1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 28 липня 2023 р. № 783
Київ
Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації "ЕкоЗагроза"
Відповідно до пункту "е" частини першої статті 9 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Положення про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації "ЕкоЗагроза";
Порядок фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
Порядок організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
2. Державній екологічній інспекції забезпечувати проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації з дотриманням необхідних заходів безпеки з метою збереження життя і здоров’я відповідальних працівників.
3. Внести до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 р. № 275 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 36, ст. 1131), і Положення про Єдину екологічну платформу "ЕкоСистема", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2021 р. № 1065 (Офіційний вісник України, 2021 р., № 82, ст. 5264; 2022 р., № 101, ст. 6311), зміни, що додаються.
4. Міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади привести у шестимісячний строк свої нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 28 липня 2023 р. № 783
ПОЛОЖЕННЯ
про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації "ЕкоЗагроза"
Загальні питання
1. Це Положення визначає основні завдання, функціональні можливості сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації "ЕкоЗагроза" (далі - ЕкоЗагроза), його структуру, зміст розміщеної на ньому інформації та порядок її внесення.
2. Веб-сайт ЕкоЗагрози має офіційну адресу в Інтернеті - https://ecozagroza.gov.ua. Мобільний додаток ЕкоЗагрози має назву "ЕкоЗагроза".
3. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
1) авторизація - електронна процедура встановлення рівня прав доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози від ідентифікатора і пароля користувача електронного кабінету ЕкоЗагрози;
2) верифікація - підтвердження факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в електронному кабінеті відповідальною особою Держекоінспекції (її територіального органу) шляхом проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, зазначеного в електронному зверненні;
3) відповідальна особа - посадова особа центрального або місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, яка має доступ до електронного кабінету ЕкоЗагрози з функціональними обов’язками обробки отриманих електронних звернень заявників щодо фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, що зазначені заявником в електронному зверненні, організовує роботу з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, інформування заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації до ЕкоЗагрози відповідно до своїх повноважень;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) - посадова особа Держекоінспекції (її територіального органу), яка має доступ до електронного кабінету та відповідно до своїх повноважень на підставі електронного звернення проводить огляд (обстеження), здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик та/або залучає відповідальні органи до здійснення в межах своїх повноважень розрахунку шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом відображення акта, складеного за результатами проведення огляду (обстеження);
5) відповідальна особа ЕкоЗагрози - посадова особа Міндовкілля, яка здійснює контроль за веденням обліку та проведенням перевірки електронних звернень відповідальної особи за обробку електронних звернень та заявників, веденням обліку заявників, наданням та анулюванням доступу до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
6) відповідальна особа за обробку електронних звернень - посадова особа Держекоінспекції (її територіальних органів), яка має доступ до електронного кабінету з функціональними обов’язками обробки отриманих електронних звернень заявників щодо фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації та передачі таких звернень на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу), в разі виявлення таких фактів повинна самостійно вносити інформацію про них до електронного кабінету ЕкоЗагрози для передачі на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу);
7) власник (держатель) - держава в особі Міндовкілля, яка є власником (держателем) виключних майнових прав інтелектуальної власності ЕкоЗагрози;
8) ЕкоЗагроза - функціональний модуль Єдиної екологічної платформи "ЕкоСистема", який організаційно та функціонально складається з веб-сайту та мобільного додатка ЕкоЗагрози (далі - засоби ЕкоЗагрози), електронних кабінетів, бази даних, геоінформаційного порталу, аналітичної платформи та забезпечує подання електронних звернень щодо виявлених фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
9) електронне звернення - це звернення, надіслане в електронній формі заявником засобами ЕкоЗагрози, щодо зафіксованого факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
10) електронний кабінет ЕкоЗагрози (далі - електронний кабінет) - сукупність інформаційно-комунікаційних систем, які забезпечують електронну інформаційну взаємодію між суб’єктами ЕкоЗагрози з метою фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) заявник - будь-яка фізична особа, яка після проходження електронної ідентифікації та автентифікації в порядку, встановленому цим Положенням, використовує засоби ЕкоЗагрози відповідно до їх функціонального призначення;
12) користувач - будь-яка фізична особа, яка використовує ЕкоЗагрозу без електронної ідентифікації та автентифікації;
13) огляд (обстеження) - вчинення дій шляхом обстеження місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у разі потреби з використанням вимірювальних приладів, іншого обладнання, а також відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об’єктах, що обстежуються.
Інші терміни у цьому Положенні вживаються у значенні, наведеному у Законах України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про електронні довірчі послуги".
Засади функціонування та використання ЕкоЗагрози
4. Користування ЕкоЗагрозою здійснюється цілодобово сім днів на тиждень, крім випадків проведення модернізації або планових і позапланових профілактичних та/або технічних робіт, пов’язаних із усуненням технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі, тривалість проведення яких визначається відповідальною особою ЕкоЗагрози, із повідомленням суб’єктам ЕкоЗагрози відповідним сповіщенням засобами ЕкоЗагрози.
5. Доступ заявників до інформації, що обробляється в ЕкоЗагрозі, здійснюється після проходження електронної ідентифікації та автентифікації, зокрема з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника.
Авторизація заявників здійснюється автоматично засобами ЕкоЗагрози (у разі потреби зазначається прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), місце проживання, адреса електронної пошти) та надається статус заявника.
6. Міндовкілля, Держекоінспекція (її територіальні органи), органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування визначають відповідальних осіб за обробку отриманих електронних звернень в ЕкоЗагрозі відповідними рішеннями.
Доступ відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу), відповідальної особи до інформації, що обробляється в ЕкоЗагрозі, здійснюється за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Завдання ЕкоЗагрози
7. Основними завданнями ЕкоЗагрози є:
1) забезпечення можливості реалізації громадянами своїх прав у частині вільного доступу до актуальної інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
2) прийняття управлінських рішень органами державної влади та органами місцевого самоврядування;
3) впровадження ефективного механізму забезпечення громадянам можливості реалізації своїх прав у частині вільного доступу до інформації про стан навколишнього природного середовища;
4) створення, збирання, зберігання, використання, поширення, обробка, охорона та захист інформації про стан навколишнього природного середовища з метою оперативного реагування, прогнозу, прийняття управлінських рішень, звітності та планування щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
5) збирання, обробка та зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
6) систематизація та переведення в електронну форму інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
7) забезпечення заявників інформацією про перебіг та результати розгляду звернень у режимі реального часу, надсилання інших сповіщень;
8) створення умов для електронної інформаційної взаємодії між суб’єктами ЕкоЗагрози з метою оперативного виконання завдань, покладених на них законодавством;
9) захист інформації (зокрема, персональних даних) ЕкоЗагрози від несанкціонованого доступу, знищення, модифікації;
10) забезпечення можливості громадянам оперативно сповіщати про факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) виконання інших завдань, визначених законодавством.
Функціональні можливості ЕкоЗагрози
8. Функціональні можливості ЕкоЗагрози відповідно до її завдань забезпечують:
1) електронну ідентифікацію та автентифікацію заявників, зокрема з використанням інтегрованої системи ідентифікації, електронних підписів та печаток, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановити особу заявника та процедуру авторизації;
2) користування ЕкоЗагрозою через персональний комп’ютер, а також за допомогою електронного пристрою, критерії якого підтримують використання мобільного додатка;
3) вільний та безоплатний доступ до актуальної інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації та стану навколишнього природного середовища (актуальних даних моніторингових систем щодо якості атмосферного повітря, рівня радіаційного забруднення та оцінки екологічного та хімічного стану масиву поверхневих та підземних вод);
4) застосування інтерфейсів, адаптованих для осіб з інвалідністю, зокрема для осіб з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, а також з різними комбінаціями порушень;
5) збирання, обробку та зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в режимі реального часу, безперервність роботи ЕкоЗагрози;
6) електронну інформаційну взаємодію з електронними інформаційними ресурсами;
7) взаємодію між інтегрованою системою електронної ідентифікації;
8) розмежування і контроль доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози;
9) створення, збирання, зберігання, використання, поширення, обробку, охорону та захист інформації про стан навколишнього природного середовища з метою оперативного реагування, прогнозу, прийняття управлінських рішень, звітності та планування щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
10) створення та подання електронних звернень про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
11) приймання (фіксацію) через електронний кабінет електронних звернень;
12) верифікацію електронних звернень;
13) інформування заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації відповідно до своєї компетенції;
14) зберігання та відображення на карті інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.
Суб’єкти ЕкоЗагрози
9. До суб’єктів ЕкоЗагрози належать:
1) власник (держатель);
2) відповідальна особа ЕкоЗагрози;
3) відповідальна особа за обробку електронних звернень;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу);
5) відповідальна особа;
6) заявник;
7) користувач.
10. Суб’єкти ЕкоЗагрози мають такі права та обов’язки:
1) власник (держатель):
приймає управлінські рішення та подає пропозиції щодо подальшого розвитку та вдосконалення ЕкоЗагрози;
здійснює методичне та методологічне забезпечення функціонування ЕкоЗагрози;
проводить систематичний моніторинг та аналіз ефективності функціонування ЕкоЗагрози;
забезпечує розроблення та прийняття нормативно-правових актів щодо функціонування ЕкоЗагрози;
визначає відповідальну особу ЕкоЗагрози;
2) відповідальна особа ЕкоЗагрози:
здійснює контроль за веденням обліку та проведенням перевірки електронних звернень відповідальної особи за обробку електронних звернень та заявників;
веде облік заявників ЕкоЗагрози;
надає доступ до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
здійснює анулювання доступу до електронного кабінету відповідальної особи за обробку електронних звернень, відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу) та відповідальної особи;
забезпечує розмежування і контроль доступу до складових (компонентів) та інформаційних ресурсів ЕкоЗагрози;
3) відповідальна особа за обробку електронних звернень:
отримує електронні звернення через електронний кабінет та веде їх облік;
переглядає електронне звернення та передає його на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу);
у разі виявлення фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації самостійно вносить відомості до електронного кабінету;
уточнює у разі потреби інформацію про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій;
4) відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу):
здійснює огляд (обстеження);
верифікує електронне звернення в електронному кабінеті;
здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик;
вносить акт огляду (обстеження) через електронний кабінет до ЕкоЗагрози;
вносить через електронний кабінет інформацію (фотоматеріали, результати обмірів тощо) про результати огляду (обстеження);
через ЕкоЗагрозу інформує відповідальну особу про необхідність вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище;
5) відповідальна особа:
розглядає електронні звернення та вносить інформацію до ЕкоЗагрози в межах своїх повноважень;
організовує роботу з ліквідації наслідків на місцях заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
інформує заявника про результати опрацювання електронного звернення шляхом внесення інформації відповідно до своєї компетенції;
6) заявник:
має право:
- безоплатно та цілодобово користуватися ЕкоЗагрозою;
- подавати електронні звернення із прив’язкою до географічних координат, фотофіксацією місць заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
- проводити моніторинг стану розгляду електронного звернення, перегляд повідомлення про статус/результати розгляду електронного звернення відповідальною особою та результати огляду (обстеження);
- звертатися до відповідальної особи ЕкоЗагрози та власника (держателя) з пропозиціями та зауваженнями щодо функціонування ЕкоЗагрози;
- використовувати інформацію у форматі відкритих даних із ЕкоЗагрози з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації;
зобов’язаний:
- додержуватися встановленого порядку ведення ЕкоЗагрози;
- не використовувати ЕкоЗагрозу для вчинення протиправних діянь;
7) користувач:
має право:
- безоплатно та цілодобово користуватися ЕкоЗагрозою;
- використовувати інформацію з ЕкоЗагрози з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації;
зобов’язаний:
- додержуватися встановленого порядку ведення ЕкоЗагрози;
- не використовувати ЕкоЗагрозу для вчинення протиправних діянь.
Структура ЕкоЗагрози та її взаємодія з електронними інформаційними ресурсами, іншими інформаційно-комунікаційними системами
11. Електронні кабінети забезпечують взаємодію між суб’єктами ЕкоЗагрози.
Електронні кабінети поділяються за типами cуб’єктів ЕкоЗагрози:
електронний кабінет відповідальної особи ЕкоЗагрози;
електронний кабінет відповідальної особи за обробку електронних звернень;
електронний кабінет відповідальної особи Держекоінспекції (її територіального органу);
електронний кабінет відповідальної особи;
електронний кабінет заявника.
База даних забезпечує зберігання інформації про зафіксовані факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у структурованому вигляді і містить:
інформацію про заявника;
дату та час подання електронного звернення;
геодезичні координати зафіксованого факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;
категорію впливу;
опис та фото/відеоматеріали з місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації;

................
Перейти до повного тексту