1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 51, ст.472) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 198-IX від 17.10.2019, ВВР, 2019, № 50, ст.356 № 2849-IX від 13.12.2022 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон спрямований на запобігання впливу на результати офіційних спортивних змагань корупційних правопорушень та порушень, пов’язаних з корупцією (далі - корупційних правопорушень) у сфері спорту, визначає засади, особливості суб’єктів і заходів запобігання та виявлення зазначених порушень і усунення їх наслідків, а також відповідальність за них.
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
діяльність у сфері спорту - діяльність визначених законом суб’єктів, пов’язана з підготовкою спортсменів, організацією, проведенням і забезпеченням спортивних заходів, а також з управлінням розвитком видів спорту, офіційно визнаних в Україні;
допоміжний спортивний персонал - будь-який тренер, наставник, менеджер, агент, працівник команди, офіційна особа команди, медичний та інший персонал, що обслуговує або лікує спортсменів, які беруть участь або готуються до спортивних змагань;
ексклюзивна спортивна інформація - службова інформація про офіційне спортивне змагання і його учасників, якою особа володіє завдяки службовому становищу, крім інформації загальновідомої, легкодоступної чи розкритої відповідно до правил, що регулюють відповідне спортивне змагання;
конфлікт інтересів - надання особою переваги її приватному інтересу над інтересом належного виконання нею свого публічного обов’язку;
особи, уповноважені на проведення офіційного спортивного змагання, - спортивні судді змагання, члени журі, інспектор, делегат, інші акредитовані особи, які мають спеціальну професійну підготовку і в установленому порядку призначені для проведення офіційного спортивного змагання;
офіційне спортивне змагання - спортивне змагання, передбачене Єдиним календарним планом фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, що проводиться уповноваженим організатором спортивних змагань з метою визначення переможців згідно з правилами спортивних змагань для відповідного виду спорту, визнаного в Україні, та положенням (регламентом) про це змагання;
посадова особа у сфері спорту - власник, акціонер, керівник чи працівник юридичної особи, яка організовує і сприяє спортивним змаганням, а також особи, уповноважені на проведення офіційного спортивного змагання; керівники і працівники міжнародної спортивної організації, інших компетентних спортивних організацій, що визнають змагання;
спорт - рід занять фізичних осіб, спрямованих на виявлення та уніфіковане порівняння шляхом проведення змагань за встановленими правилами їхніх досягнень у фізичній, інтелектуальній та іншій підготовці, набутих під час навчально-тренувального процесу;
спортивна організація - громадське об’єднання, що здійснює керівництво спортом або одним з його видів, визнаних в Україні, відповідно до закону. Спортивними організаціями є спортивні федерації, фізкультурно-спортивні товариства, громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, Національний олімпійський комітет України, Спортивний комітет України;
спортсмен - фізична особа, яка систематично займається певним видом (видами) спорту, визнаним в Україні, та бере участь у спортивних заходах;
ставки на спорт - будь-яке парі із залученням грошових ставок в очікуванні виграшу у грошовому вираженні з урахуванням майбутнього і невизначеного перебігу подій, пов’язаних з офіційним спортивним змаганням та його результатами.
Стаття 2. Законодавство про запобігання корупційним правопорушенням у сфері спорту
1. Відносини щодо запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань регулюються цим Законом, законами України "Про запобігання корупції", "Про фізичну культуру і спорт", іншими законами, міжнародними договорами України, іншими нормативно-правовими актами.
2. У випадках, передбачених законодавством, суб’єкти запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань (далі - суб’єкти протидії корупційним правопорушенням) керуються актами відповідних міжнародних спортивних організацій.
Стаття 3. Принципи антикорупційної діяльності у сфері спорту
1. Діяльність суб’єктів протидії корупційним правопорушенням, що впливають на результати офіційних спортивних змагань, ґрунтується на принципах:
1) поваги до прав людини і основоположних свобод;
2) законності;
3) пріоритетності профілактичних заходів;
4) відкритості та прозорості;
5) участі громадськості в запобіганні корупції у сфері спорту;
6) відшкодування шкоди, завданої впливом корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань.
Стаття 4. Відкритість антикорупційної діяльності у сфері спорту
1. Суб’єкти протидії корупційним правопорушенням зобов’язані інформувати громадськість відповідно до цього Закону та Закону України "Про запобігання корупції" про результати проведення перевірок і вжиті заходи за фактом впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань.
2. Медіа незалежно від форми власності мають право в установленому порядку отримувати від суб’єктів, зазначених у частині першій цієї статті, відомості про їхню антикорупційну діяльність у сфері спорту та висвітлювати їх.
Стаття 5. Участь громадськості в запобіганні корупції у сфері спорту
1. Громадські об’єднання, їх уповноважені представники, окремі громадяни з метою протидії корупції у сфері спорту здійснюють громадський контроль за виконанням вимог щодо запобігання корупції в цій сфері, повідомляють про факти корупційного впливу на результати офіційних спортивних змагань суб’єктам протидії корупційним правопорушенням, а також реалізують інші функції та права, передбачені Законом України "Про запобігання корупції".
Розділ II. ЗАПОБІГАННЯ ТА ВИЯВЛЕННЯ ВПЛИВУ КОРУПЦІЙНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ НА РЕЗУЛЬТАТИ ОФІЦІЙНИХ СПОРТИВНИХ ЗМАГАНЬ
Стаття 6. Правила чесної гри (Fair Play)
1. Спортивні змагання повинні відбуватися за правилами чесної гри.
2. Правила чесної гри (Fair Play) - це загальновизнані у спортивному товаристві морально-етичні зобов’язання спортсменів, осіб допоміжного спортивного персоналу, які беруть безпосередню участь у спортивному змаганні, посадових осіб у сфері спорту строго дотримуватися правил змагань, не допускати заборонених прийомів і методів боротьби, грубощів, шахрайства, інших протиправних діянь як засобів досягнення спортивних результатів.
3. Спортсмени, особи допоміжного спортивного персоналу, які беруть участь у спортивному змаганні, посадові особи у сфері спорту повинні сумлінно виконувати свої спортивні, професійні та службові обов’язки, не допускати зловживань ними, не розголошувати і не використовувати в інший спосіб ексклюзивну спортивну інформацію, крім випадків, встановлених законом, утримуватися від виконання неправомірних рішень чи вказівок керівництва та від задоволення пропозицій інших осіб, що можуть протиправно вплинути на хід або результати офіційних спортивних змагань.
Стаття 7. Результати офіційних спортивних змагань
1. За підсумками кожного офіційного спортивного змагання мають бути в установленому порядку визначені його результати.
2. Результатами офіційних спортивних змагань є досягнуті з дотриманням правил чесної гри показники, передбачені спортивними нормативними актами, за якими здійснюється порівняння досягнень спортсменів (спортивних команд) - учасників змагань, визначаються переможці згідно з правилами проведення змагань і встановлюються інші результати змагання.
Стаття 8. Заборона протиправного впливу на результати офіційних спортивних змагань
1. Протиправний вплив у будь-який спосіб на результати офіційних спортивних змагань забороняється.
2. Протиправний вплив на результати офіційного спортивного змагання для цілей цього Закону - це маніпулювання спортивним змаганням, тобто умисне вчинення корупційного правопорушення, спрямованого на некоректні зміни ходу спортивного змагання чи його результату шляхом повного або часткового виключення непередбачуваного характеру змагань і досягнення наперед визначеного їх наслідку, з метою отримання будь-якої неправомірної переваги для себе або для інших.
3. Корупційним правопорушенням, що впливає на результати офіційних спортивних змагань, є вчинення хоча б одного з таких діянь:
1) підкуп спортсменів, осіб допоміжного спортивного персоналу, які беруть участь у спортивному змаганні, посадових осіб у сфері спорту, примушування або підбурювання їх до таких діянь чи вступання з ними у змову стосовно результату офіційного спортивного змагання (договірного поєдинку) або стосовно надання ними ексклюзивної спортивної інформації;
2) отримання спортсменами, особами допоміжного спортивного персоналу, які беруть участь у спортивному змаганні, посадовими особами у сфері спорту грошей, цінних паперів, іншого майна, користування послугами майнового характеру, отримання інших вигод і переваг внаслідок діянь, зазначених у пункті 1 цієї частини, чи несанкціонованого використання ними ексклюзивної спортивної інформації.
4. Спортсменам, особам допоміжного спортивного персоналу, які беруть участь у спортивному змаганні, посадовим особам у сфері спорту забороняється розміщувати ставки на спорт щодо результатів офіційного спортивного змагання, в якому вони або їхня команда беруть участь.
Стаття 9. Суб’єкти протидії корупційним правопорушенням, що впливають на результати офіційних спортивних змагань
1. Суб’єктами протидії корупційним правопорушенням, що впливають на результати офіційних спортивних змагань, є:
1) спеціально уповноважені суб’єкти, визначені Законом України "Про запобігання корупції", які здійснюють заходи щодо запобігання корупції в межах своєї компетенції;
2) центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування і реалізують державну політику у сфері фізичної культури і спорту, їхні керівники;
3) спортивні федерації, Національний олімпійський комітет України, Спортивний комітет України, інші спортивні організації, їхні підрозділи і посадові особи, до компетенції яких належить організація та забезпечення проведення офіційних спортивних змагань і визначення результатів цих змагань, проведення відповідних перевірок і прийняття рішень за їх наслідками;
4) посадові особи у сфері спорту, визначені у статті 1 цього Закону.
Стаття 10. Обов’язки та повноваження суб’єктів протидії корупційним правопорушенням, що впливають на результати офіційних спортивних змагань
1. Суб’єкти, зазначені у статті 9 цього Закону, здійснюючи в межах своєї компетенції заходи щодо запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань, зобов’язані:
1) враховувати під час розроблення та затвердження відповідних нормативних актів щодо організації і проведення офіційних спортивних змагань конфлікт інтересів спортсменів, інших осіб, які здійснюють діяльність у сфері спорту, як передумову впливу корупційних правопорушень на результати змагань, запобігати та усувати організаційно-нормативні передумови такого впливу, встановлювати відповідальність і санкції за корупційні правопорушення, зазначені у статті 8 цього Закону;
2) у разі виявлення факту впливу корупційного правопорушення на результат офіційного спортивного змагання чи одержання інформації про таке корупційне правопорушення з боку спортсмена, особи, уповноваженої на проведення офіційного спортивного змагання, або особи допоміжного спортивного персоналу вживати заходів до припинення правопорушення та невідкладно інформувати про його вчинення відповідних посадових осіб у сфері спорту, а в необхідних випадках - правоохоронні органи;
3) усувати у випадках, зазначених у пункті 2 цієї частини, від участі в офіційних спортивних змаганнях і підготовки до них спортсменів, осіб, уповноважених на проведення офіційного спортивного змагання, осіб допоміжного спортивного персоналу в порядку, встановленому законом та/або нормативними актами компетентних спортивних організацій;
4) застосовувати встановлені нормативними актами компетентних спортивних організацій санкції за порушення заборони щодо розміщення ставок на спорт, передбаченої частиною четвертою статті 8 цього Закону;
5) застосовувати встановлені нормативними актами компетентних спортивних організацій санкції до осіб, стосовно яких набрав сили обвинувальний вирок суду, набула чинності постанова про адміністративне корупційне правопорушення, яке вплинуло чи могло вплинути на результати офіційного спортивного змагання;
6) інформувати в установленому порядку центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері фізичної культури і спорту, відповідні міжнародні спортивні організації, правоохоронні органи про вжиті заходи та санкції, застосовані відповідно до пунктів 3 і 4 цієї частини;
7) надавати необхідну допомогу правоохоронним органам під час розгляду ними матеріалів щодо фактів корупційних правопорушень, що вплинули або могли вплинути на результати офіційних спортивних змагань;
8) вести через медіа просвітницьку та роз’яснювальну роботу, спрямовану на запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань.
2. Суб’єкти протидії корупційним правопорушенням під час виконання обов’язків, встановлених частиною першою цієї статті, мають право:
1) перевіряти факти впливу корупційного правопорушення на результат офіційного спортивного змагання чи отриману інформацію про корупційне правопорушення, проводити за власною ініціативою перевірку зазначених фактів порушень, створювати з цією метою відповідні комісії;
2) отримувати від спортсменів, осіб, уповноважених на проведення офіційного спортивного змагання, осіб допоміжного спортивного персоналу письмові пояснення щодо фактів впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань;
3) залучати до участі в перевірці фактів корупційних правопорушень, що вплинули на результати офіційних спортивних змагань, чи інформації про такі правопорушення представників громадськості та фахівців у відповідній сфері знань;
4) запитувати у суб’єктів, які здійснюють діяльність у сфері спорту, інформацію, необхідну для належного виконання обов’язків, встановлених у частині першій цієї статті;
5) приймати за результатами перевірок, зазначених у пункті 1 цієї частини, обов’язкові для виконання рішення;
6) здійснювати співробітництво з питань запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань з відповідними міжнародними та національними спортивними організаціями.
3. Суб’єкти протидії корупційним правопорушенням реалізують повноваження, зазначені у частині другій цієї статті, у межах і в порядку, визначених Конституцією і законами України, іншими нормативно-правовими актами та нормативними актами національних і міжнародних спортивних організацій.
Стаття 11. Запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань
1. Суб’єкти протидії корупційним правопорушенням, що впливають на результати офіційних спортивних змагань, зазначені у пунктах 2, 3 частини першої статті 9 цього Закону, з метою запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань забезпечують:
1) взаємодію в реалізації антикорупційної політики у сфері спорту із визначеними Законом України "Про запобігання корупції" спеціально уповноваженими суб’єктами протидії корупційним правопорушенням;
2) розроблення і затвердження відповідно до їх компетенції і повноважень нормативних і нормативно-методичних актів з питань запобігання впливу корупційних правопорушень;
3) систематичний аналіз стану організації та проведення офіційних спортивних змагань і правомірності визначення їх результатів з метою виявлення передумов корупційних правопорушень, що впливають на зазначені результати;

................
Перейти до повного тексту