1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 25 червня 2025 р. № 764
Київ
Про реалізацію експериментального проекту із закупівлі соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Погодитися з пропозицією Міністерства соціальної політики стосовно реалізації експериментального проекту із закупівлі соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю (далі - експериментальний проект) протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою в межах бюджетних асигнувань на відповідний період, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 2501370 "Розвиток системи соціальних послуг", та за рахунок інших не заборонених законодавством джерел (далі - бюджетні кошти).
2. Затвердити Порядок реалізації експериментального проекту із закупівлі соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю (далі - Порядок), що додається.
3. Установити, що:
1) координатором експериментального проекту є Міністерство соціальної політики;
2) учасниками експериментального проекту є:
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю - як замовник соціальних послуг, що відповідає за визначення територіальних громад, які з власної ініціативи братимуть участь в експериментальному проекті, закупівлю соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю (далі - соціальна послуга);
Національна соціальна сервісна служба - як відповідальний виконавець за здійснення контролю за реалізацію експериментального проекту, надання соціальної послуги;
Державна служба у справах дітей - як відповідальний виконавець за здійснення моніторингу реалізації експериментального проекту, проведення аналізу впливу експериментального проекту на забезпечення дотримання прав дитини щодо отримання освітніх послуг;
Міністерство освіти і науки - як відповідальний виконавець за координацію діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Іншими учасниками експериментального проекту є органи місцевого самоврядування (за згодою), надавачі соціальних послуг.
4. Установити, що під час реалізації експериментального проекту Національна соціальна сервісна служба:
1) здійснює відповідно до Порядку контроль за дотриманням надавачами соціальних послуг та виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовими адміністраціями населених пунктів (у разі їх утворення), районними у м. Києві державними адміністраціями вимог Порядку, зокрема, умов договору про надання соціальної послуги. За результатами здійснення контролю готується довідка у довільній формі, в якій зазначаються рекомендації про усунення недоліків/порушень (у разі їх виявлення), які є обов’язковими до виконання;
2) за результатами здійснення контролю за дотриманням надавачами соціальних послуг та виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовими адміністраціями населених пунктів (у разі їх утворення), районними у м. Києві державними адміністраціями вимог Порядку надсилає протягом десяти робочих днів зазначену довідку надавачу соціальних послуг, а також копії такої довідки його засновнику, Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Державній службі у справах дітей та Міністерству соціальної політики.
5. Внести до Порядку використання коштів державного бюджету на розвиток системи соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 2023 р. № 1352 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 9, ст. 491, № 75, ст. 4447; 2025 р., № 25, ст. 1660), зміни, що додаються.
6. Міністерству соціальної політики:
1) розробити до 1 липня 2026 р. в Єдиній інформаційній системі соціальної сфери функціонал для реалізації експериментального проекту;
2) разом із Державною службою у справах дітей, Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю, Національною соціальною сервісною службою надавати виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовим адміністраціям населених пунктів (у разі їх утворення), районним у м. Києві державним адміністраціям, надавачам соціальних послуг методичну допомогу з питань реалізації експериментального проекту;
3) подати Кабінетові Міністрів України протягом двох місяців після завершення реалізації експериментального проекту:
звіт про результати реалізації експериментального проекту;
пропозиції щодо внесення відповідних змін до законодавчих актів.
7. Державній службі у справах дітей забезпечити:
1) надання виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовим адміністраціям населених пунктів (у разі їх утворення), районним у м. Києві державним адміністраціям, надавачам соціальних послуг методичної допомоги з питань реалізації експериментального проекту;
2) проведення щокварталу до 5 числа місяця, наступного за звітним періодом, моніторингу реалізації експериментального проекту за примірними формами, визначеними Міністерством соціальної політики;
3) інформування щокварталу до 10 числа місяця, наступного за звітним періодом, про результати моніторингу Міністерства соціальної політики, Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
8. Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю забезпечити:
1) визначення територіальних громад, які з власної ініціативи братимуть участь в експериментальному проекті, та надавачів соціальних послуг в експериментальному проекті на підставі заяв, поданих виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовими адміністраціями населених пунктів (у разі їх утворення), районними в м. Києві державними адміністраціями;
2) укладення договорів про забезпечення надання соціальної послуги з виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовими адміністраціями населених пунктів (у разі їх утворення), районними в м. Києві державними адміністраціями, надавачами соціальних послуг, які беруть участь в експериментальному проекті, та надсилання протягом п’яти робочих днів з дати їх підписання Державній службі у справах дітей та Національній соціальній сервісній службі узагальненого списку територіальних громад, які з власної ініціативи братимуть участь в експериментальному проекті, надавачів соціальних послуг, які беруть участь в експериментальному проекті;
3) здійснення оплати на підставі звітів надавачів соціальних послуг про її надання у звітному періоді відповідно до укладених договорів у межах бюджетних коштів, передбачених на відповідний рік;
4) надання виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовим адміністраціям населених пунктів (у разі їх утворення), районним у м. Києві державним адміністраціям, надавачам соціальних послуг методичної допомоги з питань реалізації експериментального проекту.
9. Міністерству освіти і науки забезпечити:
1) інформування департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних (військових) адміністрацій про експериментальний проект;
2) координацію діяльності місцевих органів виконавчої влади у сфері освіти, зокрема щодо організації освітнього процесу для отримувачів соціальної послуги, проведення їх комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку.
10. Обласним, Київській міській державним (військовим) адміністраціям сприяти участі виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військових адміністрацій населених пунктів (у разі їх утворення), районних у м. Києві державних адміністрацій, інклюзивно-ресурсних центрів в експериментальному проекті.
11. Рекомендувати виконавчим органам сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовим адміністраціям населених пунктів (у разі їх утворення), районним у м. Києві державним адміністраціям:
1) долучитися до участі в експериментальному проекті;
2) здійснити відповідно до Порядку залучення до участі в експериментальному проекті надавачів соціальних послуг;
3) залучати заклади освіти до участі в експериментальному проекті в частині підтримки отримувача соціальної послуги в освітньому процесі з метою забезпечення його права на освіту;
4) ухвалити рішення про виділення/залучення приміщення для надання соціальної послуги в рамках експериментального проекту та забезпечити його утримання;
5) забезпечити виявлення дітей, які можуть потребувати надання соціальної послуги, проведення оцінювання їх індивідуальних потреб, сприяння отриманню висновку інклюзивно-ресурсного центру, прийняття рішення про надання соціальної послуги відповідно до Порядку;
6) поінформувати членів територіальної громади про можливість та умови отримання соціальної послуги;
7) подати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю заяви щодо участі в експериментальному проекті;
8) організувати надання транспортної послуги для отримувачів соціальної послуги;
9) здійснювати координацію діяльності учасників експериментального проекту на території територіальної громади;
10) здійснювати моніторинг та оцінювання якості надання соціальної послуги;
11) інформувати про результати моніторингу щокварталу до 5 числа місяця, наступного за звітним періодом, Державну службу у справах дітей за примірними формами, визначеними Міністерством соціальної політики.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 26


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 червня 2025 р. № 764
ПОРЯДОК
реалізації експериментального проекту із закупівлі соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю
1. Цим Порядком визначено механізм реалізації експериментального проекту із закупівлі соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю (далі - експериментальний проект).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про соціальні послуги", "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю", "Про освіту" та інших нормативно-правових актах з питань соціального захисту, організації та надання соціальних послуг, проведення соціальної роботи, надання психологічної допомоги, освіти.
3. Метою реалізації експериментального проекту є визначення змісту, обсягу, порядку надання соціальної послуги з комплексного розвитку та догляду дітей з інвалідністю (далі - соціальна послуга), механізму її закупівлі, що сприятиме:
соціальній інтеграції та розвитку дітей, які за станом здоров’я не мають можливості здобувати освіту в закладах загальної середньої освіти за денною формою;
забезпеченню якісної підтримки сімей, в яких виховуються діти з інвалідністю, діти з порушенням розвитку, шляхом регулярної підтримки розвитку і догляду таких дітей, створенню можливості тимчасового відпочинку та психологічної підтримки їх батьків;
запобіганню влаштуванню дітей з інвалідністю та порушеннями розвитку до закладів інституційного догляду;
вихованню дітей з інвалідністю та порушеннями розвитку в сімейному середовищі;
інтеграції дітей з інвалідністю та порушеннями розвитку в освітній процес шляхом відвідування ними закладів освіти;
дестигматизації інвалідності та порушень розвитку дітей, запобіганню та подолання соціальної ізоляції дітей, що мають порушення розвитку, інвалідність, та їх сімей, недопущення їх дискримінації, підвищення стійкості та інклюзивності спільнот і територіальних громад.
4. Реалізація експериментального проекту ґрунтується на системному підході до організації надання соціальної послуги, передбачає скоординовану організацію ефективної комунікації та взаємодії між Мінсоцполітики, МОН, Нацсоцслужбою, Державною службою у справах дітей, Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - Фонд), обласними, Київською міською держадміністраціями (військовими адміністраціями), виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, військовими адміністраціями населених пунктів (у разі їх утворення), районними в м. Києві держадміністраціями, надавачами соціальних послуг, іншими юридичними особами незалежно від форми власності та фізичними особами.
5. Засадами державної політики та принципами діяльності у сфері надання соціальної послуги є:
людиноцентризм та гуманізм;
доступність та відкритість;
індивідуальний підхід;
забезпечення рівного доступу до соціальної послуги всім дітям;
забезпечення та розвиток безпечного та здорового середовища, де надається соціальна послуга;
висока якість надання соціальної послуги та найкраще забезпечення інтересів отримувача соціальної послуги;
унеможливлення насильства, жорстокого поводження з дитиною, її дискримінації за будь-якими ознаками, приниження її честі та гідності;
безбар’єрність надання соціальної послуги;
інтегрованість соціальних, медичних та освітніх послуг;
відповідальність і підзвітність надавачів соціальних послуг (далі - надавач).
6. Отримувачами соціальної послуги є діти віком від шести років, які мають інтелектуальні, функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві), фізичні, соціоадаптаційні труднощі або інші складні порушення розвитку та за станом здоров’я не можуть здобувати освіту за денною формою і здобувають освіту за сімейною (домашньою) формою або за формою педагогічного патронажу, або у спеціальних класах, або не зараховані до закладів освіти, щодо яких за результатами комплексної оцінки, проведеної фахівцями інклюзивно-ресурсного центру визначено категорію (тип) особливих освітніх потреб (труднощів), що за ступенем їх прояву потребує четвертого або п’ятого рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр" (Офіційний вісник, 2017 р., № 61, ст. 1859) постійно або тимчасово та передбачає створення для них сприятливих для навчання умов у закладі освіти, а також здійснення додаткових заходів, спрямованих на подолання їх освітніх труднощів (далі - отримувач).
7. Основними заходами, що становлять зміст соціальної послуги, є:
1) розвиток та соціальна інтеграція отримувача, що передбачає:
формування, підтримку та розвиток соціальних навичок, зокрема навичок самообслуговування, орієнтації в населеному пункті, прийняття та реалізації рішень, побутових навичок, комунікативних навичок тощо;
сприяння професійній орієнтації, консультування щодо професій, розвиток навичок для подальшого здобуття професії;
консультування батьків/прийомних батьків, батьків-вихователів/ усиновлювачів/опікунів/піклувальників/патронатних вихователів отримувача (далі - представник дитини) щодо особливостей розвитку дітей, навчання представників дитини;
2) денний догляд отримувача, що передбачає:
створення умов для денного перебування з метою забезпечення можливості навчання/організації освітнього процесу, рухової активності, відпочинку, здійснення гігієнічних процедур відповідно до індивідуальних потреб отримувачів;
допомогу в самообслуговуванні відповідно до індивідуальних потреб отримувачів;
допомогу під час прийому їжі, зокрема прийому ентерального та/або парентерального харчування;
організацію дозвілля, зокрема організацію ігрової діяльності, прогулянок, екскурсій, забезпечення регулярного перебування на свіжому повітрі тощо;
забезпечення рухової активності отримувачів (пересування, ігри, руханки);
надання домедичної допомоги (за потреби);
спостереження за виконанням призначень лікаря, зокрема допомогу в прийомі ліків за призначенням лікаря, взаємодію з лікарями отримувача (за потреби);
3) надання абілітаційних послуг, а саме: розвиток дрібної моторики, орієнтація в просторі, формування мовлення/альтернативної комунікації, консультування щодо облаштування безпечного функціонального середовища, розвиток мовленнєвого апарату, сенсорних, когнітивних, емоційно-регулятивних функцій, розвиток рухових навичок, у тому числі відповідно до індивідуальних реабілітаційних планів отримувачів (у разі їх наявності) взаємодія з членами мультидисциплінарної реабілітаційної команди отримувача (за потреби);
4) психологічна допомога отримувачам та представникам дитини, зокрема допомога у формуванні позитивної мотивації, впевненості в собі, позитивної самооцінки тощо. Послуги надаються індивідуально.
Примірний перелік заходів, що становлять зміст соціальної послуги, а також примірна кількість фахівців надавача соціальних послуг залежно від кількості отримувачів затверджується Мінсоцполітики (далі - примірний перелік).
8. Одночасно із заходами, передбаченими пунктом 7 цього Порядку, отримувачу надаються послуги, які забезпечують його інтеграцію в освітній процес, а саме з:
організації надання освітніх послуг педагогічними працівниками відповідно до потреб отримувачів та у формі, яка найбільше відповідає їх індивідуальним можливостям, у приміщенні, де надається соціальна послуга;
організації виконання індивідуального навчального плану, індивідуальної програми розвитку (за наявності особливих освітніх потреб) отримувачів;
забезпечення навчання за допомогою найбільш прийнятних для отримувачів методів і способів спілкування, які максимально сприяють засвоєнню знань і соціальному розвитку, використання в освітньому процесі української жестової мови, шрифту Брайля, допоміжних засобів для навчання, засобів альтернативної комунікації тощо;
залучення працівників інклюзивно-ресурсних центрів до надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг відповідно до індивідуальної програми розвитку отримувача.
9. Надавачами в рамках експериментального проекту можуть бути юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які відповідають таким критеріям:
1) внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
2) включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг як надавачі соціальних послуг;
3) не перебувають у процесі припинення юридичної особи;
4) не мають фінансової заборгованості, що підтверджується довідкою територіального органу ДПС про відсутність заборгованості із сплати податків і зборів та інших обов’язкових платежів;
5) мають відповідно до прогнозованої кількості отримувачів з урахуванням примірного переліку необхідну для надання соціальної послуги кількість фахівців (працівники, які відповідно до законодавства мають право надавати соціальну послугу та перебувають з надавачем у трудових відносинах або є особами, залученими надавачем до надання послуг за договором про надання послуг) (далі - фахівці), зокрема:
соціального працівника або фахівця із соціальної роботи;
вихователя/вихователя соціального по роботі з дітьми з інвалідністю;
психолога;
спеціаліста з фізичної реабілітації (ерготерапевта/фізичного терапевта/реабілітолога);
соціальних робітників (не менше ніж одна особа на кожних двох отримувачів).
Надавач може залучати спеціаліста з реабілітації із закладів охорони здоров’я на договірних умовах.
Надавачем не може бути юридична/фізична особа, що надає послуги цілодобового догляду для дітей.
10. Держава забезпечує безоплатність отримання соціальної послуги її отримувачем у рамках експериментального проекту.
Соціальна послуга надається отримувачу протягом п’яти робочих днів на тиждень, вісім годин на день.
Забороняється надання соціальної послуги цілодобово.
Відповідно до індивідуальних потреб отримувача або з урахуванням часу його навчання у спеціальному класі тривалість надання соціальної послуги скорочується.
11. З метою належної організації надання соціальної послуги надавач формує групи з урахуванням віку дітей та стану їх здоров’я. Вікова різниця між дітьми у сформованій групі не має бути більшою як шість років. Для дітей з інтелектуальними порушеннями, порушеннями опорно-рухового апарату, з сенсорними порушеннями, з розладами аутистичного спектра, з комплексними порушеннями за можливості формуються окремі групи. Кількість отримувачів у групі становить від двох до шести осіб.
За неможливості утворити окрему групу соціальна послуга надається індивідуально. У такому випадку фахівці надавача працюють з отримувачем по черзі з урахуванням плану здійснення заходів соціальної послуги та примірного переліку. Догляд забезпечує один соціальний робітник.
12. Рішення про виділення/залучення приміщення, де може надаватися соціальна послуга, про забезпечення його облаштування для надання соціальної послуги, утримання (оплату комунальних послуг, послуг з прибирання), забезпечення харчування отримувачів під час отримання соціальної послуги за рахунок бюджету територіальної громади та/або інших не заборонених законодавством джерел (далі - рішення), ухвалюють сільські, селищні, міські, районні у містах (у разі їх утворення) ради, їх виконавчі органи, військові адміністрації населених пунктів (у разі їх утворення), районні в м. Києві держадміністрації (далі - уповноважений орган).
Для надання соціальної послуги можливе використання приміщення комунальної, державної або приватної форми власності. У разі використання приміщення комунальної власності, зокрема комунальних некомерційних підприємств (товариств), установ, організацій, додається рішення про виділення таких приміщень для надання соціальної послуги. Використання учасником експериментального проекту приміщень, що перебувають у державній власності, здійснюється відповідно до законодавства про оренду державного та комунального майна, а також з інших підстав, визначених законодавством. У разі використання приміщення, яке для участі територіальної громади в експериментальному проекті надає благодійник, додається його письмова згода.
Соціальна послуга за рішенням уповноваженого органу може надаватися у приміщенні закладу освіти, працівники якого залучаються до надання освітньої послуги отримувачам, або в іншому приміщенні, розташованому в зоні доступності закладу освіти, в якому отримувач здобуває освіту.
13. Приміщення, в якому надається соціальна послуга, повинне відповідати вимогам законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також вимогам щодо доступності такого приміщення для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. У разі неможливості повністю пристосувати приміщення будівлі (споруди) надавача для потреб осіб з інвалідністю, забезпечується його розумне пристосування.
14. У приміщенні для надання соціальної послуги повинні бути облаштовані:
спільний простір для групових занять та рухової активності;
навчальні кімнати для кожної групи;
кімната для індивідуальних занять;
санвузол та гігієнічна кімната/гігієнічний блок.
Додатково можуть бути облаштовані такі приміщення:
кімната для денного відпочинку/сну, облаштована функціональними ліжками згідно з потребою отримувачів;
кімната для фізичної реабілітації;
сенсорна кімната;
кімната для харчування;
кімната для персоналу;
простір для очікування (для батьків).
Отримувачі повинні мати доступ до ігрового майданчика або безпечного місця для прогулянок для щоденного використання.
Усі приміщення (крім санвузла та гігієнічної кімнати/гігієнічного блоку), де надається соціальна послуга, повинні бути обладнані камерами відеоспостереження з можливістю дистанційного доступу для представників дитини та відеозапису. Облаштування таким обладнанням можливо здійснити після прийняття рішення про включення надавача до учасників експериментального проекту.
Під час облаштування приміщень необхідно враховувати індивідуальні потреби отримувачів.
15. Для участі в експериментальному проекті уповноважені органи забезпечують:
наявність та належне облаштування приміщень (у разі потреби) для надання соціальної послуги відповідно до вимог, визначених пунктами 13 та 14 цього Порядку, в тому числі шляхом добровільної участі відповідної обласної, Київської міської держадміністрації (військової адміністрації), юридичних осіб незалежно від форми власності, іноземних неурядових організацій, міжнародних організацій, фізичних осіб - підприємців, а також фізичних осіб відповідно до законодавства;
залучення надавачів, що відповідають критеріям, визначеним у пункті 9 цього Порядку, для надання соціальної послуги в рамках реалізації експериментального проекту;
залучення закладів освіти до участі в експериментальному проекті в частині підтримки отримувача в освітньому процесі з метою забезпечення його права на освіту;
наявність/залучення спеціально обладнаного транспорту для підвезення отримувачів, які належать до маломобільних груп населення, до місця надання соціальної послуги та у зворотному напрямку (до місця проживання) (далі - транспортна послуга);
визначення потреб територіальної громади у соціальній послузі та виявлення потенційних отримувачів у територіальній громаді, інформування територіальної громади про соціальну послугу;
визначення соціального менеджера/уповноваженої особи, який/яка забезпечуватиме підтримку отримувача під час звернення за соціальною послугою та під час її отримання, прийняття рішення про надання соціальної послуги, координацію діяльності всіх учасників експериментального проекту;
ефективну взаємодію всіх учасників експериментального проекту на території територіальної громади;
проведення моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги.
Визначення надавача для залучення до експериментального проекту проводить уповноважений орган на умовах відкритого відбору. Про результати відбору уповноважений орган ухвалює рішення.
У разі обґрунтованої потреби для участі в експериментальному проекті уповноважений орган може відібрати декілька надавачів.
16. Один надавач може надавати соціальну послугу в декількох територіальних громадах.
17. Для визначення уповноважених органів, які можуть брати участь в експериментальному проекті, Фонд розміщує на своєму офіційному веб-сайті повідомлення про приймання від уповноважених органів заяв про участь в експериментальному проекті (далі - заяви), де зазначаються:
умови, які повинен забезпечити уповноважений орган для участі в експериментальному проекті, відповідно до пункту 15 цього Порядку;
критерії, яким повинен відповідати надавач для участі в реалізації експериментального проекту відповідно до пункту 9 цього Порядку;
проект договору про забезпечення надання соціальної послуги (далі - договір), примірна форма якого затверджується Мінсоцполітики;
примірна форма, строк і спосіб подання заяв та строк їх розгляду Фондом. Під час реалізації експериментального проекту використовується електронна або паперова форма подання заяв та інших документів.

................
Перейти до повного тексту