1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 17 червня 2022 р. № 698
Київ
Деякі питання забезпечення вилучення, передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 975 від 12.09.2023 )
З метою забезпечення поваги до людської гідності, здійснення гуманітарних заходів щодо вилучення, передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України, Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити такі, що додаються:
Порядок забезпечення вилучення тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України;
Порядок передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України.
2. Внести до Порядку тримання військовополонених, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2022 р. № 413 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 31, ст. 1649), зміни, що додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. № 205 "Про затвердження Порядку забезпечення збору тіл (останків) загиблих військовослужбовців збройних сил Російської Федерації, осіб, які входили до складу незаконних збройних формувань, що вчинили збройну агресію проти України" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1289);
постанову Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 307 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. № 205" (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1374).
4. Центральним органам виконавчої влади у місячний строк з дня набрання чинності цією постановою:
внести зміни до актів, що регулюють питання поховання військовослужбовців та інших осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які загинули (померли) під час проходження служби, а також вилучення та зберігання тіл (останків), поховання та похоронної справи;
забезпечити прийняття або внесення змін до нормативно-правових актів для забезпечення виконання порядків, затверджених цією постановою.
5. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім пунктів 14, 16 Порядку забезпечення вилучення тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України, затвердженого цією постановою (в частині Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин), які набирають чинності з дня опублікування Міністерством внутрішніх справ повідомлення про початок функціонування Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, у газеті "Голос України".

Прем'єр-міністр України

Д. ШМИГАЛЬ

Інд. 71


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 17 червня 2022 р. № 698
ПОРЯДОК
забезпечення вилучення тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України
1. Цей Порядок визначає дії уповноважених осіб державних органів, інших компетентних суб’єктів щодо вилучення тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України, спрямовані на забезпечення поваги до людської гідності, здійснення гуманітарних заходів щодо передачі тіл (останків), а також забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення.
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:
1) загиблі (померлі) особи - особи, які загинули (померли) у зв’язку із збройною агресією проти України, до яких належать комбатанти та некомбатанти держави-агресора, комбатанти та некомбатанти України, мирні (цивільні) особи (громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які не належать до комбатантів і некомбатантів держави-агресора та України);
2) компетентні суб’єкти - уповноважені особи місцевих адміністрацій, органів місцевого самоврядування, Міноборони, Збройних Сил, Національної гвардії, Національної поліції, ДСНС, МОЗ, СБУ (за згодою), органів прокуратури (за згодою), а також за згодою - експертних (медичних) служб, громадських і релігійних об’єднань, благодійних організацій, міжнародних гуманітарних організацій;
3) комбатанти - особи, які входять до складу збройних сил держави (організованих збройних формувань, що перебувають під командуванням осіб, відповідальних перед цією державою за дії своїх підлеглих) і які мають право брати участь у воєнних діях;
4) некомбатанти - особи, які входять до складу збройних сил держави (організованих збройних формувань, що перебувають під командуванням осіб, відповідальних перед цією державою за дії своїх підлеглих) і які не воюють, зокрема медичний і духовний персонал, інтенданти, військові кореспонденти, юристи;
5) місцеві адміністрації - обласні державні (військові, військово-цивільні) адміністрації, Київська міська державна (військова, військово-цивільна) адміністрація;
6) спеціальна група - група осіб, які виконують гуманітарну місію, спрямовану на вилучення тіл (останків) осіб, померлих (загиблих) у зв’язку із збройною агресією проти України.
Термін "вилучення тіл (останків)" вживається у цьому Порядку в значенні терміна "вилучення тіл (останків) померлих (загиблих) осіб", наведеного в Законі України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин".
Термін "ідентифікація" вживається у цьому Порядку в значенні терміна "ідентифікація тіл (останків) померлих (загиблих) осіб", наведеного в Законі України "Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин".
Термін "державна спеціалізована установа" вживається у цьому Порядку в значенні , наведеному в Законі України "Про судову експертизу".
3. Місцеві адміністрації за участю органів місцевого самоврядування організовують забезпечення вилучення тіл (останків).
4. З метою вилучення тіл (останків), речей і документів загиблих (померлих) осіб місцеві адміністрації утворюють спеціальні групи у складі компетентних суб’єктів та інших осіб і визначають їх керівників.
5. МОЗ визначає порядок діяльності спеціальних груп, в якому встановлює:
1) заходи безпеки під час вилучення тіл (останків);
2) перелік захисного спорядження, обладнання для збору, вивезення та зберігання тіл (останків), обладнання для фіксації інформації, якими оснащуються спеціальні групи;
3) порядок інструктажу членів спеціальних груп;
4) порядок фото- та відеофіксації вилучення тіл (останків);
5) порядок присвоєння унікального коду тілам (останкам).
6. Місцеві адміністрації організовують оперативне отримання інформації від компетентних суб’єктів, інших юридичних та фізичних осіб про місцезнаходження тіл (останків), для чого при відповідних адміністраціях створюються кол-центри.
Компетентні суб’єкти оперативно інформують місцеві адміністрації через кол-центри про місцезнаходження тіл (останків).
Місцеві адміністрації забезпечують оперативну передачу інформації, одержаної кол-центрами, до Національної поліції.
7. Після отримання та узагальнення повідомлень до кол-центрів працівники ДСНС перевіряють місцезнаходження тіл (останків) на наявність вибухонебезпечних предметів, сучасних боєприпасів та підривних засобів і знешкоджують їх у разі виявлення.
Після перевірки та знешкодження вибухонебезпечних предметів, сучасних боєприпасів та підривних засобів у разі їх виявлення в місці, де знайдені тіла (останки), працівники Національної поліції перевіряють тіла (останки) на наявність вибухонебезпечних предметів, сучасних боєприпасів та підривних засобів і знешкоджують.
Місцеві адміністрації організовують виїзд спеціальних груп для вилучення тіл (останків) не пізніше наступного дня після перевірки та знешкодження вибухонебезпечних предметів, сучасних боєприпасів та підривних засобів у разі їх виявлення.
8. Місцеві адміністрації забезпечують спеціальні групи спорядженням та обладнанням відповідно до переліку, затвердженого МОЗ, а також спеціалізованими транспортними засобами для вивезення тіл (останків). У разі відсутності спеціалізованих транспортних засобів використовуються наявні.
9. Місцеві адміністрації забезпечують інформування населення на офіційному веб-сайті адміністрацій та через засоби масової інформації про вилучення тіл (останків), зокрема про створені кол-центри та діяльність спеціальних груп.
10. Під час вилучення тіл (останків) місцеві адміністрації за можливості залучають представників засобів масової інформації з метою належного інформування суспільства про наслідки збройної агресії проти України. У разі залучення представників засобів масової інформації місцеві адміністрації проводять з ними інструктаж щодо забезпечення поваги до людської гідності та заходів безпеки під час вилучення тіл (останків).
11. Спеціальні групи здійснюють фотофіксацію та за можливості відеофіксацію вилучення тіл (останків).
12. Вилучення спеціальною групою тіл (останків) здійснюється з дотриманням таких правил:
1) тіла (останки) вилучаються з дотриманням заходів безпеки, правил особистої гігієни та з використанням спеціального захисного одягу, рукавичок та взуття;
2) тілам (останкам) присвоюється унікальний код у порядку, визначеному МОЗ;
3) здійснюється первинна ідентифікація тіл (останків) за наявними речами та документами, одностроєм тощо з метою встановлення можливої їх належності до комбатантів та некомбатантів держави-агресора;
4) акти за результатами вилучення тіл (останків), виявлених речей і документів осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України (додаток 1) складаються у двох примірниках, один з яких зберігається у відповідній місцевій адміністрації, другий передається до органів Національної поліції. У разі одночасного виявлення декількох тіл (останків) акт складається щодо кожного тіла (останків) окремо; до акта додаються матеріали фотофіксації та відеофіксації (у разі її здійснення);
5) тіла (останки) поміщаються в окремі спеціальні мішки (пакети, контейнери), на яких зазначаються дата, найменування спеціальної групи, унікальний код тіла (останків) та номер спеціального мішка (пакета, контейнера);
6) здійснюються огляди місцевості навколо виявлених тіл (останків) з метою виявлення речей, документів та інших предметів, за допомогою яких можливо ідентифікувати загиблих (померлих) осіб, та з’ясування обставин їх смерті. Виявлені речі і документи згідно з описом (додаток 2) запаковуються в герметичний пакет (мішок, контейнер), якому присвоюється номер, ідентичний номеру спеціального мішка (пакета, контейнера), в який поміщене тіло (останки) загиблої (померлої) особи. Опис речей, документів та інших предметів складається у двох примірниках, один з яких зберігається у відповідній місцевій адміністрації, другий передається до органів Національної поліції.
13. За можливості тіла (останки), які за результатами первинної ідентифікації можуть належати до комбатантів та некомбатантів держави-агресора, вивозяться та зберігаються окремо від інших тіл (останків).
14. Після внесення інформації про тіла (останки) до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, спеціальна група вивозить їх до установ судово-медичних експертиз для відібрання зразків біологічного матеріалу тіл (останків), які направляються до державних спеціалізованих установ, до компетенції яких належить проведення молекулярно-генетичних експертиз (досліджень), з метою проведення таких експертиз (досліджень).
15. Спеціальна група передає тіла (останки) з дотриманням таких правил:
1) про вивезення (транспортування) тіла (останків) з виявлених місць поховань і передачу їх представникам державних спеціалізованих установ керівник спеціальної групи в день вивезення (транспортування) повідомляє відповідним органам Національної поліції та прокуратури, зокрема із зазначенням місця вилучення тіл (останків) і найменування та місцезнаходження державних спеціалізованих установ, до яких спеціалізованою групою вивезені (транспортовані) тіла (останки);
2) разом з тілом (останками) загиблої (померлої) особи представникам державних спеціалізованих установ передаються герметичні пакети (мішки, контейнери) із знайденими речами, документами та іншими предметами, а також по одному примірнику акта та опису;
3) складається акт про передачу тіл (останків) (додаток 3) у трьох примірниках, які підписують керівник спеціальної групи та представник державної спеціалізованої установи, один з яких зберігається у відповідній місцевій адміністрації, другий керівник спеціальної групи передає до державної спеціалізованої установи, а третій - до Національної поліції.
16. Інформація про вилучені тіла (останки), виявлені речі та документи загиблих (померлих) осіб вноситься до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, в порядку, визначеному положенням, яке затверджується МВС.
17. Зберігання речей та документів загиблих (померлих) осіб забезпечують місцеві адміністрації, крім речей та документів, що мають значення для кримінального провадження та були вилучені у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України, а також військових трофеїв.
Військові трофеї зберігаються та використовуються в порядку, визначеному Міноборони, крім військових трофеїв, що мають значення для кримінального провадження та були вилучені у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України.
18. Державні спеціалізовані установи з підстав і в порядку, що визначені Кримінальним процесуальним кодексом України, проводять за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на здійснення цими установами покладених на них завдань, молекулярно-генетичні експертизи (дослідження) зразків біологічного матеріалу тіл (останків) з метою встановлення генетичних ознак людини.
Відомості про встановлені генетичні ознаки людини державні спеціалізовані установи надсилають МВС для внесення до центрального обліку генетичних ознак людини.
19. МВС забезпечує внесення до Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, відомостей про генетичні ознаки людини та інформації про їх поміщення до центрального обліку генетичних ознак людини.
20. Після встановлення генетичних ознак людини тіла (останки) зберігаються в пунктах збору та зберігання тіл (останків) не більше 12 місяців, крім випадків, коли таке зберігання неможливе.
Місцеві адміністрації визначають пункти збору та зберігання тіл (останків) на базі (за попереднім узгодженням) державних спеціалізованих установ. Місцеві адміністрації забезпечують такі пункти збору та зберігання тіл (останків) причепами-авторефрижераторами та/або рефрижераторами на залізничній базі, охороною і обмежують доступ до них сторонніх осіб.
21. Під час воєнного стану в разі неможливості забезпечення доставлення тіл (останків) до пунктів збору та зберігання тіл (останків), а також після спливу строку, визначеного пунктом 20 цього Порядку, місцеві адміністрації здійснюють поховання таких тіл (останків) з фіксацією місця поховання та зазначенням унікальних кодів тіл (останків). Тіла (останки) можуть бути піддані кремації лише з нагальних потреб гігієни з метою захисту населення від інфекційних хвороб у разі, коли це неможливо забезпечити в інший спосіб.
У разі настання обставин непереборної сили (розташування в районі проведення воєнних (бойових) дій, перебування в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) тощо) за рішенням начальника (керівника, голови) місцевої адміністрації допускається поховання у братській могилі, при цьому за можливості тіла (останки), які за результатами первинної ідентифікації можуть належати до комбатантів та некомбатантів держави-агресора, ховаються в окрему братську могилу. Після завершення дії непереборних обставин місцева адміністрація забезпечує вилучення з братських могил тіл (останків) відповідно до цього Порядку.
22. Ідентифіковані тіла (останки) видаються з урахуванням положень Кримінального процесуального кодексу України особі, визначеній частиною першою статті 11 Закону України "Про поховання та похоронну справу", або передаються відповідно до Порядку передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2022 р. № 698.
Додаток 1
до Порядку забезпечення вилучення тіл
(останків) осіб, загиблих (померлих) у
зв’язку із збройною агресією проти України
АКТ
за результатами вилучення тіл (останків), виявлення речей і документів осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України
( Див. текст )
Додаток 2
до Порядку забезпечення вилучення тіл
(останків) осіб, загиблих (померлих) у
зв’язку із збройною агресією проти України
ОПИС
речей та документів, виявлених разом з тілом (останками) загиблої (померлої) особи, що запаковуються до спеціального мішка (пакета, контейнера)
( Див. текст )
Додаток 3
до Порядку забезпечення вилучення тіл
(останків) осіб, загиблих (померлих) у
зв’язку із збройною агресією проти України
АКТ
передачі тіл (останків) загиблих (померлих) осіб
( Див. текст )
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 17 червня 2022 р. № 698
ПОРЯДОК
передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України
1. Цей Порядок визначає послідовність дій державних органів, особливості взаємодії з міжнародними організаціями для забезпечення відповідно до норм міжнародного гуманітарного права передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України.
2. Терміни, що вживаються в цьому Порядку, мають таке значення:
1) загиблі (померлі) вороги України - комбатанти та некомбатанти держави-агресора, які померли (загинули) на території України, зокрема перебуваючи в полоні, або після смерті (загибелі) опинились на території України;
2) загиблі (померлі) мирні (цивільні) особи - громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які загинули (померли) у зв’язку із збройною агресією проти України і які не належать до комбатантів і некомбатантів України та держави-агресора;
3) загиблі (померлі) оборонці України - комбатанти та некомбатанти України, які померли (загинули) і тіла (останки) яких перебувають під владою держави-агресора, її окупаційних сил та окупаційних адміністрацій;
4) загиблі (померлі) особи - особи, які загинули (померли) у зв’язку із збройною агресією проти України, до яких належать комбатанти та некомбатанти України та держави-агресора, мирні (цивільні) особи (громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які не належать до комбатантів і некомбатантів України та держави-агресора);
5) комбатанти - особи, які входять до складу збройних сил держави (організованих збройних формувань, що перебувають під командуванням осіб, відповідальних перед цією державою за дії своїх підлеглих) і які мають право брати участь у воєнних діях;
6) некомбатанти - особи, які входять до складу збройних сил держави (організованих збройних формувань, що перебувають під командуванням осіб, відповідальних перед цією державою за дії своїх підлеглих) і які не воюють, зокрема медичний і духовний персонал, інтенданти, військові кореспонденти, юристи;

................
Перейти до повного тексту