- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 13 серпня 1997 р. N 879
Київ
Про хід виконання указів Президента України від 12 травня 1996 р. N 333 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат" і від 28 лютого 1997 р. N 187 "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни" і відповідних рішень Кабінету Міністрів України
Стан справ, який склався у державі з погашенням заборгованості із заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, набуває вкрай негативних тенденцій, створює атмосферу тривоги та невизначеності у суспільстві, що потребує від органів виконавчої влади всіх рівнів та органів місцевого самоврядування невідкладних дій.
Незважаючи на заходи, що вживалися на виконання указів Президента України від 12 травня 1996 р.
N 333 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат" і від 28 лютого 1997 р.
N 187 "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни" та відповідних рішень Кабінету Міністрів України, заборгованість із заробітної плати з початку цього року у народному господарстві зросла на 24,8 відсотка і становить 4664,6 млн. гривень, у тому числі у бюджетній сфері на 0,4 відсотка, а у виробничій - на 29,1 відсотка.
Найвищий рівень заборгованості допущено в промисловості, будівництві, сільському господарстві, геології. Працівники цих галузей не одержали від 43 до 60 відсотків заробітної плати, що нарахована їм до виплати з початку року. Найбільше зростання заборгованості із заробітної плати допущено на підприємствах і в організаціях Міністерства енергетики (на 27,7 відсотка), у тому числі на атомних станціях (на 92 відсотки), Міністерства вугільної промисловості (на 32,5 відсотка).
У бюджетній сфері обсяг несвоєчасно виплаченої заробітної плати в середньому дорівнює 2,5 місяця, зокрема в Тернопільській області - 4,5 місяця, Івано-Франківській - 4,4, Кіровоградській, Чернівецькій, Донецькій, Запорізькій, Волинській - 3,5 місяця.
Продовжує зберігатися негативна тенденція зростання заборгованості з виплати пенсій та інших соціальних виплат. На 1 липня 1997 р. заборгованість з виплати пенсій становила 1534 млн. гривень, допомоги сім'ям (з місцевих бюджетів) - 212,6 млн. гривень.
Графіки погашення заборгованості із заробітної плати і соціальних виплат за 1996 рік, затверджені міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади й погоджені з профспілковими об'єднаннями, не виконуються.
Основними причинами зростання заборгованості із заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та допомоги є низька ефективність заходів, спрямованих на поліпшення ситуації в економіці, продовження спаду виробництва, який призводить до заборгованості суб'єктами господарювання платежів до бюджетів усіх рівнів та Пенсійного фонду, а також численні факти приховування належних бюджетам платежів.
На 1 липня 1997 р. заборгованість підприємств, установ та організацій з платежів та зборів до бюджетів усіх рівнів становила 1916,9 млн. гривень, що на 552 млн. гривень, або на 40,5 відсотка більше проти 1 січня 1997 р., до Пенсійного фонду - на 389 млн. гривень, або на 24,6 відсотків, і досягла 1970 млн. гривень.
Найбільші суми заборгованості допустили платники податків Дніпропетровської (368 млн. гривень) і Полтавської (220 млн. гривень) областей. На ці області припадає 31 відсоток загальної недоїмки по країні, тоді як питома вага доходів, що формуються на території цих областей, у доходах зведеного бюджету України дорівнює лише 12 відсотків.
З перевірених у першому півріччі ц.р. 218,1 тис. підприємств, установ та організацій у 114,5 тис. (52,2 відсотка) виявлено порушення податкового законодавства, до бюджету донараховано належних платежів і штрафних санкцій у сумі 905,2 млн. гривень. Проти відповідного періоду минулого року кількість зазначених порушень зросла на 22,1 відсотка.
Наведені дані свідчать також про низький рівень роботи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі тимчасових комісій з питань забезпечення своєчасності сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів та ефективного використання бюджетних коштів, утворених на виконання статті 1 Указу Президента України від 28 лютого 1997 р. N 187.
Істотні недоліки в організації цієї роботи мали місце в колишніх Міністерстві промисловості, Міністерстві сільського господарства і продовольства, Міністерстві машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії, Державному комітеті по харчовій промисловості та продовжують допускатися в Міністерстві транспорту, Міністерстві енергетики, Міністерстві вугільної промисловості, Державному комітеті нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, які не виконують вимог указів Президента України та актів Кабінету Міністрів України щодо забезпечення виконання підприємствами, установами та організаціями, які входять до сфери їх управління, зобов'язань перед бюджетами усіх рівнів і Пенсійним фондом.
У травні-червні 1997 р. окремими державними адміністраціями, зокрема Одеською, Чернігівською та Кіровоградською обласними та Севастопольською міською, не забезпечувалося виконання статті 5 Указу Президента України від 28 лютого 1997 р. N 187 щодо спрямування на соціальні виплати не менш як 75 відсотків наявних бюджетних коштів. Проблеми погашення заборгованості із заробітної плати і соціальних виплат не розв'язуються також через те, що Міністерством освіти, Міністерством охорони здоров'я, Міністерством культури і мистецтв, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування не забезпечено виконання вимог статті 16 зазначеного Указу в частині приведення у відповідність з можливостями відповідних бюджетів мережі і чисельності працівників закладів освіти, культури, охорони здоров'я.
У березні-травні 1997 р. заборгованість з усіх видатків закладів освіти, культури і охорони здоров'я, які фінансуються з місцевих бюджетів, збільшилася на 3,7 відсотка. Якщо в 13 регіонах за цей період заборгованість зменшилася, то в 14 - збільшилася. Найбільше зростання заборгованості допущено в Запорізькій області та м. Севастополі.
Керівники підприємств, установ та організацій і далі допускають незаконне витрачання коштів, що не дає можливості спрямувати їх на погашення заборгованості із соціальних виплат. Ревізіями і перевірками, проведеними державною контрольно-ревізійною службою, виявлено незаконних витрат, недостач та розкрадань коштів і матеріальних цінностей у бюджетній сфері на суму 32 млн. гривень і у виробничій - 182 млн. гривень.
Такий стан справ значною мірою зумовлений тим, що значна частина керівників усіх рівнів не приділяє належної уваги питанням погашення заборгованості із заробітної плати та соціальних виплат, а в окремих випадках стоїть осторонь розв'язання цих гострих проблем.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Визнати незадовільною роботу:
Міністерства енергетики, Міністерства транспорту, Міністерства вугільної промисловості, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості та колишніх Міністерства промисловості, Міністерства сільського господарства і продовольства, Державного комітету по харчовій промисловості щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам підприємств, установ та організацій, які належать до сфери їх управління, та зменшення заборгованості із сплати податків і платежів до бюджетів усіх рівнів та Пенсійного фонду;
Волинської (Климчук Б.П.), Донецької (Янукович В.Ф.), Запорізької (Похвальський В.В.), Одеської (Боделан Р.Б.), Тернопільської (Бойко Б.Ф.) і Чернівецької (Філіпчук Г.Г.) обласних державних адміністрацій щодо погашення заборгованості із заробітної плати та соціальних виплат працівникам підприємств, які фінансуються з місцевих бюджетів.
Керівникам зазначених міністерств, Міністерства промислової політики, Міністерства агропромислового комплексу, інших центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій вжити ефективних заходів до ліквідації зазначеної заборгованості.
Заслухати у вересні ц. р. звіти керівників зазначених міністерств, Міністерства промислової політики, Міністерства агропромислового комплексу, інших центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій про результати вжитих заходів і в разі невиправлення становища порушити питання про відповідність їх займаним посадам.
Зажадати від голів Дніпропетровської (Деркач М.І.) та Полтавської (Залудяк М.І.) обласних державних адміністрацій вжити дійових заходів до ліквідації заборгованості із сплати податків і платежів до бюджетів усіх рівнів та Пенсійного фонду.
2. Взяти до відома, що керівниками міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій затверджено за погодженням з відповідними профспілковими об'єднаннями графіки погашення заборгованості із заробітної плати, інших соціальних виплат.
Зобов'язати керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Голову Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій, керівників органів місцевого самоврядування у тижневий термін уточнити і затвердити відповідні графіки погашення заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат по кожному підприємству, установі, організації, району, місту у терміни, визначені затвердженими графіками, із залученням для їх виконання бюджетних коштів, кредитів, надходжень від виробничої діяльності та нетрадиційних джерел фінансування. Інформацію про виконання цих графіків подавати щомісячно до 10 числа наступного за звітним місяця відповідно Міністерству фінансів і Міністерству економіки. Зажадати істотного поліпшення роботи тимчасових комісій з питань забезпечення своєчасності сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів та ефективного використання бюджетних коштів.
Покласти персональну відповідальність на зазначених керівників за виконання графіків погашення заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат, цільове і ефективне використання отриманих бюджетних коштів, а також за своєчасність та повноту розрахунків з бюджетом і Пенсійним фондом.
Контроль за виконанням зазначених графіків погашення заборгованості покласти:
госпрозрахунковими підприємствами і організаціями, що належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, - на Міністерство економіки (Суслов В.І.);
організаціями і установами, що фінансуються з Державного бюджету та місцевих бюджетів, - на Міністерство фінансів (Мітюков І.О).
3. На виконання Розпорядження Президента України від 11 липня 1997 р.
N 253 "Про додаткові заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат населенню":
Міністерству економіки разом з Міністерством юстиції, Фондом державного майна та Агентством з питань запобігання банкрутству підприємств і організацій у тижневий термін розробити проект законодавчого акта про майнову відповідальність підприємств, установ, організацій за невиплату нарахованої заробітної плати, передбачивши можливість аукціонного продажу їх ліквідних фондів, а також валютних ресурсів, та порядок порушення справ про банкрутство підприємств, які протягом шести місяців не погасили заборгованості із заробітної плати. Заслухати у вересні ц.р. інформацію голови Агентства з питань запобігання банкрутству підприємств і організацій Тарасенка О.Г. щодо ефективності запровадження механізму банкрутства підприємств і організацій;
Міністерству юстиції разом з Міністерством праці та соціальної політики, Міністерством фінансів і Міністерством економіки до 15 серпня ц.р. внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект законодавчого акта про кримінальну та адміністративну відповідальність за нецільове використання коштів, призначених для виплати заробітної плати, пенсій, стипендій, інших соціальних виплат;
Міністерству фінансів разом з Міністерством економіки та Міністерством юстиції внести до 20 серпня ц.р. на розгляд Кабінету Міністрів України проект законодавчого акта про першочергове спрямування дотацій та субвенцій, що надаються з Державного бюджету України, на погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам установ і організацій, що фінансуються з бюджету, та соціальних виплат населенню.
4. Зажадати від керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій вжиття рішучих заходів для усунення виявлених порушень у витрачанні фінансових ресурсів, запобігання їм у майбутньому та притягнення до суворої відповідальності винних осіб згідно із законодавством.
................Перейти до повного тексту