1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 серпня 2023 р. № 904
Київ
Про затвердження Порядку розроблення, погодження, оприлюднення схеми розміщення тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, її складу та змісту, вимог до тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, їх зведення, перенесення та демонтажу
Відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", частини третьої статті 81 Кодексу цивільного захисту України, пункту 9-2 розділу V "Прикінцеві положення" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок розроблення, погодження, оприлюднення схеми розміщення тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, її складу та змісту, вимог до тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, їх зведення, перенесення та демонтажу, що додається.
2. Рекомендувати органам та посадовим особам місцевого самоврядування, військовим адміністраціям населених пунктів вжити заходів, зокрема, до дотримання вимог доступності (інклюзії) до наявних тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, передбачених цією постановою.
3. Внести до постанов Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 406 "Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію" (Офіційний вісник України, 2017 р., № 49, ст. 1527) і від 23 червня 2021 р. № 681 "Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 55, ст. 3401; 2022 р., № 54, ст. 3173, № 70, ст. 4233) зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 21


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 серпня 2023 р. № 904
ПОРЯДОК
розроблення, погодження, оприлюднення схеми розміщення тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, її складу та змісту, вимог до тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, їх зведення, перенесення та демонтажу
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм розроблення, погодження, оприлюднення схеми розміщення тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, її складу та змісту, вимог до тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, їх зведення, перенесення та демонтажу, в тому числі мінімально необхідних вимог для життєзабезпечення населення, зокрема населення, постраждалого від надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, евакуйованого населення, внутрішньо переміщених осіб, а також осіб, задіяних в обстеженні та відновленні пошкоджених об’єктів, виконанні відновлювальних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, бойових дій або терористичних актів.
Цей Порядок застосовується під час розміщення тимчасових споруд для життєзабезпечення населення за рахунок коштів державного або місцевого бюджету у період дії правового режиму воєнного стану, надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях та протягом одного року з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану і повинен враховуватися під час укладання угод про надання (фінансування, розміщення) таких споруд у рамках міжнародної технічної допомоги.
2. Цей Порядок не поширюється на розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, будівельних майданчиків, а також розміщення тимчасових споруд у межах зон особливого режиму використання земель.
3. Терміни у цьому Порядку вживаються у такому значенні:
1) вимоги доступності (інклюзивності) - сукупність вимог, дотримання яких дає змогу забезпечити користування тимчасовими спорудами для життєзабезпечення населення та навколишньою територією особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення на рівні з іншими особами;
2) житлова тимчасова споруда коридорного типу - житлова споруда, в якій житлові приміщення (кімнати) мають виходи через загальний коридор;
3) житлове приміщення (кімната) - опалюване приміщення, призначене для тимчасового проживання;
4) житловий осередок - група житлових приміщень (кімнат), об’єднаних підсобними приміщеннями загального користування;
5) житлове приміщення квартирного типу - комплекс взаємопов’язаних приміщень, що використовуються для проживання однієї сім’ї різного чисельного складу, який включає: основні приміщення - житлові приміщення (кімнати) та допоміжні (господарсько-побутові) приміщення - кухню, ванну кімнату (душову), туалет (суміщений санвузол), комору чи вбудовану шафу;
6) комплекс тимчасових споруд - сукупність тимчасових споруд для життєзабезпечення населення (житлових та господарсько-побутових) визначеного призначення, розміщення яких здійснюється відповідно до однієї (єдиної) схеми розміщення;
7) мінімально необхідні вимоги для життєзабезпечення населення - сукупність об’ємно-планувальних, конструктивних, пожежних, санітарно-гігієнічних, інших вимог (у тому числі щодо вимог доступності (інклюзивності) до тимчасових споруд (їх комплексів), пов’язаних з основними вимогами до будівель і споруд, визначених Законом України "Про будівельні норми" та необхідних для підтримання умов, мінімально необхідних для збереження життя і здоров’я та життєзабезпечення (тимчасового проживання та обслуговування);
8) розміщення тимчасової споруди (комплексів тимчасових споруд) - сукупність організаційно-технічних заходів та робіт, що включає розроблення та затвердження схеми розміщення, підготовку території, прокладення інженерно-транспортних комунікацій, монтаж (зведення) тимчасових споруд, а також їх підключення до зовнішніх інженерних мереж або забезпечення у разі необхідності автономними джерелами енергії, водопостачання та каналізації, благоустрій територій;
9) розрахункова місткість - кількість населення, для життєзабезпечення (проживання та обслуговування) якого призначена тимчасова споруда (комплекс тимчасових споруд);
10) строк експлуатації - строк, протягом якого передбачається використання тимчасової споруди (комплексу тимчасових споруд) за призначенням;
11) тимчасове проживання - проживання протягом строку дії надзвичайної ситуації, воєнного стану, а також протягом строку, необхідного для ліквідації їх наслідків, але не більше строку експлуатації тимчасових споруд, передбаченого схемою розміщення;
12) тимчасова споруда для життєзабезпечення населення (далі - тимчасова споруда) - малоповерхова (до двох поверхів) швидкомонтована споруда з полегшених конструкцій (мобільна (інвентарна), збірно-розбірна, контейнерного або комбінованого типу тощо), яка розміщується на земельній ділянці (може бути тимчасово пов’язана із землею), відповідає мінімально необхідним вимогам для життєзабезпечення населення та у разі потреби може бути демонтована і переміщена з подальшим повторним використанням або без такого використання;
13) управитель - виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради (військова адміністрація - у випадках, передбачених законодавством), орган державної влади, державна установа, за ініціативою яких здійснюється розміщення тимчасової споруди (комплексу тимчасових споруд), якими прийнято рішення про розміщення тимчасової споруди (комплексу тимчасових комплексів) шляхом затвердження схеми розміщення тимчасової споруди (комплексу тимчасових споруд).
Інші терміни, що використовуються у цьому Порядку, вживаються у значенні, наведеному в Кодексі цивільного захисту України, Законах України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", "Про регулювання містобудівної діяльності", ДБН В.1.2-2:2006 "Система забезпечення надійності та безпеки будівельних об’єктів. Навантаження і впливи. Норми проектування", ДБН Б В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об’єктів будівництва. Загальні вимоги", ДБН В.1.2-14:2018 "Система забезпечення надійності та безпеки будівельних об’єктів. Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель і споруд", ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення".
4. Тимчасові споруди (комплекси тимчасових споруд) не є об’єктами будівництва у розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та об’єктами нерухомого майна у розумінні Цивільного кодексу України.
5. Розміщення тимчасової споруди (комплексів тимчасових споруд) здійснюється за ініціативою управителя відповідно до рішення голови відповідної сільської, селищної, міської ради або начальника військової адміністрації (у випадках, передбачених законодавством) на підставі затвердженої схеми розміщення тимчасової споруди (комплексів тимчасових споруд), що включає документацію у вигляді текстових та графічних матеріалів, якою визначаються планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні, технологічні рішення щодо розміщення, зведення (монтажу), безпечної експлуатації (використання за призначенням), демонтажу з можливістю подальшого переміщення та повторного використання або без такого використання тимчасової споруди (комплексу тимчасових споруд) та інженерних мереж, необхідних для функціонування таких споруд, а також необхідних ресурсів і витрат коштів (кошторисів) (далі - схема розміщення).
Земельні відносини щодо розміщення тимчасових споруд (комплексів тимчасових споруд) регулюються пунктом 27 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України.
Розроблення, погодження, оприлюднення схеми розміщення тимчасової споруди (комплексів тимчасових споруд), її складу та змісту
6. Схема розміщення розробляється за рішенням голови відповідної сільської, селищної, міської ради або начальника військової адміністрації населеного пункту (у випадках, передбачених законодавством).
Схема розміщення розробляється архітектором - відповідальним виконавцем окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, який пройшов професійну атестацію та має кваліфікаційний сертифікат на право виконання робіт за напрямом "архітектурне об’ємне проектування" (далі - архітектор), або під керівництвом якого розроблено схему розміщення, у тому числі із залученням підприємств, установ та організацій, у складі яких є такий архітектор.
У разі розроблення індивідуальних конструктивних рішень до розроблення схеми розміщення залучається інженер (інженери), які мають кваліфікаційний сертифікат провідного інженера-проектувальника з інженерно-будівельного проектування за напрямом "інженерно-будівельне проектування у частині забезпечення механічного опору та стійкості" і виконують інженерно-будівельне проектування.
За потреби до розроблення схеми розміщення також залучаються інші виконавці, а саме інженери-проектувальники, які мають кваліфікаційний сертифікат за відповідними напрямами, очолюють та/або координують розроблення окремих розділів схеми розміщення.
До розроблення схеми розміщення також залучаються представники об’єднань осіб з інвалідністю, що спеціалізуються на забезпеченні вимог доступності (інклюзивності).
Рішення щодо необхідності розроблення індивідуальних конструктивних рішень та залучення відповідних фахівців з проектування, а також інших фахівців, у тому числі представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю, приймається архітектором.
Вибір архітектора, підприємства, установи чи організації, у складі яких є такий архітектор, для розроблення схеми розміщення, що здійснюється із залученням коштів державного бюджету, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, кредитів, наданих під державні гарантії, проводиться відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі".
Схема розміщення може розроблятися за відсутності та за невідповідності положенням містобудівної документації на місцевому рівні та повинна враховувати:
існуючу забудову території, інженерно-транспортну інфраструктуру, а також основні елементи планувальної структури території;
обмеження у використанні земель, у тому числі у сфері забудови (червоні лінії, смуги санітарно-захисних, санітарних, охоронних та інших зон обмеженого використання земель тощо).
Межі території, щодо якої розробляється схема розміщення, визначаються розпорядженням відповідного сільського, селищного, міського голови (начальника військової адміністрації населеного пункту).
Вибір території для розміщення тимчасових споруд (комплексів тимчасових споруд) здійснюється з урахуванням наявності (на відстані до 500 метрів до таких споруд) споруд цивільного захисту, включених до фонду захисних споруд цивільного захисту.
Схема розміщення складається з текстової частини та графічної частини і не підлягає експертизі та стратегічній екологічній оцінці, розгляду архітектурно-містобудівною радою та громадському обговоренню.
Текстова частина схеми розміщення оформлюється у вигляді пояснювальної записки із стислою інформацією щодо:
наявних особливостей просторової організації території, місцевих кліматичних умов;
архітектурних (об’ємно-планувальних) рішень;
конструктивних рішень;
особливостей організації та технології виконання монтажних робіт, робіт із демонтажу;
заходів із рекультивації земель після закінчення строку експлуатації (демонтаж або повторне використання фундаментів, вирівнювання території, демонтаж інженерних мереж тощо);
рішень щодо інженерного обладнання, енергоефективності (за потреби), протипожежних заходів;
розрахункової місткості;
строку експлуатації тимчасової споруди;
первинних систем соціального обслуговування населення, зокрема населення, постраждалого від надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, евакуйованого населення, внутрішньо переміщених осіб, а також осіб, задіяних в обстеженні та відновленні пошкоджених об’єктів, виконанні робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, бойових дій або терористичних актів (для комплексів тимчасових споруд);
потреби в пальному, воді, електричній та тепловій енергії, а також заходів з оптимізації їх споживання (за потреби);
доступності (інклюзивності) для маломобільних груп населення, в тому числі фізичної та інформаційної безбар’єрності (доступності);
благоустрою;
розташування захисних споруд цивільного захисту (за наявності); кошторису (за потреби).
При цьому розроблення кошторису у складі схеми розміщення є обов’язковим у разі розміщення тимчасових споруд за рахунок коштів державного або місцевого бюджету.
Графічною частиною схеми розміщення, яка розробляється на наявній (камерально уточненій) картографічній основі довільного масштабу, визначаються:
розміщення тимчасових споруд, місцевих проїздів, відомістю тротуарів, доріжок та майданчиків, відомістю елементів благоустрою, автостоянок приватних транспортних засобів (за потреби), в тому числі для осіб з інвалідністю, з нанесенням відповідного маркування, інженерних мереж і споруд із прив’язкою до місцевості;
місця та технічні вирішення під’єднання інженерного обладнання тимчасових споруд до інженерних мереж і споруд;
основні креслення (фасади, плани поверхів, фундаментів, несучих та огороджувальних конструкцій, вузлів примикання, елементів доступності (інклюзивності), інженерних мереж тощо);
специфікації обладнання, будівельних виробів (продукції).
Елементи доступності (інклюзивності) позначаються на графічній частині піктограмою Міжнародного символу доступності.
7. Схема розміщення розробляється архітектором у формі електронного документа та вноситься до Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відповідно до Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2021 р. № 681 "Деякі питання забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 55, ст. 3401).
8. Після внесення до Реєстру будівельної діяльності схема розміщення із застосуванням засобів Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва надсилається на погодження до електронного кабінету уповноваженого органу містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради (у випадках, визначених частиною другою статті 13 Закону України "Про архітектурну діяльність", - уповноваженого органу містобудування та архітектури місцевої держадміністрації).
Уповноважений орган містобудування та архітектури сільської, селищної, міської рад виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності погоджує схему розміщення протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення про необхідність такого погодження.
Погодження схеми розміщення уповноваженим органом містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради здійснюється шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи.
У разі непогодження або ненадання обґрунтованої відмови протягом десяти робочих днів уповноваженим органом містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради схема розміщення вважається погодженою за замовчуванням.
Схема розміщення затверджується розпорядженням відповідного сільського, селищного, міського голови (начальника військової адміністрації населеного пункту) після погодження схеми розміщення уповноваженим органом містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради. Розпорядження про затвердження схеми розміщення розміщується на офіційному веб-сайті органу, яким воно прийнято.
У разі коли на дату розроблення схеми розміщення не утворено виконавчий орган з питань містобудування та архітектури відповідної сільської, селищної, міської ради, така схема погоджується уповноваженим органом містобудування та архітектури, яким є структурний підрозділ з питань архітектури відповідної районної держадміністрації, а за його відсутності - структурним підрозділом з питань архітектури відповідної обласної державної/військової адміністрації.
Вимоги до тимчасових споруд
9. Тимчасові споруди (комплекси тимчасових споруд) повинні відповідати мінімально необхідним вимогам для життєзабезпечення населення, що з урахуванням їх функціонального призначення необхідні для підтримання мінімально необхідних вимог для життєзабезпечення населення та забезпечення господарсько-побутових потреб, а саме щодо механічного опору та стійкості, пожежної безпеки, гігієни та здоров’я, безпеки і доступності (інклюзивності) під час експлуатації.
Мінімально необхідні вимоги для життєзабезпечення населення слід застосовувати під час розроблення рішень щодо просторово-планувальної організації території, архітектурно-планувальних та конструктивних рішень споруд та їх інженерного забезпечення.
10. За призначенням тимчасові споруди поділяються на:
житлові споруди (для тимчасового проживання);
господарсько-побутові споруди (для забезпечення санітарно-гігієнічних потреб, приготування та прийому їжі, зберігання речей, охорони тощо).
11. Строк експлуатації комплексу тимчасових споруд не перевищує строку експлуатації тимчасових споруд для життєзабезпечення населення, що входять до його складу, а також розрахункового строку експлуатації їх конструктивних елементів.
12. Протипожежні відстані між тимчасовими житловими спорудами та будинками іншого призначення повинні становити не менше 15 метрів.
У разі коли сумарна площа забудови становить не більше ніж 800 кв. метрів, включаючи незабудовану площу між тимчасовими житловими спорудами та будинками іншого призначення, протипожежні відстані можуть не застосовуватися.
До тимчасових споруд місткістю понад 50 осіб із житловими приміщеннями (кімнатами) слід передбачити влаштування не менше одного проїзду для пожежних автомобілів завширшки не менше ніж 3,5 метра щонайменше з однієї поздовжньої сторони, на яку орієнтований головний вхід у споруду.
Під час розроблення схеми розміщення тимчасових споруд необхідно передбачати відстані до наявних інженерних мереж відповідно до вимог ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".
13. Архітектурно-планувальні рішення тимчасових споруд визначаються з урахуванням принципу поселення: групове поселення, поселення сім’ями, в тому числі шляхом формування житлових осередків або житлових приміщень квартирного типу.
Тимчасові споруди (комплекси тимчасових споруд) повинні бути обладнані необхідною кількістю санітарних вузлів, приміщень для приготування та прийому їжі, прання та сушіння білизни, які можуть бути організовані за індивідуальним або груповим принципом (в окремих спорудах або в межах житлових осередків тимчасових споруд).

................
Перейти до повного тексту