- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про систему іномовлення України
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2016, № 4, ст.37)
( Із змінами, внесеними згідно із Законами
№ 2269-VIII від 18.01.2018, ВВР, 2018, № 12, ст.68
№ 2462-VIII від 19.06.2018, ВВР, 2018, № 39, ст.285
№ 612-IX від 19.05.2020
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
( Установити, що у 2017 році норми і положення статті 10 цього Закону застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів згідно із Законом
№ 1801-VIII від 21.12.2016 )
( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом
№ 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон створює правові основи організації та визначає завдання і функції державного іномовлення України, засади діяльності суб’єктів державного іномовлення з метою захисту національних інтересів України за кордоном, формування та підтримання позитивного іміджу України у світі шляхом оперативного, об’єктивного інформування про події в Україні, офіційну внутрішню і зовнішню політику та позицію держави, діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
державне іномовлення України - мовлення, спрямоване на інформування про події в Україні, що здійснюється у формі інформаційних повідомлень, новин, програм (передач) з використанням технічних засобів телерадіокомунікацій, а також інші форми діяльності, передбачені цим Законом;
суб’єкти державного іномовлення України - юридичні особи, що складають систему державного іномовлення.
2. Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в законах України
"Про інформацію" ,
"Про медіа" та інших законодавчих актах України.
Стаття 2. Правові основи діяльності системи державного іномовлення України
1. Систему державного іномовлення України складають державне підприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" та Українське національне інформаційне агентство "Укрінформ".
Юридичні особи, що входять до системи державного іномовлення України, можуть створювати у своїй структурі відокремлені підрозділи - державні кореспондентські пункти для реалізації покладених на державне іномовлення завдань, а також з метою надання консультаційних та інших видів послуг представникам іноземних медіа, які перебувають на території України на законних підставах з метою здійснення професійної діяльності у сфері масової інформації.
2. З метою захисту національних інтересів України за кордоном, формування та підтримання позитивного іміджу України у світі шляхом оперативного, об’єктивного інформування про події в Україні, офіційну внутрішню і зовнішню політику та позицію держави, діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування утворюється державне підприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" (далі - МПІУ).
3. Утворення МПІУ здійснюється за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері забезпечення інформаційного суверенітету України, відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
4. МПІУ утворюється у формі державного підприємства на базі державної телерадіокомпанії "Всесвітня служба "Українське телебачення і радіомовлення" і підпорядковується центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері забезпечення інформаційного суверенітету України (далі - Уповноважений орган).
5. МПІУ визначає свою структуру, формує принципи кадрової політики, визначає програмну концепцію та порядок взаємовідносин з партнерами на підставі Статуту.
6. МПІУ є об’єктом загальнодержавного значення. Відчуження, передача (крім короткострокової оренди), приватизація нерухомого майна, об’єктів незавершеного будівництва і земельних ділянок, на яких вони розташовані, які надані МПІУ на праві господарського відання, забороняються.
7. З метою забезпечення дотримання принципів свободи слова та міжнародних стандартів інформаційної діяльності суб’єктами державного іномовлення Уповноважений орган утворює Наглядову раду.
Стаття 3. Основні засади управління та державного регулювання у сфері державного іномовлення
1. Кабінет Міністрів України спрямовує та координує діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у сфері державного іномовлення.
2. Уповноважений орган забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державного іномовлення.
3. Повноваження інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування у сфері державного іномовлення визначаються відповідно до законодавства.
4. Уповноважений орган здійснює:
1) формування та реалізацію державної політики у сфері державного іномовлення;
2) методологічне забезпечення та координацію діяльності суб’єктів державного іномовлення;
3) нагляд за дотриманням суб’єктами державного іномовлення вимог законодавства у сфері телебачення і радіомовлення;
4) сприяння включенню суб’єктів державного іномовлення України до світового інформаційного простору та провадженню ними діяльності відповідно до міжнародних стандартів;
5) узагальнення практики застосування законодавства у сфері державного іномовлення, пропозицій щодо вдосконалення законодавства у цій сфері;
6) співробітництво з питань державного іномовлення з міжнародними організаціями, органами державної влади та неурядовими організаціями інших держав.
Стаття 4. Законодавство України у сфері діяльності державного іномовлення
Стаття 5. Принципи державного іномовлення та гарантії незалежності суб’єктів державного іномовлення України
1. Суб’єкти державного іномовлення провадять свою діяльність із дотриманням таких принципів:
1) вільного вираження поглядів, думок і переконань;
2) узгодження із загальними цілями зовнішньої політики України, міжнародними стандартами та договірними зобов’язаннями України;
3) невтручання у внутрішню політику держав, на території яких поширюється державне іномовлення України;
4) незалежності редакційної політики суб’єктів державного іномовлення від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, політичних партій, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб;
5) найвищих професійних стандартів журналістики;
6) достовірності інформації, чіткого відокремлення фактів від коментарів та оцінок;
7) прозорості та відкритості діяльності;
8) недопущення дискримінації за будь-якою ознакою;
9) поваги до моральних, релігійних, ідеологічних та світоглядних переконань аудиторії.
2. Забороняється втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, а також недержавних організацій у діяльність суб’єктів державного іномовлення з метою встановлення цензури, попереднього контролю чи незаконного впливу на зміст інформації, що поширюється суб’єктами державного іномовлення України.
3. Зобов’язання суб’єктів державного іномовлення України щодо поширення повідомлень органів державної влади та органів місцевого самоврядування визначаються чинним законодавством.
Суб’єкти державного іномовлення мають право відмовити в розміщенні повідомлень органів державної влади у разі, якщо такі повідомлення суперечать завданням і принципам, визначеним цим Законом.
4. Режим роботи суб’єктів державного іномовлення України в умовах воєнного та/або надзвичайного стану, а також в особливий період встановлюється на умовах та в порядку, визначених законодавством України.
Стаття 6. Основні завдання державного іномовлення України
1. Основними завданнями державного іномовлення України є:
1) об’єктивне, повне, своєчасне і неупереджене, всебічне і збалансоване інформування про суспільно значущі події в Україні, офіційну внутрішню і зовнішню політику та позицію держави, діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
2) забезпечення платформи для дискусій стосовно офіційної позиції органів державної влади та органів місцевого самоврядування з важливих питань політики, культури, спорту, освіти, науки та економіки, обміну ідеями між різними культурами і народами світу;
3) забезпечення збалансованого і прозорого доступу суб’єктів суспільно-політичного, культурного та економічного життя до програм (передач) дискусійного формату, зокрема у формі дебатів;
4) забезпечення достатнього, всебічного інформаційного супроводу процесу інтеграції України до Європейського Союзу та євроатлантичних структур колективної безпеки;
5) популяризація української культури, сприяння розвитку мов і культур національних меншин;
6) сприяння задоволенню інформаційних, культурних та освітніх потреб іноземної аудиторії, у тому числі шляхом створення та поширення економічних, історично-документальних, культурно-мистецьких, навчально-пізнавальних, розважальних, спортивних програм, програм для дітей та молоді, людей з обмеженими фізичними можливостями, інших соціальних груп;
7) сприяння консолідації українського та іноземного суспільства шляхом поширення через міжнародні медіа та інформаційні агенції матеріалів (програм) виробництва МПІУ;
8) сприяння зміцненню міжнародного авторитету України та підвищенню інвестиційної привабливості.
Стаття 7. Мовлення та програмна політика державного підприємства "Мультимедійна платформа іномовлення України"
1. Програмна політика МПІУ погоджується з Уповноваженим органом та спрямовується на досягнення мети та завдань її діяльності і має забезпечувати аудиторії можливість формувати власний незалежний погляд на події та явища.
МПІУ не повинна підтримувати політичні партії чи інші політичні об’єднання, релігійні організації.
2. Редакційна політика МПІУ визначається необхідністю інформування іноземної аудиторії, в тому числі українців за кордоном, а також аудиторії, що перебуває на тимчасово окупованих територіях України, територіях, на яких запроваджено надзвичайний, воєнний стан, а також у районах проведення антитерористичних операцій та у районах здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
................Перейти до повного тексту