1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н У К Р А Ї Н И
( Закон втратив чинність на підставі Закону N 1932-IV від 30.06.2004, ВВР, 2004, N 36, ст.448 )
Про Центральну виборчу комісію
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1998, N 5, ст.17 ) ( Із змінами, внесеними згідно із Законом N 744-IV від 15.05.2003, ВВР, 2003, N 29, ст.234 ) ( З 1 січня 2005 р. до Закону вносяться зміни згідно із Законом N 1349-IV від 27.11.2003, ВВР, 2004, N 15, ст.218 )
Р о з д і л I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Статус Центральної виборчої комісії
Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим державним органом, який відповідно до Конституції України, цього та інших законів України забезпечує організацію підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, а також всеукраїнських референдумів.
Комісія здійснює консультативно-методичне забезпечення виборів до місцевих рад, сільських, селищних, міських голів і проведення місцевих референдумів.
Комісія очолює систему виборчих комісій, які утворюються для підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України та всеукраїнського референдуму, спрямовує їх діяльність.
Комісія є юридичною особою, має печатку із своїм найменуванням.
Стаття 2. Основні принципи діяльності Комісії
Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує здійснення передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян.
Комісія будує свою діяльність на принципах законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обгрунтованості прийнятих рішень, відкритості і гласності.
Стаття 3. Незалежність Комісії
Комісія є незалежним державним органом, який здійснює свої повноваження самостійно, незалежно від інших державних органів та органів місцевого самоврядування.
Комісія зобов'язана діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим Законом та іншими законами України.
Порядок утворення, склад, повноваження та організація діяльності Комісії визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у вирішення питань, що належать до повноважень Комісії, не допускається, крім випадків, передбачених законами України.
Гарантії незалежності Комісії у здійсненні своїх повноважень встановлюються Конституцією України, цим та іншими законами України.
Стаття 4. Відкритість і гласність у діяльності Комісії
Діяльність Комісії здійснюється відкрито і гласно.
На засіданнях Комісії мають право бути присутніми кандидати у Президенти України, кандидати у народні депутати України, їх довірені особи, представники політичних партій, виборчих блоків партій, представники органів законодавчої, виконавчої, судової влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, а також офіційні спостерігачі від інших держав, міжнародних організацій, громадських організацій України. За рішенням Комісії на її засіданні можуть бути присутні й інші особи.
На засіданнях Комісії при розгляді заяв і скарг мають право бути присутніми представники заінтересованих сторін.
Рішення Комісії публікуються в центральних і місцевих засобах масової інформації у випадках і в строки, встановлені законами України "Про вибори Президента України", "Про вибори народних депутатів України", "Про всеукраїнський та місцеві референдуми".
Стаття 5. Місцезнаходження та атрибути залу засідань Комісії
Місцезнаходженням Комісії є столиця України - місто Київ.
На будинку, де знаходиться Комісія, вивішується Державний Прапор України.
Державний Герб України та Державний Прапор України є обов'язковими атрибутами залу засідань Комісії.
Р о з д і л II
ПОРЯДОК УТВОРЕННЯ, СКЛАД ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОМІСІЇ
Стаття 6. Порядок утворення та склад Комісії
Верховна Рада України призначає на посаду та припиняє повноваження членів Комісії за поданням Президента України.
До складу Комісії входять 15 членів Комісії.
Кандидатури осіб на посади членів Комісії попередньо обговорюються в депутатських групах і фракціях, а їх призначення проводиться за наявності висновків відповідного комітету Верховної Ради України.
Голова Комісії, заступник Голови Комісії, секретар Комісії обираються з числа членів Комісії шляхом таємного голосування на її засіданні.
Голова Комісії, заступник Голови Комісії, секретар Комісії, а також не менше третини інших членів Комісії повинні мати вищу юридичну освіту.
Після сформування Комісії відповідно до цього Закону її персональний склад протягом року не можна змінювати більш як на одну третину.
Комісія працює на постійній основі. Члени Комісії звільняються від виконання виробничих або службових обов'язків за попереднім місцем роботи.
Строк повноважень членів Комісії - 6 років.
Стаття 7. Вимоги до членів Комісії
Членом Комісії може бути громадянин України, який на день призначення досяг двадцяти п'яти років, має право голосу, проживає в Україні не менше п'яти останніх років та володіє державною мовою.
Член Комісії не може бути народним депутатом України або мати інший представницький мандат, бути кандидатом у Президенти України, кандидатом у народні депутати України, їх довіреною особою, представником або уповноваженою особою політичної партії, виборчого блоку партій, що беруть участь у виборах, подружжям та іншим близьким родичем кандидата, а також перебувати в їх підпорядкуванні, членом іншої виборчої комісії, членом ініціативної групи всеукраїнського референдуму та в інших випадках, передбачених законами України.
Член Комісії не може входити до складу органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, займатися підприємницькою або іншою діяльністю, крім викладацької, наукової та творчої у вільний від роботи час, входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку.
Не може бути призначений до складу Комісії громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.
Член Комісії, який до свого призначення на посаду був членом будь-якої політичної партії, на час здійснення своїх повноважень зупиняє членство у цій партії. Він не може брати участь в її діяльності чи виконувати доручення органу партії.
У разі реєстрації члена Комісії кандидатом у Президенти України, кандидатом у народні депутати України, їх довіреною особою, представником або уповноваженою особою політичної партії, виборчого блоку партій, що беруть участь у виборах, членом ініціативної групи з всеукраїнського референдуму його повноваження в Комісії зупиняються до вирішення питання про їх припинення у встановленому чинним законодавством порядку з моменту його реєстрації.
Стаття 8. Присяга члена Комісії
Члени Комісії перед вступом на посаду складають на пленарному засіданні Верховної Ради України таку присягу:
"Я, (прізвище, ім'я та по батькові), присягаю Українському народу при здійсненні своїх повноважень у Центральній виборчій комісії додержуватися Конституції України та законів України, позапартійної позиції, бути об'єктивним у вирішенні питань, що належать до відання Комісії, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України".
Особа, яка склала присягу, ставить свій підпис під текстом присяги.
Відмова члена Комісії скласти присягу є підставою для скасування Верховною Радою України рішення про його призначення на посаду.
Комісія є повноважною з моменту призначення на посаду та складення присяги не менш як двома третинами її складу.
Стаття 9. Організація діяльності Комісії
Комісія є колегіальним органом, який приймає рішення після розгляду на своїх засіданнях питань, що належать до її відання.
Діяльність Комісії організовують Голова Комісії, заступник Голови Комісії та секретар Комісії.
Стаття 10. Засідання Комісії
Основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до компетенції Комісії.
Засідання Комісії скликаються її Головою, а у разі його відсутності - заступником Голови Комісії. У разі відсутності Голови Комісії, заступника Голови Комісії чи їх відмови скликати засідання Комісії воно може бути скликане не менш як третиною членів Комісії з обов'язковим повідомленням усіх членів Комісії про час і місце засідання.
Засідання Комісії веде Голова Комісії або заступник Голови Комісії, а в разі невиконання ними з будь-яких причин своїх функцій Комісія визначає зі свого складу головуючого на засіданні.
Засідання Комісії проводиться згідно з регламентом Комісії і є правомочним за наявності не менш як двох третин її складу, встановленого у частині другій статті 6 цього Закону.
Порядок денний засідання Комісії формує її Голова, а в разі його відсутності - заступник Голови Комісії або головуючий на засіданні.
У засіданнях Комісії можуть брати участь особи, зазначені в частинах другій і третій статті 4 цього Закону.
Кожна політична партія, виборчий блок партій, список кандидатів у депутати яких зареєстровано для участі у виборах, можуть на період виборчої кампанії делегувати одного представника до Комісії для участі в її засіданнях з правом дорадчого голосу.
Комісія може прийняти рішення про позбавлення права участі в засіданні осіб, зазначених у частинах другій і третій статті 4 цього Закону, якщо вони втручаються у роботу Комісії і перешкоджають проведенню її засідання.
Комісія веде протокол засідання, який підписується Головою Комісії, а у випадках, передбачених частиною третьою цієї статті, - головуючим на засіданні Комісії, а також секретарем Комісії.
Стаття 11. Рішення Комісії
Комісія за результатами розгляду питань на засіданнях у межах своїх повноважень приймає рішення.
Рішення Комісії приймаються у формі постанов відкритим голосуванням більшістю голосів від персонального складу Комісії. За рівної кількості голосів членів Комісії, поданих під час голосування, прийнятим вважається те рішення, за яке голосував головуючий на засіданні Комісії.
Член Комісії, присутній на її засіданні, який не погоджується з рішенням, прийнятим Комісією, має право викласти окрему думку, що в письмовій формі додається до протоколу засідання Комісії.
Рішення Комісії підписуються Головою Комісії, а у випадках, передбачених частиною третьою статті 10 цього Закону, - головуючим на засіданні Комісії.
Рішення, прийняті Комісією, можуть бути змінені тільки самою Комісією або за рішенням суду.
Рішення Комісії у випадках, передбачених законодавством, може бути оскаржене у встановленому законом порядку до суду.
Стаття 12. Обов'язковість рішень та законних вимог Комісії
Рішення Комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов'язковими для виконання.
Рішення Комісії підлягають обов'язковому розгляду організаціями і посадовими особами, яких вони стосуються. Про результати їх розгляду чи вжиті заходи повинно бути повідомлено Комісію у встановлений нею строк.
Керівники, інші посадові чи службові особи державних органів, органів місцевого самоврядування, політичних партій, інших об'єднань громадян, підприємств, установ і організацій, виборчих комісій та комісій всеукраїнського референдуму в порядку, передбаченому законодавством, зобов'язані на вимогу Комісії прибути на її засідання, надавати необхідні відомості і матеріали, відповідати на запитання.
У разі виявлення в процесі перевірок чи розгляду на засіданнях Комісії питань, що належать до її повноважень, порушень закону, ознак корупції чи інших правопорушень, відповідні матеріали передаються до правоохоронних органів.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, посадові і службові особи цих органів зобов'язані сприяти Комісії у здійсненні нею своїх повноважень.
Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії, вимог її посадових осіб тягне за собою юридичну відповідальність, встановлену законами України.
Р о з д і л III
ПОВНОВАЖЕННЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ВИБОРЧОЇ КОМІСІЇ
Стаття 13. Повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України
Центральна виборча комісія:
1) організовує підготовку і проведення виборів Президента України;
2) забезпечує в межах, визначених законами України, реалізацію і захист конституційних виборчих прав громадян України при проведенні виборів Президента України;
3) здійснює контроль за додержанням конституційних норм виборчого права та виконанням Закону України "Про вибори Президента України" і забезпечує однакове їх застосування на всій території України у межах своєї компетенції;
4) звертається у разі необхідності до Конституційного Суду України щодо тлумачення Закону України "Про вибори Президента України", інших законів України або окремих їх положень з питань проведення виборів Президента України, вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення законів з питань проведення виборів Президента України;
5) утворює виборчі округи по виборах Президента України;
6) публікує інформацію про строки проведення виборчої кампанії, список округів та інші матеріали про свою діяльність;
7) спрямовує, координує та контролює діяльність виборчих комісій з виборів Президента України;
8) встановлює порядок використання коштів на проведення виборів Президента України і розподіляє їх по виборчих комісіях та відповідних радах, сприяє забезпеченню виборчих комісій приміщеннями, транспортом, зв'язком, розглядає інші питання матеріально-технічного забезпечення виборів;
9) встановлює форми виборчих бюлетенів по виборах Президента України, списків виборців, протоколів засідань виборчих комісій, інших виборчих документів, зразки виборчих скриньок для голосування, печаток виборчих комісій, визначає порядок зберігання та передачі виборчих документів;
10) заслуховує повідомлення виборчих комісій, керівників міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з питань, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів Президента України;
11) реєструє політичні партії та їх виборчі блоки, які виявили намір висунути свого кандидата у Президенти України;
12) проводить реєстрацію кандидатів у Президенти України, відповідно до закону продовжує строки збирання підписів на підтримку претендента на кандидата в Президенти України, подання виборчих документів, вирішує інші питання, пов'язані з реєстрацією кандидатів у Президенти України, в разі виникнення обставин, що не залежать від осіб, які балотуються, інших суб'єктів виборчого процесу;
13) встановлює результати виборів Президента України, публікує в пресі та оголошує в інших засобах масової інформації повідомлення про результати виборів Президента України;
14) вручає посвідчення Президенту України про обрання його на цю посаду;
15) вносить до Верховної Ради України подання про призначення повторних виборів Президента України;
16) забезпечує акредитацію на виборах Президента України офіційних спостерігачів від інших держав та міжнародних організацій відповідно до положення про статус спостерігачів, що затверджується Комісією, видає їм відповідні посвідчення;
17) розглядає звернення, заяви і скарги громадян на рішення та дії або бездіяльність виборчих комісій (крім заяв і скарг на неправильності у списках виборців), скасовує, змінює рішення виборчих комісій, які суперечать закону, або зупиняє їх дію, приймає інші рішення з цих питань;
18) здійснює інші повноваження відповідно до Закону України "Про вибори Президента України", цього та інших законів України.
Стаття 14. Повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України
Центральна виборча комісія:
1) організовує підготовку і проведення виборів народних депутатів України;
2) забезпечує в межах, визначених законами України, реалізацію і захист конституційних виборчих прав громадян України при проведенні виборів народних депутатів України;
3) здійснює на всій території України контроль за виконанням виборчого законодавства і забезпечує відповідно до законів України його однакове застосування;
4) звертається у разі необхідності до Конституційного Суду України щодо тлумачення Закону України "Про вибори народних депутатів України", інших законів України або окремих їх положень з питань проведення виборів народних депутатів України, вносить в установленому порядку пропозиції щодо вдосконалення законів з питань проведення виборів народних депутатів України;
5) очолює систему виборчих комісій, які утворюються для проведення виборів народних депутатів України, спрямовує їх діяльність;
6) здійснює методичне забезпечення діяльності виборчих комісій;
7) розробляє і затверджує кошторис витрат на підготовку та проведення виборів, встановлює порядок використання коштів, виділених з державного бюджету на проведення виборів, вирішує питання матеріально-технічного забезпечення підготовки та проведення виборів, здійснює контроль за цільовим використанням коштів;
8) здійснює вибірково контроль за використанням виборчих фондів політичних партій, виборчих блоків партій, що беруть участь у виборах, кандидатів у депутати відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" та цього Закону;
( Пункт 8 статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом N 744-IV від 15.05.2003 )
9) утворює одномандатні виборчі округи, оприлюднює повідомлення про утворення одномандатних виборчих округів із зазначенням їхніх номерів, меж, центрів, орієнтовної кількості виборців;
( Пункт 9 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )
10) утворює виборчі дільниці у випадках, передбачених Законом України "Про вибори народних депутатів України";
( Пункт 10 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )
11) реєструє відповідно до законів України кандидатів у депутати, включених до виборчих списків політичних партій (блоків), та видає представникам політичних партій (блоків) копію рішення про реєстрацію, посвідчення кандидатів у депутати;
( Пункт 11 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )
12) реєструє представників уповноважених осіб політичних партій, виборчих блоків партій, видає їм посвідчення;
( Пункт 12 статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом N 744-IV від 15.05.2003 )
13) оприлюднює виборчі списки кандидатів у депутати партії (блоку), перелік кандидатів у депутати, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі у порядку, визначеному Законом України "Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14);
( Пункт 13 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )
14) затверджує форми виборчих бюлетенів, затверджує текст бюлетеня по багатомандатному загальнодержавному виборчому округу, забезпечує його виготовлення;
( Пункт 14 статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом N 744-IV від 15.05.2003 )
15) встановлює форми списків виборців, протоколів засідань виборчих комісій, посвідчень та інших виборчих документів, передбачених Законом України "Про вибори народних депутатів України", зразки виборчих скриньок для голосування, печаток виборчих комісій, визначає порядок зберігання та передачі виборчих документів до відповідних державних архівних установ;
16) заслуховує повідомлення виборчих комісій, а також міністерств та інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з питань, пов'язаних з підготовкою та проведенням виборів;
17) здійснює функції окружної виборчої комісії багатомандатного загальнодержавного виборчого округу, встановлює результати виборів по ньому, повідомляє про них населення через засоби масової інформації;
18) реєструє обраних депутатів у порядку, визначеному Законом України "Про вибори народних депутатів України";
19) оприлюднює результати виборів депутатів;
( Пункт 19 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )
20) приймає рішення про проведення повторних виборів;
21) публікує списки обраних депутатів із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, професії, посади (заняття), місця роботи і проживання, належності до партії, номера виборчого округу, по якому його обрано;
22) видає тимчасове посвідчення народного депутата України особам, які обрані та виконали вимоги Конституції України і законів України щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності. Після складення обраним народним депутатом України присяги в тижневий строк видає йому депутатське посвідчення встановленого зразка;
23) приймає рішення про проведення проміжних виборів у одномандатних виборчих округах, організовує проведення цих виборів;
( Пункт 23 статті 14 в редакції Закону N 744-IV від 15.05.2003 )

................
Перейти до повного тексту