєднання та повторного використання її компонентів під час запровадження нових електронних послуг та є достатньо універсальною для застосування як на місцевому, так і на національному рівні.
Концептуальна модель умовно поділяється на три рівні: рівень даних, рівень взаємодії та презентаційний рівень.
................Перейти до повного тексту