1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 23 січня 2024 р. № 70
Київ
Про затвердження Порядку організації та здійснення контролю виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері цивільного захисту
Відповідно до частини п’ятої статті 47 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Порядок організації та здійснення контролю виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері цивільного захисту, що додається.

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 75


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 січня 2024 р. № 70
ПОРЯДОК
організації та здійснення контролю виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері цивільного захисту
Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм організації та здійснення ДСНС та її територіальними органами контролю виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями), іншими органами державної влади (далі - органи державної влади) та органами місцевого самоврядування.
2. Контроль виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту органами державної влади та органами місцевого самоврядування здійснюється шляхом проведення комплексних, контрольних і цільових перевірок (далі - перевірка).
3. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених посадових осіб ДСНС та її територіальних органів для здійснення контролю виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту.
4. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
керівник об’єкта перевірки - будь-яка посадова особа, на яку функціональними обов’язками або статутом (положенням) покладені функції управління об’єктом перевірки;
об’єкт перевірки - центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, Київська міська та інші місцеві держадміністрації (військові адміністрації), інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи управління та підпорядковані їм сили цивільного захисту;
підвідомчі об’єкти - підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління об’єктів перевірки.
5. Предметом перевірки є перевірка документів щодо організації роботи із забезпечення цивільного захисту об’єктами перевірки, виконання планів відповідно до статті 130 Кодексу цивільного захисту України, наявності матеріальних резервів для запобігання виникненню та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, їх наповненості, якісного та кількісного складу, стану приміщень, будівель, готовності сил та засобів цивільного захисту до реагування на надзвичайні ситуації, фонду захисних споруд цивільного захисту тощо.
Загальні вимоги до проведення перевірки
6. Основною метою перевірки є аналіз стану виконання об’єктом перевірки вимог законодавства у сфері цивільного захисту.
7. Загальними вимогами до проведення перевірки є:
об’єктивність та неупередженість перевірки;
максимальне охоплення питань, що виконуються об’єктом перевірки відповідно до законодавства;
можливість усунення об’єктом перевірки недоліків, виявлених під час перевірки, до моменту складення акта перевірки;
неперешкоджання повсякденній (фаховій) діяльності об’єктів перевірки.
8. Організація та проведення перевірки:
у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, Київській міській та інших місцевих держадміністраціях (військових адміністраціях), інших органах державної влади, органах місцевого самоврядування покладається на ДСНС. Такі перевірки проводяться комісією ДСНС;
у територіальних органах центральних органів виконавчої влади, районних держадміністраціях (військових адміністраціях) і органах місцевого самоврядування покладається на територіальні органи ДСНС. Такі перевірки проводяться комісіями територіальних органів ДСНС (далі - територіальна комісія).
9. До складу комісії ДСНС залучаються посадові особи апарату ДСНС і територіальних органів ДСНС відповідно до їх повноважень та напрямів перевірки.
10. До складу територіальних комісій залучаються посадові особи територіальних органів ДСНС та безпосередньо підпорядкованих їм підрозділів.
До роботи в складі територіальних комісій територіальними органами ДСНС можуть залучатися представники структурних підрозділів з питань цивільного захисту відповідних місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій) за згодою.
11. У разі проведення перевірки об’єктів перевірки, на яких здійснюється спеціальний режим захисту та доступу до інформації, голова комісії ДСНС (територіальної комісії) та її члени повинні пред’явити довідку про наявність необхідної форми допуску до державної таємниці відповідно до законодавства.
12. З метою перевірки готовності органів управління та сил цивільного захисту до виконання завдань цивільного захисту в мирний час та особливий період під час перевірки за рішенням керівника комісії ДСНС (територіальної комісії) можуть відпрацьовуватися практичні дії з ліквідації умовних надзвичайних ситуацій.
13. Перевірка проводиться в присутності керівника об’єкта перевірки за умови повідомлення про проведення перевірки.
14. Не пізніше ніж за два дні до початку перевірки голова комісії ДСНС (територіальної комісії) проводить загальний інструктаж, під час якого вирішуються організаційні питання, перевіряється готовність членів комісії ДСНС (територіальної комісії) до роботи, уточнюються строки і порядок інформування про хід перевірки, а також питання, що підлягають обов’язковому відображенню в акті перевірки.
Особливості проведення комплексних перевірок
15. Комплексні перевірки є плановими і проводяться один раз на п’ять років згідно з планом основних заходів цивільного захисту на відповідний календарний рік.
16. Строк проведення комплексної перевірки комісією ДСНС (територіальною комісією) не може перевищувати 10 робочих днів.
17. ДСНС не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку комплексної перевірки листом або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем з накладенням електронного підпису, до якого додається програма перевірки, повідомляє керівнику об’єкта перевірки про її проведення.
18. Комплексні перевірки проводяться з питань:
наведених у додатку 1, - щодо центральних органів виконавчої влади та інших органів державної влади;
наведених у додатку 2, - щодо Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської та інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій);
наведених у додатку 3, - щодо Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування.
19. Протягом п’яти років між комплексними перевірками Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської та інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій), які проводяться комісією ДСНС, територіальними комісіями, перевіряється виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту районними держадміністраціями (військовими адміністраціями) та органами місцевого самоврядування.
20. Повноваження представників місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій), які можуть залучатися до комплексних перевірок, не повинні перевищувати повноваження, визначені Конституцією та законами України.
21. Під час комплексних перевірок Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської та інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій), які проводяться комісією ДСНС, насамперед перевіряється їх робота та за рішенням керівника комісії ДСНС (територіальної комісії) вибірково перевіряється виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту районними держадміністраціями (військовими адміністраціями) та органами місцевого самоврядування.
Особливості проведення контрольних перевірок
22. Контрольні перевірки Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської, інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій) та органів місцевого самоврядування проводяться у наступному плановому році для здійснення контролю за станом усунення недоліків, виявлених під час комплексної перевірки, у строки, визначені відповідним актом перевірки, але не раніше ніж через 12 місяців після завершення комплексної перевірки.
23. Контрольна перевірка комісією ДСНС проводиться за рішенням ДСНС у разі виявлення недоліків протягом комплексної перевірки центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади.
24. ДСНС не пізніше ніж за 30 днів до початку контрольної перевірки листом або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем з накладенням електронного підпису повідомляє керівнику об’єкта перевірки про її проведення.
Особливості проведення цільових перевірок
25. Цільові перевірки проводяться з метою контролю виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування цільових завдань у разі виникнення або загрози виникнення надзвичайної ситуації, зокрема масштабної пожежі, здійснення заходів цивільного захисту та життєзабезпечення населення, яке потрапляє в зону ураження.
26. Цільові перевірки проводяться згідно з рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій та відповідних регіональних комісій.
27. ДСНС не пізніше ніж за два дні до початку цільової перевірки листом або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем з накладенням електронного підпису повідомляє керівнику об’єкта перевірки про її проведення.
28. Акт цільової перевірки комісією ДСНС (територіальною комісією), загальні висновки та пропозиції не пізніше 10 робочих днів з дня завершення цільової перевірки надсилаються керівнику об’єкта перевірки та органу, за дорученням якого проведено цільову перевірку, для прийняття відповідних рішень.
Оформлення результатів перевірок
29. За результатами цільових перевірок, метою яких є визначення ступеня здійснення заходів за одним напрямом чи особливості міжсезонної готовності до реагування на надзвичайні ситуації, допускається оформлення результатів перевірки у вигляді інформаційної довідки з відповідними висновками та пропозиціями. Зазначена довідка за результатами перевірки протягом 10 робочих днів надсилається об’єкту перевірки листом ДСНС чи її територіального органу або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем з накладенням електронного підпису.
30. Про результати комплексної чи контрольної перевірки в останній день її проведення комісія ДСНС (територіальна комісія) інформує керівника об’єкта перевірки.
31. За результатами комплексної чи контрольної перевірки комісія ДСНС (територіальна комісія) складає акт перевірки у двох примірниках з описом виконання основних питань, визначених додатками 1-3, для конкретного виду перевірки чи із зазначенням ступеня усунення недоліків, виявлених під час попередньої комплексної перевірки.
32. Акт перевірки складається у формі, яка дає змогу відобразити всі питання, визначені програмою перевірки.
33. В акті перевірки визначаються дата та місце складення акта, підстава, мета, термін перевірки, перелік всіх об’єктів перевірки, перелік питань перевірки з відображенням недоліків, виявлених під час перевірки щодо кожного об’єкта перевірки з посиланням на нормативно-правові акти з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб, чи досягнута мета перевірки, робляться загальні висновки та вносяться конкретні пропозиції щодо усунення виявлених недоліків із зазначенням рекомендованих строків їх усунення.
34. В акті комплексної перевірки також зазначається загальна оцінка діяльності об’єкта перевірки. В акті контрольної перевірки зазначається ступінь усунення недоліків, виявлених під час попередньої комплексної перевірки. Ступінь усунення недоліків визначається відповідно до розділу "Оцінювання результатів перевірки" цього Порядку.
35. Акт перевірки у двох примірниках підписується всіма членами комісії ДСНС (територіальної комісії) та затверджується головою комісії ДСНС (територіальної комісії) не пізніше п’яти робочих днів після закінчення перевірки.
36. Один примірник акта перевірки надсилається керівнику об’єкта перевірки для вжиття заходів щодо усунення виявлених порушень (недоліків). Пропозиції щодо усунення недоліків, зазначених в акті перевірки, є рекомендаційними та висловлюються з метою методичної та практичної допомоги керівнику об’єкта перевірки.
Другий примірник акта зберігається в ДСНС або її територіальному органі відповідно до вимог законодавства.
37. Акт за результатами комплексної перевірки комісією ДСНС Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської та інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій) та органів місцевого самоврядування щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб із пропозиціями надсилається до Кабінету Міністрів України для інформування та прийняття відповідних рішень.
38. У разі незгоди з висновками, викладеними в акті, керівник об’єкта перевірки робить в ньому відповідний запис. Оскарження акта у разі незгоди відбувається у встановленому законодавством порядку.
Оцінювання результатів перевірки
39. За результатами комплексних перевірок виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту об’єктам перевірки комісією ДСНС (територіальною комісією) виставляється загальна оцінка. Загальна оцінка складається із оцінок виконання вимог законодавства об’єктом перевірки за розділами, наведеними у відповідному додатку. Оцінювання питань у розділах відбувається шляхом фіксації наявності чи відсутності зауважень.
40. У разі коли із змісту розділу вбачається оцінювання виконання вимог розпорядчих документів, що не є законами чи підзаконними актами, проводиться оцінювання виконання актів центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської міської та інших місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій) чи органів місцевого самоврядування, що не суперечать вимогам законодавства у відповідній сфері.
41. Розділ оцінюється як такий, що виконується (немає зауважень), якщо за результатами перевірки відсутні пункти, що не виконуються, та понад 95 відсотків критеріїв оцінки виконано.
42. Розділ оцінюється як такий, що обмежено виконується (є пункти, до виконання яких є зауваження), якщо за результатами перевірки відсутні пункти, що не виконуються, та виконано від 50 до 95 відсотків критеріїв оцінки.
43. Розділ оцінюється як такий, що не виконується, якщо за результатами перевірки виконано менше 50 відсотків вимог критеріїв оцінки або є хоча б один пункт, що не виконується.
44. За результатами вимог перевірок може бути виставлено такі оцінки:
вимоги законодавства у сфері цивільного захисту виконано - якщо відсутні розділи, які оцінено як такі, що не виконуються, та понад 90 відсотків розділів оцінено як такі, що виконуються;
вимоги законодавства у сфері цивільного захисту в основному виконано - якщо відсутні розділи, які оцінено як такі, що не виконуються, або не більше одного розділу оцінено, як такий, що не виконується, та кількість розділів, що оцінено як такі, що виконуються, становить більше 50 відсотків;
вимоги законодавства у сфері цивільного захисту не виконано - якщо три і більше розділів оцінено, як такі, що не виконуються, або один розділ оцінено, як такий, що не виконується, та кількість розділів, що оцінено як такі, що виконуються, становить менше 50 відсотків.
45. За результатами контрольних та цільових перевірок виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту об’єктам перевірки оцінка не виставляється.
46. В акті за результатами контрольної перевірки описується ступінь усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту та зазначається загальний висновок про це (порушення усунуто, в основному усунуто чи не усунуто).
47. В акті за результатами цільової перевірки описуються результати перевірки та зазначається загальний висновок (вимоги законодавства у сфері цивільного захисту виконуються, в основному виконуються чи не виконуються) з відповідними пропозиціями щодо усунення недоліків.
Додаток 1
до Порядку
ПЕРЕЛІК
питань для перевірки виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту центральними органами виконавчої влади та іншими органами державної влади (у межах їх повноважень)
Питання перевірки Критерій оцінки
є зауваження немає зауважень не виконується
I. Планування діяльності, організація роботи з виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб
1. Наявність організаційно-розпорядчого документа про створення функціональних підсистем Єдиної державної системи цивільного захисту (далі - ЄДСЦЗ) та виконання ними завдань цивільного захисту з урахуванням відповідних режимів функціонування ЄДСЦЗ
2. Наявність (уточнення) положень про функціональні підсистеми, інших нормативно-правових актів, необхідних для функціонування функціональних підсистем
3. Наявність (уточнення) положень про галузеві спеціалізовані служби цивільного захисту
4. Наявність (уточнення) положень про об’єктові формування цивільного захисту на об’єктах суб’єктів господарювання, що належать до сфери управління відповідного центрального органу виконавчої влади, іншого органу державної влади
5. Наявність (уточнення) планів реагування на надзвичайні ситуації (інструкцій щодо дій персоналу суб’єкта господарювання у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій)
6. Наявність (уточнення) планів локалізації та ліквідації аварій їх наслідків на об’єктах підвищеної небезпеки, що належать до сфери управління відповідного центрального органу виконавчої влади, іншого органу державної влади
7. Наявність (уточнення) планів цивільного захисту на особливий період
8. Наявність (уточнення) та стан виконання плану основних заходів цивільного захисту на відповідний рік
9. Наявність (уточнення) планів взаємодії органів управління та сил цивільного захисту у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
10. Наявність та забезпечення реалізації галузевих програм, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки
II. Організація оповіщення та інформування керівного складу про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
1. Готовність використання централізованої системи оповіщення та інформування керівного складу про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
III. Стан інженерного захисту територій, укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту
1. Визначення організаційно-розпорядчим документом загальної потреби в захисних спорудах цивільного захисту для суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління
2. Наявність організаційно-розпорядчого документа щодо створення, утримання та використання об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління
3. Облік фонду захисних споруд цивільного захисту територіальних органів та підвідомчих об’єктів і захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб’єктів господарювання приватної форми власності
4. Доведення до працівників інформації щодо місць розміщення об’єктів фонду захисних споруд та порядку укриття у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
5. Стан впровадження вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, включених до проектної документації об’єктів будівництва
6. Утворення підрозділів з обслуговування захисних споруд цивільного захисту та забезпечення їх функціонування
7. Віднесення відповідно до основних показників суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, до категорії цивільного захисту та затвердження їх переліку
8. Наявність (уточнення) розрахунків укриття працівників в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту
IV. Організація заходів з евакуації
1. Створення органів з евакуації, наявність розпорядчих документів, що регламентують діяльність органів з евакуації (наказ про створення, положення про діяльність органів з евакуації)
2. Наявність плану проведення заходів з евакуації працівників, матеріальних і культурних цінностей у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
3. Наявність у плані цивільного захисту на особливий період окремого розділу, де визначаються особливості проведення обов’язкової евакуації працівників та матеріальних і культурних цінностей у разі виникнення збройних конфліктів (з районів можливих бойових дій у безпечні райони)
4. Наявність переліку матеріальних і культурних цінностей, що перебувають у державній власності та підлягають обов’язковій евакуації з районів можливих бойових дій
, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 р. № 841 "Про затвердження Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій" (Офіційний вісник, 2013 р., № 92, ст. 3386)
V. Організація радіаційного і хімічного захисту населення і територій
1. Стан завчасного накопичення і підтримання в постійній готовності засобів індивідуального захисту, приладів радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю для працівників центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади, формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту
2. Наявність приміщення і можливість його пристосування для проведення санітарної обробки працівників та населення і спеціальної обробки одягу, техніки, обладнання, засобів захисту, будівель, споруд і територій, які зазнали радіоактивного, хімічного забруднення чи біологічного зараження
VI. Медичний, біологічний захист, забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення
1. Наявність організаційно-розпорядчих документів з виконання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань медичного захисту населення (для МОЗ) щодо створення функціональної підсистеми медичного захисту населення ЄДСЦЗ, наявність положення
2. Забезпечення виконання завдань цивільного захисту утвореною функціональною підсистемою медичного захисту населення з урахуванням відповідних режимів функціонування ЄДСЦЗ:
1) організація надання екстреної медичної допомоги постраждалим у разі виникнення надзвичайних ситуацій відповідно до Закону України
"Про екстрену медичну допомогу"
2) організація та здійснення медичних профілактичних заходів серед населення
3) створення резерву лікарських засобів та виробів медичного призначення для забезпечення заходів під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
4) забезпечення підвищення кваліфікації медичного персоналу системи екстреної медичної допомоги, організація навчання та тренування підрозділів системи екстреної медичної допомоги та медицини катастроф діям у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
3. Забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення (заходи, що здійснюють органи управління та підпорядковані їм сили цивільного захисту, суб’єкти господарювання у сфері охорони здоров’я, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління МОЗ, заходи щодо захисту сільськогосподарських тварин і рослин, запобігання надзвичайним ситуаціям у сфері громадського харчування і торгівлі (для МОЗ та Держпродспоживслужби у межах компетенції):
1) створення функціональної підсистеми забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення ЄДСЦЗ, наявність положення
2) забезпечення виконання завдань цивільного захисту у межах компетенції утвореними функціональними підсистемами забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення (МОЗ), захисту сільськогосподарських рослин і тварин, запобігання надзвичайним ситуаціям у сфері громадського харчування і торгівлі (Держпродспоживслужба) з урахуванням відповідних режимів функціонування ЄДСЦЗ
3) моніторинг стану забруднення радіоактивними та небезпечними хімічними речовинами, біологічними засобами продукції тваринництва, рослинництва, поверхневих вод
4) створення сил цивільного захисту функціональної підсистеми та їх підготовка до дій за призначенням
VII. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення заходів цивільного захисту. Створення, збереження і раціональне використання матеріальних резервів, необхідних для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків
1. Організація роботи з питань створення, збереження і використання матеріальних резервів, визначення відповідальних осіб
2. Визначення центральними органами виконавчої влади, іншими органами державної влади номенклатури резерву із належними обґрунтуваннями, проведення роботи з її затвердження, визначення відповідності зазначених у переліку номенклатури матеріальних цінностей, що відповідають характеру та масштабам можливих надзвичайних ситуацій
3. Наявність фактично створених обсягів матеріальних резервів
4. Визначення місць зберігання матеріальних резервів, стан їх утримання, відповідність складських приміщень умовам, що забезпечують їх цілісність та якість
5. Наявність сертифікатів відповідності матеріальних цінностей
VIII. Створення аварійно-рятувальних служб та керівництво ними
1. Наявність організаційно-розпорядчих документів щодо створення аварійно-рятувальних служб
2. Стан організації керівництва створеними аварійно-рятувальними службами, спеціалізованими службами цивільного захисту, забезпечення їх діяльності та здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням
3. Стан матеріального та фінансового забезпечення виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт
4. Забезпечення атестації аварійно-рятувальних служб, утворених центральним органом виконавчої влади, іншим органом державної влади, та рятувальників, наявність підтверджених свідоцтв про їх атестацію та книжок рятувальника
IX. Штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
1. Наявність документів (рішень) щодо утворення штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації (у разі необхідності його створення)
2. Наявність списку осіб, які можуть включатися до складу штабу з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та доведення його до таких осіб
3. Наявність розроблених зразків оперативно-технічної і звітної документації для штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
X. Підготовка органів управління, посадових осіб та працівників з питань цивільного захисту
1. Дотримання періодичності проходження навчання у навчально-методичних центрах сфери цивільного захисту посадових осіб центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади і працівників підвідомчих об’єктів з числа керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією та здійсненням заходів цивільного захисту
2. Стан підготовки працівників галузевих спеціалізованих служб відповідно до вимог Положення про спеціалізовані служби цивільного захисту
3. Організація навчання за місцем роботи працівників центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади за програмами підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях. Наявність груп з навчання, планувальної, облікової і звітної документації, стан їх забезпечення навчальними посібниками та готовність керівників до проведення занять
4. Наявність матеріалів із забезпечення контролю проведення на суб’єктах господарювання, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади та інших органів державної влади, навчання працівників за програмами підготовки до дій у надзвичайних ситуаціях
5. Стан забезпечення навчання з питань пожежної безпеки посадових осіб центральних органів виконавчої влади, інших органів державної влади
6. Наявність документів (планів, розпоряджень, навчальних програм тощо) щодо здійснення підготовки органів управління та аварійно-рятувальних служб до дій за призначенням під час проведення командно-штабних (штабних) та інших навчань і тренувань з питань цивільного захисту (спеціальних, показових, експериментальних навчань і тренувань)
7. Відповідність періодичності та тривалості підготовки органів управління та сил цивільного захисту вимогам глави 19
Кодексу цивільного захисту України та Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту
, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. № 443 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 50, ст. 1787)
8. Наявність результатів оцінки стану готовності органів управління та сил цивільного захисту до виконання завдань цивільного захисту в мирний час та особливий період, інших звітних документів щодо проведених заходів
XI. Діяльність із забезпечення техногенної безпеки, виконання вимог техногенної безпеки
1. Забезпечення реалізації вимог техногенної безпеки на об’єктах підвищеної небезпеки та інших суб’єктах господарювання, що належать до сфери їх управління, які можуть створити загрозу виникнення аварії
2. Стан виконання розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки
3. Забезпечення страхування цивільної відповідальності
XII. Заходи щодо забезпечення пожежної безпеки
1. Забезпечення реалізації вимог пожежної безпеки у центральних органах виконавчої влади та інших органах державної влади
2. Розроблення організаційно-розпорядчих документів з питань посилення пожежної безпеки підвідомчих об’єктів
3. Організація роботи із здійснення обліку пожеж та їх наслідків, наявність матеріалів службових розслідувань
4. Організація навчання посадових осіб і перевірка знань з питань пожежної безпеки, наявність погоджених у встановленому порядку програм навчання
5. Стан виконання розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки
6. Наявність документів, що визначають створення та організацію роботи служб пожежної безпеки МВС, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Національної поліції, Державної кримінально-виконавчої служби, Адміністрації Держспецзв’язку, Адміністрації Держприкордонслужби, Держлісагентства, Держспецтрансслужби, стан та ефективність здійснення ними контролю за виконанням правил пожежної безпеки на таких об’єктах
XIII. Особливості міжсезонної готовності до реагування на надзвичайні ситуації
1. Стан виконання плану основних заходів цивільного захисту на відповідний рік
Додаток 2
до Порядку
ПЕРЕЛІК
питань для перевірки виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту Радою міністрів Автономної Республіки Крим, Київською міською та іншими місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями) (у межах їх повноважень)
Питання перевірки Критерій оцінки
є зауваження немає зауважень не виконується
I. Планування діяльності, організація роботи з виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб
1. Наявність організаційно-розпорядчого документа про створення територіальних підсистеми Єдиної державної системи цивільного захисту (далі - ЄДСЦЗ) та їх ланок, інших організаційно-розпорядчих документів, необхідних для функціонування територіальних підсистем ЄДСЦЗ та їх ланок
2. Забезпечення виконання завдань створеними територіальними підсистемами ЄДСЦЗ та їх ланками з урахуванням відповідних режимів функціонування ЄДСЦЗ
3. Створення на регіональному та місцевому рівнях комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій
4. Наявність організаційно-розпорядчих документів щодо утворення територіальних та об’єктових спеціалізованих служб цивільного захисту
5. Наявність (уточнення) положень про територіальні формування цивільного захисту
6. Наявність (уточнення) планів локалізації та ліквідації наслідків аварій та їх наслідків на об’єктах підвищеної небезпеки, що належать до сфери управління відповідного місцевого органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим
7. Наявність (уточнення) планів цивільного захисту на особливий період
8. Наявність (уточнення) та стан виконання плану основних заходів цивільного захисту на відповідний рік
9. Наявність планів роботи комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, забезпечення їх роботи та ефективного контролю за виконанням прийнятих ними рішень
10. Наявність та забезпечення реалізації регіональних, місцевих програм та планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки
11. Наявність (уточнення) планів реагування на надзвичайні ситуації (інструкцій щодо дій персоналу суб’єкта господарювання у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій)
12. Подання звітності до ДСНС відповідно до вимог законодавства
II. Організація оповіщення та інформування керівного складу і населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та дії в умовах надзвичайних ситуацій
1. Створення за погодженням із ДСНС та підтримання в постійній готовності територіальної системи централізованого оповіщення, здійснення її модернізації та забезпечення функціонування
2. Наявність пунктів управління (міський, міський запасний, позаміський запасний тощо), передбачених законодавством, їх готовність до використання
3. Інформування населення органами управління цивільного захисту про надзвичайні ситуації, що прогнозуються або виникли, з визначенням їх класифікації, меж поширення і наслідків, про способи та методи захисту від них, а також про свою діяльність з питань цивільного захисту, зокрема з урахуванням особливостей оповіщення осіб з фізичними, психічними, інтелектуальними та сенсорними порушеннями
III. Стан інженерного захисту територій, укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту
1. Підготовка пропозицій щодо віднесення території та населених пунктів до груп цивільного захисту та подання їх ДСНС
2. Наявність організаційно-розпорядчого документа щодо віднесення суб’єктів господарювання комунальної та приватної форми власності, що розташовані на території області (міста державного значення), до відповідної категорії цивільного захисту та затвердження за погодженням із ДСНС відповідного переліку
3. Стан впровадження вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту, включених до відповідних видів містобудівної документації
4. Організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту
5. Визначення потреби фонду захисних споруд цивільного захисту
6. Планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення
7. Прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності
8. Організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту
9. Здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту
10. Організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з ДСНС з фонду таких споруд
11. Врахування можливих проявів небезпечних геологічних, гідрогеологічних та метеорологічних явищ і процесів та негативних наслідків аварій
12. Вжиття заходів щодо будівництва протизсувних, протиповеневих, протиселевих, протилавинних, протиерозійних та інших інженерних споруд спеціального призначення, їх утримання у функціональному стані
13. Контроль за виконанням інженерно-технічних заходів цивільного захисту під час будівництва будинків, споруд, розміщення інших господарських об’єктів, інженерних та транспортних комунікацій
14. Доведення до населення та працівників інформації щодо місць розміщення об’єктів фонду захисних споруд та порядку укриття у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
IV. Організація заходів з евакуації
1. Організація проведення заходів з евакуації населення, матеріальних та культурних цінностей у безпечні райони, їх розміщення, вжиття заходів щодо життєзабезпечення населення:
1) наявність рішення про створення органів з евакуації (комісій з питань евакуації, збірних пунктів евакуації, проміжних пунктів евакуації, приймальних пунктів евакуації)
2) наявність документів комісій з питань евакуації, збірних пунктів евакуації, проміжних пунктів евакуації, приймальних пунктів евакуації
3) проведення заходів з евакуації населення, матеріальних і культурних цінностей у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
4) визначення зон можливої евакуації населення
5) визначення і підготовка безпечних районів, придатних для розміщення евакуйованого населення та матеріальних і культурних цінностей
6) наявність плану приймання та розміщення евакуйованого населення, яке прибуває з небезпечних районів
7) стан підготовки збірних, проміжних та приймальних пунктів евакуації
8) стан обладнання станцій, портів, пунктів висадки населення, сховищ для захисту евакуйованого населення, передбачених планами приймання та розміщення евакуйованого населення
9) організація підготовки житла, закладів охорони здоров’я, інших об’єктів для розміщення і життєзабезпечення евакуйованого населення, організація ведення обліку таких об’єктів
10) наявність документів та стан виконання заходів, що плануються для забезпечення радіаційної і хімічної розвідок на маршрутах евакуації і в районах розміщення населення, організація дозиметричного контролю, санітарної обробки населення, спеціальної обробки одягу, майна і транспорту
11) організація оповіщення керівників суб’єктів господарювання і населення про початок евакуації
12) порядок управління заходами з евакуації у разі її проведення
13) наявність документів щодо навчання населення діям під час проведення евакуації
2. Наявність у плані проведення заходів з евакуації населення, матеріальних і культурних цінностей окремого розділу щодо особливостей евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
V. Організація радіаційного і хімічного захисту населення і територій
1. Наявність організаційно-розпорядчого документа про організацію радіаційного та хімічного спостереження
2. Наявність та впровадження типових режимів радіаційного захисту
3. Організація та здійснення дозиметричного і хімічного контролю
4. Вжиття заходів щодо забезпечення класифікації адміністративно-територіальних одиниць та хімічно небезпечних об’єктів щодо їх віднесення до ступенів хімічної небезпеки
5. Стан завчасного накопичення і підтримання в постійній готовності засобів індивідуального захисту для непрацюючого населення, яке проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення і зонах спостереження об’єктів радіаційної небезпеки I і II категорій
6. Стан завчасного накопичення і підтримання в постійній готовності засобів індивідуального захисту, приладів дозиметричного та хімічного контролю для працівників територіальних формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту
VI. Стан організації медичного, біологічного захисту, забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення
1. Організація заходів щодо:
1) виконання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань медичного захисту населення;
2) забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення відповідно до статей 36
, 37
Кодексу цивільного захисту України
2. Діяльність системи екстреної медичної допомоги та медицини катастроф відповідно до Закону України
"Про екстрену медичну допомогу" та Порядку дій працівників системи екстреної (швидкої) медичної допомоги на випадок надзвичайної ситуації
, затвердженого наказом МОЗ від 24 вересня 2020 р. № 2179
VII. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення заходів цивільного захисту. Створення, збереження і раціональне використання матеріальних резервів, необхідних для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків, надання допомоги постраждалому населенню, проведення невідкладних відновлювальних робіт і заходів
1. Організація роботи з питань створення, збереження і використання матеріальних резервів, визначення відповідальних осіб
2. Визначення відповідним місцевим органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим номенклатури резерву із належними обґрунтуваннями, здійснення роботи з її затвердження, відповідність у переліку номенклатури матеріальних цінностей, що відповідають характеру та масштабам можливих надзвичайних ситуацій, обсягам робіт з ліквідації їх наслідків, розмірам завданих збитків, забезпечення життєдіяльності постраждалого населення
3. Наявність фактично створених обсягів матеріальних резервів
4. Здійснення роботи з поповнення резервів, сплановані заходи з поповнення резервів у програмах і заходах з виконання повноважень місцевими органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим
5. Визначення місць зберігання матеріальних резервів, стан їх утримання, відповідність складських приміщень умовам, що забезпечують їх цілісність та якість
6. Наявність сертифікатів відповідності матеріальних цінностей
7. Облік і контроль наявних матеріальних резервів, перевірка їх наявності, якості, умов зберігання, готовності до використання матеріальних цінностей за призначенням
8. Подання звітності до ДСНС відповідно до вимог законодавства
9. Планування резервного фонду бюджету (обсяги резервного фонду)
VIII. Організація робіт із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та реагування на них, підвищення сталого функціонування об’єктів в умовах надзвичайних ситуацій
1. Організація постійного та обов’язкового аварійно-рятувального обслуговування об’єктів та окремих територій комунальної форми власності
2. Наявність та стан виконання державних, регіональних та місцевих цільових програм, спрямованих на запобігання виникненню надзвичайним ситуаціям, забезпечення сталого функціонування підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління місцевої держадміністрації (військової адміністрації), Ради міністрів Автономної Республіки Крим, зменшення можливих матеріальних втрат
IX. Ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій
1. Наявність (уточнення) планів реагування на надзвичайні ситуації
2. Організація функціонування оперативно-чергової служби пункту управління (чергової служби місцевої держадміністрації (військової адміністрації), Ради міністрів Автономної Республіки Крим
3. Розроблення (уточнення) планів реагування на надзвичайні ситуації
4. Розроблення (уточнення) регіонального плану взаємодії під час виконання спільних заходів з протидії загрозам ускладнення дорожнього руху в зимовий період
X. Сили цивільного захисту
1. Наявність організаційно-розпорядчих документів щодо створення сил цивільного захисту
2. Стан готовності місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та підпорядкованих їм сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації
3. Організація керівництва створеними аварійно-рятувальними службами, формуваннями та спеціалізованими службами цивільного захисту, місцевою та добровільною пожежною охороною, забезпечення їх діяльності та здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням
XI. Атестація аварійно-рятувальних служб, служб медицини катастроф, рятувальників та видача їм свідоцтва про атестацію
1. Забезпечення атестації аварійно-рятувальних служб, утворених відповідним місцевим органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, та рятувальників
XII. Заходи щодо визначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
1. Наявність організаційно-розпорядчих документів щодо призначення керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
2. Наявність відповідних рішень (розпоряджень) керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, стан їх оформлення та реєстрації (за результатами надзвичайних ситуацій, що склалися протягом 5 років)
XIII. Штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
1. Наявність організаційно-розпорядчого документа щодо утворення штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, який є робочим органом керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
2. Наявність списку осіб, які можуть включатися до складу штабу з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та доведення його до виконавців
3. Наявність розроблених зразків оперативно-технічної і звітної документації для штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
XIV. Підготовка органів управління та фахівців з питань цивільного захисту
1. Організація роботи місцевих державних (військових) адміністрацій, Ради міністрів Автономної Республіки Крим з визначення показників щорічної потреби в навчанні керівного складу та фахівців та їх відповідність розрахунковій чисельності осіб, які зобов’язані проходити таке навчання
2. Наявність затверджених місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями), Радою міністрів Автономної Республіки Крим планів комплектування територіальних курсів, навчально-методичних центрів цивільного захисту і безпеки життєдіяльності та стан їх виконання
3. Дотримання періодичності проходження навчання на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах посадових осіб і працівників місцевих державних адміністрацій (військових адміністрацій), Ради міністрів Автономної Республіки Крим, суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, з числа керівного складу та фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією та здійсненням заходів цивільного захисту
4. Стан забезпечення навчання з питань пожежної безпеки посадових осіб місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій), Ради міністрів Автономної Республіки Крим, суб’єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, наявність навчальних та звітних документів
5. Наявність організаційно-розпорядчих документів щодо здійснення підготовки органів управління та сил цивільного захисту до дій за призначенням під час проведення командно-штабних (штабних) та інших навчань і тренувань з питань цивільного захисту
6. Відповідність питань періодичності та тривалості підготовки органів управління та сил цивільного захисту вимогам глави 19
Кодексу цивільного захисту України та Порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту
, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. № 443 (Офіційний вісник України, 2013 р., № 50, ст. 1787)
XV. Навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях
1. Розроблення і затвердження місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями), Радою міністрів Автономної Республіки Крим організаційно-методичних вказівок з навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях на відповідний рік та організація контролю за їх реалізацією
2. Організації підготовки працівників територіальних спеціалізованих служб за програмами спеціальної підготовки за місцем роботи
3. Виконання місцевими держадміністраціями (військовими адміністраціями), Радою міністрів Автономної Республіки Крим вимог з підготовки працівників територіальних формувань цивільного захисту на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту і безпеки життєдіяльності та за місцем роботи за програмами спеціальної підготовки. Наявність навчальних та звітних документів
4. Наявність у місцевих держадміністраціях (військових адміністраціях) та Раді міністрів Автономної Республіки Крим груп з навчання, планувальної, облікової і звітної документації, стан забезпечення їх навчальними посібниками та готовність керівників до проведення занять
5. Організація навчання до дій у надзвичайних ситуаціях та правилам пожежної безпеки дітей дошкільного віку, учнів та студентів під час освітнього процесу
6. Стан організації проведення у закладах дошкільної освіти "тижнів безпеки дитини", у закладах загальної середньої та професійно-технічної освіти "днів цивільного захисту"
7. Організація видання навчальних, навчально-наочних посібників, брошур та розповсюдження інформаційних матеріалів, буклетів тощо для задоволення потреби в самостійному вивченні загальної програми навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях
8. Стан інформаційно-просвітницької роботи з населенням щодо правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій шляхом запровадження постійних рубрик у засобах масової інформації, зокрема друкованих, а також за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, аудіовізуальних та інтерактивних засобів та соціальної реклами
9. Залучення громадських організацій для сприяння пропаганді знань серед населення щодо власної та колективної безпеки в разі виникнення надзвичайної ситуації
XVI. Діяльність із забезпечення техногенної безпеки, виконання вимог техногенної безпеки
1. Забезпечення реалізації вимог техногенної безпеки на об’єктах підвищеної небезпеки та інших об’єктах господарської діяльності, які можуть створити реальну загрозу виникнення аварії, що належать до сфери управління місцевих держадміністрацій (військових адміністрацій), Ради міністрів Автономної Республіки Крим
2. Організаційні заходи із забезпечення страхування цивільної відповідальності підприємствами, що належать до сфери управління місцевої держадміністрації (військової адміністрації), Ради міністрів Автономної Республіки Крим, у користуванні яких є об’єкти підвищеної небезпеки, за шкоду, яка може бути заподіяна пожежами та аваріями на об’єктах підвищеної небезпеки, включаючи пожежовибухонебезпечні об’єкти та об’єкти, господарська діяльність на яких може призвести до аварій екологічного і санітарно-епідеміологічного характеру
3. Стан виконання розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки
XVII. Заходи із забезпечення пожежної безпеки
1. Проведення попереджувальних, інформаційно-роз’яснювальних заходів щодо забезпечення пожежної безпеки
2. Організація роботи із здійснення обліку пожеж, які виникають на їх території та підвідомчих об’єктах
3. Стан здійснення контролю за станом пожежної безпеки підвідомчих об’єктів
4. Наявність відповідальних осіб, на яких покладено забезпечення пожежної безпеки, наявність таких положень у посадових інструкціях (функціональних обов’язках)
5. Організація навчання посадових осіб і перевірка знань з питань пожежної безпеки, наявність погоджених у встановленому порядку програм навчання
6. Стан виконання розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки
7. Організація моніторингу і прогнозування надзвичайних ситуацій, зокрема пожеж
8. Здійснення аналізу причин виникнення пожеж
9. Наявність переліку об’єктів, будівель, споруд, що підлягають оснащенню автоматичними установками протипожежного захисту
XVIII. Особливості міжсезонної готовності до реагування на надзвичайні ситуації
1. Стан виконання плану основних заходів цивільного захисту на відповідний рік

................
Перейти до повного тексту