від 28 липня 2021 р. № 769 Київ |
Прем'єр-міністр України | Д.ШМИГАЛЬ |
Інд. 73 |
"Додаток 1 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 р. № 769) |
"Додаток 2 до Порядку |
Рівні надання підтримки | Критерії визначення | Умови забезпечення підтримки | Фінансове забезпечення | Механізм отримання підтримки в освітньому процесі | Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації | Забезпечення допоміжними засобами навчання | Облаштування освітнього середовища |
Перший рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні) |
наявність бар’єрів (відповідно до однієї або декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти потреба в створенні незначних пристосувань освітнього середовища |
не створюється інклюзивна група передбачається: - надання дітям підтримки в освітньому процесі; - проведення регулярних консультацій педагогічних працівників закладу; - оцінювання вибраних методів; - надання консультативної допомоги вихователем-методистом, корекційним педагогом, вчителем-логопедом, практичним психологом; - надання у разі потреби логопедичних послуг в логопедичних пунктах системи освіти |
без додаткового фінансування |
підтримка в освітньому процесі ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного з батьків (іншого законного представника): керівник закладу освіти утворює команду психолого-педагогічного супроводу; команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру; на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або індивідуальний навчальний план |
передбачає: - розроблення та виконання індивідуальної програми розвитку; - підбір матеріалів, форм роботи під час організації освітнього процесу; - проведення консультацій учасників освітнього процесу із можливим залученням інших фахівців; - посилену увагу із сторони психолога закладу дошкільної освіти; - створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами не надаються додаткові корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги (заняття) заняття проводяться за розкладом групи |
використання загальних матеріалів фінансування закупки обладнання не здійснюється |
забезпечується універсальний дизайн закладу освіти |
Другий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти потреба в: - здійсненні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі; - створенні пристосувань освітнього середовища (індивідуальної програми розвитку, за потреби - індивідуального навчального плану дитини, дизайну приміщень тощо); - допоміжних засобах навчання, додатковій підтримці; - присутності асистента вихователя |
створюється інклюзивна група підтримка надається за умови наявності висновку інклюзивно- ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини передбачається: - проведення консультацій учасників освітнього процесу з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру; - розроблення індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану дитини (відповідно до потреби); - проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг) надається можливість забезпечення: - допоміжними засобами навчання; - іншою підтримкою відповідно до потреб; - асистентом вихователя |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг) та закупівлі додаткових засобів для навчання забезпечуються доплати відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096 "Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 34, ст. 2263) |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини передбачається: - адаптація змісту навчання; - методична підтримка та консультації учасників освітнього процесу педагогічними працівниками інклюзивно-ресурсного центру чи іншими фахівцями; - посилена увага із сторони психолога закладу дошкільної освіти; - створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами надається до двох корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень заняття за розкладом групи та додаткові корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні заняття (за окремим розкладом) призначається асистент вихователя |
можуть надаватися додаткові ігрові та навчальні матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених потреб закупівля обладнання на 10 відсотків загальної суми фінансової підтримки |
забезпечується універсальний дизайн та облаштування ресурсної кімнати |
Третій рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/взаємодії/ ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти потреба в: - здійсненні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі; - створенні пристосувань освітнього середовища (індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану дитини, адаптації змісту навчання, дизайну приміщень тощо); - допоміжних засобах навчання; - додатковій підтримці; - присутності асистента вихователя можлива потреба в присутності асистента дитини |
створюється інклюзивна група підтримка надається за умови наявності висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини передбачається: - проведення консультацій учасників освітнього процесу з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру; - розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану дитини; - проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг); - адаптація змісту навчання; - забезпечення дитини іншою додатковою підтримкою відповідно до потреб; - забезпечення допоміжними засобами навчання; - можливість забезпечення асистентом вихователя |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання забезпечуються доплати відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096 "Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 34, ст. 2263) |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром заклад освіти за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами із залученням до неї представника інклюзивно-ресурсного центру у разі потреби за погодженням з батьками (іншими законними представниками) може змінювати рівень підтримки з урахуванням кращих інтересів дитини |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини передбачається: - адаптація змісту навчання; - методична підтримка та консультації учасників освітнього процесу педагогічними працівниками інклюзивно-ресурсного центру чи іншими фахівцями; - посилена увага із сторони психолога закладу дошкільної освіти; - створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами; - проведення відповідно до потреб дитини занять з розвитку слухового та зорового сприймання, альтернативної комунікації, соціально-побутового орієнтування тощо; - у разі потреби залучення поведінкового терапевта надається до чотирьох корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень заняття за адаптованим розкладом, що передбачає відвідування занять за розкладом групи та додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (за окремим розкладом) відповідно до індивідуальної програми розвитку призначається асистент вихователя асистент дитини призначається у разі потреби |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріли, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб закупівля обладнання на 20 відсотків загальної суми фінансової підтримки |
забезпечується універсальний дизайн, у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати |
Четвертий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти потреба у: - здійсненні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центру; - створенні пристосувань освітнього середовища (індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану дитини, адаптації та модифікацій змісту навчання, дизайну приміщень тощо); - допоміжних засобах навчання; - інших додаткових послугах та пристосуваннях (наявність ресурсної кімнати тощо); - присутності асистента вихователя, асистента дитини |
створюється інклюзивна група підтримка надається за умови наявності висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини передбачається: - проведення консультацій учасників освітнього процесу фахівцями інклюзивно-ресурсного центру; - розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану дитини; - проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг); - адаптація або модифікація змісту навчання; - забезпечення дитини іншою додатковою підтримкою відповідно до потреб; - забезпечення допоміжними засобами навчання; - забезпечення додатковими послугами (асисoтента дитини тощо); - використання спеціальних методів, технологій та прийомів, зокрема вивчення жестової мови, використання альтернативних методів комунікації; - можливість забезпечення асистентом вихователя |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища забезпечуються доплати відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096 "Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 34, ст. 2263) |
підтримка в освітньому процесі надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром заклад освіти за рішенням команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами із залученням до неї представника інклюзивно-ресурсного центру, у разі потреби за погодженням з батьками (іншими законними представниками) може змінювати рівень підтримки з урахуванням кращих інтересів дитини |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини передбачається: - модифікація чи адаптація змісту навчання; - можлива зміна результатів навчання; - проведення відповідно до потреб дитини занять з жестової мови та розвитку слухового сприймання, просторового орієнтування, тактильного сприймання, альтернативної комунікації, соціально-побутового орієнтування тощо; - можливе використання альтернативних методів навчання та занять з самообслуговування; - у разі потреби залучення поведінкового терапевта; - методична підтримка та консультації учасників освітнього процесу педагогічними працівниками інклюзивно-ресурсного центру чи іншими фахівцями; - консультування з фахівцями закладів спеціальної освіти; - посилена увага із сторони психолога закладу освіти до батьків (інших законних представників), здобувача освіти, інших учасників освітнього процесу надається до шести корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень заняття за адаптованим розкладом, що передбачає відвідування занять за розкладом групи та додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (за окремим розкладом) відповідно до індивідуальної програми розвитку призначається асистент вихователя асистент дитини призначається у разі потреби |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб закупівля обладнання на 35 відсотків загальної суми фінансової підтримки |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне пристосування,облаштування ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |
П’ятий рівень | |||||||
(надається дітям, які мають труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти потреба у: - здійсненні комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі; - створенні пристосувань освітнього середовища (індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану дитини, адаптації і модифікацій змісту навчання, дизайну приміщень тощо); - допоміжних засобах навчання; - інших додаткових послугах та пристосуваннях (наявність ресурсної кімнати тощо); - присутності асистента вихователя, асистента дитини |
створюється інклюзивна група підтримка надається за умови наявності висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини передбачається: - проведення консультацій учасників освітнього процесу з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру; - розроблення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану; - проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг); - адаптація змісту - забезпечення дитини іншою додатковою підтримкою відповідно до потреб і можливостей (соціальних послуг тощо); - забезпечення допоміжними засобами навчання; - можливість забезпечення асистентом вихователя; - використання спеціальних методів, технологій та прийомів, зокрема вивчення жестової мови, використання альтернативних методів комунікації; - забезпечення додатковими послугами (асистента дитини тощо) |
фінансування визначається відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього середовища забезпечуються доплати відповідно до Закону України "Про повну загальну середню освіту" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096 "Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 34, ст. 2263) |
підтримка надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний план дитини передбачається: - адаптація та/чи модифікація змісту навчання; - зміна результатів навчання; - проведення відповідно до потреб дитини занять з жестової мови та розвитку слухового сприймання, просторового орієнтування, тактильного сприймання, альтернативної комунікації тощо; - можливе використання альтернативних методів навчання; - проведення занять з самообслуговування; - у разі потреби залучення поведінкового терапевта; - методична підтримка та консультації учасників освітнього процесу педагогічними працівниками інклюзивно-ресурсного центру чи іншими фахівцями; - консультування з фахівцями закладів спеціальної освіти; - посилена увага із сторони психолога до батьків (законних представників), здобувача освіти, інших учасників освітнього процесу надається до восьми корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень навчання за модифікованим розкладом, що передбачає відвідування закладу освіти відповідно до індивідуальної програми розвитку з обов’язковим періодичним включенням дитини в освітній процес призначається асистент вихователя та асистент дитини". |
надаються додаткові ігрові та навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання відповідно до визначених потреб закупівля обладнання на 35 відсотків загальної суми фінансової підтримки |
забезпечується універсальний дизайн та у разі неможливості його забезпечення щ розумне пристосування, облаштування ресурсної кімнати, облаштування місця навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |