1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 28 грудня 1992 р. № 731
Київ
Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 420 від 15.06.94 № 1640 від 16.10.98 № 629 від 16.05.2002 № 472 від 14.04.2004 № 834 від 05.07.2004 № 1440 від 28.10.2004 № 1020 від 14.10.2005 № 784 від 31.05.2006 № 1688 від 08.12.2006 № 618 від 13.04.2007 № 248 від 26.03.2008 № 338 від 09.04.2008 № 1068 від 10.12.2008 № 531 від 23.05.2009 № 797 від 02.09.2010 № 833 від 01.08.2011 № 1109 від 20.10.2011 № 385 від 17.05.2012 № 1107 від 28.11.2012 № 61 від 30.01.2013 № 373 від 29.05.2013 № 706 від 04.09.2013 № 785 від 23.10.2013 № 301 від 14.05.2015 № 512 від 17.07.2015 № 874 від 21.10.2015 № 339 від 25.05.2016 ) ( Додатково див. Постанову КМ № 465 від 22.07.2016 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 55 від 17.01.2018 № 997 від 28.11.2018 № 56 від 30.01.2019 № 947 від 20.11.2019 № 1031 від 11.12.2019 № 117 від 19.02.2020 № 295 від 22.04.2020 № 418 від 27.05.2020 № 938 від 09.10.2020 № 1005 від 28.10.2020 № 258 від 24.03.2021 № 1258 від 02.12.2021 № 33 від 19.01.2022 № 172 від 01.03.2022 № 619 від 24.05.2022 № 1050 від 27.09.2022 № 1054 від 06.10.2023 ) ( У назві та тексті Постанови слова "органи державної виконавчої влади" та "нормативні акти" в усіх відмінках замінено відповідно словами "органи виконавчої влади" та "нормативно-правові акти" у відповідних відмінках згідно з Постановою КМ № 1640 від 16.10.98 ) ( У тексті Постанови слова "органи господарського управління та контролю" в усіх відмінках виключено згідно з Постановою КМ № 248 від 26.03.2008 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, що додається.
Доручити Міністерству юстиції давати роз'яснення щодо застосування цього Положення та інших актів законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
( Абзац другий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1688 від 08.12.2006 )
Надати право Міністерству юстиції та його територіальним органам здійснювати контроль за додержанням органами виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів та за його результатами і в разі потреби вимагати подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію або їх скасування, вносити пропозиції про усунення виявлених порушень і недоліків та притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях, а також інформувати Кабінет Міністрів України, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, засоби масової інформації.
( Пункт 1 доповнено абзацом третім згідно з Постановою КМ № 420 від 15.06.94, із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1440 від 28.10.2004, № 117 від 19.02.2020, № 938 від 09.10.2020; в редакції Постанови КМ № 619 від 24.05.2022 ) ( Абзац четвертий пункту 1 виключено на підставі Постанови КМ № 619 від 24.05.2022 )
Керівникам міністерств, інших органів виконавчої влади у місячний строк повідомляти орган державної реєстрації про вжиті заходи.
( Пункт 1 доповнено абзацом п'ятим згідно з Постановою КМ № 420 від 15.06.94, із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1688 від 08.12.2006, № 117 від 19.02.2020 ) ( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 248 від 26.03.2008 )
2. Міністерствам, іншим органам виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення:
( Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 938 від 09.10.2020 )
своєчасно подавати на державну реєстрацію нормативно-правові акти, вказані у пункті 1 цієї постанови;
забезпечити постійний перегляд виданих нормативно-правових актів з метою приведення їх у відповідність з Конституцією та законами України, іншими актами законодавства, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та зобов’язаннями України у сфері європейської інтеграції та правом Європейського Союзу (acquis ЄС), а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини;
( Абзац третій пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1440 від 28.10.2004, № 784 від 31.05.2006; в редакції Постанови КМ № 1688 від 08.12.2006; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 339 від 25.05.2016, № 1005 від 28.10.2020 )
не допускати випадків направлення на виконання нормативно-правових актів, що не пройшли державну реєстрацію та не опубліковані в установленому законодавством порядку;
( Пункт 2 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1440 від 28.10.2004 )
для здійснення контролю за додержанням міністерствами, іншими органами виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів надсилати на вимогу органів юстиції завірені в установленому законодавством порядку копії актів, прийнятих цими органами.
( Пункт 2 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 797 від 02.09.2010; в редакції Постанови КМ № 619 від 24.05.2022 )
2-1. Керівники міністерств та інших органів виконавчої влади несуть персональну відповідальність за недотримання вимог цієї постанови.
( Постанову доповнено пунктом 2-1 згідно з Постановою КМ № 1440 від 28.10.2004 )
2-2. Київській міській державній адміністрації забезпечити подання на державну реєстрацію нормативно-правових актів, які зачіпають права, свободи та законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, виданих нею як місцевим органом виконавчої влади та як виконавчим органом Київської міської ради.
( Постанову доповнено пунктом 2-2 згідно з Постановою КМ № 833 від 01.08.2011 )
3. У зв'язку з покладенням на Міністерство юстиції та його місцеві органи функцій, пов'язаних з державною реєстрацією нормативно-правових актів, збільшити граничну чисельність працівників центрального апарату Міністерства на 20 одиниць, граничну чисельність апарату управлінь юстиції Ради Міністрів Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій - на 92 одиниці.
4. Міністерству фінансів передбачити у проекті державного бюджету на 1993 рік асигнування на утримання додаткової чисельності працівників центрального апарату Міністерства юстиції та його місцевих органів, а також на витрати для створення і ведення банку даних про нормативно-правові акти міністерств та інших органів виконавчої влади.
5. Ця постанова набуває чинності з 1 січня 1993 року.

Прем'єр-міністр України

Міністр
Кабінету Міністрів України

Л.КУЧМА


А.ЛОБОВ

Інд. 29


ЗАТВЕРДЖЕНЕ
постановою Кабінету Міністрів України
від 28 грудня 1992 р. № 731
ПОЛОЖЕННЯ
про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади
( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 248 від 26.03.2008 ) ( У назві та тексті Положення слова "органи державної виконавчої влади" та "нормативні акти" в усіх відмінках замінено відповідно словами "органи виконавчої влади" та "нормативно-правові акти" у відповідних відмінках згідно з Постановою КМ № 1640 від 16.10.98 ) ( У тексті Положення та у додатку 1 до нього слова "реєструючий орган" в усіх відмінках замінено словами "орган державної реєстрації" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 1688 від 08.12.2006 ) ( У тексті Положення: слова "органи господарського управління та контролю" в усіх відмінках і слова "органи господарського управління і контролю" виключено; слово "Держпідприємництво" в усіх відмінках замінено словом "Держкомпідприємництво" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 248 від 26.03.2008 ) ( У тексті Положення слово "Держкомпідприємництво" в усіх відмінках замінено словом "Держпідприємництво" у відповідному відмінку згідно з Постановою КМ № 1107 від 28.11.2012 ) ( У тексті Положення слово "Держпідприємництва" замінено словом "ДРС", а слова "acquis communautaire" - словами "зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС)" згідно з Постановою КМ № 339 від 25.05.2016 )
1. Державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, які є суб’єктами нормотворення, здійснюється відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади", цього Положення та інших актів законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.
( Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1688 від 08.12.2006; в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 ) ( Абзац другий пункту 1 виключено на підставі Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 ) ( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1440 від 28.10.2004 )
2. Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи, законні інтереси і стосуються обов’язків громадян та юридичних осіб, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації, або мають міжвідомчий характер, тобто є обов’язковими для інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що не належать до сфери управління суб’єкта нормотворення.
( Пункт 2 в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
3. На державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення в електронній (через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки) або паперовій формі в порядку, визначеному Мін’юстом, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
( Пункт 3 в редакції Постанови КМ № 1440 від 28.10.2004; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 55 від 17.01.2018, № 1031 від 11.12.2019 )
4. Державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні правової експертизи на відповідність його Конституції та законодавству України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколам до неї, міжнародним договорам України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, та зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС), антикорупційної та гендерно-правової експертиз з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, а також прийнятті рішення про державну реєстрацію цього акта, присвоєнні йому реєстраційного номера та занесенні до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
( Пункт 4 в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
5. На державну реєстрацію не подаються акти:
а) персонального характеру (про склад комісій, призначення на посаду і звільнення з неї, заохочення працівників тощо);
б) дія яких вичерпується одноразовим застосуванням, крім актів про затвердження положень, інструкцій та інших, що містять правові норми;
в) оперативно-розпорядчого характеру (разові доручення);
г) якими доводяться до відома підприємств, установ і організацій рішення вищестоящих органів;
д) спрямовані на організацію виконання рішень вищестоящих органів і власних рішень міністерств, інших органів виконавчої влади, що не мають нових правових норм;
е) рекомендаційного, роз'яснювального та інформаційного характеру (методичні рекомендації, роз'яснення, у тому числі податкові, тощо), нормативно-технічні документи (національні та регіональні стандарти, технічні умови, будівельні норми і правила, правила спортивних змагань з видів спорту, визнаних в Україні, тарифно-кваліфікаційні довідники, кодекси усталеної практики, форми звітності, у тому числі щодо державних статистичних спостережень, адміністративних даних та інші).
( Підпункт "е" пункту 5 в редакції Постанови КМ № 248 від 26.03.2008; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 295 від 22.04.2020 )
У разі надходження акта, який не підлягає державній реєстрації, орган державної реєстрації протягом п'яти робочих днів повертає його суб'єкту нормотворення з відповідним обґрунтуванням.
( Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1688 від 08.12.2006; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 248 від 26.03.2008 )
6. Державну реєстрацію здійснюють:
( Абзац перший пункту 6 в редакції Постанови КМ № 1640 від 16.10.98 )
нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади - Мін'юст;
( Абзац другий пункту 6 в редакції Постанови КМ № 1640 від 16.10.98 )
нормативно-правових актів міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, їх структурних підрозділів - відповідні міжрегіональні управління Мін’юсту.
( Абзац третій пункту 6 в редакції Постанови КМ № 1640 від 16.10.98; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 248 від 26.03.2008, № 512 від 17.07.2015; в редакції Постанови КМ № 1031 від 11.12.2019 ) ( Абзац четвертий пункту 6 виключено на підставі Постанови КМ № 1031 від 11.12.2019 ) ( Абзац п'ятий пункту 6 виключено на підставі Постанови КМ № 339 від 25.05.2016 )
Якщо дія нормативно-правового акта поширюється на території інших адміністративно-територіальних одиниць, він реєструється в міжрегіональному управлінні Мін’юсту за місцезнаходженням суб’єкта нормотворення.
( Абзац пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 248 від 26.03.2008, № 1031 від 11.12.2019, № 117 від 19.02.2020 )
7. Нормативно-правовий акт подається на державну реєстрацію протягом трьох робочих днів після його прийняття в одному примірнику (оригінал нормативно-правового акта). Для нормативно-правових актів, які містять інформацію з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом, додатково подається засвідчена в установленому законодавством порядку копія такого акта.
( Абзац перший пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 248 від 26.03.2008, № 385 від 17.05.2012; в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
У разі наявності положень, норм та доручень, що поширюються на інші органи, нормативно-правовий акт повинен бути погоджений з відповідними суб’єктами нормотворення та/або з іншими заінтересованими органами відповідно до законодавства в порядку та за формою, встановленими законодавством з питань документування управлінської діяльності.
( Абзац другий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 117 від 19.02.2020 )
Спільно виданий нормативно-правовий акт подається на державну реєстрацію органом, підпис першої особи якого на акті стоїть першим.
( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 420 від 15.06.94, в редакції Постанови КМ № 1440 від 28.10.2004 )
8. Нормативно-правовий акт, що подається на державну реєстрацію, має відповідати вимогам законодавства про мови та інших актів законодавства, узгоджуватися з раніше прийнятими актами і викладатися згідно з правописом та з дотриманням правил нормопроектувальної техніки.
( Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1688 від 08.12.2006 )
9. Разом з нормативно-правовим актом до органу державної реєстрації подаються:
а) пояснювальна записка за формою, визначеною у додатку 4 до Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950 (Офіційний вісник України, 2007 р., № 54, ст. 2180; 2019 р., № 84, ст. 2856);
( Абзац другий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
б) порівняльна таблиця за формою, визначеною у додатку 7 до Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950 (Офіційний вісник України, 2007 р., № 54, ст. 2180; 2019 р., № 84, ст. 2856);
( Абзац третій пункту 9 в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 ) ( Абзац четвертий пункту 9 виключено на підставі Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
в) документи про зовнішнє погодження та/або погодження за вмовчанням нормативно-правового акта із суб’єктами нормотворення та/або з іншими заінтересованими органами відповідно до законодавства в порядку та за формою, встановленими законодавством з питань документування управлінської діяльності;
( Абзац п'ятий пункту 9 в редакції Постанови КМ № 117 від 19.02.2020 )
У разі коли на державну реєстрацію міністерства та інші центральні органи виконавчої влади подають нормативно-правовий акт з питань, що стосуються соціально-трудової сфери, вони також повідомляють про позицію уповноваженого представника від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та уповноваженого представника від всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців щодо цього акта та про проведену роботу з врахування їх зауважень і пропозицій. При цьому необхідність врахування зазначених зауважень і пропозицій визначають міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, які приймають цей акт;
( Підпункт "в" пункту 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1068 від 10.12.2008 )
У разі коли на державну реєстрацію міністерства та інші центральні органи виконавчої влади подають нормативно-правовий акт з питань, що стосуються осіб з інвалідністю, вони також повідомляють про позицію Урядового уповноваженого з прав осіб з інвалідністю, всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю та їх спілок;
( Підпункт "в" пункту 9 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1005 від 28.10.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1258 від 02.12.2021 )
г) рішення ДРС про погодження проекту регуляторного акта;
( Пункт 9 доповнено підпунктом "г" згідно з Постановою КМ № 472 від 14.04.2004; із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1020 від 14.10.2005, № 618 від 13.04.2007, № 248 від 26.03.2008, № 1109 від 20.10.2011, № 1107 від 28.11.2012, № 373 від 29.05.2013, № 785 від 23.10.2013, № 117 від 19.02.2020 )

................
Перейти до повного тексту