- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 13 листопада 2013 р. № 824 Київ |
Про затвердження Порядку здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки
Затвердити Порядок здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, що додається.
Прем'єр-міністр України |
М.АЗАРОВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 листопада 2013 р. № 824
ПОРЯДОК
здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки
Загальна частина
1. Цей Порядок визначає умови та встановлює основні форми і процедури державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
1) державний нагляд за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (далі - державний нагляд) - діяльність Держатомрегулювання та її територіальних органів щодо здійснення контролю за дотриманням законодавства, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки (крім медичних вимог безпеки), умов, визначених у документах дозвільного характеру, вимог до фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, обліку та контролю ядерних матеріалів, інших джерел іонізуючого випромінювання та застосування примусових заходів з метою запобігання, виявлення та усунення порушень у сфері використання ядерної енергії;
2) інспекційне обстеження - проведення в рамках дозвільного процесу процедури, спрямованої на перевірку повноти і достовірності відомостей, що містяться в документах, доданих до заяви про отримання ліцензії (внесення змін, продовження дії) чи окремих дозволів, встановлення наявності умов для безпечного провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, робіт або операцій та проведення оцінки спроможності заявника провадити заявлену діяльність з дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки;
3) інспекційна перевірка - форма періодичного контролю суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії з метою проведення оцінки відповідності об’єктів державного нагляду вимогам ядерної та радіаційної безпеки;
4) об’єкти державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (далі - об’єкти державного нагляду) - ядерні установки, об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, об’єкти з переробки уранових руд, ядерні матеріали, радіоактивні відходи, інші джерела іонізуючого випромінювання та діяльність у сфері використання ядерної енергії підприємств, установ, організацій, посадових осіб та персоналу, фізичних осіб - підприємців, які провадять чи заявили про намір провадити таку діяльність;
5) припис - обов’язкова для виконання у визначені строки письмова вимога державних інспекторів з ядерної та радіаційної безпеки, яка видається юридичним особам, їх посадовим особам і фізичним особам-підприємцям з метою припинення виявленого порушення вимог ядерної та радіаційної безпеки, усунення його наслідків або вжиття компенсуючих заходів з метою пом’якшення таких наслідків;
6) розпорядження - обов’язкова для виконання у визначені строки письмова вимога державних інспекторів з ядерної та радіаційної безпеки, яка видається юридичним особам, їх посадовим особам і фізичним особам - підприємцям з метою обмеження, припинення чи зупинення експлуатації об’єктів державного нагляду в разі неможливості усунення в інший спосіб виявлених порушень або неспроможності дотримання вимог ядерної та радіаційної безпеки.
3. Основними заходами державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки є:
проведення аналізу інформації про стан ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду;
проведення інспекційних перевірок та інспекційних обстежень;
видача обов’язкових до виконання приписів, розпоряджень у разі виявлення порушень вимог ядерної та радіаційної безпеки за результатами інспекційних перевірок, інспекційних обстежень та аналізу інформації про стан ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду;
застосування передбачених законодавством примусових заходів до юридичних і фізичних осіб у разі виявлення порушень ними вимог ядерної та радіаційної безпеки та/або невиконання вимог приписів, розпоряджень.
4. Державний нагляд на об’єктах державного нагляду, що є власністю іноземних держав, міжнародних організацій, іноземних юридичних осіб, іноземців та осіб без громадянства і розташовані на території України, здійснюється відповідно до цього Порядку.
5. Державний нагляд здійснюється Держатомрегулюванням та її територіальними органами із залученням у разі необхідності представників інших органів державного нагляду (контролю) у відповідних сферах безпеки за їх згодою, організацій науково-технічної підтримки, інших наукових, експертних організацій та експертів-консультантів.
Від імені Держатомрегулювання та її територіальних органів державний нагляд здійснюють державні інспектори з ядерної та радіаційної безпеки (далі - державні інспектори), що пройшли кваліфікаційну атестацію, спеціальне медичне обстеження та отримали допуск до виконання особливих робіт на ядерних установках, з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання.
Державні інспектори мають службове посвідчення встановленого зразка, форма якого затверджується Держатомрегулюванням, а також особистий штамп із зазначенням найменування інспекції, яку вони представляють.
Державні інспектори під час виконання своїх посадових обов’язків користуються правами, передбаченими статтею
25 Закону України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", і несуть відповідальність за повноту, достатність та обґрунтованість своїх вимог згідно із законодавством.
6. Для документування результатів здійснення державного нагляду, підтвердження висновків про стан ядерної та радіаційної безпеки і фіксації порушень вимог ядерної та радіаційної безпеки державні інспектори можуть використовувати технічні засоби та засоби контролю (комп’ютери, пристрої для аудіозапису, фото- та відеозйомки відповідно до вимог, передбачених законодавством, прилади дозиметричного та радіометричного контролю) і здійснювати вимірювання характеристик іонізуючого випромінювання самостійно чи вимагати проведення таких вимірювань спеціалізованими підрозділами ліцензіата або незалежними лабораторіями, що атестовані в установленому порядку.
7. Основними принципами державного нагляду є:
пріоритетність забезпечення ядерної та радіаційної безпеки;
відкритість, прозорість, плановість і системність здійснення заходів державного нагляду;
об’єктивність та неупередженість вимог державних інспекторів;
відповідність примусових заходів та розміру фінансових санкцій характеру вчинених порушень та рівню їх впливу на стан ядерної та радіаційної безпеки;
планування та здійснення заходів державного нагляду з урахуванням рівня потенційної небезпеки об’єктів державного нагляду (ризик-інформований підхід), ступеня ризику від провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії відповідно до пунктів 15 та 16 цього Порядку;
спрямованість примусових заходів на попередження скоєння правопорушень;
неприпустимість втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об’єднань у здійснення заходів державного нагляду, крім передбачених законом випадків.
8. Під час здійснення державного нагляду проводиться аналіз та перевірка інформації, що міститься у документах, подання яких суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії передбачено вимогами законодавства, нормами, правилами і стандартами з ядерної та радіаційної безпеки, умовами ліцензій, іншими документами дозвільного характеру, а саме у:
звітах про виконання умов ліцензій, інших документів дозвільного характеру, приписів та розпоряджень;
звітах про стан безпеки ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об’єктів з переробки уранових руд та джерел іонізуючого випромінювання;
повідомленнях про події, що мають або можуть мати вплив на безпеку об’єктів державного нагляду;
відомостях щодо наявності, кількості та переміщення ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, а також щодо обсягів експорту та імпорту джерел іонізуючого випромінювання;
повідомленнях про порушення у роботі (відмову) обладнання, систем (елементів), важливих для безпеки ядерних установок, та/або про їх невідповідність нормам, правилам і стандартам з ядерної та радіаційної безпеки;
звітах про результати розслідування порушень у роботі об’єктів державного нагляду та радіаційних аварій;
інформації про зміну відомостей, поданих під час отримання ліцензії та інших документів дозвільного характеру, які мають або можуть мати вплив на безпеку об’єктів державного нагляду.
9. Плановими інспекційними перевірками є перевірки, проведення яких передбачено річними планами-графіками Держатомрегулювання або її територіальних органів.
Такі плани-графіки складаються державними інспекторами з урахуванням ступеня ризику діяльності у сфері використання ядерної енергії, показників безпеки об’єктів державного нагляду за попередній період їх роботи, затверджуються Головним державним інспектором з ядерної та радіаційної безпеки України або його заступником - керівником територіального органу та оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держатомрегулювання.
Планові інспекційні перевірки суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії проводяться:
з високим ступенем ризику - не менш як один раз на рік;
із середнім ступенем ризику - не менш як один раз на три роки;
з незначним ступенем ризику - не менш як один раз на п’ять - сім років.
Частота планових інспекційних перевірок може зменшуватися у разі, коли під час останніх двох планових перевірок на об’єкті державного нагляду не було виявлено порушень вимог ядерної та радіаційної безпеки.
Строк проведення планових перевірок, що становить не більш як десять робочих днів, може бути продовжений за рішенням Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України або його заступника - керівника територіального органу Держатомрегулювання, але не більше як на п’ять робочих днів, у разі складності об’єкта державного нагляду (кількість ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, об’єктів з переробки уранових руд, джерел іонізуючого випромінювання, що експлуатуються або використовуються), наявності у суб’єкта філій, інших відокремлених підрозділів, що провадять або заявили про намір провадити діяльність у сфері використання ядерної енергії.
Письмове повідомлення про проведення планової інспекційної перевірки надсилається Держатомрегулюванням або її територіальним органом суб’єктові діяльності у сфері використання ядерної енергії не менш як за десять робочих днів до початку такої перевірки.
10. Позаплановими інспекційними перевірками є перевірки, проведення яких не передбачено річними планами-графіками Держатомрегулювання або її територіальних органів.
Підставами для проведення позапланових інспекційних перевірок є:
повідомлення фізичних або юридичних осіб про провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, щодо якої Законом України
"Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" встановлено вимоги стосовно обов’язкового отримання ліцензії та/або іншого документа дозвільного характеру і реєстрації, без одержання таких документів або реєстрації та/або порушення суб’єктом діяльності у сфері використання ядерної енергії вимог ядерної та радіаційної безпеки;
невиконання/неналежне виконання умов ліцензій, інших документів дозвільного характеру;
невиконання приписів і розпоряджень, що складені за результатами інспекційних перевірок, інспекційних обстежень та аналізу інформації про стан ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду;
виявлення недостовірної або суперечливої інформації у звітах, інших документах, поданих суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії відповідно до умов документів дозвільного характеру, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;
дані моніторингу радіаційної обстановки, які свідчать про її зміни, пов’язані з експлуатацією об’єктів державного нагляду;
наявність негативних змін показників ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду, що виявлені за результатами проведення аналізу інформації або періодичної переоцінки їх безпеки;
порушення у роботі (відмова) обладнання, систем (елементів), важливих для безпеки ядерних установок, що спричинили або могли спричинити виникнення аварійної ситуації;
повідомлення органів державного нагляду (контролю) в інших сферах безпеки про події, що мають або можуть мати вплив на безпеку об’єктів державного нагляду та призвести до виникнення аварійних ситуацій;
виникнення ядерних, радіаційних аварій, інцидентів або подій на аналогічних об’єктах державного нагляду в Україні та/або в інших країнах;
надходження повідомлення про радіаційну аварію або виявлення радіоактивних матеріалів у незаконному обігу;
звернення правоохоронних органів про проведення перевірок у передбачених законодавством випадках.
11. Строк проведення позапланових інспекційних перевірок не повинен перевищувати п’яти робочих днів і може бути одноразово продовжений за рішенням Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України або його заступника - керівника територіального органу Держатомрегулювання не більш як на три робочих дні у разі складності об’єкта державного нагляду або події.
Письмове повідомлення про проведення позапланової інспекційної перевірки надсилається Держатомрегулюванням або її територіальним органом суб’єктові діяльності у сфері використання ядерної енергії не менш як за п’ять робочих днів до початку такої перевірки.
У разі необхідності негайного реагування на подію, що виникла на об’єкті державного нагляду, або на подію, що має або може мати вплив на безпеку об’єктів державного нагляду, можуть проводитися спеціальні інспекційні перевірки без попереднього повідомлення суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії.
12. Під час проведення планових і позапланових інспекційних перевірок перевіряється стан:
1) виконання вимог законодавства, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, вимог до фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, обліку та контролю ядерних матеріалів, інших джерел іонізуючого випромінювання;
2) виконання умов ліцензій та інших документів дозвільного характеру;
3) відповідності об’єктів використання ядерної енергії, їх систем (елементів), важливих для безпеки ядерних установок, режимів обслуговування та експлуатації вимогам безпеки;
4) забезпечення ядерної, радіаційної безпеки та радіаційного захисту;
5) аварійної готовності суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії та їх здатність до ліквідації наслідків аварій;
6) виконання приписів і розпоряджень;
7) дотримання вимог експлуатаційної та технологічної документації;
8) відповідності виконаних робіт і операцій проекту та технічним рішенням, узгодженим з Держатомрегулюванням;
9) дотримання порядку технічного обслуговування, ремонту, періодичності та обсягу випробувань систем (елементів), важливих для безпеки ядерних установок;
10) реалізації повноважень посадовими особами, до службових обов’язків яких належить виконання організаційно-розпорядчих функцій, пов’язаних із забезпеченням ядерної та радіаційної безпеки;
11) організації системи підбору, підготовки та підтримання кваліфікації персоналу, який безпосередньо здійснює управління реакторною установкою і діяльність якого може проводитися лише на підставі ліцензії;
12) функціонування системи підготовки, навчання та проведення перевірки знань з ядерної та радіаційної безпеки;
13) впровадження програм забезпечення якості та систем управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії в частині ядерної та радіаційної безпеки;
14) здійснення заходів з формування культури безпеки у сфері використання ядерної енергії та культури захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання;
15) відповідності фактичного обсягу та характеристик ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання даним їх обліку, інвентаризації та звітності;
16) дотримання вимог в інших сферах безпеки, якщо вони можуть впливати на рівень ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду.
Під час проведення планових і позапланових інспекційних перевірок перевіряються також повнота та достовірність інформації про стан ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду, поданої суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії.
13. Інспекційні перевірки залежно від кількості питань, що перевіряються, можуть бути комплексні або цільові.
Комплексною вважається перевірка, під час якої перевіряються всі або більшість питань, зазначених у пункті 12 цього Порядку, з урахуванням рівня потенційної небезпеки об’єкта державного нагляду.
Цільовою вважається перевірка одного або декількох питань, зазначених у пункті 12 цього Порядку.
Для конкретизації цілей, завдань перевірки і питань, що перевірятимуться, складаються типові та робочі інспекційні плани у порядку, встановленому Держатомрегулюванням.
14. Інспекційні обстеження плануються та проводяться Держатомрегулюванням або її територіальними органами з урахуванням планів і процедур дозвільної діяльності.
Строк проведення та питання інспекційного обстеження визначаються з урахуванням зазначених у заяві про отримання документа дозвільного характеру видів діяльності, робіт або операцій, а також якості та повноти документів з обґрунтування ядерної та радіаційної безпеки об’єктів державного нагляду.
Під час проведення інспекційного обстеження, планової або позапланової інспекційної перевірки державний інспектор зобов’язаний пред’явити посадовим особам суб’єкта діяльності у сфері використання ядерної енергії, що обстежується або перевіряється, службове посвідчення та направлення (наказ або лист-повідомлення) із зазначенням підстав, цілей і питань проведення обстеження чи перевірки.
Порядок проведення інспекційних перевірок та інспекційних обстежень встановлюється Держатомрегулюванням.
Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії
15. Ступінь ризику від провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії та періодичність проведення планових інспекційних перевірок суб’єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії визначається за такими критеріями:
вид радіоактивних матеріалів;
вид діяльності у сфері використання ядерної енергії;
дотримання суб’єктом діяльності вимог законодавства у сфері використання ядерної енергії.
16. Ризики настання негативних наслідків від провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії визначено в додатку 1.
Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, їх показники, кількість балів за кожним показником визначено в додатку 2.
Віднесення діяльності у сфері використання ядерної енергії до високого, середнього або незначного ступеня ризику здійснюється з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями, визначеними в додатку 2, за такою шкалою:
від 41 до 100 балів - високий ступінь ризику;
від 21 до 40 балів - середній ступінь ризику;
від 0 до 20 балів - незначний ступінь ризику.
Особливості здійснення державного нагляду на ядерних установках
17. Державний нагляд на ядерних установках здійснюється у постійному режимі державними інспекціями з ядерної безпеки на атомних електростанціях, інших ядерних установках, які створюються Держатомрегулюванням (далі - держінспекції на атомних електростанціях та інших ядерних установках).
18. Держінспекції на атомних електростанціях та інших ядерних установках, крім основних заходів державного нагляду, зазначених у пункті 3 цього Порядку:
1) здійснюють щоденний моніторинг:
дотримання вимог регламентів експлуатації ядерних установок;
основних параметрів роботи систем, важливих для безпеки ядерних установок;
стану захисних бар’єрів та радіаційної обстановки на промисловому майданчику ядерної установки, в її санітарно-захисній зоні та зоні спостереження;
дій персоналу, що забезпечує ядерну та радіаційну безпеку;
роботи систем обмеження доступу, інших елементів системи фізичного захисту ядерних установок;
2) забезпечують здійснення контролю за:
здійсненням заходів програм підвищення рівня ядерної та радіаційної безпеки атомних електростанцій, інших ядерних установок;
................Перейти до повного тексту