- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 27 вересня 2017 р. № 733 Київ |
Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту
Відповідно до частини п’ятої
статті 30 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуаційта організаціїзв’язку у сфері цивільного захисту, що додається.
Прем'єр-міністр України |
В.ГРОЙСМАН |
Інд. 75 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2017 р. № 733
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту
( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 1205 від 21.10.2022 )
( У тексті Положення слово "Міненерговугілля" замінено словом "Міненерго" згідно з Постановою КМ
№ 718 від 22.07.2020 )
( У тексті Положення слова "оператор телекомунікацій", "технічні засоби телекомунікацій", "телекомунікаційні послуги", "телекомунікаційні мережі" у всіх відмінках і формах числа замінено відповідно словами "оператор електронних комунікацій", "технічні засоби електронних комунікацій", "електронні комунікаційні послуги", "електронні комунікаційні мережі" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
№ 456 від 23.02.2022 )
( У тексті Положення слова "телерадіокомпанія", "телерадіоорганізація" в усіх відмінках і формах числа замінено словами "аудіальні чи аудіовізуальні медіа" у відповідному відмінку і числі; слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і формах числа замінено словами "медіа" у відповідному відмінку і числі згідно з Постановою КМ
№ 270 від 08.03.2024 )
Загальна частина
1. Це Положення визначає порядок організації оповіщення органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, органів управління і сил цивільного захисту та населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, їх подальшого інформування з метою вжиття заходів безпеки, забезпечення зв’язком органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків, а також забезпечення функціонування апаратури і технічних засобів оповіщення та технічних засобів електронних комунікацій.
2. Дія цього Положення поширюється на центральні і місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, операторів електронних комунікацій, аудіальні чи аудіовізуальні медіа, а також підприємства, установи, організації незалежно від форми власності і господарювання.
3. У цьому Положенні терміни вживаються у такому значенні:
автоматизована система оповіщення - сукупність алгоритмів дій, процесів (заходів), технологій, а також організаційно і технічно поєднаних програмних і технічних засобів електронних комунікацій, засобів обробки та передачі (відображення) інформації, що забезпечують своєчасне доведення сигналів та інформації з питань цивільного захисту до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, органів управління і сил цивільного захисту, підприємств, установ, організацій та населення в разі загрози виникнення або під час виникнення надзвичайних ситуацій;
забезпечення технічного обслуговування - ресурси, послуги та організаційні заходи, необхідні для виконання технічного обслуговування;
загальнодержавна автоматизована система централізованого оповіщення - автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення оперативно-чергових (чергових, диспетчерських) служб центральних органів виконавчої влади, що створюють функціональні підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, оперативно-чергових служб пунктів управління Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, а також оперативно-чергових служб центрів управління в надзвичайних ситуаціях територіальних органів ДСНС;
інформування населення у сфері цивільного захисту - доведення органами управління цивільного захисту за допомогою медіа, каналів мовлення або ефірних багатоканальних електронних комунікаційних мереж, а також з використанням Інтернету, засобів операторів мобільного зв’язку та інших технічних засобів відомостей про надзвичайні ситуації, що прогнозуються або виникли, з визначенням їх класифікації, меж поширення і наслідків, про способи та методи захисту від них, а також про свою діяльність з питань цивільного захисту, в тому числі з урахуванням особливостей оповіщення осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними та сенсорними порушеннями;
локальна система оповіщення - автоматизована система оповіщення на об’єкті підвищеної небезпеки, гідротехнічній споруді або гідроелектростанції напірного типу (крім Дніпровського та Дністровського каскадів), продуктопроводі (крім магістральних аміако-, нафто- та газопроводів), призначена для оповіщення персоналу об’єкта та населення в разі загрози виникнення та під час виникнення надзвичайних ситуацій, внаслідок яких зона можливого ураження (катастрофічного затоплення) також досягає територій інших об’єктів або заселених територій;
місцева автоматизована система централізованого оповіщення - автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення населення, осіб керівного складу місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (району, територіальної громади);
об’єктова система оповіщення - автоматизована система оповіщення на об’єкті з масовим перебуванням людей, призначена для оповіщення персоналу об’єкта та населення, яке перебуває на його території, в разі загрози виникнення та під час виникнення надзвичайних ситуацій, внаслідок яких зона можливого ураження не виходить за територію об’єкта;
сервіс широкомовного передавання повідомлень операторів мобільного зв’язку - функція мереж операторів мобільного зв’язку, яка дозволяє оперативно передавати різноманітну інформацію, яка може бути відображена на дисплеї мобільного телефону абонента, який перебуває в радіусі дії обраних базових станцій мобільного зв’язку, через які здійснюється надсилання інформації;
спеціальна система оповіщення - автоматизована система оповіщення, яка створюється на таких об’єктах, як гідротехнічні споруди Дніпровського та Дністровського каскадів, атомні електростанції, магістральні аміакопроводи, нафто- та газопроводи, і призначена для оповіщення персоналу об’єкта та населення в разі загрози виникнення або під час виникнення надзвичайних ситуацій на об’єкті та в зонах можливої дії уражаючих факторів;
територіальна автоматизована система централізованого оповіщення - автоматизована система оповіщення, призначена для оповіщення осіб керівного складу і чергових служб відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також чергових (диспетчерських) служб підприємств, установ, організацій та населення через місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення та інші системи оповіщення;
система автоматизованого виклику - автоматизована система, за допомогою якої засобами електронних комунікацій здійснюється виклик визначеної категорії осіб (за списками) в разі загрози виникнення або під час виникнення надзвичайної ситуації;
технічні засоби оповіщення та інформування - пристрої для звуко- і відеовідтворення інформації, зокрема абонентські радіоточки, вуличні гучномовні пристрої (сигнально-гучномовні пристрої), електронні інформаційні табло, пристрої для запуску електросирен і електросирени, системи автоматизованого виклику та інші технічні засоби, які можна використати для оповіщення або інформування населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації;
технічне обслуговування автоматизованої системи оповіщення - поєднання всіх технічних, організаційних і керівних дій протягом життєвого циклу автоматизованої системи оповіщення, призначених для підтримування та/або відновлювання стану, в якому вона може виконувати функції за призначенням.
4. У разі відсутності цілодобового чергування в місцевих органах виконавчої влади (органах місцевого самоврядування) до запуску місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення можуть залучатися територіальні органи ДСНС та/або Національної поліції, у яких установлено технічні засоби територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення для отримання сигналів оповіщення та інформації з питань цивільного захисту.
Організація та забезпечення оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
5. Оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій організовується з урахуванням структури державного управління в Україні, єдиної державної системи цивільного захисту, максимально прогнозованого характеру і рівня надзвичайних ситуацій. Оповіщення може здійснюватися як централізовано, так і децентралізовано.
6. За рівнями системи оповіщення поділяються на загальнодержавну автоматизовану систему централізованого оповіщення, територіальні автоматизовані системи централізованого оповіщення, місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення, а також спеціальні, локальні та об’єктові системи оповіщення.
7. Методичне керівництво щодо створення та функціонування систем оповіщення всіх рівнів здійснюється ДСНС.
8. Загальнодержавна автоматизована система централізованого оповіщення функціонує на державному рівні.
Оповіщення та інформування центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів управління ДСНС про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій проводиться ДСНС через оперативно-чергову службу на пункті управління ДСНС.
Створення, модернізація, утримання, підтримання в постійній готовності до використання за призначенням загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення забезпечується ДСНС.
9. Територіальні автоматизовані системи централізованого оповіщення створюються та функціонують в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.
Створення та модернізація територіальних автоматизованих систем централізованого оповіщення здійснюються відповідно до законодавства на підставі рішень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій за погодженням технічного завдання на створення (модернізацію) територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення із ДСНС.
Утримання та забезпечення постійної готовності до дій за призначенням територіальних автоматизованих систем централізованого оповіщення здійснюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями.
Територіальні автоматизовані системи централізованого оповіщення передбачають взаємодію із загальнодержавною автоматизованою системою централізованого оповіщення, а також місцевими автоматизованими системами централізованого оповіщення, локальними, спеціальними і об’єктовими системами оповіщення та забезпечують централізоване включення технічних засобів оповіщення та інформування відповідних місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення, об’єктових та локальних систем оповіщення (всіх або вибірково).
10. Місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення створюються і функціонують у районах, на територіях територіальних громад.
Створення та модернізація місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення здійснюються згідно із законодавством на підставі рішень місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування) за погодженням технічного завдання на створення (модернізацію) місцевої автоматизованої системи централізованого оповіщення з відповідним структурним підрозділом з питань цивільного захисту Автономної Республіки Крим, обласних держадміністрацій та територіальним органом ДСНС.
Утримання та забезпечення постійної готовності до дій за призначенням місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення здійснюються місцевими органами виконавчої влади (органами місцевого самоврядування).
Місцеві автоматизовані системи централізованого оповіщення передбачають взаємодію з відповідною територіальною автоматизованою системою централізованого оповіщення та відповідними локальними, спеціальними і об’єктовими системами оповіщення.
11. Центральні органи виконавчої влади використовують системи автоматизованого виклику для інформування (виклику) осіб керівного складу. Місцеві органи виконавчої влади (органи місцевого самоврядування) використовують системи автоматизованого виклику для інформування (виклику) осіб керівного складу, координаційних органів територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту, аварійно-рятувальних служб. Системи автоматизованого виклику забезпечують передачу необхідної інформації (мовних або текстових повідомлень).
12. Спеціальні системи оповіщення створюються і функціонують:
на атомних електростанціях;
на гідротехнічних спорудах Дніпровського та Дністровського каскадів та в зонах їх можливого катастрофічного затоплення;
на магістральних продуктопроводах.
Спеціальні системи оповіщення передбачають взаємодію з відповідними територіальними та місцевими автоматизованими системами централізованого оповіщення.
Створення, модернізація та забезпечення функціонування спеціальної системи оповіщення здійснюються на підставі рішення керівника об’єкта з її обов’язковою інтеграцією до відповідних територіальних та/або місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення.
13. На атомних електростанціях у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації спеціальні системи оповіщення повинні забезпечувати:
передачу сигналу "Увага всім";
передачу повідомлень технічними засобами оповіщення та інформування на території атомної електростанції, її промислової зони та міста - супутника атомної електростанції;
інформування керівного складу станції телефонами, підключеними до системи автоматизованого виклику;
інформування оперативно-чергових служб пунктів управління відповідних місцевих органів виконавчої влади, оперативного чергового Інформаційно-кризового центру Держатомрегулювання, диспетчерських служб АТ "НАЕК "Енергоатом", НЕК "Укренерго" та Міненерго, оперативно-чергових (чергових, диспетчерських) служб відповідних територіальних органів ДСНС та Національної поліції.
14. На гідротехнічних спорудах Дніпровського і Дністровського каскадів та в зонах їх можливого катастрофічного затоплення у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації спеціальні системи оповіщення повинні забезпечувати:
передачу сигналу "Увага всім";
передачу повідомлень технічними засобами оповіщення та інформування на території гідроелектростанції, її промислової зони та в зонах можливого катастрофічного затоплення;
інформування керівного складу гідроелектростанції телефонами, підключеними до системи автоматизованого виклику;
інформування начальників змін (чергових диспетчерів) гідроспоруд каскаду гідроелектростанцій, диспетчерських служб НЕК "Укренерго", ПрАТ "Укргідроенерго" та Міненерго, оперативно-чергової служби на пункті управління ДСНС, оперативно-чергових служб пунктів управління відповідних місцевих органів виконавчої влади, оперативно-чергових (чергових, диспетчерських) служб відповідних територіальних органів ДСНС та Національної поліції.
15. Локальні системи оповіщення створюються та функціонують на:
об’єктах підвищеної небезпеки, зона ураження від яких у разі виникнення на них надзвичайної ситуації досягає територій інших об’єктів або заселених територій;
гідротехнічних спорудах або гідроелектростанціях напірного типу (крім Дніпровського та Дністровського каскадів), зона катастрофічного затоплення від яких у разі виникнення на них надзвичайної ситуації досягає заселених територій;
продуктопроводах (крім магістральних аміако-, нафто- та газопроводів).
Локальні системи оповіщення забезпечують оповіщення і подальше інформування про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій:
керівника та працівників об’єкта підвищеної небезпеки, інших підприємств, установ, організацій та населення, які перебувають у зоні можливого ураження;
оперативно-чергових (чергових) служб відповідних місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування), оперативно- диспетчерських служб відповідних територіальних органів ДСНС.
Створення, модернізація та забезпечення функціонування локальної системи оповіщення здійснюється на підставі рішення керівника об’єкта з її обов’язковою інтеграцією до відповідної місцевої та/або територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення.
До складу локальних систем оповіщення входять технічні засоби оповіщення та інформування.
16. Об’єктові системи оповіщення створюються і функціонують на об’єктах з масовим перебуванням людей, в інтернатних закладах (для дітей, осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними та сенсорними порушеннями, осіб похилого віку), закладах охорони здоров’я, які мають ліжковий фонд, пенітенціарних установах, на підприємствах, в установах і організаціях УТОСу та УТОГу, на інших підприємствах, в установах і організаціях, що надають послуги особам з інвалідністю та маломобільним групам населення, визначених місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, або за місцем роботи зазначених осіб, на промислових підприємствах, вузлових залізничних станціях, у шахтах, місцях збереження небезпечних речовин, на яких зона можливого ураження у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій не поширюється за їх територію.
Об’єктові системи оповіщення забезпечують оповіщення керівників та інших працівників об’єкта, осіб, які постійно або тимчасово перебувають на території об’єкта або в його охоронних зонах, про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій.
Створення, модернізація та забезпечення функціонування об’єктової системи оповіщення здійснюється на підставі рішення керівника об’єкта з її обов’язковою інтеграцією до відповідної місцевої (територіальної) автоматизованої системи централізованого оповіщення.
До складу об’єктової системи оповіщення входять технічні засоби оповіщення та інформування, а також спеціалізовані технічні засоби попередження та інформування населення в місцях масового перебування людей.
17. Між об’єктами, де функціонують спеціальні, локальні та об’єктові системи оповіщення, та оперативно-черговою (черговою) службою місцевих органів виконавчої влади (органів місцевого самоврядування) керівником об’єкта організовується безпосередній телефонний зв’язок.
18. Доведення сигналів, повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій до населення, а також інформування здійснюється:
з використанням каналів мовлення або каналів ефірної багатоканальної електронної комунікаційної мережі (із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, і аудіокоментуванням, якщо вона є візуальною) АТ "НСТУ", суб’єктів у сфері аудіальних чи аудіовізуальних медіа;
із залученням електронних комунікаційних мереж загального користування (телефонний зв’язок, текстові повідомлення) операторів електронних комунікацій, зокрема сервісу широкомовного передавання повідомлень операторів мобільного зв’язку;
з використанням Інтернету.
Для передачі сигналів та повідомлень оповіщення використовуються технічні засоби оповіщення та інформування, зокрема такі, що встановлені на транспортних засобах, що залучаються для оповіщення.
Під час оповіщення населення необхідно передбачати обов’язкове доведення сигналів і повідомлень до осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними та сенсорними порушеннями, керівників підприємств, установ і організацій УТОСу та УТОГу, інших підприємств, установ і організацій, що надають послуги особам з інвалідністю та маломобільним групам населення, визначених місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, або за місцем роботи зазначених осіб (у доступній для них формі), керівників інтернатних закладів, закладів охорони здоров’я, які мають ліжковий фонд, пенітенціарних установ.
Порядок оперативного інформування населення з використанням сервісу широкомовного передавання повідомлень операторів мобільного зв’язку визначається МВС.
19. Для привернення уваги перед доведенням до населення інформації про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації передається попереджувальний звуковий сигнал "Увага всім".
Попереджувальний звуковий сигнал "Увага всім" передається за допомогою електросирен та/або в запису гучномовними (сигнально-гучномовними) пристроями і каналами мовлення.
Час доведення попереджувального звукового сигналу "Увага всім" у межах дії автоматизованої системи оповіщення до населення не повинен перевищувати п’ять хвилин із моменту виникнення надзвичайної ситуації або отримання черговою службою команди від відповідного органу управління цивільного захисту.
Тривалість попереджувального звукового сигналу становить три - п’ять хвилин.
Після попереджувального звукового сигналу здійснюється трансляція (передавання) каналами мовлення або каналами ефірної багатоканальної електронної комунікаційної мережі, а також з використанням Інтернету та засобів операторів мобільного зв’язку відповідних повідомлень про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації, способів та дій захисту від неї із супроводженням інформації жестовою мовою та/або субтитруванням, якщо вона є голосовою, і аудіокоментуванням, якщо вона є візуальною.
Попереджувальний звуковий сигнал "Увага всім" та отримане повідомлення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайної ситуації є підставою для проведення органами управління цивільного захисту заходів цивільного захисту населення від впливу уражаючих факторів надзвичайних ситуацій, а також для застосування населенням засобів і способів захисту.
20. Повідомлення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій готуються ДСНС, місцевими органами виконавчої влади (органами місцевого самоврядування), керівниками підприємств, установ і організацій, де створено систему оповіщення, державною мовою.
................Перейти до повного тексту