- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 25 травня 2006 р. N 733 Київ |
Про підсумки соціально-економічного розвитку України у I кварталі 2006 року
Діяльність Кабінету Міністрів України у I кварталі 2006 р. спрямовувалася на виконання завдань, визначених у Посланні Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2005 році", Основних напрямах урядової політики в економічній та соціальній сфері на 2006 рік, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2006 р.
N 42, а також на підтримання конкурентоспроможності національної економіки на належному рівні у зв'язку з новими умовами постачання в Україну природного газу та ускладненням торговельних взаємовідносин з деякими іноземними державами, збереження соціальних пріоритетів економічного зростання.
Імпортування протягом багатьох років газу за цінами, значно нижчими від світових, призвело до втрати у суб'єктів господарювання стимулу до зниження витрат на виробництво. Внаслідок монополізації енергомістких галузей промисловості, продукція яких переважає в структурі валового внутрішнього продукту та обсязі експорту, приріст прибутку в економіці в цілому відбувався за рахунок монопольної ренти у зазначених галузях, а його частка у валовому внутрішньому продукті перевищувала відповідні показники у розвинутих країнах світу.
Кабінетом Міністрів України ініційовано здійснення комплексу заходів щодо розширення та диверсифікації джерел постачання паливно-енергетичних ресурсів, удосконалення порядку їх використання, здійснення переходу на монетизацію розрахунків за імпортований з Російської Федерації газ. Проведено перевірки виконання надрокористувачами умов спеціальних дозволів на користування надрами, наданих у 2004 році. За результатами конкурсу визначено його переможця, якому надано право проведення розвідки та видобування вуглеводнів на умовах угоди про розподіл продукції в межах Прикерченської ділянки глибоководного шельфу Чорного моря. Затверджено економічно обґрунтовані граничні ціни на природний газ для усіх категорій споживачів.
Триває робота з виконання Указу Президента України від 27 грудня 2005 р.
N 1863 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 9 грудня 2005 року "Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення". Схвалено
Енергетичну стратегію України на період до 2030 року.
У результаті роботи, проведеної протягом I кварталу, в національній економіці відбулися позитивні зміни, що визначають нові пріоритети в енергетиці.
Зросли обсяги виробництва паливно-енергетичних ресурсів. Видобуток нафти збільшено порівняно з відповідним періодом минулого року на 8,9 відсотка, вугілля готового - на 2,7, природного газу - на 1,6, виробництво електроенергії - на 2,1 відсотка.
Скорочуються темпи приросту обсягів імпорту природного газу та його споживання. Обсяг імпорту (у фактичних цінах) порівняно з відповідним періодом минулого року збільшився за січень у 1,7 раза, за січень-березень - в 1,4 раза. В результаті застосування енергозберігаючих технологій та використання альтернативних джерел енергії в промисловості обсяг споживання природного газу за I квартал скоротився на 10 відсотків.
Економічне зростання в обробній промисловості забезпечувалося за рахунок неенергоємних галузей. Збільшився обсяг виробництва у целюлозно-паперовій, поліграфічній промисловості та видавничій справі на 13,3 відсотка, машинобудуванні на 9,1, харчовій промисловості на 7,7 та галузі виробництва деревини та виробів з неї на 3,2 відсотка.
Намітилася тенденція до скорочення відставання порівняно з минулим роком обсягів виробництва в тих галузях промисловості, підприємства яких споживають природний газ у значних обсягах. Так, у металургії та обробленні металу спад обсягів виробленої продукції зменшився з 4,2 відсотка у січні до 1,7 у січні-березні, в хімічній та нафтохімічній промисловості - з 4,7 до 0,7 відсотка.
Одним із факторів економічного зростання стала активізація інвестиційної діяльності. Валова додана вартість у будівництві зросла на 5 відсотків. Обсяги виконаних робіт з будівництва об'єктів транспортної інфраструктури - мостів, шляхових естакад, тунелів і ліній метрополітену зросли на 8,9 відсотка, доріг - на 15,7 відсотка.
Зростання попиту на інвестиційні товари зумовило збільшення обсягу виробництва будівельних матеріалів на 7,7 відсотка, машин для металургії - на 31,7, для переробки сільськогосподарської продукції - на 10,7 відсотка.
Узгоджені дії Кабінету Міністрів України і місцевих органів виконавчої влади сприяли створенню належних умов для проведення весняно-польових робіт, завдяки чому вдалося значно скоротити відставання їх обсягів порівняно з минулим роком. Незважаючи на несприятливі погодні умови озимих зернових культур загинуло лише 5 відсотків. Сільськогосподарські підприємства забезпечені насінням зернових і зернобобових культур, кукурудзи, соняшнику, цукрових буряків у повному обсязі, мінеральними добривами - на 70 відсотків, засобами захисту рослин - на 58, дизельним пальним - на 87 відсотків.
Зростання купівельної спроможності населення позитивно вплинуло на збільшення обороту роздрібної торгівлі, його приріст становив порівняно з минулим роком 24,7 відсотка.
Збережено високий рівень соціального захисту. Протягом січня-березня реальний наявний дохід домашніх господарств зріс майже на 24,2 відсотка. Реальна заробітна плата працівників збільшилася на 23,6 відсотка, що дає змогу додатково наростити фінансовий потенціал Пенсійного фонду України.
За результатами проведених у I кварталі перерахунків розмірів пенсій середній розмір пенсійної виплати збільшився на 7,3 відсотка і становить майже 406 гривень.
В основу пріоритетів соціальної політики у 2006 році покладено розв'язання проблем соціально незахищених верств населення та малозабезпечених сімей. З 1 січня збільшено до 350 гривень розмір мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Від 2,5 до 3,5 раза збільшено пенсії по інвалідності учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та членам їх сімей, громадянам, евакуйованим із зони відчуження, від 1,9 до більш як у 2 рази - інвалідам війни та іншим інвалідам з числа військовослужбовців, від 2 до 3,5 раза - державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам.
Встановлено розмір державної соціальної допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, що перебувають у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях, за принципом "гроші ходять за дитиною".
Забезпечено збереження позитивних тенденцій у розвитку фізичної культури та спорту. В цілому всіма видами фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності охоплено 13,4 відсотка населення.
Знизився порівняно з відповідним періодом минулого року рівень інфляції. На споживчому ринку ціни і тарифи зросли порівняно з груднем 2005 р. на 2,7 відсотка (у І кварталі минулого року - на 4,4). Зростання цін на продовольчі товари пов'язано з підвищенням цін на цукор (на 28,8 відсотка), картоплю і овочі (відповідно 29,3 і 31,9), крупи і бобові (на 11,1 відсотка). На ринку цукру зростання цін спричинене монопольним впливом. В результаті оперативного запровадження Кабінетом Міністрів України ліцензування експорту і збільшення обсягу продажу цукру на внутрішньому ринку ситуація стабілізувалася.
Ціни на промислову продукцію зросли з початку року на 1,9 відсотка, що у 2,6 раза менше ніж у минулому році. Помітно зросли ціни у галузях з підвищеним використанням паливно-енергетичних ресурсів і природного газу як сировини, зокрема у виробництві будівельних матеріалів ціни виробників зросли на 9,2 відсотка, у хімічній та нафтохімічній промисловості - на 4,9 та в електроенергетичній галузі - на 3,3 відсотка.
Створення умов для відновлення економічного зростання забезпечено шляхом активізації кредитної діяльності банківської системи. Досягнутий приріст кредитних вкладень (10 відсотків) є найвищим показником за останні чотири роки. Зменшилася вартість позик - середньозважена ставка за кредитами в національній валюті знижена з 16,4 до 15,8 відсотка, в іноземній - з 11,7 до 11,5 відсотка.
Підвищення фінансової спроможності суб'єктів господарювання сприяло зростанню частки довгострокових кредитів банківської системи до 61,9 відсотка, а їх обсяг порівняно з початком року збільшився на 10,2 відсотка.
Формування доходів державного бюджету відбувалося в умовах скорочення обсягів виробництва та прибутку в основних бюджетоутворюючих галузях промисловості - металургії та обробленні металу, виробництві коксу та продуктів нафтопереробки, внаслідок чого зменшилися обсяги надходження коштів до нього з податку на прибуток підприємств, погіршилися фінансова дисципліна, стан розрахунків за використані енергоресурси. Існувала практика перерозподілу доходів на користь фінансово-промислових груп - нерезидентів, розташованих в офшорних зонах, через які було вивезено майже половину обсягу продукції, реалізованої на експорт.
Порівняно з відповідним періодом минулого року надійшло доходів до зведеного бюджету на чверть, до державного - на 28,2 відсотка більше. План I кварталу з надходження коштів до загального фонду державного бюджету виконано на 102,7 відсотка. У повному обсязі забезпечено фінансування соціальних видатків.
Разом з тим від підприємств з виробництва коксу та нафтопереробних надійшло до державного бюджету коштів з податку на прибуток у 3,4 раза менше, металургійних - у два рази, легкої промисловості та видобування металевих руд - майже на третину, виробництва деревини та виробів з неї - більше ніж на чверть, від Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" - у два рази.
На рахунках головних розпорядників бюджетних коштів залишилися невикористаними 1,6 млрд. гривень, зокрема Міністерства освіти - 154,8 млн., Міністерства аграрної політики - 145,9 млн., Міністерства праці та соціальної політики - 111 млн., Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи - 61,9 млн. гривень, що спричинено в основному несвоєчасним прийняттям відповідних порядків використання коштів державного бюджету. На 1 квітня не прийнято 121 порядок, що зумовило недофінансування загального фонду державного бюджету в обсязі 105,2 млн. гривень.
Погіршення зовнішньоекономічної кон'юнктури на традиційні товари вітчизняного виробництва, що експортуються, підвищення цін на природний газ та нафту, вжиття Російською Федерацією обмежувальних заходів до імпорту м'ясо-молочної продукції, горілчаних виробів, інших товарів спричинило зменшення обсягу експорту товарів у січні-березні на 4,4 відсотка. Водночас імпорт збільшився на 30,2 відсотка, що обумовило негативне сальдо у торгівлі товарами в обсязі 1,8 млрд. доларів США порівняно з позитивним сальдо за відповідний період минулого року в обсязі 855,9 млн. доларів США. Порівняно із січнем ц. р. за три місяці скоротилися темпи спаду обсягу експорту з 6,3 до 4,4 відсотка, а приросту імпорту - з 50 до 30,2 відсотка.
У торгівлі з Російською Федерацією з початку року спостерігається зниження темпів приросту обсягів як експорту, так і імпорту. У січні порівняно з відповідним періодом минулого року обсяг експорту збільшився на 14,6 відсотка, у січні-березні - на 8,1, імпорту - відповідно на 36,4 і 17,1 відсотка. Обсяг експорту продукції до країн Європи зменшився на 9,8 відсотка, імпорту - збільшився на 35 відсотків.
Підвищилися темпи приросту експорту продукції рослинного походження від 5,1 у січні до 32,7 відсотка у I кварталі, харчових продуктів від 5,5 до 9,9, взуття від 13,2 до 21, жирів рослинного та тваринного походження від 33,8 до 80 відсотків, продукції хімічної та нафтохімічної промисловості, незважаючи на спад у січні на 8,2, у I кварталі до 4,3 відсотка.
Збільшився обсяг експорту інвестиційних товарів, зокрема транспортних засобів на 29,5 відсотка, машин та обладнання на 6,9, приладів - на 20,2 відсотка.
Знизилися темпи спаду обсягу експорту чорних металів. Якщо у січні їх обсяг скоротився на 15,6 відсотка, то протягом I кварталу - на 12,9 відсотка.
Знизилися темпи приросту обсягів імпорту харчових продуктів, нафти, природного газу, текстильних матеріалів, машин та обладнання.
Підсумки економічного і соціального розвитку регіонів свідчать про те, що зменшилася економічна активність в основних галузях економіки в умовах зростання платоспроможності населення, наявні негативні тенденції в умовах економічного зростання (зросли податкові борги та заборгованість з виплати заробітної плати), погіршилася фінансова дисципліна.
Збільшення обсягів промислового виробництва забезпечено у 20 регіонах. Водночас зменшення обсягів виробництва зафіксовано в Херсонській (на 38,7 відсотка), Одеській (на 19,4), Полтавській (на 11,7), Донецькій (на 3,5), Рівненській (на 2), Львівській (на 1,4) та Луганській (на 0,8 відсотка) областях, що спричинено передусім зменшенням обсягів переробки нафти, виробництва коксу, металургійної, хімічної та нафтохімічної продукції.
Місцевими органами виконавчої влади не використані можливості для нарощування обсягу виробництва споживчих товарів, пов'язані з підвищенням платоспроможності населення. Обсяги виробництва товарів легкої промисловості зменшилися у м. Севастополі (на 29,6 відсотка), Донецькій (на 26,2), Одеській (на 22,3), Рівненській (на 16,5) та Чернівецькій (на 9,2) областях, Автономній Республіці Крим (на 15,6), м. Києві (на 3,4 відсотка), харчової промисловості та переробки сільськогосподарської продукції - в Донецькій (на 10,7), Чернігівській (на 3,4) та Черкаській (на 1,1 відсотка) областях.
Ситуація у сільському господарстві характеризується з одного боку зростанням обсягів виробництва, насамперед тваринницької продукції в сільськогосподарських підприємствах, підвищенням продуктивності худоби та птиці, з іншого - втратою заінтересованості у вирощуванні великої рогатої худоби і свиней та виробництві молока внаслідок зниження цін на реалізовану продукцію.
Обсяги виробництва валової продукції сільського господарства зменшилися в Одеській (на 18 відсотків), Кіровоградській (на 7,8), Луганській (на 5,2), Сумській (на 2,8), Закарпатській (на 2,6) та Харківській (на 0,2 відсотка) областях. Це відбулося насамперед внаслідок зменшення обсягів виробництва м'яса у господарствах населення (крім Закарпатської області), спричиненого скороченням поголів'я великої рогатої худоби.
Не вдалося поліпшити ситуацію, пов'язану з минулорічною тенденцією до зниження інвестиційної активності, в Херсонській області (обсяги будівельних робіт скоротились на 26,8 відсотка), Чернігівській (на 25,8), Миколаївській (на 5,8), Житомирській (на 5,3), Полтавській (на 3,8), Київській (на 2,7), Черкаській області та Автономній Республіці Крим (на 2,6 відсотка).
У 19 регіонах зросла заборгованість з виплати заробітної плати, зокрема у Закарпатській області та м. Києві майже в 1,4 раза, у Харківській на третину, в Одеській і Рівненській майже на чверть, Миколаївській - на 19,9 відсотка, Черкаській - на 7,4 та Кіровоградській області - на 6,5 відсотка.
Незважаючи на те, що держава в повному обсязі виконала свої зобов'язання в частині спрямування в місцеві бюджети запланованих трансфертів, у деяких регіонах інтереси державного бюджету залишаються поза увагою місцевих органів виконавчої влади.
Місцевими органами виконавчої влади не вжито дієвих заходів для дотримання вимог статті
58 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2006 рік" щодо забезпечення під час затвердження місцевих бюджетів на 2006 рік у повному обсязі потреби в асигнуваннях на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, на проведення розрахунків за електричну енергію, водопостачання, водовідведення, теплову енергію, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами. Так, із 27 регіонів задовольнили потребу в коштах на заробітну плату працівників бюджетної сфери в повному обсязі лише 10 регіонів (Запорізька, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Херсонська, Хмельницька області та мм. Київ і Севастополь), а асигнуваннями на проведення розрахунків за енергоносії - 12 регіонів (Вінницька, Запорізька, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Херсонська, Хмельницька області та мм. Київ і Севастополь).
В деяких випадках не дотримано вимог бюджетного законодавства під час затвердження місцевих бюджетів.
Не виконано план з надходження коштів з податків та зборів до загального фонду державного бюджету, що контролюються Державною податковою адміністрацією. Обсяги їх надходження порівняно з відповідним періодом минулого року зменшилися у Донецькій на 10,4 відсотка (69,3 відсотка плану), Закарпатській на 20,3 (86,8), Хмельницькій на 11,1 (88,4) областях, Автономній Республіці Крим на 12,9 відсотка (67,6 відсотка плану). Водночас надходження коштів з податків та зборів до місцевих бюджетів збільшилися у цих регіонах майже на чверть. Погіршилася ситуація з надходженням до державного бюджету платежів з податку на прибуток підприємств у Донецькій, Дніпропетровській, Київській, Миколаївській, Рівненській, Чернівецькій областях та м. Києві, де рівень виконання плану коливається від 51,2 до 85,1 відсотка.
У Тернопільській області борг за податковими зобов'язаннями платників податків до державного бюджету з початку 2006 року збільшився в 2,4 раза, Миколаївській - в 1,8, Харківській - в 1,5 раза, Дніпропетровській - на 20,2 відсотка, Сумській - на 18,2, Запорізькій - на 17,2, Хмельницькій - на 13,7, Київській - на 12,7 та Чернівецькій області - на 10,7 відсотка.
Надзвичайні погодні умови спричинили збільшення обсягів споживання електроенергії та природного газу і водночас погіршення розрахунків за них. Незважаючи на високий загальний рівень розрахунків за спожиту електроенергію - 94,9 відсотка (за відповідний період минулого року в середньому по Україні 94,1 відсотка), в Автономній Республіці Крим він становив 87,1 відсотка, Луганській області - 87,2, Донецькій - 88, Закарпатській - 90,1, Київській - 91,6, Херсонській - 91,7 та в Кіровоградській області - 93,7, м. Севастополі - 91,4 та м. Києві - 94 відсотки. У I кварталі ц.р. заборгованість споживачів за електроенергію зросла на 420,4 млн. гривень, у тому числі у Донецькій області на 74,3 млн., Луганській - 65,7 млн., Дніпропетровській - 29,8 млн., Запорізькій - на 20,2 млн. гривень. Станом на 1 квітня заборгованість споживачів за електроенергію становила 11 млрд. гривень.
Незадовільна ситуація склалася з розрахунками за природний газ. У I кварталі спожито 22,6 млрд. куб. метрів природного газу, з яких майже чверть не оплачена. Найменший рівень оплати по фондах обласних державних адміністрацій в м. Севастополі (48,4 відсотка), Харківській (48,9), Запорізькій (51), Донецькій (52,5), Луганській (54 відсотки) областях. Загальна заборгованість споживачів за використаний природний газ зросла у I кварталі на 1,5 млрд. гривень і становила 5,8 млрд. гривень.
В окремих регіонах низька виробнича активність є наслідком недостатньої уваги до підтримки малого підприємництва та зайнятості населення. За показником кількості малих підприємств на 10 тис. осіб Тернопільська область займає останнє місце серед регіонів України (34 підприємства) і має один з найвищих показників рівня безробіття, розрахованого за методологією Міжнародної організації праці (10 відсотків). Аналогічна ситуація склалася у Житомирській, Рівненській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Чернігівській областях, де зазначені показники коливаються у межах 41-39 відсотків, а рівень безробіття - від 8,9 до 11 відсотків.
Місцеві органи виконавчої влади не вживають заходів до детінізації виплати заробітної плати, що суттєво впливає на надходження до Пенсійного фонду України та формування місцевих бюджетів і ставить на межу зубожіння майбутніх пенсіонерів з числа працівників малих підприємств. В останні роки збільшилася різниця між розміром заробітної плати працівників, зайнятих на великих та середніх і малих підприємствах. Якщо у Тернопільській області заробітна плата на малих підприємствах становить 66 відсотків заробітної плати працівників, зайнятих на великих підприємствах, то в м. Києві та Дніпропетровській області - менше 50, у Луганській - 50 відсотків.
У січні-березні в усіх регіонах, крім м. Києва, збільшилася заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги. Найвищий рівень її збільшення зафіксовано у Чернівецькій (на 20,1 відсотка), Рівненській (на 18,7), Кіровоградській (на 18,4), Волинській (на 16,3), Закарпатській (на 15,1 ) та у Хмельницькій (на 15 відсотків) областях.
В усіх регіонах, крім Херсонської та Полтавської областей, зросла заборгованість із сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Оцінюючи стан економіки в цілому як достатньо стабільний, Кабінет Міністрів України визначає такі проблеми, що істотно впливають на розвиток країни:
низька конкурентоспроможність окремих галузей економіки (у зв'язку з повільними темпами структурних реформ) та неефективне використання суспільних ресурсів одночасно з погіршенням зовнішньої кон'юнктури, що позначається на динаміці економічного зростання (темпи приросту валового внутрішнього продукту уповільнилися до 2,4 відсотка, а промислового виробництва - до 0,2 відсотка);
................Перейти до повного тексту