1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 27 вересня 2017 р. № 719
Київ
Про затвердження Порядку реалізації арештованих активів на електронних торгах
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 531 від 04.07.2018 № 754 від 19.09.2018 № 569 від 08.07.2020 № 754 від 26.08.2020 № 475 від 23.02.2022 № 1250 від 14.11.2023 № 743 від 25.06.2024 )
( Установити, що реалізація активів, щодо яких на день набрання чинності Постановою КМ № 754 від 19.09.2018 здійснюються заходи з підготовки до проведення електронних торгів, продовжується до закінчення електронних торгів (завершення подання цінових пропозицій); електронні торги щодо переданих на реалізацію до набрання чинності Постановою КМ № 754 від 19.09.2018 активів, які проводяться після набрання нею чинності, незалежно від їх черговості вважаються першими електронними торгами згідно з Постановою КМ № 754 від 19.09.2018 )
Відповідно до частини п’ятої статті 21 Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок реалізації арештованих активів на електронних торгах, що додається.

Прем'єр-міністр України

В.ГРОЙСМАН

Інд. 29


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2017 р. № 719
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 14 листопада 2023 р. № 1250)
ПОРЯДОК
реалізації арештованих активів на електронних торгах
1. Цей Порядок визначає механізм реалізації активів на електронних торгах.
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
адміністратор електронної торгової системи (далі - адміністратор) - акціонерне товариство "Прозорро.Продажі";
електронна торгова система - дворівнева інформаційно-комунікаційна система, що складається з центральної бази даних та електронних майданчиків, які взаємодіють через інтерфейс програмування додатків, що надається у вигляді коду з відкритим доступом та визначає функціональність електронної торгової системи. Зазначена система забезпечує можливість створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією і документами в електронній формі, необхідними для проведення аукціону в електронній формі;
електронні торги - спосіб реалізації лота, за яким переможцем стає учасник, що в ході аукціону в електронній торговій системі (системі електронних торгів) запропонував найвищу ціну;
оператор електронного майданчика - юридична особа, яка має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з адміністратором електронної торгової системи.
Термін "кінцевий бенефіціарний власник" у цьому Порядку вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "пов’язана особа" у цьому Порядку вживається у значенні, наведеному в Податковому кодексі України.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про приватизацію державного і комунального майна", "Про електронні довірчі послуги", "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів", постанові Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 р. № 432 "Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу" (Офіційний вісник України, 2018 р., № 47, ст. 1641, № 62, ст. 2136) з урахуванням особливостей, визначених цим Порядком.
Положення абзаців другого, третього, п’ятого, шостого, сьомого та восьмого цього пункту не застосовуються у разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку.
3. Відповідно до цього Порядку реалізації підлягають активи: майно, майнові та інші права, на які накладено арешт у кримінальному провадженні або у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави та які:
передані АРМА у вигляді рухомого майна, яке перебуває на території України, для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду або за наявності нотаріально засвідченої копії згоди власника на реалізацію такого майна;
передані АРМА у вигляді рухомого майна, яке перебуває за кордоном, для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді, суду або за наявності нотаріально засвідченої копії згоди власника на реалізацію такого майна;
передані АРМА у вигляді нерухомого майна для реалізації за наявності нотаріально засвідченої копії згоди власника такого майна;
перебувають в управлінні АРМА та підлягають реалізації як захід самостійного виконання судового рішення про конфіскацію, спеціальну конфіскацію активів, стягнення в дохід держави активів на підставі частин другої та четвертої статті 23 Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів".
Про обрання на конкурсних засадах переможця, який здійснює реалізацію арештованих активів за кордоном, та про початок проведення перших електронних торгів АРМА інформує Кабінет Міністрів України. За результатами засідання Кабінету Міністрів України приймається протокольне рішення.
4. Електронні торги проводить організатор (організатори) електронних торгів - юридична особа, відібрана АРМА в Порядку відбору на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р. № 558 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 66, ст. 1954), - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2023 р. № 1250 (далі - організатор).
5. Реалізація активів, крім активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, здійснюється виключно на електронних торгах шляхом проведення аукціону в електронній торговій системі.
Електронні торги, нові електронні торги можуть бути першими або повторними.
Перші електронні торги проводяться без можливості зниження початкової вартості лота, повторні (другі, треті) електронні торги - з можливістю зниження початкової вартості лота.
Нові електронні торги проводяться у разі нереалізації активів за результатами повторних електронних торгів відповідно до цього Порядку та прийняття АРМА рішення про їх передачу для реалізації на нових електронних торгах.
Нові електронні торги проводяться за умовами, встановленими цим Порядком для електронних торгів, якщо інше прямо не визначено ним.
Реалізація активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, здійснюється на електронних торгах відповідно до цього Порядку з урахуванням встановлених ним особливостей та з урахуванням вимог законодавства країн, на території яких перебуває майно, що підлягає реалізації.
Такі електронні торги проводяться в системі електронних торгів організатора, обраного відповідно до Порядку відбору на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють реалізацію арештованих активів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 р. № 558, - із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2023 р. № 1250.
6. Питання, що стосуються проведення електронних торгів та не врегульовані цим Порядком, врегульовуються згідно з Регламентом роботи електронної торгової системи, затвердженим адміністратором, крім випадків, визначених абзацом другим цього пункту.
Питання, що стосуються проведення електронних торгів з реалізації активів, визначених абзацом третім пункту 3 цього Порядку, та не врегульовані цим Порядком, врегульовуються правилами електронних торгів, які визначаються організатором відповідно до умов договору, укладеного між організатором та АРМА.
7. Організатор самостійно та безоплатно оприлюднює в електронній торговій системі (у разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, - в системі електронних торгів) оголошення про проведення торгів, яке обов’язково повинне містити:
1) інформацію про активи, що підлягають реалізації, зокрема їх найменування, кількість, місцезнаходження, технічні характеристики;
2) інформацію про електронні торги:
дату та час проведення електронних торгів;
кінцевий строк подання заяви про участь в електронних торгах;
3) інформацію про умови, на яких здійснюється продаж активів:
стартову ціну (без урахування податку на додану вартість);
розмір гарантійного внеску;
розмір реєстраційного внеску (у разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, зазначається в разі його наявності);
крок електронних торгів, що встановлюється на рівні 1 відсотка стартової ціни продажу майна. У разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, крок електронних торгів може бути визначено відмінно у правилах електронних торгів;
4) таку додаткову інформацію:
фотографічне зображення активів - у разі, коли здійснюється реалізація майна;
реквізити рахунків, найменування установи (банку, казначейства), її місцезнаходження та номери рахунків у національній та іноземній валюті, відкритих для проведення розрахунків переможцями електронних торгів за придбані активи;
реквізити рахунків операторів електронних майданчиків (у разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, - визначені організатором реквізити рахунків), відкритих для сплати потенційними покупцями гарантійних та реєстраційних внесків (зазначаються в оголошенні шляхом розміщення посилання на сторінку офіційного веб-сайту адміністратора, на якій зазначені реквізити таких рахунків, або на іншу веб-сторінку в разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку);
час і місце проведення огляду активів (за наявності відповідної можливості);
інформацію про особу організатора торгів та відповідальну особу АРМА (найменування, місцезнаходження, адреса веб-сайту, номер телефону, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) контактної особи, її номер телефону, адреса електронної пошти), інформацію про особу, яка є відповідальною за забезпечення огляду об’єкта, якщо наявна можливість такого огляду (прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), номер телефону, адреса електронної пошти);
проект договору купівлі-продажу активу (у разі, коли законодавством передбачене укладення такого договору);
інші відомості, зокрема інформація про необхідність відшкодування витрат, пов’язаних з підготовкою, реалізацією активів, порядок розрахунків за придбане майно;
5) технічні реквізити оголошення про проведення торгів:
рішення, на підставі якого здійснюється реалізація активів;
єдине посилання на веб-сторінку адміністратора, на якій є посилання на веб-сторінки операторів електронних майданчиків, які мають право використовувати електронний майданчик (оператори зазначаються в алфавітному порядку). У разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, в оголошенні зазначається посилання на веб-сторінку системи електронних торгів.
8. Оголошення про проведення торгів не повинне містити положення, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
9. Доступ до інформації про електронні торги, зокрема оприлюдненої в електронній торговій системі, є безоплатним, відкритим (загальнодоступним) та вільним.
10. Після оприлюднення оголошення про проведення торгів потенційні покупці, які мають намір взяти участь в електронних торгах, сплачують реєстраційний та гарантійний внески на рахунок оператора електронного майданчика та подають заяву про участь в електронних торгах через електронну торгову систему. У разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, потенційні покупці, які мають намір взяти участь в електронних торгах, сплачують реєстраційний (якщо це передбачено оголошенням торгів) та гарантійний внески на визначені організатором рахунки та подають заяву про участь в електронних торгах через систему електронних торгів.
Заява про участь в електронних торгах подається шляхом заповнення електронної форми з окремими полями, де зазначається інформація про цінову пропозицію, про учасника та завантажуються необхідні документи, що визначені в пункті 11 цього Порядку.
11. До участі в електронних торгах допускаються учасники, які подали через електронний майданчик, а в разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, - через систему електронних торгів, заяву про участь в електронних торгах, визначені цим пунктом документи та інформацію, сплатили реєстраційний (в разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, - якщо це передбачено оголошенням торгів) та гарантійний внески у розмірах, визначених згідно з цим Порядком.
До заяви про участь в електронних торгах додаються:
для потенційних покупців - фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб підприємців - громадян України: копія картки платника податків з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків, а в разі відсутності такого документа у зв’язку з відмовою від отримання реєстраційного номера - копія паспорта громадянина України;
для іноземних громадян - копія документа, що посвідчує особу;
для потенційних покупців - юридичних осіб:
витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - для юридичних осіб - резидентів;
документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи у країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчений згідно із законодавством держави його видачі, перекладений на українську мовою, - для юридичних осіб - нерезидентів;
інформація про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності.
Також учасники до заяви про участь в електронних торгах подають документ, що підтверджує сплату реєстраційного внеску (в разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, - якщо це передбачено оголошенням торгів), а також документ, що підтверджує сплату гарантійного внеску учасником.
Організатор електронних торгів не має права витребувати від потенційного покупця інші документи і відомості, ніж передбачені цим Порядком.
12. Покупцями активів не можуть бути:
1) покупці, які зареєстровані в офшорних зонах (згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України), бенефіціарні власники яких не розкриті на 100 відсотків, а також покупці, які походять з держави-агресора (згідно з пунктами 6, 7 та 8 частини другої статті 8 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна");
2) держави, визнані Верховною Радою України державами-агресорами, Республіка Білорусь та/або держави, що здійснюють збройну агресію проти України відповідно до Закону України "Про оборону України", а також юридичні особи, в яких така держава має участь, юридичні особи, що є резидентом такої держави, і особи, які перебувають під контролем таких юридичних осіб;
3) юридичні особи, бенефіціарні власники 10 і більше відсотків акцій (часток) яких є резидентом держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором. Зазначене положення не застосовується до юридичних осіб, акції яких допущені до торгівлі іноземними фондовими біржами за переліком Кабінету Міністрів України, крім юридичних осіб, які є резидентами держави-агресора; юридичні особи, у яких кінцевими бенефіціарними власниками є громадяни держави, що здійснює збройну агресію проти України відповідно до Закону України "Про оборону України";
4) фізичні особи - громадяни та/або резиденти держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, фізичні особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держави, що здійснюють збройну агресію проти України відповідно до Закону України "Про оборону України";
5) юридичні особи, зареєстровані згідно із законодавством держав, включених FAТF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, а також юридичні особи, 50 і більше відсотків статутного капіталу яких належать прямо або опосередковано таким особам;
6) юридичні особи, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань";
7) фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України "Про санкції", а також пов’язані з ними особи;
8) особи, включені до Реєстру осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів), відповідно до Закону України "Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)", та пов’язані з ними особи;
9) особи, що були визнані переможцями та відмовилися від підписання протоколу про проведення торгів, не сплатили ціну продажу активу щодо того самого активу у попередніх електронних торгах.
13. За участь в електронних торгах з учасників оператором електронного майданчика справляється реєстраційний внесок у такому розмірі:
1) один неоподатковуваний мінімум доходів громадян у разі, коли стартова ціна лота становить не більш як 20 тис. гривень;
2) сім неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі, коли стартова ціна лота становить не більш як 50 тис. гривень;
3) 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі, коли стартова ціна лота становить не більш як 200 тис. гривень;
4) 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі, коли стартова ціна лота становить не більш як 1 млн. гривень;
5) 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі, коли стартова ціна лота становить більш як 1 млн. гривень.
Фактичний розмір реєстраційного внеску зазначається у протоколі електронних торгів.
У разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, розмір реєстраційного внеску та порядок його справляння визначається відповідно до правил електронних торгів, якщо такий внесок передбачений оголошенням торгів.
14. Якщо на момент закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь в електронних торгах заяву подано одним учасником, такий учасник визначається переможцем електронного аукціону та отримує право викупу лота за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни.
Якщо подано більше однієї заяви про участь в електронних торгах, активується модуль електронних торгів.
Усі користувачі мають можливість спостерігати за ходом електронних торгів у режимі реального часу.
Якщо за результатами електронних торгів жоден з учасників не зробив крок торгів, електронні торги вважаються такими, що не відбулися.
Оператор електронного майданчика повинен забезпечувати на безоплатній основі рівний доступ усіх користувачів до інформації про проведення електронних торгів, включаючи надання можливості спостерігати за перебігом торгів в інтерактивному режимі реального часу.
У разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, порядок проведення торгів та визнання їх такими, що не відбулися, врегульовується правилами електронних торгів, які визначаються організатором відповідно до умов договору, укладеного між організатором та АРМА.
15. Організатор має право на винагороду, що є оплатою послуг з організації реалізації активів та включає відшкодування витрат на здійснення заходів, необхідних для реалізації активів, зокрема забезпечення їх зберігання, оцінку активів, переміщення активів, демонстрацію активів, поширення відомостей про передані для реалізації активи, якщо такі заходи здійснювалися організатором або іншою особою за укладеним з організатором договором.
Розмір винагороди організатора становить 1 відсоток ціни продажу лота (з урахуванням податку на додану вартість).
Розмір винагороди організатора та порядок її обчислення у разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку, встановлюється договором між АРМА та організатором та не може бути більш як 15 відсотків ціни продажу лота.
До розміру винагороди організатора можуть не включатися витрати на здійснення заходів, необхідних для підготовки до проведення електронних торгів з реалізації відповідних активів. У такому разі відшкодування таких витрат здійснюється додатково переможцем аукціону з урахуванням вимог законодавства держави, на території якої перебувають відповідні активи, за попереднім погодженням з АРМА.
16. Винагорода оператора електронного майданчика, через електронний майданчик якого подано найвищу цінову пропозицію, визначається у розмірі, що становить 4 відсотки ціни продажу лота (з урахуванням податку на додану вартість).
Винагорода оператора електронного майданчика розраховується від повного розміру ціни продажу лота (фактичної ціни договору) з урахуванням податку на додану вартість, що сплачується переможцем аукціону відповідно до вимог Податкового кодексу України.
Плата на розвиток електронної торгової системи визначається з урахуванням податку на додану вартість, вираховується з винагороди оператора, через електронний майданчик якого подано найвищу цінову пропозицію, встановленої цим Порядком, та становить 30 відсотків суми такої винагороди, отриманої оператором електронного майданчика. Договором між адміністратором та оператором встановлюється мінімальний щомісячний розмір плати на розвиток електронної торгової системи у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня року, в якому вноситься така плата, якщо інший розмір не визначено договором.
Положення цього пункту не застосовуються в разі реалізації активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку.
17. Електронні торги проводяться за лотами. Розподіл активу (активів) на лоти здійснює АРМА.
Реалізація активів здійснюється за цінами, не нижчими за ринкові, крім випадку, передбаченого абзацом сьомим цього пункту.
( Пункт 17 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 743 від 25.06.2024 )
Ринкова вартість активу визначається на підставі звіту про оцінку активу, що діє не більш як шість місяців з дати її проведення, якщо інше не встановлено законодавством або на підставі іншого документа, який відображає результати оцінки активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку.
Якщо строк дії звіту про оцінку активу закінчився після передачі майна на реалізацію, повторна оцінка такого майна не проводиться.
У разі нереалізації активів на електронних торгах (перших і повторних) та прийняття АРМА рішення про їх передачу для реалізації на нових електронних торгах вартість таких активів визначається на підставі нового звіту про оцінку активу чи іншого документа, який відображає результати оцінки активів, зазначених в абзаці третьому пункту 3 цього Порядку.

................
Перейти до повного тексту