- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 13 жовтня 1993 р. № 859 Київ |
Про організацію діяльності спеціальних закладів освіти для дітей і підлітків, які потребують особливих умов виховання
( Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 734 від 08.08.2012,
№ 785 від 21.08.2019 )
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 646 від 11.08.95
№ 734 від 08.08.2012
№ 538 від 07.08.2013
№ 847 від 21.11.2013
№ 437 від 13.07.2016
№ 751 від 26.10.2016
№ 785 від 21.08.2019 )
( У тексті Постанови слова "спеціальна загальноосвітня школа для дітей і підлітків, які потребують особливих умов виховання" та "спеціальне професійне училище для підлітків, які потребують особливих умов виховання" у відповідних відмінках замінено відповідно словами "загальноосвітня школа соціальної реабілітації" та "професійне училище соціальної реабілітації" у відповідних відмінках згідно з Постановою КМ
№ 646 від 11.08.95 )
( У тексті Постанови слова "Рада Міністрів Республіки Крим" у відповідних відмінках замінено словами "Уряд Автономної Республіки Крим" у відповідних відмінках згідно з Постановою КМ
№ 646 від 11.08.95 )
( У тексті Постанови слова "Міністерства освіти і науки, молоді та спорту" замінено словами "Міністерства освіти і науки" згідно з Постановою КМ
№ 538 від 07.08.2013 )
( У тексті Постанови слова "загальноосвітня школа" в усіх відмінках і формах числа замінено словом "школа" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
№ 785 від 21.08.2019 )
З метою поліпшення організації діяльності шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної реабілітації, Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити мережу шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної реабілітації згідно з додатками № 1 і 2.
2. Доручити Донецькій, Запорізькій, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Харківській, Херсонській обласним і Київській міській державним адміністраціям вирішити питання про підпорядкування шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної реабілітації безпосередньо управлінням освіти зазначених державних адміністрацій.
3. Установити, що школи та професійні училища соціальної реабілітації державної форми власності належать до сфери управління Міністерства освіти і науки.
4. Уряду Автономної Республіки Крим, місцевим органам державної виконавчої влади забезпечити подальше навчання або працевлаштування учнів, звільнених із шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної реабілітації за місцем постійного проживання, а в окремих випадках (з урахуванням їх побажання) вирішувати питання з відповідними державними органами або приватними особами про направлення неповнолітніх до іншої місцевості за умови письмового підтвердження про можливість їх працевлаштування та забезпечення житлом.
5. Міністерству охорони здоров'я, відповідним обласним, Київській міській державним адміністраціям постійно забезпечувати школи соціальної реабілітації та професійні училища соціальної реабілітації медикаментами, предметами медичного призначення, бактерійними препаратами і дезінфекційними засобами, організовувати двічі на рік проведення в них медичного огляду вихованців.
6. Установити, що:
наповнюваність вихованцями шкіл соціальної реабілітації не повинна перевищувати 180, професійних училищ соціальної реабілітації - 200 осіб;
рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію шкіл соціальної реабілітації приймається Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства освіти і науки;
рішення про створення, реорганізацію та ліквідацію професійних училищ соціальної реабілітації, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки, приймається зазначеним Міністерством;
утримання учнів різної статі у школі соціальної реабілітації та професійному училищі соціальної реабілітації здійснюється в окремих жилих приміщеннях;
плата за утримання учнів у школі соціальної реабілітації та професійному училищі соціальної реабілітації справляється з батьків у розмірі 20 відсотків коштів, що припадають на одного члена сім'ї;
харчування учнів у школах соціальної реабілітації здійснюється згідно з нормами харчування, встановленими у додатку 4 до
постанови Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 р. № 1591 "Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, ст. 3107; 2014 р., № 68, ст. 1896).
8. Затвердити:
Положення про школу соціальної реабілітації і Положення про професійне училище соціальної реабілітації (додаються).
9. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Ради Міністрів УРСР від 2 листопада 1964 р. № 1115 "Про перетворення виховних колоній для неповнолітніх в спеціальні школи і спеціальні професійно-технічні училища" (ЗП УРСР, 1964 р., № 11, ст. 145).
Виконуючий обов'язки Прем'єр-міністра України |
Ю.ЗВЯГІЛЬСЬКИЙ |
Міністр Кабінету Міністрів України |
І.ДОЦЕНКО |
Додаток № 1
до постанови Кабінету Міністрів України
від 13 жовтня 1993 р. № 859
МЕРЕЖА
шкіл соціальної реабілітації
Комишуваська |
Запорізька область, Оріхівський район, смт Комишуваха |
Міністр Кабінету Міністрів України |
І.ДОЦЕНКО |
Додаток № 2
до постанови Кабінету Міністрів України
від 13 жовтня 1993 р. № 859
МЕРЕЖА
професійних училищ соціальної реабілітації
Макіївське |
Донецька область, м. Макіївка |
Міністр Кабінету Міністрів України |
І.ДОЦЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 жовтня 1993 р. № 859
(у редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 8 серпня 2012 р.
№ 734)
ПОЛОЖЕННЯ
про школу соціальної реабілітації
( У тексті Положення слово "МОНмолодьспорт" в усіх відмінках замінено словом "МОН" згідно з Постановою КМ
№ 538 від 07.08.2013 )
( У тексті Положення слова "внутрішніх справ" замінено словами "Національної поліції" згідно з Постановою КМ
№ 437 від 13.07.2016 )
( У тексті Положення: слова "навчальний заклад" в усіх відмінках і формах числа замінено словами "заклад освіти" у відповідному відмінку і числі; слова "навчально-виховний процес" в усіх відмінках замінено словами "освітній процес" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ
№ 785 від 21.08.2019 )
Загальна частина
1. Школа соціальної реабілітації (далі - школа) є державним закладом освіти для дітей, які потребують особливих умов виховання, що належить до сфери управління МОН.
3. До школи за рішенням суду направляються учні (вихованці), які вчинили правопорушення, що мають ознаки суспільно небезпечного діяння, у вiці вiд 11 до 14 рокiв.
4. Учні (вихованці) утримуються у школі в межах встановленого судом строку, але не більш як три роки.
5. Школа створює належні умови для життя, навчання i виховання учнів (вихованців), пiдвищення їх загальноосвiтнього i культурного рiвня, розвитку iндивiдуальних здiбностей i нахилiв, забезпечення необхiдної медичної допомоги; забезпечення соцiальної реабiлiтацiї учнiв, їх правового виховання та соцiального захисту в умовах постiйного педагогiчного режиму.
6. Особливості педагогічного режиму, умов виховання та утримання дітей у школі визначаються: спеціальним режимом дня та системою навчально-виховної роботи; постійним наглядом та педагогічним контролем за ними; обмеженням можливості вільного виходу учнів за межі території школи без супроводу спеціально уповноважених осіб у порядку, встановленому МОН.
7. Мова навчання у школі визначається відповідно до законодавства про мови в Україні.
Статутом школи можуть передбачатися інші права та обов’язки учасників освітнього процесу, що не суперечать законодавству та цьому Положенню.
11. Утримання учнів (вихованців) у школі здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
12. Учні (вихованці) школи забезпечуються медичним обслуговуванням, що здійснюється медичними працівниками, які входять до штату школи. Штат медичних працівників затверджується МОН та МОЗ за погодженням з Мінфіном. Медичні працівники здійснюють медичний нагляд за учнями (вихованцями) цілодобово. У разі необхідності школа має право одержувати допомогу від інших закладів охорони здоров’я.
13. Статут школи розробляється закладом освіти і затверджується МОН та реєструється в установленому порядку.
14. Школа є юридичною особою та має рахунки в органах Казначейства, печатку.
Організація освітнього процесу
16. Виховання учнів (вихованців) у школі здійснюється в процесі урочної, позаурочної та позашкільної роботи з ними.
17. Робочі та експериментальні навчальні плани школи розробляються на основі типових навчальних планів закладів загальної середньої освіти.
Для учнів (вихованців), які виявили особливі здібності у вивченні певних предметів, а також для учнів із значною педагогічною занедбаністю складаються індивідуальні навчальні плани, які затверджуються директором школи.
18. Режим щоденної роботи з учнями (вихованцями) затверджується педагогічною радою школи.
19. Завдання для самопідготовки у школі не є обов’язковими. Вони можуть даватися учням (вихованцям) у відведені розпорядком дня години самопідготовки, що проводяться під керівництвом педагогічних працівників.
20. Забороняється відволікати учнів (вихованців) від занять на заходи, що не пов’язані з освітнім процесом.
21. Трудове навчання (суспільно-корисна праця) і виховання у школі є одним з основних заходів перевиховання учнів.
Таке навчання здійснюється у навчально-виробничих майстернях, навчально-дослідному сільському або садовому господарстві школи з урахуванням віку та фізичного розвитку учнів (вихованців) під постійним наглядом педагогічних та медичних працівників з дотриманням вимог техніки безпеки.
22. У разі смерті, тяжкої хвороби батьків учня (вихованця) або осіб, що їх замінюють, інших родичів чи інших непередбачених обставин адміністрація школи може надавати учню (вихованцю) короткочасну відпустку строком на п’ять діб, не враховуючи часу на проїзд, у супроводі спеціально уповноваженої особи, яка призначається наказом директора школи.
23. Педагогічні працівники школи підтримують систематичний зв’язок з батьками дітей або особами, які їх замінюють, шляхом листування, особистих бесід, проведення батьківських зборів, конференцій, телефонного зв’язку та через Інтернет.
24. Відвідування учнів (вихованців) батьками або особами, які їх замінюють, іншими родичами допускається з дозволу директора школи або особи, яка його замінює.
25. Учні (вихованці) мають право на листування, телефонні розмови, отримання передач, посилок, бандеролей, грошових переказів, користування Інтернетом.
Витрачання дітьми грошей допускається з дозволу та під контролем адміністрації школи.
26. З метою недопущення зберігання заборонених предметів адміністрація школи має право проводити особистий огляд учня, його речей, а також посилок, бандеролей, передач, спальних та інших приміщень з наступним складенням протоколу.
Перелік предметів, виробів і речей, пересилання і збереження яких учням (вихованцям) забороняється, додається.
27. Збитки, навмисно заподіяні вихованцями закладу, відшкодовуються у порядку, встановленому законодавством.
Порядок зарахування учнів (вихованців) до школи та їх відрахування
28. До школи зараховуються на підставі рішення суду учні (вихованці), які вчинили правопорушення, віком від 11 до 14 років.
Порядок зарахування учнів (вихованців) до школи та оформлення їх особових справ встановлюється МОН.
29. Зарахування учнів (вихованців) до школи та їх відрахування проводиться протягом року.
30. Доставлення учнів (вихованців) до школи здійснюється в установленому порядку через приймальники-розподільники для дітей органів Національної поліції (далі - приймальники-розподільники). Таким же є порядок повернення учнів (вихованців) у разі самовільного залишення ними школи.
31. Зарахування учнів (вихованців) до школи проводиться комісією, яку очолює директор, у неробочий час - відповідальною особою від адміністрації та медичним працівником. До складу комісії входять заступник директора, медичний працівник, психолог.
32. Під час зарахування учнів (вихованців) до школи їх особисті речі підлягають ретельному огляду. Предмети, вироби, речі, зберігання яких учням заборонено, здаються за списком на зберігання до спеціально відведеного для цього приміщення.
33. До школи не можуть бути зараховані учні (вихованці), які страждають захворюваннями, перелік яких затверджується МОН за погодженням з МОЗ.
34. Учні (вихованці), які прибули до школи, у разі потреби розміщуються у карантинному відділенні, де утримуються не більш як 10 діб під постійним наглядом вихователя, психолога, медичних працівників. Протягом зазначеного строку вивчаються особистість дитини, її знання, уміння та навички, визначається необхідний комплекс педагогічних заходів щодо її реабілітації.
Клас, у якому повинен навчатися учень (вихованець), визначається на підставі документів про освіту, що містяться в його особовій справі, а в разі їх відсутності - за результатами перевірки його знань спеціальною комісією школи.
35. Адміністрація школи у десятиденний строк з дня зарахування учня (вихованця) повідомляє про це суд, службу у справах дітей за місцем проживання дитини, а також батьків або осіб, які їх замінюють. Батькам, або особам, які їх замінюють, надсилається інформація про правила листування, отримання посилок, передач, бандеролей, побачень із зазначенням місцезнаходження школи.
36. Питання доцільності проведення подальшої реабілітації та можливості дострокового відрахування дітей із школи розглядається через рік (повторно через шість місяців) і остаточно вирішується судом за місцезнаходженням школи на підставі рішення педагогічної ради школи чи за поданням її директора.
37. Учні школи, яким виповнилося 15 років, але вони не стали на шлях виправлення, рішенням суду переводяться до професійного училища соціальної реабілітації. Переведення здійснюється у межах строку, встановленого судом.
38. У разі самовільного залишення учнем (вихованцем) школи адміністрація закладу терміново вживає заходів до його розшуку та повернення. Факт самовільного залишення учнем школи реєструється у відповідному журналі протягом двох годин з моменту його виявлення.
Адміністрація школи протягом двох годин письмово інформує про факт самовільного залишення учнем (вихованцем) закладу освіти органи Національної поліції для вжиття оперативно-розшукових заходів.
У разі масового самовільного залишення учнями (вихованцями) території школи, групового хуліганства, пожежі, стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій адміністрація школи терміново повідомляє про це органи Національної поліції та МОН.
Доставлення з приймальників-розподільників для дітей органів Національної поліції учнів, які самовільно залишили заклад, здійснюється у супроводі працівника школи у разі, коли школа, приймальник-розподільник і органи Національної поліції дислокуються в одній області. Адміністрація школи у разі отримання повідомлення з приймальника-розподільника про затримання учня (вихованця) терміново відряджає свого працівника для прийому і доставлення його в школу.
39. Відрахування учнів (вихованців) із школи після закінчення строку реабілітації проводиться наказом директора школи.
40. Адміністрація школи у місячний строк до передбачуваного відрахування учня (вихованця) повідомляє про це суд та службу у справах дітей за місцем проживання учня (вихованця), а також батьків або осіб, які їх замінюють.
41. Під час відрахування учнів (вихованців) з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, із школи особам, які супроводжують їх до місця постійного проживання, видаються:
проїзний квиток для переїзду;
продукти харчування;
речі та гроші, що належать вихованцю;
особисті документи (документ про освіту, характеристика тощо).
42. Після відрахування учня (вихованця) із школи за місцем постійного проживання відповідними службами створюються належні умови для подальшого життя, організації навчання, влаштування на роботу.
43. Служба у справах дітей повідомляє у десятиденний строк школу про прибуття та влаштування дитини за місцем постійного проживання.
Управління школою
44. Керівництво школою здійснює директор. Директором може бути громадянин України, який має повну вищу педагогічну освіту, стаж педагогічної роботи не менш як три роки.
45. Директор школи та його заступники призначаються на посади та звільняються з посад МОН.
46. Директор школи:
здійснює керівництво педагогічним колективом, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів, створює належні умови для підвищення фахового і кваліфікаційного рівня працівників;
організовує освітній процес;
забезпечує здійснення контролю за виконанням навчальних планів і освітніх програм, якістю знань, умінь та навичок учнів;
відповідає за дотримання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти, за якість і ефективність роботи педагогічного колективу;
створює необхідні умови для участі учнів у позакласній та позашкільній роботі, проведення виховної роботи;
забезпечує дотримання вимог охорони дитинства, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, техніки безпеки;
розпоряджається в установленому порядку шкільним майном і коштами;
підтримує ініціативи щодо вдосконалення системи навчання та виховання, заохочення творчих пошуків, дослідно-експериментальної роботи педагогів;
забезпечує права учнів (вихованців) на захист їх від будь-яких форм фізичного або психічного насильства;
здійснює заходи щодо запобігання вживанню учнями алкоголю, наркотиків;
контролює організацію харчування і медичного обслуговування учнів;
призначає на посади і звільняє з посад працівників закладу;
затверджує за погодженням з комітетом професійної спілки школи правила внутрішнього трудового розпорядку, посадові інструкції працівників школи;
здійснює в установленому порядку преміювання, встановлює доплати, надбавки працівникам школи;
видає у межах повноважень накази та розпорядження і контролює їх виконання;
звітує щороку про свою роботу на загальних зборах (конференціях) колективу.
47. Директор школи є головою педагогічної ради - постійно діючого колегіального органу управління закладом.
48. Органом громадського самоврядування закладу є загальні збори (конференція) його колективу, що скликаються не менш як один раз на рік.
50. У школі за рішенням загальних зборів (конференції) колективу можуть створюватися рада школи, діяльність якої регулюється її статутом, а також піклувальна рада, учнівський комітет, батьківський комітет, методичні об’єднання, комісії, асоціації.
До складу ради школи обираються представники педагогічного колективу, учні школи, батьки і представники громадськості.
Матеріально-технічна база та фінансово-господарська діяльність
51. Матеріально-технічна база школи включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі.
Територія школи повинна мати огорожу, що не допускає вільного виходу учнів за її межі чи вільного входу сторонніх та контролюється службою режиму.
52. Для забезпечення надання якісної освіти, правового виховання та соціального захисту в умовах постійного педагогічного режиму школа соціальної реабілітації має:
навчальні кабінети, обладнані відповідними засобами навчання;
навчально-виробничі майстерні, дільниці, навчальні господарства, обладнані необхідними засобами навчання;
приміщення, споруди, інвентар, інше приладдя, необхідні для фізичного виховання, гурткової, секційної та іншої позаурочної роботи;
контрольно-пропускний пункт та карантинне відділення, приміщення для медичного обслуговування, кімнату психологічного розвантаження, комунально-побутові приміщення;
бібліотеку, читальний та актовий зали, їдальню, харчоблок, житлові приміщення для учнів.
Приміщення і споруди школи обладнуються та експлуатуються відповідно до вимог охорони праці, правил пожежної безпеки і санітарно-гігієнічних норм.
53. Майно, закріплене за школою, належить їй на праві оперативного управління.
54. Фінансування школи здійснюється МОН відповідно до законодавства.
56. Джерелами фінансування школи є:
кошти державного бюджету;
кошти, отримані за надання платних послуг;
доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від передачі в оренду приміщень, споруд, обладнання, землі;
благодійні внески юридичних та фізичних осіб;
інші джерела, не заборонені законодавством.
57. Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в школі визначається законодавством, нормативно-правовими актами МОН.
За рішенням засновника (власника) школи бухгалтерський облік може вестися самостійно або через централізовану бухгалтерію.
58. Школа має право згідно із законодавством придбавати та орендувати необхідне обладнання та інші матеріальні ресурси, користуватися послугами підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, фінансувати за рахунок власних коштів заходи, що сприяють поліпшенню соціально-побутових умов працівників закладу.
59. Школа в установленому законодавством порядку забезпечується необхідними транспортними засобами для перевезення учнів, а також пально-мастильними матеріалами.
60. Звітність про діяльність школи ведеться відповідно до законодавства.
Міжнародне співробітництво
61. Школа за наявності належної матеріально-технічної та соціально-культурної бази, відповідного фінансування має право проводити міжнародний педагогічний обмін у рамках освітніх програм, проектів, встановлювати відповідно до законодавства прямі зв’язки з міжнародними організаціями та освітніми асоціаціями за погодженням з МОН.
Школа має право відповідно до законодавства укладати договори про співробітництво з закладами освіти, науковими установами, підприємствами, організаціями, громадськими об’єднаннями інших держав.
Додаток
до Положення про школу
соціальної реабілітації (пункт 30)
ПЕРЕЛІК
предметів, виробів і речей, пересилання і збереження яких учням (вихованцям) школи заборонено
Усі види вогнепальної і холодної зброї
Прикраси, цінні папери
Оптичні прилади (крім окулярів)
................Перейти до повного тексту