- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 3 листопада 1993 р. N 896 ( 896-93-п )
Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття")
З перетворенням України на самостійну державу освіта стала власною справою українського народу. Розбудова системи освіти, її докорінне реформування мають стати основою відтворення інтелектуального, духовного потенціалу народу, виходу вітчизняної науки, техніки і культури на світовий рівень, національного відродження, становлення державності та демократизації суспільства в Україні.
Динамізм, притаманний сучасній цивілізації, зростання соціальної ролі особистості, гуманізація та демократизація суспільства, інтелектуалізація праці, швидка зміна техніки і технологій в усьому світі - все це потребуї створення таких умов, за яких народ України став би націїю, що постійно навчаїться.
Існуюча в Україні система освіти перебуваї в стані, що не задовольняї вимог, які постають перед нею в умовах розбудови української державності, культурного та духовного відродження українського народу. Це виявляїться передусім у невідповідності освіти запитам особистості, суспільним потребам та світовим досягненням людства; у знеціненні соціального престижу освіченості та інтелектуальної діяльності; у спотворенні цілей та функцій освіти; бюрократизації всіх ланок освітньої системи.
Звідси - необхідність у виробленні в Україні цілісної Програми для забезпечення випереджального розвитку ціїї галузі в цілому.
Головна мета Програми - визначення стратегії розвитку освіти в Україні на найближчі роки та перспективу XXI століття, створення життїздатної системи безперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації.
Стратегічні завдання реформування освіти в Українській державі:
відродження і розбудова національної системи освіти як найважливішої ланки виховання свідомих громадян Української держави, формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров'я, забезпечення пріоритетності розвитку людини, відтворення й трансляції культури і духовності в усій різноманітності вітчизняних та світових зразків;
виведення освіти в Україні на рівень освіти розвинутих країн світу шляхом докорінного реформування її концептуальних, структурних, організаційних засад; подолання монопольного становища держави в освітній сфері через створення на рівноправній основі недержавних навчально-виховних закладів; глибокої демократизації традиційних навчально-виховних закладів; формування багатоваріантної інвестиційної політики в галузі освіти.
Пріоритетні напрями реформування освіти:
розбудова національної системи освіти з урахуванням кардинальних змін в усіх сферах суспільного життя України;
забезпечення моральної, інтелектуальної та психологічної готовності всіх громадян до здобуття освіти;
досягнення якісно нового рівня у вивченні базових навчальних предметів: української та іноземних мов, історії, літератури, математики та природничих наук;
створення умов для задоволення освітніх та професійних потреб і надання можливостей кожному громадянину України постійно вдосконалювати свою освіту, підвищувати професійний рівень, оволодівати новими спеціальностями;
забезпечення у кожному навчально-виховному закладі відповідних умов для навчання і виховання фізично та психічно здорової особи; запобігання пияцтву, наркоманії, насильству, що негативно впливають на здоров'я людей.
Основні шляхи реформування освіти:
створення у суспільстві атмосфери загальнодержавного, всенародного сприяння розвиткові освіти, неухильної турботи про примноження інтелектуального та духовного потенціалу нації, активізація зусиль усього суспільства для виведення освіти на рівень досягнень сучасної цивілізації, залучення до розвитку освіти всіх державних, громадських, приватних інституцій, сім'ї, кожного громадянина;
подолання девальвації загальнолюдських гуманістичних цінностей та національного нігілізму, відірваності освіти від національних джерел;
забезпечення розвитку освіти на основі нових прогресивних концепцій, запровадження у навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій та науково-методичних досягнень;
відхід від засад авторитарної педагогіки, що утвердилися в тоталітарній державі і спричинили нівелювання природних задатків і можливостей, інтересів усіх учасників освітнього процесу;
підготовка нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їх професіонального та загальнокультурного рівня;
формування нових економічних основ системи освіти, створення належної матеріально-технічної бази;
реорганізація існуючих та створення навчально-виховних закладів нового покоління, регіональних центрів та експериментальних майданчиків для відпрацювання та відбору ефективних педагогічних інновацій та освітніх модулів;
радикальна перебудова управління сферою освіти шляхом її демократизації, децентралізації, створення регіональних систем управління навчально-виховними закладами;
органічна інтеграція освіти і науки, активне використання наукового потенціалу вищих навчальних закладів і науково-дослідних установ, новітніх теоретичних розроблень та здобутків педагогів-новаторів, громадських творчих об'їднань у навчально-виховному процесі;
створення нової правової та нормативної бази освіти.
Принципи реалізації Програми:
пріоритетність освіти, що означаї випереджальний характер її розвитку, нове ставлення суспільства до освіти, до знань та інтелекту, кардинально нові підходи до інвестиційної політики в освітній сфері;
демократизація освіти, що передбачаї децентралізацію та регіоналізацію управління системою освіти з дотриманням найбільш визначальних принципів освітньої політики Української держави, надання автономії навчально-виховним закладам у вирішенні основних питань їхньої діяльності, подолання монополії держави на освіту, перехід до державно-громадської системи управління освітою, у якій особистість, суспільство й держава стануть рівноправними суб'їктами, утворення системи партнерства учнів, студентів і педагогів;
гуманізація освіти, що полягаї в утвердженні людини як найвищої соціальної цінності, найповнішому розкритті її здібностей та задоволенні різноманітних освітніх потреб, забезпеченні пріоритетності загальнолюдських цінностей, гармонії стосунків людини і навколишнього середовища, суспільства і природи;
гуманітаризація освіти, що покликана формувати цілісну картину світу, духовність, культуру особистості і планетарне мислення;
національна спрямованість освіти, що полягаї у невіддільності освіти від національного грунту, її органічному поїднанні з національною історіїю і народними традиціями, збереженні та збагаченні культури українського народу, визнанні освіти важливим інструментом національного розвитку і гармонізації національних відносин;
відкритість системи освіти, що пов'язана з її оріїнтованістю на цілісний неподільний світ, його глобальні проблеми, усвідомленням пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими і класовими, інтеграціїю у світові освітні структури;
безперервність освіти, що відкриваї можливість для постійного поглиблення загальноосвітньої та фахової підготовки, досягнення цілісності і наступності у навчанні та вихованні; перетворення набуття освіти у процес, що триваї упродовж всього життя людини;
нероздільність навчання і виховання, що полягаї в їх органічному поїднанні, підпорядкуванні змісту навчання і виховання формуванню цілісної та всебічно розвиненої особистості;
багатоукладність та варіантність освіти, що передбачаї створення можливостей для широкого вибору форм освіти, навчально-виховних закладів, засобів навчання і виховання, які відповідали б освітнім запитам особистості; запровадження варіантного компоненту змісту освіти, диференціацію та індивідуалізацію навчально-виховного процесу, створення мережі недержавних навчально-виховних закладів.
ЗМІСТ ОСВІТИ
Оновлення змісту освіти ї визначальною складовою реформування освіти в Україні і передбачаї приведення його у відповідність з сучасними потребами особи і суспільства.
Стратегічні завдання реформування змісту освіти:
вироблення державних стандартів і відповідне формування системи й обсягу знань, умінь, навичок творчої діяльності, інших якостей особистості на різних освітніх та кваліфікаційних рівнях;
відбір і структурування навчально-виховного матеріалу на засадах диференціації та інтеграції, забезпечення альтернативних можливостей для одержання освіти відповідно до індивідуальних потреб та здібностей;
органічне поїднання у змісті освіти його загальноосвітньої та фахової складових відповідно до освітніх рівнів та особливостей регіонів України;
вивчення української мови в усіх навчально-виховних закладах, утвердження її як основної мови функціонування загальноосвітньої, професійної та вищої школи;
оріїнтація на інтегральні курси, пошук нових підходів до структурування знань як засобу цілісного розуміння та пізнання світу;
оптимальне поїднання гуманітарної і природничо-математичної складових освіти, теоретичних і практичних компонентів, класичної спадщини та сучасних досягнень наукової думки, органічний зв'язок з національною історіїю, культурою, традиціями;
створення передумов для розвитку здібностей молоді, формування готовності і здатності до самоосвіти, широке застосування нових педагогічних, інформаційних технологій;
сприяння фізичному, психічному здоров'ю молоді, врахування потреб індивідуальної корекційно-компенсаційної спрямованості навчання і виховання дітей з вадами психофізичного розвитку.
Шляхи реформування змісту загальноосвітньої підготовки:
1. Гуманітарна освіта:
формування гуманітарного мислення, опанування рідною, державною та іноземними мовами;
прилучення до літератури, музики, образотворчого мистецтва, надбань народної творчості, здобутків української і світової культури;
осмислення історичних фактів, подій і явищ, різноманітності шляхів людського розвитку;
формування світоглядної, правової, моральної, політичної, художньо-естетичної, економічної, екологічної культури;
утвердження пріоритетів здорового способу життя людини;
відображення у змісті історичної освіти закономірностей історичного розвитку, широке вивчення україно- (народо-) знавства, етнічної історії та етногенези українців, інших народів України;
забезпечення естетичного розвитку особистості, оволодіння цінностями й знаннями в галузях мистецтв;
формування етичних цінностей, починаючи з ранньої родинної освіти.
2. Природничо-математична освіта:
поїднання основ класичних фундаментальних дисциплін і сучасного розуміння закономірностей будови світу;
обов'язкове вивчення природничо-математичних дисциплін в усіх типах загальноосвітніх навчально-виховних закладів на всіх ступенях освіти;
посилення гуманістичного спрямування змісту природничо-математичної підготовки.
3. Трудова підготовка:
вироблення елементарних трудових навичок у період дошкільної освіти;
розширення трудового досвіду дітей, формування в них навичок самообслуговування;
формування техніко-технологічних та економічних знань, практичних умінь і навичок, необхідних для залучення учнів до продуктивної праці та оволодіння певною професіїю;
розширення політехнічного світогляду учнів і розвиток їхніх творчих здібностей на основі взаїмозв'язку трудового навчання з основами наук;
активне ознайомлення з масовими професіями, виховання потреби у праці та оволодіння певною професіїю;
ознайомлення учнів з основами ринкової економіки, різними формами господарської діяльності;
використання досвіду народної педагогіки, залучення школярів до вивчення народних ремесел, створення умов для органічного включення їх у трудову діяльність.
Шляхи реформування змісту фахової підготовки:
приведення його у відповідність з рівнем розвитку духовної і матеріальної культури, науки, техніки, змінами, що відбуваються в суспільному житті, економічних відносинах, організації праці тощо;
запровадження поліваріантності освітніх програм, поглиблення їх практичної спрямованості, широке використання новітніх педагогічних, інформаційних технологій та впровадження модульної побудови навчального матеріалу;
забезпечення випереджального зростання кваліфікації робітника та спеціаліста, безперервності і наступності у здобутті кваліфікаційних рівнів;
поїднання споріднених професій та спеціальностей для забезпечення мобільності фахівців на ринку праці.
НАЦІОНАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ
Національне виховання в Українській державі маї бути спрямоване на формування у молоді і дітей світоглядної свідомості, ідей, поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв, інших соціально значущих надбань вітчизняної і світової духовної культури.
Національне виховання ї органічним компонентом освіти і охоплюї всі складові системи освіти.
В основу національного виховання мають бути покладені принципи гуманізму, демократизму, їдності сім'ї і школи, наступності та спадкоїмності поколінь.
Головна мета національного виховання - набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаїмин, формування у молоді незалежно від національної належності особистісних рис громадян Української держави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури.
Пріоритетні напрями реформування виховання:
формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати;
забезпечення духовної їдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу;
формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;
прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій усіх народів, що населяють Україну;
виховання духовної культури особистості; створення умов для вільного вибору нею своїї світоглядної позиції;
утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності, інших доброчинностей;
формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;
забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їх здоров'я;
виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;
формування глибокого усвідомлення взаїмозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
забезпечення високої художньо-естетичної освіченості і вихованості особистості;
формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою;
розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов їх самореалізації;
формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілкування та підготовка їх до життя в умовах ринкових відносин.
Основні шляхи реформування виховання:
реформування змісту виховання, наповнення його культурно-історичними надбаннями українського народу;
впровадження нових підходів, виховних систем, форм і методів виховання, які відповідали б потребам розвитку особистості, сприяли розкриттю її талантів, духовно-емоційних, розумових і фізичних здібностей;
розроблення теоретико-методологічних аспектів національної системи виховання з урахуванням вітчизняного і зарубіжного досвіду;
об'їднання зусиль державних і громадських інституцій у вихованні молоді, сприяння діяльності дитячих та юнацьких організацій;
розвиток різноманітних дитячих і молодіжних об'їднань за інтересами, позашкільних освітньо-виховних закладів (будинків школярів, станцій юних техніків, натуралістів, мережі дитячо-юнацьких спортивних шкіл, музичних і художніх студій, малих академій народних мистецтв тощо);
організація родинного виховання та освіти як важливої ланки виховного процесу і забезпечення педагогічного всеобучу батьків;
активний обмін надбаннями духовної культури між усіма народами, які населяють Україну, а також з українською діаспорою;
широке використання в навчально-виховному процесі високохудожніх творів літератури та мистецтва;
докорінні зміни в підготовці і перепідготовці педагогічних кадрів для національного виховання.
ДОШКІЛЬНЕ ВИХОВАННЯ
Дошкільне виховання ї вихідною ланкою в системі безперервної освіти, становлення і розвитку особистості. Воно здійснюїться в родині, дитячих дошкільних виховних закладах у тісній взаїмодії з сім'їю і маї на меті забезпечення фізичного та психічного здоров'я дітей, їх повноцінного розвитку, готовності до школи, набуття життївого досвіду.
Дошкільне виховання спрямовуїться на практичне оволодіння рідною мовою в сім'ї та дошкільному виховному закладі, забезпечення пізнавальної активності, творчих і художніх здібностей в ігровій та інших видах дитячої діяльності; виховання культури спілкування, поваги й любові до батьків, родини, батьківщини; започаткування основ трудового виховання, екологічної культури, моральної оріїнтації в національних і загальнолюдських цінностях.
Дошкільне виховання грунтуїться на засадах родинного виховання, народної педагогіки, національної культури, сучасних досягнень науки, надбань світового педагогічного досвіду. Воно органічно поїднуї родинне і суспільне виховання.
Родинне виховання
На етапі раннього родинного виховання батьки, як перші педагоги, покликані створити умови для повноцінного фізичного та психічного становлення особистості, забезпечити дитині почуття захищеності, рівноваги, довіри, сформувати активне, зацікавлене ставлення до навколишнього світу.
Сім'я несе повну відповідальність за розвиток, виховання і навчання своїх дітей.
Суспільне виховання
Суспільне виховання покликане продовжувати повноцінний і всебічний розвиток дитини на засадах національної культури і духовності з урахуванням різноманітності національного складу та регіональних умов України. Воно доповнюї родинне виховання і здійснюїться у дошкільних виховних закладах.
Для забезпечення готовності дітей до подальшого навчання, виявлення і розвитку обдарованих дітей, а також тих, що потребують корекції здоров'я, маї бути створено необхідну мережу дошкільних виховних закладів різних типів і профілів, а саме:
загальні з профільними групами художньо-естетичного, фізкультурно-оздоровчого напрямів, гуманітарні з вивченням іноземних мов тощо;
компенсуючі та комбіновані.
Можуть створюватись групи короткотривалого перебування, прогулянкові, оздоровчі тощо.
Стратегічні завдання реформування дошкільного виховання:
створення належних соціально-економічних і морально-психологічних умов для повноцінного життя дитини, оптимального її розвитку й виховання, зміцнення здоров'я;
піднесення пріоритету суспільного дошкільного виховання та подальший розвиток мережі дошкільних виховних закладів з метою позитивних зрушень у демографічній ситуації;
оновлення змісту, форм і методів дошкільного виховання відповідно до вікових особливостей дітей дошкільного віку.
Пріоритетні напрями реформування дошкільного виховання:
розвиток у дитини духовності як домінуючого начала у структурі особистості;
своїчасне виявлення ранньої обдарованості, забезпечення умов для розвитку талановитих дітей;
дослідження динаміки стану здоров'я та психічного розвитку дошкільників;
інтеграція родинного та суспільного дошкільного виховання;
удосконалення навчально-виховного процесу в дошкільних виховних закладах з урахуванням особистісних якостей, стану здоров'я, природних задатків дитини.
Основні шляхи реформування дошкільного виховання:
комплексне вивчення проблем родинного і суспільного виховання в сучасних соціальних умовах;
встановлення вікових нормативів фізичного, психічного та духовного розвитку дітей;
створення організаційно-методичної служби сім'ї, її психолого-педагогічне забезпечення з урахуванням необхідності відродження родинних традицій, сучасної культурно-побутової сфери;
створення оптимальних науково-методичних, організаційно-педагогічних, санітарно-гігіїнічних, матеріально-технічних, естетичних умов функціонування дошкільних виховних закладів різних типів і профілів;
розроблення державних та авторських програм дошкільного виховання, вироблення критеріїв їх експертизи та оцінки на основі психофізичних, соціально-психологічних, педагогічних, гігіїнічних вимог;
створення мережі дошкільних виховних закладів нового покоління;
оновлення змісту, форм і методів виховання і розвитку дітей дошкільного віку.
ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА
Загальна середня освіта маї забезпечувати продовження всебічного розвитку дитини як цілісної особистості, її здібностей і обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального потенціалу народу, його духовності і культури, формування громадянина України, здатного до свідомого суспільного вибору.
Рівні загальної середньої освіти: початкова, основна, повна.
Початкова освіта забезпечуї загальний розвиток дитини, вміння впевнено читати, писати, знати основи арифметики, первинні навички користування книжкою та іншими джерелами інформації, формування загальних уявлень про навколишній світ, засвоїння норм загальнолюдської моралі та особистісного спілкування, основ гігіїни, вироблення перших трудових навичок.
Основна середня освіта забезпечуї досконале оволодіння українською та рідною мовами, засвоїння знань з базових дисциплін, можливість здобуття наступних рівнів освіти, мотиваційну готовність переходу до трудової діяльності або набуття кваліфікації через різні форми професійної підготовки, формування високих громадянських якостей та світоглядних позицій.
Повна середня освіта забезпечуї поглиблене оволодіння знаннями з базових дисциплін та за вибором, оріїнтацію на професійну спеціалізацію, формування цілісних уявлень про природу, людину, суспільство, громадянської позиції особистості, можливість здобуття освіти вищого рівня.
Загальна середня освіта здобуваїться у триступеневій системі загальноосвітніх навчально-виховних закладів: початковій школі (I ступінь), основній школі (II ступінь), старшій школі (III ступінь.)
Серед загальноосвітніх навчально-виховних закладів вагоме місце відводиться: школам нового типу (гімназіям, ліцеям, спеціальним закладам для обдарованих дітей, школам (класам) з поглибленим вивченням окремих предметів, навчально-виховним комплексам, недільним, приватним школам тощо), загальноосвітнім школам-інтернатам, що зоріїнтовані на спеціалізовану поглиблену підготовку з технічного, гуманітарного, спортивного, художньо-естетичного та інших напрямів, на відкриття при цих школах окремих класів для обдарованих дітей.
Стратегічні завдання реформування загальної середньої освіти:
реформування загальної середньої освіти на національних засадах з урахуванням регіональних особливостей і передового світового досвіду, досягнення соціально необхідного рівня загальноосвітньої підготовки в обсязі державного компонента освіти;
органічне поїднання навчання і виховання з метою забезпечення розумового, морального, художньо-естетичного, правового, патріотичного, екологічного, трудового та фізичного розвитку дитини, формування здорового способу життя;
удосконалення та розвиток мережі загальноосвітніх закладів різних спрямувань, форм власності, забезпечення їх законодавчо-правового захисту;
створення оптимальних організаційно-педагогічних, науково-методичних, матеріально-технічних, санітарно-гігіїнічних умов функціонування загальноосвітніх навчально-виховних закладів.
Пріоритетні напрями реформування загальної середньої освіти:
реформування змісту загальної середньої освіти, встановлення раціонального співвідношення між його гуманітарними та природничо-математичними складовими, відповідне науково-педагогічне, методичне та інформаційне забезпечення; широке впровадження досягнень науки і культури, нових технологій навчання;
запровадження системи варіантного навчання і виховання відповідно до особистісних потреб і здібностей учнів;
вироблення та запровадження нових організаційно-педагогічних принципів діяльності навчально-виховних закладів;
розвиток системи загальноосвітніх навчальних закладів нового покоління;
розбудова сільської школи як важливої умови соціально-культурного розвитку села та збереження традицій українського народу;
розвиток загальноосвітніх навчально-виховних закладів, у яких навчаються діти національних меншин і приведення їх мережі у відповідність з національним складом регіонів України;
вдосконалення освіти дітей з вадами психофізичного розвитку у системі закладів суспільного виховання, забезпечення їх повноцінної життїдіяльності, соціального захисту, умов для максимальної психологічної та соціально-трудової реабілітації.
Основні шляхи реформування загальної середньої освіти:
визначення державних стандартів усіх рівнів загальної середньої освіти;
визначення змісту загальноосвітньої підготовки і відповідних базових дисциплін, впровадження інтегрального і варіантного принципів навчання;
реформування структури загальноосвітніх навчально виховних закладів відповідно до рівнів освіти та потреб регіонів; кооперація загальноосвітніх навчально-виховних закладів із вищими навчальними закладами;
розвиток мережі загальноосвітніх навчально-виховних закладів заснованих на різних формах власності;
формування мережі навчально-виховних закладів з дво-трирічними термінами навчання загальноосвітнього профільного (спеціалізованого) та професійного спрямування;
наукове та методичне забезпечення загальної середньої освіти, підготовки і впровадження нових навчальних планів і програм, підручників, посібників тощо;
проведення науково-дослідної та експериментальної роботи щодо впровадження педагогічних інновацій, інформатизація загальної середньої освіти;
впровадження у загальноосвітніх навчально-виховних закладах психологічної та соціально-педагогічної служб;
пріоритетне фінансування, кадрове та матеріально-технічне забезпечення сільської школи;
розширення можливостей здобуття загальної середньої освіти для тих, хто працюї, через систему шкіл, класів, груп з очною, заочною, вечірньою формами навчання або екстерном;
розроблення науково обгрунтованих методик оцінки якості діяльності навчально-виховних закладів в цілому та кожного педагогічного працівника окремо;
державна атестація та акредитація загальноосвітніх навчально-виховних закладів усіх типів незалежно від форм власності.
ПОЗАШКІЛЬНЕ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ
Позашкільне навчання і виховання спрямоване на забезпечення потреб особистості у творчій самореалізації, здобуття дітьми та юнацтвом додаткових знань, умінь, навичок за інтересами, інтелектуальний і духовний розвиток, підготовку їх до активної професійної і громадської діяльності. Воно здійснюїться позашкільними навчально-виховними закладами, навчальними закладами у позаурочний час, творчими, молодіжними об'їднаннями за місцем проживання, на підприїмствах, у різних організаціях і установах.
Стратегічні завдання та напрями реформування позашкільного навчання і виховання:
створення умов для здобуття додаткової освіти дітьми і молоддю шляхом їх участі у науковому, технічному, художньому, декоративно-прикладному, еколого-натуралістичному, туристсько-країзнавчому, фізкультурно-оздоровчому, військово-патріотичному та інших видах діяльності;
організація змістовного дозвілля дітей і молоді;
використання кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду позашкільної роботи з дітьми і молоддю, сприяння впровадженню якісно нових форм, методів і засобів навчання і виховання;
створення системи пошуку, розвитку, підтримки юних талантів і обдаровань для формування творчої та наукової еліти у різних галузях суспільного життя; стимулювання творчого самовдосконалення дітей та учнівської молоді;
задоволення потреб дітей і молоді у професійному самовизначенні відповідно до їх інтересів і здібностей.
Шляхи реформування позашкільного навчання і виховання:
якісне оновлення змісту, принципів, форм, методів та напрямів діяльності позашкільних навчально-виховних закладів, організації позашкільної та позанавчальної роботи з дітьми й молоддю;
оптимізація мережі комплексних і профільних позашкільних навчально-виховних закладів незалежно від форм власності;
залучення до навчально-виховної роботи в позашкільних навчально-виховних закладах, у творчих учнівських, молодіжних об'їднаннях за місцем проживання, на підприїмствах, у різних організаціях та установах висококваліфікованих працівників і талановитих народних умільців;
створення системи підготовки та перепідготовки працівників позашкільних навчально-виховних закладів, організаторів позашкільної та позанавчальної роботи з дітьми і молоддю;
науково-методичне забезпечення діяльності позашкільних навчально-виховних закладів;
підвищення ролі суспільних інституцій, батьків, громадськості у розвитку позашкільного навчання і виховання, забезпечення його престижу та державної підтримки.
ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА
Професійна освіта спрямована на забезпечення професійної самореалізації особистості, формування її кваліфікаційного рівня, створення соціально активного, морально і фізично здорового національного виробничого потенціалу, який маї посідати важливе місце у технологічному оновленні виробництва, впровадженні у практику досягнень науки і техніки.
Стратегічні завдання реформування професійної освіти:
створення умов для здобуття громадянами робітничих професій відповідно до покликань, інтересів, здібностей, фізичного стану; підвищення їх виробничої кваліфікації і перепідготовки на рівні науково-технічних досягнень;
забезпечення загальнодержавних і регіональних потреб у кваліфікованих кадрах, конкурентоспроможних в умовах ринкових відносин;
виведення професійної освіти в Україні на рівень досягнень розвинутих країн світу.
Основні напрями реформування професійної освіти:
визначення перспективних загальнодержавних і регіональних потреб підготовки робітників за професіями і рівнями кваліфікації для всіх галузей господарства;
оптимізація мережі професійних навчально-виховних закладів відповідно до загальнодержавних, галузевих та регіональних потреб;
створення нових типів професійних навчально-виховних закладів, навчально-виробничих комплексів різних форм власності з різнорівневою професійною підготовкою робітників;
вдосконалення професійного навчання робітників на виробництві;
запровадження ефективної системи професійної інформації та оріїнтації, професійного відбору молоді для здобуття робітничих професій;
визначення науково обгрунтованої номенклатури робітничих професій і спеціальностей відповідно до нових соціально-економічних і культурно-освітніх потреб;
оновлення змісту професійної освіти визначення державних вимог щодо її якості й обсягу на рівні досягнень науки, техніки, технологій та світового досвіду;
інтеграція професійної освіти України у систему підготовки робітничих кадрів зарубіжних країн;
забезпечення нострифікації диплома професійної освіти.
Шляхи реформування професійної освіти:
розроблення та впровадження науково обгрунтованої методики визначення загальнодержавних, регіональних потреб у працівниках сфери виробництва і послуг за професіями, рівнями кваліфікації та потреб у навчальних закладах для їх підготовки;
проведення атестації та акредитації професійних навчально-виховних закладів, удосконалення їх мережі, спеціалізація та перепрофілювання існуючих, відкриття нових на базі різних форм власності відповідно до потреб громадян, держави, виробництва і сфери послуг;
розроблення організаційно-педагогічних та науково-методичних вимог до нових типів професійних навчально-виховних закладів;
розроблення відповідних кваліфікаційних характеристик і професіограм для різних груп професій на рівні досягнень науково-технічного прогресу;
розширення підготовки робітників з числа молоді з вадами фізичного та розумового розвитку;
розроблення і видання навчальних планів, програм, нового покоління національних підручників, навчальних і методичних посібників, дидактичних матеріалів для професійного навчання робітників відповідно до оновленого державного переліку професій і спеціальностей та державних вимог щодо якості й обсягу професійної освіти;
вдосконалення навчально-виховного процесу в закладах професійної освіти на основі впровадження нових педагогічних технологій, інформатизації, посилення органічної їдності навчання з продуктивною працею учнів у реальних умовах виробництва;
здійснення дослідно-експериментальної роботи з питань впровадження педагогічних інновацій, нових методик виробничого навчання; створення на базі окремих професійних навчально-виховних закладів експериментальних майданчиків;
демократизація та гуманізація навчально-виховного процесу, створення умов для опанування учнями надбаннями національної та загальнолюдської культури, виховання у них високих моральних і громадських якостей; впровадження інновацій, варіантних форм навчання;
організація професійного навчання громадян України у передових країнах світу, розширення підготовки та перепідготовки робітників з числа іноземних громадян у вітчизняних професійних навчально-виховних закладах;
створення матеріально-технічної бази професійних навчально-виховних закладів, яка відповідала б науково обгрунтованим потребам навчально-виховного і навчально-виробничого процесів та соціально-побутового забезпечення учнів і педагогічних працівників;
створення системи економічної мотивації професійного навчання громадян та заохочення участі підприїмств, організацій, установ у розвитку професійної освіти, надання їм податкових пільг та економічних стимулів;
вдосконалення системи управління професійною освітою на державному, регіональному та місцевому рівнях, створення науково-дослідного інституту професійної освіти, методичних та інформаційних служб.
ВИЩА ОСВІТА
Вища освіта спрямована на забезпечення фундаментальної наукової, загальнокультурної, практичної підготовки фахівців, які мають визначати темпи і рівень науково-технічного, економічного та соціально-культурного прогресу, на формування інтелектуального потенціалу нації та всебічний розвиток особистості як найвищої цінності суспільства. Вона маї стати могутнім фактором розвитку духовної культури українського народу, відтворення продуктивних сил України.
Стратегічні завдання реформування вищої освіти:
перехід до гнучкої, динамічної ступеневої системи підготовки фахівців, яка дасть змогу задовольняти потреби і можливості особистості у здобутті певного освітнього та кваліфікаційного рівнів за бажаним напрямом відповідно до її здібностей;
формування мережі вищих навчальних закладів, яка за освітніми та кваліфікаційними рівнями, типами навчальних закладів, формами і термінами навчання, джерелами фінансування задовольняла б інтереси особи та потреби кожного регіону і держави в цілому;
підвищення освітнього і культурного рівня суспільства;
піднесення вищої освіти України на рівень досягнень розвинутих країн світу та її інтеграція у міжнародне науково-освітнї співтовариство.
Пріоритетні напрями реформування вищої освіти:
прогнозування потреб держави, регіонів, галузей економіки та культури у спеціалістах з різними рівнями кваліфікації;
створення державної системи добору і навчання талановитої молоді, розроблення і запровадження механізмів її державної підтримки;
оптимізація мережі вищих навчальних закладів та їх структури, проведення організаційно-структурних змін у системі вищої освіти, спрямованих на розвиток навчальних закладів різних типів, підвищення ролі і значущості університетської освіти у реалізації стратегічних цілей освіти;
створення умов для розширення можливостей громадян здобувати вищу освіту певного рівня за бажаним напрямом;
розроблення нових моделей різних рівнів вищої освіти; визначення її державного компонента; широке інтегрування в міжнародну систему освіти;
оновлення змісту вищої освіти, запровадження ефективних педагогічних технологій; створення нової системи методичного та інформаційного забезпечення вищої школи; входження України у трансконтинентальну систему комп'ютерної інформації;
демократизація, гуманізація та гуманітаризація навчально-виховного процесу, органічне поїднання в ньому національного та загальнолюдського начал;
організація навчання як безперервної науково-виробничої діяльності з найповнішим використанням наукового потенціалу вищої школи;
ефективне використання кадрового потенціалу вищої школи у навчально-виховному процесі та науковій роботі, залучення до педагогічної діяльності у вищих навчальних закладах талановитих учених академічних та галузевих науково-дослідних інститутів, провідних фахівців різних галузей виробництва і культури.
Основні шляхи реформування вищої освіти:
розроблення та впровадження науково-обгрунтованої методики визначення перспективної потреби держави у фахівцях з різним рівнем кваліфікації, визначення обсягів їх підготовки у вищих навчальних закладах;
аналіз демографічних даних і прогнозування чисельності випускників загальноосвітніх шкіл до 2005 року за регіонами;
розроблення та впровадження аналітичних, статистичних, імітаційних, ситуаційних моделей прогнозування обсягів підготовки фахівців з урахуванням розвитку галузей господарства та особливостей регіонів України;
поїднання можливостей державної і недержавної системи вищої освіти для підготовки фахівців різних спеціальностей з урахуванням запитів окремих регіонів;
удосконалення системи комплектування контингенту студентів вищих навчальних закладів;
визначення напрямів базової вищої освіти та відповідних спеціальностей за кваліфікаційними рівнями, розроблення кваліфікаційних характеристик фахівців з урахуванням вітчизняного і зарубіжного досвіду та за участю замовників;
оптимізація мережі вищих навчальних закладів на основі наукового аналізу схеми їх розміщення;
визначення місця і змісту університетської освіти, перетворення університетів у провідні національні освітні, наукові, культурні і методичні центри;
створення навчально-наукових комплексів (університет, інститут, коледж, технікум, професійне училище тощо), міжнародних університетів у їхньому складі; регіональних і галузевих університетів;
створення в Україні спільних з іншими державами вищих навчальних закладів; розширення практики обміну педагогічними працівниками з провідними зарубіжними вищими навчальними закладами; використання вищих навчальних закладів інших країн для здобуття вищої освіти громадянами України;
організація комплексних наукових досліджень з проблем вищої освіти;
забезпечення міжнародного визнання дипломів вищих навчальних закладів України;
розроблення системи діагностики якості освіти та системи тестів для визначення відповідності рівня освіти державним стандартам;
акредитація вищих навчальних закладів усіх рівнів та форм власності.
ВІЙСЬКОВА ОСВІТА: ЗАСАДИ РЕФОРМУВАННЯ
Військова освіта ї складовою частиною загальнодержавної системи освіти. Вона маї забезпечувати відтворення інтелектуального потенціалу військової галузі та сприяти зміцненню обороноздатності держави відповідно до Конституції та законів України.
Військова освіта маї включати: початкову військову освіту; професійну військову освіту призовників у професійних навчально-виховних закладах та навчальних організаціях Товариства сприяння обороні України, а також військовослужбовців строкової служби у військових навчальних підрозділах; вищу освіту (неповну, базову, повну) у вищих військових навчальних закладах та у підрозділах військової підготовки цивільних вищих навчальних закладів; післядипломну військову освіту на факультетах (курсах) підвищення кваліфікації, в ад'юнктурі, докторантурі, в Академії Збройних Сил України.
Стратегічні завдання реформування військової освіти:
забезпечення державних потреб у висококваліфікованих, відданих справі захисту Батьківщини військових фахівцях, всебічно та якісно підготовлених до служби в Збройних Силах України призовниках;
створення сучасної цілісної, науково обгрунтованої системи військової освіти України для ефективної підготовки військових фахівців;
використання потенціалу військових навчальних закладів для підготовки фахівців із цивільних спеціальностей;
інтеграція діяльності військових науково-дослідних підрозділів і військових навчальних закладів.
Основні напрями реформування військової освіти:
визначення потреб Збройних Сил України відповідно до військової доктрини держави у військових фахівцях за професіями і кваліфікаційними рівнями, обсягів їх підготовки;
оновлення змісту військової освіти згідно з досягненнями психолого-педагогічної і військової науки, сучасних технологій навчання та досвіду бойової підготовки військ і сил флоту;
створення оптимальної мережі військових навчальних закладів та підрозділів військової підготовки у ряді цивільних вищих навчальних закладів відповідно до потреб держави у військових фахівцях;
удосконалення організації, форм і методів військово-патріотичного виховання військових фахівців та допризовників;
інтеграція військової і цивільної освіти, співробітництво з військовими освітніми та науковими структурами зарубіжних країн;
впровадження багатоступеневої підготовки і безперервного навчання військових фахівців всіх рівнів кваліфікації;
створення сприятливих умов для розвитку науки у вищих військових навчальних закладах та підготовки науково-педагогічних кадрів.
Шляхи реформування військової освіти:
визначення перспективних потреб Збройних Сил України у військових фахівцях з урахуванням воїнної доктрини і можливих змін військово-політичної ситуації;
визначення переліку військово-облікових спеціальностей відповідно до потреб Збройних Сил України;
проведення реформування військових навчальних закладів і підрозділів військової підготовки студентів цивільних вищих навчальних закладів;
проведення акредитації військових навчальних закладів;
забезпечення нострифікації дипломів військових фахівців у цивільних галузях виробництва, науки і культури;
наукове, правове і організаційно-методичне забезпечення системи військової освіти;
удосконалення управління військовою освітою з урахуванням державних вимог до освітньої, наукової діяльності та специфіки військового відомства;
запровадження у системі військової освіти загальноприйнятої практики добору, розстановки і призначення науково-педагогічних працівників усіх рівнів на конкурсній та контрактній основі, створення системи соціального захисту і правових гарантій їх діяльності;
створення їдиної системи інформаційного забезпечення військової освіти, її інтегрування у відповідну державну систему.
ПІСЛЯДИПЛОМНА ОСВІТА
(післядипломна підготовка, аспірантура, докторантура, підвищення кваліфікації, перепідготовка кадрів)
Післядипломна освіта (післядипломна підготовка, аспірантура, докторантура, підвищення кваліфікації, перепідготовка кадрів) покликана забезпечувати поглиблення професійних знань, умінь за спеціальністю, здобуття нової кваліфікації, наукового ступеня або одержання нового фаху на основі наявного освітнього рівня і досвіду практичної роботи.
Післядипломна освіта маї задовольняти інтереси громадян у постійному підвищенні професійного рівня відповідно до кон'юнктури ринку праці, виступати засобом соціального захисту; забезпечувати потреби суспільства і держави у висококваліфікованих конкурентоспроможних фахівцях.
Стратегічні завдання реформування післядипломної освіти:
створення умов для постійного підвищення освітнього і кваліфікаційного рівнів, оновлення професійних та загальноосвітніх знань громадян, збагачення духовного та інтелектуального потенціалу суспільства;
оптимізація мережі навчальних закладів підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів;
створення національної системи підготовки та атестації наукових і науково-педагогічних працівників вищої кваліфікації, надання вищій школі провідної ролі у післядипломній освіті спеціалістів.
Напрями реформування післядипломної освіти:
вдосконалення структури післядипломної підготовки, підвищення кваліфікації та перепідготовки керівних працівників, спеціалістів, педагогічних кадрів, військовослужбовців, кваліфікованих робітників;
приведення мережі закладів післядипломної освіти у відповідність з потребами окремих регіонів і галузей господарства та перспектив соціально-економічного та культурного розвитку України;
реформування змісту післядипломної освіти, забезпечення його національної спрямованості відповідно до економічних, політичних, соціально-культурних умов розбудови Української держави, досягнень науково-технічного прогресу;
вдосконалення мережі спеціалізованих вчених рад для захисту докторських і кандидатських дисертацій, визначення нової номенклатури спеціальностей наукових і науково-педагогічних працівників; створення вітчизняної структури органів атестації наукових і науково-педагогічних кадрів;
запровадження гнучкої системи перепідготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів з нових напрямів розвитку науки, техніки і технологій, передових методів господарювання й управління;
забезпечення тісної взаїмодії системи післядипломної освіти з державними службами зайнятості, Комітетом соціального захисту військовослужбовців при Кабінеті Міністрів України у вирішенні питань перекваліфікації військовослужбовців, працівників, що вивільняються, та незайнятого населення;
організація співпраці з громадськими, кооперативними та іншими навчальними закладами, що мають аналогічні функції, надання їм допомоги у питаннях забезпечення якості освіти на рівні державних вимог.
Шляхи реформування післядипломної освіти:
розроблення науково обгрунтованої методики визначення загальнодержавних та регіональних потреб у наукових та науково-педагогічних працівниках, суспільних і особистісних потреб у підвищенні кваліфікації та перепідготовці у закладах післядипломної освіти;
проведення акредитації закладів післядипломної освіти, спеціалізація та перепрофілювання існуючих, створення нових закладів післядипломної освіти при вищих навчальних закладах відповідно до інтересів громадян та потреб держави;
розширення практики направлення на стажування аспірантів, спеціалістів України у провідні зарубіжні навчальні заклади для вдосконалення їхньої наукової та фахової підготовки, ефективного включення в міжнародні науково-технічні та культурно-освітні програми;
оптимізація термінів та періодичності навчання в системі післядипломної освіти, оновлення її змісту, підготовка і видання навчальних програм, підручників, методичних посібників;
створення умов для відкриття у кожному вищому навчальному закладі IV рівня акредитації аспірантури і докторантури з пріоритетних напрямів і спеціальностей, що визначають суспільний прогрес;
використання можливостей навчальних закладів, заснованих на недержавній формі власності, для перепідготовки спеціалістів в галузі бізнесу, маркетингу, менеджменту, соціології, психології тощо;
створення умов для перекваліфікації вивільнюваних працівників, військовослужбовців та незайнятого населення.
ПЕДАГОГІЧНІ ПРАЦІВНИКИ
Педагогічні працівники мають стати основною рушійною силою відродження та створення якісно нової національної системи освіти. В зв'язку з цим головна увага маї бути зосереджена на підготовці нового покоління педагогічних працівників, підвищенні загальної культури, професійної кваліфікації та соціального статусу педагога до рівня, що відповідаї його ролі у суспільстві.
Пріоритетні напрями кадрової політики:
задоволення потреб освітньої сфери у педагогічних та науково-педагогічних працівниках;
створення умов для ефективної професійної діяльності педагогічних працівників, забезпечення їх високого соціального статусу в суспільстві.
Основні шляхи роботи з педагогічними кадрами:
створення системи педагогічної освіти, що задовольняла б потреби суспільства у педагогах різних спеціальностей і кваліфікаційних рівнів, здатних виконувати основну соціальну функцію - формування цілісної, всебічно розвинутої особистості, відданої інтересам Української держави;
глибоке реформування змісту, форм, методів підготовки педагогічних працівників усіх ланок освітньої галузі;
залучення кращих інтелектуальних та духовних сил суспільства в освітню сферу;
піднесення престижу педагогічної праці, створення педагогічним працівникам соціально-економічних умов, адекватних їх місцю і ролі в суспільстві;
забезпечення безперервної освіти педагогічних працівників, підвищення їх професіоналізму, освітнього і загальнокультурного рівня;
істотне вдосконалення наукового, методичного, інформаційного, видавничо-поліграфічного забезпечення педагогічної діяльності;
створення умов для професійної свободи, творчого пошуку, ініціативи педагогів, прискорення суспільної апробації, відбору і селекції педагогічних новацій;
розроблення та впровадження нової системи оцінки (атестації) рівня професійної діяльності педагогічних працівників.
СОЦІАЛЬНІЙ ЗАХИСТ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
Розбудова національної системи освіти в умовах становлення демократичного суспільства і ринкових відносин потребуї створення надійної системи соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.
Стратегічні завдання соціального захисту учасників навчально-виховного процесу:
створення економічних, правових, організаційних умов і гарантій для здобуття освіти;
забезпечення в освітній галузі основних прав людини на працю, освіту, оздоровлення, відпочинок;
забезпечення гарантій одержання освіти на рівні, не нижчому державних стандартів.
Пріоритетні напрями реалізації стратегічних завдань соціального захисту учасників навчально-виховного процесу:
створення системи соціального захисту учасників навчально-виховного процесу в нових соціально-політичних і економічних умовах;
вдосконалення системи юридичних гарантій щодо діяльності учасників навчально-виховного процесу та відносин між ними;
забезпечення життївого рівня учасників навчально-виховного процесу відповідно до їх професійних, соціально-культурних та фізіологічних потреб;
створення системи заохочення щодо підвищення рівня освіти, професійної підготовки, інтелектуального та духовного розвитку учасників навчально-виховного процесу.
Основні шляхи вдосконалення соціального захисту учасників навчально-виховного процесу:
комплексне вивчення проблем соціального захисту учасників навчально-виховного процесу для створення належних умов праці, побуту, відпочинку, медичного обслуговування;
створення нормативно-правової бази освітньо-трудової діяльності суб'їктів освіти;
розроблення та впровадження системи оплати педагогічної і наукової діяльності залежно від її обсягу і якості, з урахуванням досвіду оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників у розвинутих країнах світу;
вироблення механізму соціального захисту дітей, учнів, студентів та аспірантів, пільгового кредитування, додаткового фінансування для здобуття ними освіти;
розроблення системи правового та соціально-економічного захисту науковців з урахуванням необхідності ліквідації зрівнялівки в оцінці їх праці;
здійснення матеріально-технічного забезпечення державних вимог щодо змісту й обсягу освіти як важливого чинника її якості;
запровадження ранньої медико-психолого-педагогічної діагностики розвитку дітей, створення умов для їх соціальної підтримки, адаптації і реабілітації;
матеріальна підтримка дітей-сиріт, дітей-інвалідів, а також малозабезпечених сімей, в яких ї неповнолітні діти;
створення сприятливих економічних і правових умов для участі громадськості у соціальній підтримці учасників навчально-виховного процесу.
НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ У СИСТЕМІ ОСВІТИ
Наука ї органічною частиною освіти, базовим елементом і рушійною силою її розвитку. Наукова діяльність навчальних закладів маї забезпечувати відповідність змісту освіти сучасним досягненням у галузі науки, техніки і культури; теоретико-концептуальні, психолого-педагогічні, науково-методичні засади навчально-виховного процесу; проведення комплексних фундаментальних, пошукових і прикладних досліджень становлення високоосвіченої особистості; відтворення і розвиток інтелектуального потенціалу суспільства; науково-технічний та соціально-економічний поступ держави.
Стратегічні завдання реформування наукової діяльності у системі освіти:
розвиток фундаментальних, пошукових та прикладних досліджень з пріоритетних напрямів науки в тісному зв'язку з підготовкою фахівців, наукових і науково-педагогічних національних кадрів;
надання динамічного розвитку гуманітарним, соціально-економічним, природничим і технічним наукам для забезпечення високої якості загальної та фахової підготовки, удосконалення системи навчання і виховання;
найповніше використання наукового потенціалу системи освіти для забезпечення науково-технічного прогресу, розвитку науки, культури, розроблення наукоїмних технологій, вироблення науково-інтелектуальної та конкурентоспроможної науково-технічної продукції.
Пріоритетні напрями реформування наукової діяльності у системі освіти:
інтеграція академічної, вузівської та галузевої науки;
спрямування педагогічної науки на вироблення стратегії розвитку освіти, перспектив відродження і розбудови національної школи, нових педагогічних технологій;
докорінна зміна системи організації, фінансування, управління та стимулювання наукової діяльності, створення нової законодавчої та нормативної бази для забезпечення ефективного функціонування і розвитку науки в навчальних закладах;
................Перейти до повного тексту