- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 січня 2025 р. № 75
Київ
Деякі питання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану
Відповідно до пункту 15 частини першої
статті 5 та
статті 32 Закону України "Про електронні комунікації" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок створення та діяльності системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, що додається.
2. Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації в місячний строк привести найменування Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій та Положення про Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій у відповідність із
Законом України "Про електронні комунікації" та цією постановою.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 49 | |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 січня 2025 р. № 75
ПОРЯДОК
створення та діяльності системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедури здійснення заходів з підготовки електронних комунікаційних мереж загального користування до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, механізми здійснення їх оперативно-технічного управління, повноваження суб’єктів системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та умови їх взаємодії щодо надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, обсяги та строки подання інформації постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг про електронні комунікаційні мережі, які вони експлуатують, до Національного центру оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України (далі - Національний центр).
2. Дія цього Порядку поширюється на постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі - постачальники) незалежно від форми власності, які мають у власності та/або експлуатують електронні комунікаційні мережі.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
заявка - викладене у паперовій або електронній формі звернення підрозділу оперативно-технічного управління до Національного центру щодо отримання електронних комунікаційних послуг;
звичайний режим функціонування - режим функціонування системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах мирного часу;
інтерфейс - фізичний або програмний елемент, що забезпечує взаємодію між технічними засобами електронних комунікаційних мереж постачальників та кінцевим (термінальним) обладнанням спеціального користувача електронних комунікаційних послуг;
інформаційно-аналітична система оперативно-технічного управління - автоматизована система, що призначена для автоматизації процесів збирання, накопичення, обліку, зберігання та аналізу поточної і статистичної інформації від постачальників про стан електронних комунікаційних мереж, для автоматизації процесів організації, підготовки та забезпечення ефективного використання ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування та їх оперативно-технічного управління в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного та воєнного стану, а також для оперативної взаємодії в мирний час;
логічне з’єднання - налаштування технічних засобів електронних комунікацій постачальника для створення інтерфейсу певного виду електронної комунікаційної послуги із заявленими параметрами через організоване фізичне з’єднання;
надзвичайний режим функціонування - режим функціонування системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування, який установлюється у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях режимів надзвичайного або воєнного стану, а також у випадку виникнення надзвичайної ситуації на загальнодержавному, регіональному або місцевому рівні;
одержувач послуги - спеціальний користувач електронних комунікаційних послуг, його підрозділ, підпорядкована йому установа, організація, які отримують електронні комунікаційні послуги, або учасник ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, відбудовних робіт та здійснення відповідних заходів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська або Севастопольська міська держадміністрації, органи місцевого самоврядування або інший користувач електронних комунікаційних послуг, визначений в розпорядженні Національного центру;
оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами загального користування - комплекс заходів із забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, аналізу їх стану, а також прийняття та реалізації рішень щодо організаційно-технічних заходів стосовно управління електронними комунікаційними мережами і надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави;
підрозділ оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами (системами) спеціального користувача електронних комунікаційних послуг (підрозділ оперативно-технічного управління) - головний орган управління електронною комунікаційною мережею (системою) спеціального користувача електронних комунікаційних послуг, через який подаються заявки від структурних підрозділів спеціального користувача електронних комунікаційних послуг на отримання електронних комунікаційних послуг та ресурсів електронних комунікацій до Національного центру;
порт доступу - електротехнічний або оптикотехнічний роз’єм обладнання електронної комунікаційної мережі постачальника, на якому створено один або кілька інтерфейсів електронних комунікаційних послуг;
постачальник послуг мобілізаційного завдання (замовлення) - постачальник, який залучений до виконання мобілізаційних завдань (замовлень) згідно з мобілізаційним планом;
пункти управління Національного центру - стаціонарні (мобільні) об’єкти, спеціально обладнані та оснащені системами і технічними засобами електронних комунікацій та автоматизації управління, де розміщуються структурні підрозділи Національного центру, які уповноважені приймати та реалізовувати рішення з оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування та забезпечують оперативно-технічну взаємодію з центрами управління національних та іноземних постачальників;
система оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування (система оперативно-технічного управління мережами) - сукупність функціонально пов’язаних органів управління системи оперативно-технічного управління мережами, пунктів управління Національного центру, центрів управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг та технічних засобів оперативно-технічного управління;
спеціальний користувач електронних комунікаційних послуг (далі - спеціальний користувач) - сили безпеки і сили оборони, які користуються або замовляють електронні комунікаційні послуги;
технічні засоби оперативно-технічного управління - обладнання електронних комунікацій, систем і засобів автоматизації управління, що забезпечують збір, обробку та передачу інформації з питань оперативно-технічного управління;
фізичне з’єднання - приєднання технічного засобу електронних комунікацій (кінцевого (термінального) обладнання) одержувача послуг до порту доступу електронної комунікаційної мережі постачальника для створення технічної можливості отримання електронних комунікаційних послуг;
центри управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі - центри управління мережами) - структурні підрозділи (посадові особи) постачальників, які виконують визначені функції безпосереднього управління власними електронними комунікаційними мережами, забезпечують оперативно-технічну взаємодію з пунктами управління Національного центру.
Порядок створення та діяльності системи оперативно-технічного управління мережами
4. Система оперативно-технічного управління мережами призначена для єдиного та ефективного здійснення оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування для цілей оборони та безпеки держави в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану.
5. До складу системи оперативно-технічного управління мережами входять:
Адміністрація Держспецзв’язку - головний орган управління в системі оперативно-технічного управління мережами;
Національний центр;
центри управління мережами;
інформаційно-аналітична система оперативно-технічного управління та технічні засоби оперативно-технічного управління.
6. Постачальники створюють центри управління мережами та забезпечують сталість їх роботи.
7. Взаємодія Національного центру з центрами управління мережами з метою оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування здійснюється за допомогою інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та інших технічних засобів оперативно-технічного управління.
Авторизований доступ до інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління мережами надає Національний центр відповідно до попередньо наданих переліків посадових осіб центрів управління мережами, що мають кваліфікований електронний підпис.
8. Для системи оперативно-технічного управління мережами встановлено два режими функціонування:
звичайний;
надзвичайний.
9. Основними завданнями системи оперативно-технічного управління мережами є:
1) у звичайному режимі функціонування:
організація та здійснення заходів з підготовки електронних комунікаційних мереж загального користування до використання в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану;
участь у проведенні комплексних тренувань на підставі відповідної директиви Головнокомандувача Збройних Сил у взаємодії з підрозділами оперативно-технічного управління;
2) у надзвичайному режимі функціонування:
безперервне і ефективне управління електронними комунікаційними мережами;
забезпечення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування, у тому числі мобільного зв’язку в інтересах функціонування автоматизованих систем централізованого оповіщення;
організація та здійснення заходів з оперативного відновлення, усунення пошкоджень або перевантажень електронних комунікаційних мереж загального користування з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
першочергове виділення, резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування в інтересах державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
забезпечення функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та резервного пункту управління Національного центру;
забезпечення сумісності програмно-технічних засобів інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління та технічних засобів оперативно-технічного управління центрів управління мережами.
10. Система оперативно-технічного управління мережами переводиться у надзвичайний режим функціонування розпорядженням Національного центру:
після отримання сигналів оповіщення про оголошення режиму надзвичайного стану засобами загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення;
11. Національним центром скасовується надзвичайний режим функціонування:
після отримання сигналів оповіщення про скасування режиму надзвичайного стану засобами загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення;
за рішенням Адміністрації Держспецзв’язку після завершення дії режимів надзвичайного або воєнного стану.
12. Про зміну режимів функціонування системи оперативно-технічного управління мережами Національний центр видає відповідне розпорядження, яке негайно (але не пізніше однієї години з моменту видання такого розпорядження) доводиться до відома центрів управління мережами.
Порядок створення та діяльності Національного центру
13. Національний центр створюється за рішенням Адміністрації Держспецзв’язку.
14. Основними завданнями Національного центру є:
1) у звичайному режимі функціонування:
аналіз готовності електронних комунікаційних мереж постачальників до виконання доведених до них мобілізаційних завдань (замовлень), стану їх готовності до функціонування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану;
взаємодія із центрами управління мережами, у тому числі іноземними, та підрозділами оперативно-технічного управління спеціальних користувачів;
участь у формуванні та уточненні мобілізаційних завдань (замовлень) спеціальних користувачів;
забезпечення функціонування інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління;
2) у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
забезпечення централізованого оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування через центри управління мережами постачальників для цілей оборони та безпеки держави та забезпечення сталого функціонування таких мереж;
забезпечення функціонування резервного пункту управління Національного центру.
15. Національний центр з метою виконання основних завдань у звичайному режимі функціонування:
1) взаємодіє з постачальниками з питань формування та уточнення із спеціальними користувачами мобілізаційних завдань (замовлень) щодо необхідних електронних комунікаційних послуг та ресурсів електронних комунікаційних мереж для забезпечення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку;
2) збирає, накопичує, обліковує, зберігає та аналізує поточну і статистичну інформацію про стан електронних комунікаційних мереж загального користування, необхідну для забезпечення сталого функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану, за формами згідно з додатками 1-5;
3) із застосуванням єдиної системи класифікації та ідентифікації ліній електронних комунікаційних мереж, трактів, комутаційних станцій та інших ресурсів об’єктів управління створює і веде базу даних про потреби спеціальних користувачів у ресурсах електронних комунікаційних мереж загального користування;
4) разом з постачальниками послуг мобілізаційного завдання (замовлення) розробляє плани відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану в межах мобілізаційного завдання;
5) погоджує постачальникам послуг мобілізаційного завдання (замовлення) плани підготовки до функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану в межах мобілізаційного завдання;
6) відповідно до програми, затвердженої Адміністрацією Держспецзв’язку, організовує та проводить навчання власного персоналу, персоналу центрів управління мережами постачальників послуг мобілізаційного завдання (замовлення), а також персоналу підрозділів оперативно-технічного управління щодо взаємодії в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану на безоплатній основі;
7) організовує через підрозділи оперативно-технічного управління інформування спеціальних користувачів щодо змін стану функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування, які можуть вплинути на якість надання електронних комунікаційних послуг спеціальним користувачам;
8) забезпечує функціонування, безпеку, розвиток та кіберзахист інформаційно-аналітичної системи оперативно-технічного управління.
16. Національний центр з метою виконання основних завдань у надзвичайному режимі функціонування (крім завдань звичайного режиму функціонування):
1) виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами загального користування через центри управління мережами постачальників;
2) вирішує питання першочергового виділення, резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування для потреб державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
3) забезпечує організацію оперативної заміни пошкоджених ліній, трактів і каналів електронних комунікаційних мереж загального користування та використання альтернативних ліній, трактів і каналів згідно з відповідними планами, відстежує здійснення центрами управління мережами заходів щодо відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування;
4) координує проведення аварійно-відновлювальних робіт з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
5) з метою оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування видає розпорядження, які є обов’язковими для виконання постачальниками, зокрема:
в умовах дії в Україні чи в окремих її місцевостях режимів надзвичайного або воєнного стану, введених відповідно до Законів України
"Про правовий режим надзвичайного стану" і
"Про правовий режим воєнного стану", з дотриманням прав і свобод людини і громадянина, передбачених частиною другою
статті 64 Конституції України, на виконання рішень Президента України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України, Національного банку або за офіційними зверненнями керівників СБУ, Державного бюро розслідувань, Національної поліції, БЕБ, спеціальних користувачів на тимчасове обмеження надання електронних комунікаційних послуг для цілей оборони та безпеки держави щодо:
- обмеження доступу до ресурсів Інтернету (веб-сайтів, автономних систем, ІР-адрес) у технічно можливий спосіб для постачальників;
- відключення постачальниками кінцевого (термінального) обладнання абонентів від електронної комунікаційної мережі постачальника, елементів електронних комунікаційних мереж загального користування, скорочення переліку електронних комунікаційних послуг, припинення надання таких послуг, обмеження доступу до окремих видів послуг (з доступу до Інтернету тощо);
- обмеження доступу до веб-сайтів, з використанням яких організовуються, проводяться азартні ігри чи надається доступ до них без відповідної ліцензії, шляхом блокування доменних імен;
на виконання заявок спеціальних користувачів щодо:
- виділення ресурсу електронних комунікаційних мереж загального користування;
- надання електронних комунікаційних послуг, їх зміни або припинення;
- за погодженням з постачальником, а також за наявності технічної можливості розміщення технічних засобів спеціальних користувачів на елементах фізичної інфраструктури електронних комунікаційних мереж постачальників;
- заборони або припинення профілактичних, ремонтно-налагоджувальних та інших робіт на електронних комунікаційних мережах загального користування;
до моменту припинення або скасування надзвичайного або воєнного стану щодо забезпечення сталості електронних комунікаційних мереж.
Організація взаємодії з Мінцифри і регуляторним органом здійснюється шляхом періодичного обміну інформацією з питань, що належать до компетенції Національного центру.
17. Національний центр оснащується двома пунктами управління (основним та резервним), структуру, оснащення та місця розгортання яких визначає Адміністрація Держспецзв’язку. До складу основного та резервного пунктів управління Національного центру входять мобільні пункти управління.
18. Відповідальність за готовність пунктів управління Національного центру до виконання завдань оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану покладається на керівника Національного центру.
19. З метою забезпечення сталого функціонування системи оперативно-технічного управління мережами в умовах надзвичайної ситуації, надзвичайного або воєнного стану пункти управління (основний та резервний) Національного центру функціонують одночасно.
20. У разі переведення системи оперативно-технічного управління мережами у надзвичайний режим функціонування Національний центр першочергово вживає таких заходів:
1) видає розпорядження про переведення у надзвичайний режим функціонування системи оперативно-технічного управління мережами та організації постачальниками цілодобового функціонування їх центрів управління мережами;
2) організовує цілодобове чергування в основному та резервному пунктах управління Національного центру;
3) уточнює першочергову потребу спеціальних користувачів щодо активації електронних комунікаційних послуг за мобілізаційним завданням (замовленням);
4) вирішує питання резервування і відновлення ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування для потреб державної системи урядового зв’язку, Національної системи конфіденційного зв’язку та електронних комунікаційних мереж (систем) спеціальних користувачів;
5) забезпечує організацію обходів та оперативної заміни пошкоджених ліній, трактів і каналів електронних комунікаційних мереж загального користування згідно з відповідними планами та оперативною обстановкою в електронних комунікаційних мережах загального користування, сприяє здійсненню центрами управління мережами заходів щодо відновлення функціонування електронних комунікаційних мереж загального користування;
6) координує проведення аварійно-відновлювальних робіт з використанням наявних ресурсів електронних комунікаційних мереж загального користування;
................Перейти до повного тексту