1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 червня 2024 р. № 761
Київ
Про затвердження Порядку використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації
Відповідно до частини сьомої статті 20 та частини четвертої статті 24-6 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації, що додається.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 67


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 червня 2024 р. № 761
ПОРЯДОК
використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації
1. Цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою "Державний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації" (далі - бюджетні кошти).
2. Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінінфраструктури.
Розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня є Держенергоефективності.
3. Бюджетні кошти спрямовуються за такими напрямами:
1) фінансове забезпечення заходів та державних цільових програм у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю;
2) фінансове забезпечення компенсації, відшкодування, здешевлення зобов’язань фізичних та юридичних осіб за кредитними договорами, які укладені для здійснення енергоефективних заходів, впровадження енергосервісу, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю;
3) виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою для реалізації інвестиційних проектів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю.
4. Мінінфраструктури за пропозицією Держенергоефективності у межах бюджетних призначень здійснює розподіл бюджетних коштів, сформованих за рахунок джерел, визначених пунктом 1 частини другої статті 24-6 Бюджетного кодексу України, відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік з урахуванням фактичних надходжень до Державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації (далі - Фонд):
1) у першу чергу на виконання бюджетних зобов’язань минулих років, що були узяті на облік органами Казначейства за напрямами, визначеними підпунктами 1 і 2 пункту 3 цього Порядку;
2) не менше 50 відсотків залишку обсягів бюджетних коштів, визначеного після вирахування передбачених підпунктом 1 цього пункту обсягів, спрямовується головним розпорядником за напрямами, визначенимипідпунктом 1 пункту 3 цього Порядку;
3) залишок обсягів бюджетних коштів, визначений після вирахування передбачених підпунктами 1 і 2 цього пункту обсягів, спрямовується головним розпорядником за напрямами, визначеними підпунктами 2і 3 пункту 3 цього Порядку.
5. Бюджетні кошти, сформовані за рахунок джерел, визначених пунктом 2 частини другої статті 24-6 Бюджетного кодексу України, використовуються згідно з вимогами відповідних міжнародних договорів України.
6. Бюджетні кошти, сформовані за рахунок джерел, визначених пунктом 3 частини другої статті 24-6 Бюджетного кодексу України, розподіляються пропорційно відповідно до пункту 4 цього Порядку.
7. Фінансове забезпечення інших заходів (крім державних цільових програм), передбачених підпунктом 1пункту 3 цього Порядку, здійснюється шляхом надання державної фінансової підтримки її одержувачам для здійснення заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю (далі - державна підтримка) відповідно до Умов, які визначаються згідно з додатком 1.
Бюджетні кошти за напрямом, визначеним цим пунктом, спрямовуються на надання державної підтримки шляхом формування статутного капіталу акціонерного товариства "Фонд декарбонізації України" (код згідно з ЄДРПОУ 38519070) (далі - товариство) та використовуються виключно для кредитування заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю.
Суми отриманих від одержувачів державної підтримки кредитних платежів використовуються товариством згідно із затвердженим фінансовим планом.
8. Перерахування бюджетних коштів товариству здійснюється Держенергоефективності в межах обсягу відкритих асигнувань на рахунок, відкритий в органі Казначейства.
Товариство до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом, подає Держенергоефективності інформацію про використання бюджетних коштів.
9. Фінансове забезпечення компенсації, відшкодування, здешевлення зобов’язань фізичних та юридичних осіб за кредитними договорами, які укладені для здійснення енергоефективних заходів та енергосервісу, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю, здійснюється шляхом здешевлення вартості зобов’язань за кредитними договорами, які укладені з уповноваженими банківськими установами у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (далі - уповноважені банки).
Умови здешевлення вартості зобов’язань за кредитними договорами, які укладені для здійснення енергоефективних заходів та енергосервісу, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю, визначаються згідно з додатком 2.
Бюджетні кошти за напрямом, визначеним цим пунктом, спрямовуються Держенергоефективності (відповідно до затвердженого обсягу асигнувань) уповноваженим банкам для здешевлення вартості кредитів відповідно до умов договорів про співробітництво, укладених між Держенергоефективності та уповноваженими банками.
Бюджетні кошти, визначені цим пунктом, розподіляються відповідно до договорів про співробітництво, укладених між Держенергоефективності та уповноваженими банками.
Розподіл бюджетних коштів є невід’ємним додатком до договорів про співробітництво. Держенергоефективності з урахуванням динаміки зміни обсягів здешевлення кредитів має право в односторонньому порядку вносити зміни до розподілу бюджетних коштів. Про здійснення такого розподілу Держенергоефективності інформує головного розпорядника бюджетних коштів та уповноважені банки не пізніше ніж за три робочих дні до початку місяця, в якому вносяться зміни.
Реєстрація бюджетних та бюджетних фінансових зобов’язань в органі Казначейства здійснюється на підставі наданих Держенергоефективності реєстрів, отриманих від уповноважених банків.
Перерахування бюджетних коштів для здешевлення вартості кредиту здійснюється на підставі поданих Держенергоефективності платіжних документів з реєстраційного рахунка Держенергоефективності, відкритого в органі Казначейства, на рахунки відповідних уповноважених банків. Уповноважені банки здійснюють перерахування коштів позичальникам протягом двох робочих днів з дня їх зарахування на рахунки уповноважених банків.
Уповноважені банки до 15 числа місяця, що настає за звітним періодом, подають Держенергоефективності інформацію про використання бюджетних коштів.
10. Використання бюджетних коштів для здійснення заходів, передбачених підпунктом 3 пункту 3 цього Порядку, здійснюється відповідно до умов запозичень, отриманих державою для реалізації інвестиційних проектів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю.
11. Бюджетні кошти, що сформовані за рахунок інших надходжень, визначених законом про Державний бюджет України, використовуються згідно з вимогами закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
12. Закупівля товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних коштів здійснюється в установленому законом порядку.
Попередня оплата товарів, робіт і послуг здійснюється в установленому бюджетним законодавством порядку.
13. Відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи, відкриття та закриття рахунків, реєстрація, облік бюджетних зобов’язань в органах Казначейства та операції, пов’язані з використанням бюджетних коштів, проводяться в установленому законодавством порядку.
14. Держенергоефективності щокварталу не пізніше 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, складає та подає Мінінфраструктури звіт про використання бюджетних коштів, зокрема, у розрізі напрямів, обсягів видатків державного бюджету із зазначенням вартості проектів (робіт), строків їх реалізації, кредитних умов, ефекту від здійснення енергоефективних заходів.
Мінінфраструктури щокварталу не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним періодом, складає та подає Мінфіну звіт про використання бюджетних коштів, зокрема, у розрізі напрямів, обсягів видатків державного бюджету, із зазначенням вартості проектів (робіт), строків їх реалізації, кредитних умов, ефекту від здійснення енергоефективних заходів.
15. Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
16. Інформаційна взаємодія між відповідальним виконавцем бюджетної програми, розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, уповноваженими банками та виконавцями заходів, визначених підпунктами 1 і 2 пункту 3 цього Порядку, здійснюється за допомогою системи електронної взаємодії органів виконавчої влади та електронної комунікаційної системи, визначеної Мінінфраструктури.
Додаток 1
до Порядку
УМОВИ
надання фінансової державної підтримки для реалізації заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю
1. Ці Умови визначають механізм надання акціонерним товариством "Фонд декарбонізації України" (код згідно з ЄДРПОУ 38519070) (далі - товариство), фінансової державної підтримки кандидатам для реалізації ними заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю (далі - державна підтримка).
2. Державна підтримка відповідно до цих Умов надається товариством шляхом кредитування енергоефективних заходів.
3. У цих Умовах терміни вживаються у такому значенні:
1) генеральна угода - договір, що визначає порядок взаємодії між товариством та уповноваженим суб’єктом під час надання йому кредитів, оформлення кредитів від імені та за рахунок Товариства, рефінансування та обслуговування кредитів, наданих ними відповідно до цих Умов.
У генеральній угоді визначаються умови, за яких уповноважений суб’єкт отримує кредит*, графік використання кредиту, порядок оформлення кредитів, порядок здійснення контролю за цільовим використанням коштів та проведення претензійно-позовної роботи*, наданих уповноваженому суб’єкту, умови та процедура викупу прав вимоги, порядок передачі на обслуговування кредитів та розмір винагороди за таке обслуговування, проведення розрахунків та звіряння заборгованості з кредиторами, обміну з ними інформацією про нарахування та сплату за кредитами, інші питання;
2) добровільна угода з енергоефективності (декарбонізації) - договір, укладений між Держенергоефективності та кандидатом, який отримує державну підтримку згідно з цими Умовами, про досягнення визначених договором показників енергоефективності та скорочення обсягу викидів вуглецю в результаті здійснення таким кандидатом енергоефективних заходів, впровадження енергосервісу, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю;
3) кандидат - фізична особа - підприємець, зареєстрована в установленому законом порядку; юридична особа, кінцеві бенефіціарні власники (контролери) якої є фізичними особами - резидентами України; підприємство державної або комунальної форми власності; орган місцевого самоврядування, які претендують на отримання державної підтримки відповідно до цих Умов;
4) кредитор - товариство або уповноважений суб’єкт, з яким товариством укладено генеральну угоду та який відповідає критеріям, визначеним цими Умовами;
5) кредитування енергоефективних заходів - механізм надання товариством або уповноваженим суб’єктом коштів позичальнику у розмірі та на умовах, установлених цими Умовами і кредитним договором для фінансування витрат, пов’язаних із здійсненням енергоефективних заходів, впровадження енергосервісу, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю;
6) позичальник - кандидат, який отримує кредитування енергоефективних заходів на умовах, визначених кредитним договором, та відповідає вимогам, установленим цими Умовами;
7) уповноважений суб’єкт - банк, спеціалізована фінансова установа, з якими товариством укладено генеральну угоду.
4. Для отримання державної підтримки відповідно до цих Умов кандидат повинен відповідати таким критеріям:
1) не бути особою, учасником (акціонером) або кінцевим бенефіціаром якої є громадяни держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, та/або особою, яка належить або належала до терористичних організацій, юридичною особою, в якій особа, яка належить або належала до терористичної організації, виступає учасником (акціонером, членом) або кінцевим бенефіціаром;
2) бути зареєстрованим та провадити діяльність не менше ніж один рік на території України (крім територій активних бойових дій та тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 р. № 309, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації).
5. Перевірку кандидатів на відповідність вимогам, зазначеним у пункті 4 цих Умов, проводить товариство або уповноважені суб’єкти.
6. Оцінка проектів для надання державної підтримки здійснюється комісією, утвореною Держенергоефективності (далі - комісія).
Комісію очолює Голова Держенергоефективності. До складу комісії можуть залучатися представники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та міжнародних організацій.
Формою роботи комісії є засідання, які проводяться не рідше ніж один раз на місяць, за умови подання товариством проектів для розгляду.
Засідання комісії є правоможним, якщо в ньому беруть участь більш як половина її членів.
Члени комісії зобов’язані дотримуватися вимог, передбачених частиною другою статті 35-1 Закону України "Про запобігання корупції".
7. Для розгляду проектів кандидати подають товариству заявки за визначеними Держенергоефективності формами, до яких додаються:
опис проекту;
звіт про проведений енергетичний аудит об’єкта (будівлі, технічного об’єкта, технологічного етапу, вузла та/або процесу), на якому заплановано здійснення енергоефективних заходів, та/або висновок служби енергетичного менеджменту суб’єкта господарювання щодо необхідності запровадження енергоефективних заходів, та/або сертифікат енергетичної ефективності будівлі;
перелік енергоефективних заходів (із зазначенням характеристик необхідних техніки, устаткування, обладнання, матеріалів), для здійснення яких планується отримання державної підтримки, та сертифікат про походження обладнання з України (за наявності).
Товариство приймає заявки кандидатів, перевіряє їх стосовно дотримання вимог пункту 7 цих Умов та відповідності внутрішнім правилам кредитування товариства, готує матеріали для розгляду заявок кандидатів комісією та передає їх на розгляд комісії.
8. Комісія на своєму засіданні надає оцінку поданим проектам, які розподіляються за категоріями. До категорії проектів з підвищення енергоефективності виробничого процесу (надання послуг) або його частини належать проекти відповідно до таких критеріїв:
1) зниження енергоємності виробництва (технічного об’єкта, технологічного етапу, вузла та/або процесу виробництва) одиниці відповідної продукції (надання послуг) порівняно з показниками, що діяли:
на 35 відсотків і більше - 4 бали;
від 25 до 35 відсотків - 3 бали;
від 20 до 25 відсотків - 2 бали;
від 15 до 20 відсотків - 1 бал;
від 10 до 15 відсотків - 0 балів;
2) зменшення обсягу викидів забруднювальних речовин у навколишнє природне середовище:
на 35 відсотків і більше - 4 бали;
від 30 до 35 відсотків - 3 бали;
від 25 до 30 відсотків - 2 бали;
від 15 до 25 відсотків - 1 бал;
від 10 до 15 відсотків - 0 балів;
3) зменшення обсягу споживання палива та енергії за рахунок впровадження когенераційної установки та/або теплового насоса:
на 35 відсотків і більше - 4 бали;
від 25 до 35 відсотків - 3 бали;
від 20 до 25 відсотків - 2 бали;
від 15 до 20 відсотків - 1 бал;
від 10 до 15 відсотків - 0 балів;
4) зменшення обсягу викидів парникових газів у навколишнє природне середовище:
на 40 відсотків і більше - 3 бали;
від 20 до 40 відсотків - 2 бали;
від 10 до 20 відсотків - 1 бал;
10 відсотків і менше - 0 балів;
5) частка заміщення горючих корисних копалин, крім торфу та газу (метану) вугільних родовищ, альтернативними видами палива та енергією з альтернативних (відновлюваних) джерел:
на 70 відсотків і більше - 5 балів;
від 50 до 70 відсотків - 4 бали;
від 40 до 50 відсотків - 3 бали;
від 30 до 40 відсотків - 2 бали;
від 20 до 30 відсотків - 1 бал;
до 20 відсотків - 0 балів;
6) зменшення обсягу викидів парникових газів у навколишнє природне середовище:
на 40 відсотків і більше - 3 бали;
від 20 до 40 відсотків - 2 бали;
від 10 до 20 відсотків - 1 бал;
10 відсотків і менше - 0 балів;
7) частка заміщення електричної енергії з мережі енергією з альтернативних видів палива та джерел енергії:
на 70 відсотків і більше - 5 балів;
від 50 до 70 відсотків - 4 бали;
від 40 до 50 відсотків - 3 бали;
від 30 до 40 відсотків - 2 бали;
від 20 до 30 відсотків - 1 бал;
до 20 відсотків - 0 балів;
8) частка заміщення теплової енергії з мережі енергією з альтернативних видів палива та джерел енергії:
на 70 відсотків і більше - 5 балів;
від 50 до 70 відсотків - 4 бали;
від 40 до 50 відсотків - 3 бали;
від 30 до 40 відсотків - 2 бали;
від 20 до 30 відсотків - 1 бал;
до 20 відсотків - 0 балів;
9) заміщення споживання на транспорті моторного палива електроенергією* за рахунок використання транспорту з електротягою:
__________
* У цих Умовах електроенергія, що споживається електротранспортом, вважається альтернативою моторному паливу.
на 70 відсотків і більше - 5 балів;
від 50 до 70 відсотків - 4 бали;
від 40 до 50 відсотків - 3 бали;
від 30 до 40 відсотків - 2 бали;
від 20 до 30 відсотків - 1 бал;
до 20 відсотків - 0 балів;
10) зменшення обсягу викидів парникових газів у навколишнє природне середовище становить:
на 40 відсотків і більше - 3 бали;
від 20 до 40 відсотків - 2 бали;
від 10 до 20 відсотків - 1 бал;
10 відсотків і менше 0 балів.
До категорії проектів з термомодернізації та підвищення енергетичної ефективності будівель належать проекти щодо:
досягнення вимог до будівель з близьким до нульового рівнем споживання енергії - 3 бали;
досягнення класу енергетичної ефективності будівлі вище мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівлі - 2 бали;
досягнення класу енергетичної ефективності будівлі, що відповідають мінімальним вимогам до енергетичної ефективності будівлі, - 1 бал;
досягнення класу енергетичної ефективності будівлі нижче мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівлі - 0 балів.
До критеріїв, які застосовуються для всіх проектів, належать:
власний внесок у фінансування проекту:
- більше 70 відсотків власних коштів - 5 балів;
- від 50 до 70 відсотків власник коштів - 4 бали;
- від 40 до 50 відсотків власних коштів - 3 бали;
- від 30 до 40 відсотків власних коштів - 2 бали;
- від 20 до 30 відсотків власних коштів - 1 бал;
- менше 20 відсотків власних коштів - 0 балів.
наявність обладнання національного виробництва:
- більше 70 відсотків обладнання національного виробництва - 5 балів;
- менше 70 відсотків обладнання національного виробництва - 0 балів.
У разі належності проекту до кількох категорій одночасно отримана у межах кожної з категорій кількість балів сумується.
9. Комісія шляхом голосування оцінює проекти і ухвалює попередні висновки щодо доцільності надання державної підтримки за проектами, оформляє їх протоколом і подає товариству та/або уповноваженим суб’єктам для прийняття рішення щодо надання відповідної державної підтримки. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні комісії.

................
Перейти до повного тексту