1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 серпня 2021 р. № 817
Київ
Деякі питання реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1390 від 23.12.2021 № 1280 від 08.11.2022 № 438 від 28.04.2023 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства соціальної політики стосовно реалізації з 1 вересня 2021 р. по 31 грудня 2023 р. експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах (далі - експериментальний проект), у рамках реалізації спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту "Модернізація системи соціальної підтримки населення України".
( Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1390 від 23.12.2021 )
У рамках експериментального проекту провести з 1 квітня 2022 р. по 31 грудня 2023 р. апробацію інтегрованої моделі надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї (далі - апробація інтегрованої моделі).
( Абзац другий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1390 від 23.12.2021 )
2. Затвердити такі, що додаються:
Порядок реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах;
Порядок апробації інтегрованої моделі надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї.
3. Рекомендувати виконавчим органам сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності військово-цивільним адміністраціям населених пунктів (далі - виконавчі органи сільських, селищних, міських рад) долучитися до участі у реалізації експериментального проекту та/або проведенні апробації інтегрованої моделі.
4. Обласним державним адміністраціям забезпечити:
1) надання виконавчим органам сільських, селищних, міських рад:
інформації щодо реалізації експериментального проекту та/або проведення апробації інтегрованої моделі;
консультативної допомоги з підготовки документів для участі в реалізації експериментального проекту та/або проведенні апробації інтегрованої моделі;
списків членів відповідної територіальної громади, які станом на 1 вересня 2021 р. отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям та допомогу на дітей одиноким матерям (у разі потреби за запитом виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради);
2) подання щокварталу до 15 числа місяця, що настає за звітним періодом, Національній соціальній сервісній службі інформації про стан реалізації експериментального проекту та проведення апробації інтегрованої моделі;
3) проведення обласними центрами соціальних служб:
методичного супроводу виконавчих органів сільських, селищних, міських рад з питань організації соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, і надання їм соціальних послуг;
навчальних заходів для фахівців із соціальної роботи з питань організації соціальної роботи і надання соціальних послуг.
5. Міністерству соціальної політики забезпечити:
1) разом із Національною соціальною сервісною службою надання обласним державним адміністраціям, виконавчим органам сільських, селищних, міських рад методичної допомоги з питань реалізації експериментального проекту та проведення апробації інтегрованої моделі;
2) подання до 1 квітня 2024 р. Кабінету Міністрів України інформації про результати реалізації експериментального проекту та проведення апробації інтегрованої моделі, пропозицій щодо запровадження на законодавчому рівні інтегрованої моделі надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї;
( Підпункт 2 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1390 від 23.12.2021 )
3) виконавчі органи сільських, селищних, міських рад територіальних громад, залучених до участі в реалізації експериментального проекту та проведенні апробації інтегрованої моделі, необхідними транспортними засобами та комп’ютерним обладнанням відповідно до Угоди про позику між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Проект "Модернізація системи соціальної підтримки населення України") від 9 липня 2014 р. № 8404-UA та згідно з умовами, визначеними в порядках, затверджених цією постановою, для організації діяльності фахівців із соціальної роботи, зокрема з виявлення сімей та дітей, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, оцінювання їх індивідуальних потреб та організації надання їм соціальних послуг.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 серпня 2021 р. № 817
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах (далі - експериментальний проект), і підтримки територіальних громад, які беруть участь у реалізації експериментального проекту в рамках реалізації проекту "Модернізація системи соціальної підтримки населення України" відповідно до Угоди про позику між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Проект "Модернізація системи соціальної підтримки населення України") від 9 липня 2014 р. № 8404-UA.
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про соціальні послуги", "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю", інших нормативно-правових актах з питань соціальної підтримки, надання соціальних послуг, проведення соціальної роботи.
3. Метою реалізації експериментального проекту є підвищення ефективності роботи з виявлення сімей та дітей, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм комплексу соціальних послуг, спрямованих на подолання складних життєвих обставин, мінімізацію їх наслідків, запобігання потраплянню дітей в заклади інституційного догляду та виховання дітей.
4. У реалізації експериментального проекту можуть брати участь сільські, селищні, міські територіальні громади, в яких:
введено посади фахівців із соціальної роботи та забезпечено проведення ними соціальної роботи;
визначено потреби населення у соціальних послугах;
утворено комунальний заклад, який проводить соціальну роботу і надає соціальні послуги (центр соціальних служб, центр надання соціальних послуг тощо), та забезпечено його діяльність або здійснено закупівлю соціальних послуг для населення у надавача соціальних послуг недержавного сектора;
у відповідному місцевому бюджеті передбачено кошти для надання соціальних послуг;
у програмі соціально-економічного розвитку відповідної території визначено показники ефективності соціальної роботи (збільшення кількості виявлених сімей та дітей, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах; охоплення соціальними послугами не менше ніж 85 відсотків виявлених сімей та дітей; збільшення частки сімей та дітей, охоплених послугою із соціального супроводу, до загальної кількості сімей та дітей, охоплених соціальними послугами; зменшення кількості повторно виявлених сімей та дітей).
5. Для участі територіальної громади у реалізації експериментального проекту виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, а в разі його відсутності військово-цивільна адміністрація населеного пункту (далі - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради) подають до 1 жовтня 2021 р. Нацсоцслужбі:
1) заяву про намір територіальної громади взяти участь у реалізації експериментального проекту за формою згідно з додатком;
2) інформацію про:
фактичну кількість фахівців із соціальної роботи, які проводять таку роботу на території територіальної громади, та додаткову потребу в таких фахівцях;
наявне оснащення робочих місць фахівців із соціальної роботи, забезпечення таких фахівців велосипедами/скутерами, іншими транспортними засобами, необхідними для виконання соціальної роботи;
потребу в комп’ютерній техніці (планшетах), транспортних засобах (велосипедах, скутерах), необхідних для виконання соціальної роботи;
результати визначення потреб населення в соціальних послугах та наявність на території відповідної територіальної громади надавачів соціальних послуг;
документ (витяг з місцевого бюджету), що підтверджує наявність коштів, передбачених у місцевому бюджеті на відповідний бюджетний рік на заробітну плату фахівців із соціальної роботи та утримання комунального надавача соціальних послуг та/або закупівлю соціальних послуг у надавача недержавного сектора.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради надсилає зазначені документи та інформацію Нацсоцслужбі в електронній формі на адресу електронної пошти (у разі, коли інформацію та документ, зазначені в абзацах сьомому і восьмому цього пункту оприлюднено на офіційному веб-сайті відповідної сільської, селищної, міської ради та зазначено режим доступу) або у паперовій формі.
Якщо рішення про участь у реалізації експериментального проекту виконавчим органом сільської, селищної, міської ради прийнято після 1 жовтня 2021 р., зазначені в цьому пункті документи та інформація подаються ним з 1 до 15 квітня 2022 року.
6. Документи та інформація, подані виконавчими органами сільських, селищних, міських рад для участі у реалізації експериментального проекту (далі - документи), приймаються та реєструються Нацсоцслужбою не пізніше наступного робочого дня після їх надходження і розглядаються протягом 15 робочих днів.
У разі надходження документів, що не відповідають вимогам пункту 5 цього Порядку, Нацсоцслужба повертає їх разом з відповідними зауваженнями.
За результатами розгляду документів Нацсоцслужба готує узагальнені пропозиції щодо участі територіальних громад у реалізації експериментального проекту, які подає Мінсоцполітики не пізніше ніж 1 листопада 2021 р. та не пізніше ніж 30 квітня 2022 року.
7. Мінсоцполітики аналізує пропозиції Нацсоцслужби, видає наказ про участь територіальних громад у реалізації експериментального проекту і не пізніше ніж через два робочих дні з дати підписання надсилає його Нацсоцслужбі за допомогою засобів електронної взаємодії для інформування відповідних виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Якщо за результатами аналізу виявлено невідповідність поданих Нацсоцслужбою пропозицій інформації, зазначеній у документах, Мінсоцполітики надсилає Нацсоцслужбі за допомогою засобів електронної взаємодії перелік територіальних громад, пропозиції щодо участі яких у реалізації експериментального проекту не враховані, для інформування виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відповідно до вимог пункту 6 цього Порядку.
8. Під час реалізації експериментального проекту виконавчий орган сільської, селищної, міської ради територіальної громади, щодо якої прийнято рішення про участь у реалізації експериментального проекту (далі - учасник експериментального проекту), подає обласному центру соціальних служб пропозиції щодо проведення на їх базі для фахівців із соціальної роботи навчальних заходів з питань організації соціальної роботи та надання соціальних послуг, а також забезпечує проведення фахівцями із соціальної роботи заходів у рамках реалізації експериментального проекту у відповідній територіальній громаді.
9. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради учасника експериментального проекту за результатами проведеної в рамках експериментального проекту соціальної роботи подає обласному центру соціальних служб щокварталу до п’ятого числа місяця, що настає за звітним періодом, інформацію про проведену соціальну роботу із зазначенням таких показників ефективності порівняно з аналогічним періодом попереднього року:
кількість сімей та дітей, виявлених з початку реалізації експериментального проекту;
кількість сімей та дітей, переміщених із територій територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), згідно з переліком, який формується відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 562 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 41, ст. 2217), виявлених з початку реалізації експериментального проекту;
частка сімей та дітей, охоплених соціальними послугами, у загальній кількості виявлених сімей та дітей;
частка охоплених соціальними послугами сімей та дітей, переміщених із територій територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), у загальній кількості сімей та дітей, охоплених соціальними послугами;
частка сімей та дітей, охоплених послугою соціального супроводу, у загальній кількості сімей та дітей, охоплених соціальними послугами;
кількість повторно виявлених сімей та дітей;
кількість дітей, повернутих у біологічну сім’ю із закладів інституційного догляду та виховання дітей;
кількість дітей, які внаслідок подолання складних життєвих обставин залишилися у сім’ях, в яких існував ризик їх відібрання.
( Пункт 9 в редакції Постанови КМ № 1280 від 08.11.2022 )
10. Обласні центри соціальних служб щокварталу до 15 числа місяця, наступного за звітним періодом, подають Нацсоцслужбі щодо кожного учасника експериментального проекту узагальнену інформацію про виконану в межах експериментального проекту соціальну роботу із зазначенням показників ефективності згідно з пунктом 9 цього Порядку.
11. Нацсоцслужба:
1) щокварталу аналізує подану обласними центрами соціальних служб узагальнену інформацію про проведену соціальну роботу з урахуванням динаміки показників ефективності, зокрема про:
збільшення кількості сімей та дітей, виявлених з початку реалізації експериментального проекту;
збільшення/зменшення кількості сімей та дітей, переміщених із територій територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні);
збільшення частки сімей та дітей, охоплених соціальними послугами, у загальній кількості виявлених сімей та дітей;
збільшення/зменшення частки охоплених соціальними послугами сімей та дітей, переміщених із територій територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), у загальній кількості сімей та дітей, охоплених соціальними послугами;
збільшення частки сімей та дітей, охоплених послугою соціального супроводу, у загальній кількості сімей та дітей, охоплених соціальними послугами;
зменшення кількості повторно виявлених сімей та дітей;
збільшення кількості дітей, повернутих у біологічну сім’ю із закладів інституційного догляду та виховання дітей;
збільшення кількості дітей, які внаслідок подолання складних життєвих обставин залишилися у сім’ях, де існував ризик їх відібрання;
( Підпункт 1 пункту 11 в редакції Постанови КМ № 1280 від 08.11.2022 )
2) подає до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, Мінсоцполітики узагальнену інформацію про результати соціальної роботи у розрізі областей та щодо кожного учасника експериментального проекту.
11-1. Під час воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування інформація, визначена пунктами 9 - 11 цього Порядку, надається кожного півріччя до встановленого зазначеними пунктами Порядку числа місяця, що настає за звітним періодом.
Якщо територія територіальної громади, яка є учасником експериментального проекту, розташована в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), інформація про проведену соціальну роботу в такій територіальній громаді подається не раніше ніж через три місяці після припинення бойових дій на її території або її деокупації (деблокування).
Під час воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування перелік територіальних громад для надання технічного оснащення визначається з урахуванням інформації про потребу в технічному оснащенні, поданої на запит Мінсоцполітики виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
( Порядок доповнено пунктом 11-1 згідно з Постановою КМ № 1280 від 08.11.2022 )
12. Перелік учасників експериментального проекту для надання транспортних засобів та комп’ютерного обладнання, необхідного для виконання соціальної роботи (далі - технічне оснащення), визначається Мінсоцполітики.
13. Надання технічного оснащення забезпечується в межах видатків, передбачених у спеціальному фонді державного бюджету на 2023 рік за програмою 2501630 "Модернізація системи соціальної підтримки населення України".
( Пункт 13 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 438 від 28.04.2023 )
14. Передача технічного оснащення виконавчим органам сільських, селищних, міських рад учасників експериментального проекту здійснюється в установленому законодавством порядку.
15. Бухгалтерський облік переданого технічного оснащення ведеться відповідно до законодавства виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, які забезпечують його цільове використання та є відповідальними за збереження.
Додаток
до Порядку реалізації
експериментального проекту
з організації в територіальних громадах
соціальної роботи із сім’ями та дітьми,
які належать до вразливих груп населення
та/або перебувають у складних життєвих
обставинах
ЗАЯВА
про намір узяти участь у реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах
( Див. текст )
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 серпня 2021 р. № 817
ПОРЯДОК
апробації інтегрованої моделі надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї
1. Цей Порядок визначає механізм апробації інтегрованої моделі надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї (далі - апробація), яка проводиться в рамках реалізації експериментального проекту з організації в територіальних громадах соціальної роботи із сім’ями та дітьми, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах.
2. У цьому Порядку термін "непрацююча працездатна особа" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям".
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про державну допомогу сім’ям з дітьми", "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям", "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю", "Про зайнятість населення", "Про соціальні послуги".
3. Метою апробації є виявлення впливу соціальних послуг на економічне становище осіб/сімей, якими подано документи для надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям і допомоги на дітей одиноким матерям (далі - державна соціальна допомога), та на активізацію на ринку праці непрацюючих працездатних осіб/членів сімей, які подали документи для отримання державної соціальної допомоги, зокрема тих, що доглядають за дітьми або іншими особами, які не здатні до самообслуговування та потребують постійної сторонньої допомоги.
4. Інтегрована модель надання соціальних послуг і деяких видів державної соціальної допомоги, які відповідно до законодавства надаються залежно від сукупного доходу сім’ї, передбачає:
оцінювання потреб осіб/сімей, які подали документи для призначення державної соціальної допомоги або яким строк виплати державної соціальної допомоги, призначеної раніше, продовжується відповідно до підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 214 "Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1301) (далі - отримувачі державної соціальної допомоги), у соціальних послугах;
( Абзац другий пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1280 від 08.11.2022 )
інформування осіб/сімей, які отримують соціальні послуги, належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах і не зверталися за призначенням державної соціальної допомоги, яка відповідно до законодавства може надаватися таким сім’ям, про види такої допомоги та умови її призначення;
визначення окремого фахівця із соціальної роботи для проведення відповідної роботи з отримувачем державної соціальної допомоги, надання йому соціальних послуг шляхом ведення випадку, спрямованих на формування здатності сім’ї до самостійного подолання складних життєвих обставин, зокрема спричинених її малозабезпеченістю, та сприяння активізації на ринку праці непрацюючих працездатних осіб із числа членів сім’ї, зокрема тих, що доглядають за дітьми, особами з інвалідністю, особами похилого віку;

................
Перейти до повного тексту