1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 17 червня 2009 р. № 711-р
Київ
Про схвалення Концепції розвитку Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 810 від 29.07.2009 - дію змін зупинено згідно з Указом Президента № 675/2009 від 27.08.2009 ; зміни визнано неконституційними, на підставі Рішення Конституційного Суду № 6-рп/2010 від 17.02.2010 № 559 від 07.07.2010 Розпорядженням КМ № 1018-р від 17.10.2011 Постановою КМ № 1194 від 23.11.2011 Розпорядженнями КМ № 530-р від 01.08.2012 № 1046-р від 25.12.2013 )
Схвалити Концепцію розвитку Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування, що додається.
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 49
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 17 червня 2009 р. № 711-р
КОНЦЕПЦІЯ
розвитку Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування
( У тексті Концепції слово "МВС" замінено словом "ДМС" згідно з Постановою КМ № 810 від 29.07.2009 - дію змін зупинено згідно з Указом Президента № 675/2009 від 27.08.2009 ; зміни визнано неконституційними, на підставі Рішення Конституційного Суду № 6-рп/2010 від 17.02.2010 ) ( У тексті Концепції слово "ДМС" замінено словом "МВС" згідно з Постановою КМ № 559 від 07.07.2010 )
Проблема, на розв'язання якої спрямована Концепція
В Україні відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" ведеться облік місця проживання та місця перебування фізичних осіб, а відповідно до Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" - облік іноземців та осіб без громадянства (далі - реєстраційний облік фізичних осіб), що дає змогу забезпечити оформлення, виготовлення та видачу фізичним особам документів (далі - документування).
Вагомою складовою частиною загальної системи реєстраційного обліку фізичних осіб повинна була стати Єдина державна автоматизована паспортна система (далі - ЄДАПС). Роботи, пов'язані із створенням ЄДАПС, були розпочаті відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 1996 р. № 898 "Про створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи" (ЗП України, 1996 р., № 16, ст. 427).
Концепцією створення Єдиної державної автоматизованої паспортної системи , затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 р. № 40 (Офіційний вісник України, 1997 р., число 4, с. 35), передбачалося, що формування автоматизованої системи обліку фізичних осіб здійснюватиметься під час проведення паспортизації громадян шляхом запровадження програмно-технічних комплексів ЄДАПС та видачі громадянам України паспорта громадянина України, виготовленого у вигляді картки (паспорт-картка).
Через недостатнє бюджетне фінансування рішення щодо запровадження паспорта-картки не було прийнято, у зв'язку з чим реєстраційний облік фізичних осіб з використанням програмно-технічних комплексів ЄДАПС не ведеться. Таким чином, система запроваджена частково і орієнтована лише на оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
Разом з тим, як свідчить світова практика, наявність державних інформаційних ресурсів реєстраційного обліку фізичних осіб є важливою умовою забезпечення ефективного державного управління, реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг, вчинення консульських дій, підґрунтям для розв'язання актуальних соціально-економічних проблем. Наприкінці XX століття з розвитком новітніх інформаційних технологій у багатьох країнах світу почали широко застосовувати інформаційні системи для збирання, обробки і зберігання даних під час ведення реєстраційного обліку та запроваджувати механізм видачі населенню через ці системи паспортів та інших документів, що мають підвищений ступінь захисту від підроблення.
( Абзац п'ятий розділу із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
У м. Брюсселі 22 листопада 2010 р. на саміті Україна - Європейський Союз схвалено План дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України .
( Розділ доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
З метою запровадження безвізового режиму короткострокових поїздок громадян України до держав - членів Європейського Союзу Указом Президента України від 22 квітня 2011 р. № 494 затверджено Національний план з виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України.
( Розділ доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Верховною Радою України прийнято Закон України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" , який визначає правові та організаційні засади створення і функціонування Єдиного державного демографічного реєстру та видачі документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також права та обов’язки осіб, на ім’я яких видані такі документи.
( Розділ доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Верховною Радою України прийнято Закон України "Про адміністративні послуги" , який визначає правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг.
( Розділ доповнено новим абзацом згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Створення Державної інформаційної системи реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування (далі - ДІС) і забезпечення на її базі функціонування інфраструктури Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр) повинні забезпечити більш якісне виконання завдань з реалізації державної політики щодо захисту конституційних прав громадян, а також видачу населенню документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус (далі - документи) і мають підвищений ступінь захисту від підроблення.
( Абзац десятий розділу із змінами, внесеними згідно з Розпорядженням КМ № 1046-р від 25.12.2013 ) ( Абзац одинадцятий розділу виключено на підставі Розпорядження КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Мета створення ДІС
Метою створення ДІС є:
підвищення якості та оперативності ведення реєстраційного обліку фізичних осіб на основі новітніх інформаційних технологій та із забезпеченням дотримання гарантованих Конституцією України свободи пересування і вільного вибору місця проживання, заборони втручання в особисте та сімейне життя, інших прав і свобод людини та громадянина;
застосування засобів ДІС для забезпечення функціонування Реєстру;
забезпечення надання адміністративних послуг та вчинення консульських дій, що стосуються оформлення та видачі фізичній особі документів із застосуванням засобів ДІС;
надання в установленому законодавством порядку органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам військового управління, установам та іншим суб’єктам відносин у межах їх компетенції актуальної і достовірної інформації про фізичних осіб для підвищення ефективності державного управління і перспективного планування, проведення моніторингу та аналізу динаміки міграційних процесів, забезпечення прав і свобод людини і громадянина, надання адміністративних послуг та вчинення консульських дій;
узгодження дій ДМС та центральних органів виконавчої влади, які формують ДІС (далі - суб’єкти формування ДІС), пов’язаних з веденням реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документуванням;
забезпечення функціонування інформаційної системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у частині надання доступу до баз даних ДІС на безоплатній основі уповноваженим суб’єктам, на яких у визначеному законом порядку покладено завдання з надання адміністративних послуг чи вчинення консульських дій, якщо інше не передбачено законом;
упровадження міжнародних стандартів щодо форматів біометричних даних і даних у цифровому вигляді для ідентифікації пред’явників документів;
сприяння забезпеченню виконання міжнародних зобов’язань України щодо боротьби з тероризмом, незаконною міграцією і міжнародною організованою злочинністю;
забезпечення зберігання та захисту інформації, отриманої в результаті надання адміністративних послуг чи вчинення консульських дій.
Забезпечення функціонування ДІС потребує вжиття заходів до формування відповідної нормативно-правової бази.
Створення ДІС дасть змогу забезпечити виконання таких завдань:
обробку інформації про фізичних осіб відповідно до законодавства;
оформлення, видачу, обмін, переоформлення, продовження строку дії, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсними та знищення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, із застосуванням засобів ДІС та використанням бланків документів, у тому числі тих, які використовуються для в’їзду/виїзду з території України, що виготовляються відповідно до вимог Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО), державних (національних) та міжнародних стандартів і мають ступінь захисту, яка унеможливлює їх підроблення;
застосування інфраструктури відкритих ключів (Public Key Infrastructure, PKI) та надійних засобів електронного цифрового підпису для забезпечення конфіденційності, цілісності та доступності персональних і біометричних даних, параметрів та іншої інформації про фізичну особу, що внесені до безконтактного електронного носія;
забезпечення функціонування Реєстру на базі ДІС;
подання відомостей про фізичних осіб органам ведення Державного реєстру виборців для періодичного поновлення персональних даних, внесених до зазначеного Реєстру;
персоналізація документів відповідно до міжнародних стандартів.
( Розділ в редакції Розпорядження КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Шляхи і засоби розв'язання проблеми
Здійснення комплексу організаційних, нормативно-правових, технічних, програмних, інших заходів, застосування засобів забезпечення проведення реєстраційного обліку фізичних осіб та їх документування сприятимуть координації діяльності та злагодженій роботі заінтересованих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, а також дадуть можливість із застосуванням засобів ДІС проводити моніторинг та аналіз динаміки міграційних і демографічних процесів, інформаційно-аналітичне забезпечення державного управління у правовій і соціальній сфері.
Заходи з реалізації Концепції, що стосуються сфери інформатизації, виконуються як складові Національної програми інформатизації.
Запровадження новітніх технологій виготовлення документів, а також використання обладнання для їх машинної обробки дадуть можливість забезпечити оперативне здійснення повної ідентифікації фізичної особи, належний захист документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи від підроблення та їх незаконного використання, а також задовольнити потреби фізичних осіб у своєчасному оформленні та отриманні документів.
Виготовлення, видача та облік документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, здійснюються із застосуванням засобів ДІС відповідно до встановленого законодавством порядку за зразками таких документів.
З метою застосування біометричних технологій для ідентифікації фізичних осіб у ДІС необхідно забезпечити підтримку процедур і операцій біометричної верифікації та ідентифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства відповідно до вимог державних (національних) та міжнародних стандартів, вимог IКAO та законодавства України у сфері захисту інформації, яка базується на принципах:
удосконалення наявних інформаційних систем, які забезпечують збирання інформації про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, оформлення яких здійснюється за допомогою засобів ДІС, та здійснення контролю за достовірністю такої інформації;
використання централізованого способу внесення інформації про фізичну особу до безконтактного електронного носія біометричної інформації та бланків документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи;
забезпечення захисту документів, які містять безконтактний електронний носій інформації, від підроблення шляхом використання високотехнологічних методів і засобів;
виключення можливості відтворення біометричних даних, які містяться на безконтактному електронному носії інформації;
централізація управління інформаційно-технологічним забезпеченням;
забезпечення комплексної інформаційної безпеки;
забезпечення реалізації прав фізичної особи як суб’єкта персональних даних на захист його персональних даних, що зберігаються в ДІС;
забезпечення оперативного телекомунікаційного санкціонованого доступу працівників уповноважених органів до інформаційних ресурсів ДІС;
забезпечення взаємодії ДІС з національними і міжнародними системами біометричної ідентифікації;
забезпечення конфіденційності інформації і обмеження її обсягу тільки відомостями, які необхідні для біометричної верифікації та ідентифікації особи;
фіксування біометричних даних, параметрів фізичної особи, що не повинне принижувати її честь та гідність.
( Розділ в редакції Розпорядження КМ № 1046-р від 25.12.2013 )
Структура, склад і функції ДІС
Складовими ДІС є:
вузли, що створюються замовниками і суб’єктами формування ДІС як програмно-технічні комплекси, призначені для автоматизації певних процесів;
телекомунікаційна мережа, яка функціонує з використанням захищених каналів відомчих мереж та/або національної системи конфіденційного зв’язку.
З урахуванням адміністративно-територіального устрою України, а також організаційної структури замовників та суб’єктів формування ДІС створюються вузли:

................
Перейти до повного тексту