- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 23 липня 2008 р. N 676 Київ |
Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки та Міністерству фінансів передбачати кошти для виконання завдань і заходів Програми під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік виходячи з можливостей державного бюджету.
3. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики подавати щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 1 березня 2006 р.
N 228 "Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки" (Офіційний вісник України, 2006 р., N 9, ст. 548).
5. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2009 року.
Прем'єр-міністр України | Ю.ТИМОШЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 липня 2008 р. N 676
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Аналіз розвитку еталонної бази за попередній період та визначення головних проблем реалізації державної політики в цій сфері
Науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії, є еталонна база.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 58 державних первинних та 66 вторинних еталонів, в той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 державних первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 40 відсотків державних еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1083 типи державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ, Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону України
"Про метрологію та метрологічну діяльність" утворено Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт, пов'язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та рекомендованих довідкових даних включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Використання національної еталонної бази
На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на державних первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 5100 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2,1 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 31700 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 38 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання сотням мільйонів високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.
Мета та основні завдання
Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування державних еталонів та їх звіряння на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Обсяг фінансування складається з витрат із:
створення і вдосконалення еталонів, а також необхідних умов функціонування еталонів (спеціалізовані приміщення, спеціальні фундаменти, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання тощо);
забезпечення функціонування еталонів (дослідження метрологічних характеристик, метрологічна атестація, звіряння еталонів із зарубіжними аналогами, проведення регламентних робіт тощо).
У рамках Програми передбачені витрати з утримання та експлуатації державних еталонів, забезпечення стабільності їх метрологічних характеристик, а також витрати, пов'язані із звірянням державних еталонів з міжнародними еталонами та національними еталонами інших держав, що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки.
Загальний обсяг фінансування Програми становить 64782,6 тис. гривень, зокрема за роками: 2009 - 38181,7 тис., 2010 - 26600,9 тис. гривень.
Обсяги видатків на виконання передбачених Програмою заходів щороку уточнюються з урахуванням можливостей державного бюджету.
Розрахунок очікуваної ефективності і строк виконання Програми
Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 21 і вдосконалити 20 державних первинних еталонів, створити 14 і вдосконалити 5 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 120 типів державних стандартних зразків;
розробити 43 нормативні документи, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
підвищити рівень національної безпеки;
удосконалити систему технічного регулювання;
створити метрологічну інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, у тому числі енергетичних, створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для виконання зобов'язань України щодо вступу до СОТ та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
використовувати сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
створити умови для звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2009-2010 роки.
Визначення механізму управління і контролю за ходом виконання Програми
Відповідальним за виконання Програми є Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Закупівля робіт за бюджетні кошти здійснюється Держспоживстандартом відповідно до законодавства.
Виконавцями заходів Програми є національно-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Держспоживстандарт затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Мінекономіки, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Мінекономіки у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
з виконання Державної програми розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Найменування заходу |
Наймену- вання показника |
Значення показника |
Прогноз- ний обсяг фінансо- вих ресур- сів, тис. гривень |
У тому числі за роками |
усього |
за роками |
2009 |
2010 |
2009 |
2010 |
1. Створення і вдосконалення державних первинних і вторинних еталонів одиниць вимірювання: |
кількість еталонів |
60 |
17 |
43 |
|
|
|
геометричних величин |
|
|
|
|
3298,19 |
1928,19 |
1370 |
механічних величин |
|
|
|
|
4033,51 |
2433,51 |
1600 |
параметрів потоку, витрат, рівня, об'єму речовини |
|
|
|
|
1379 |
1202 |
177 |
тиску |
|
|
|
|
2780 |
1630 |
1150 |
фізико-хімічного складу і властивостей речовин |
|
|
|
|
779 |
609 |
170 |
температурних та теплофізичних величин |
|
|
|
|
2002,95 |
1522,5 |
480,45 |
одиниць часу і частоти |
|
|
|
|
2015 |
1465 |
550 |
електричних і магнітних величин |
|
|
|
|
2838,948 |
2088 |
750,948 |
радіотехнічних та радіоелектронних величин |
|
|
|
|
1866 |
1135 |
731 |
акустичних величин |
|
|
|
|
485,8 |
295,8 |
190 |
оптико-фізичних величин |
|
|
|
|
2574,182 |
1766,18 |
808,002 |
характеристик іонізуючого випромінювання і ядерних констант |
|
|
|
|
2861,5 |
1795 |
1066,5 |
Разом |
|
|
|
|
26914,08 |
17870,18 |
9043,9 |
2. Забезпечення функціонування державних еталонів |
кількість еталонів |
|
61 |
78 |
9352,88 |
4452,88 |
4900 |
3. Звіряння державних еталонів на міжнародному рівні |
-"- |
|
19 |
20 |
1644 |
744 |
900 |
4. Створення і вдосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот |
кількість прецизій- них мір часу і частоти |
6 |
5 |
6 |
7374,1 |
3974,1 |
3400 |
5. Створення державних стандартних зразків: |
кількість стандарт- них зразків |
112 |
47 |
65 |
|
|
|
властивостей матеріалів |
|
|
|
|
575 |
475 |
100 |
складу речовин і матеріалів: |
|
|
|
|
|
|
|
- хімічних речовин, реактивів та продуктів, розчинів іонів металів і неметалів та органічних речовин |
|
|
|
|
1483 |
1033 |
450 |
- пестицидів і агрохімікатів |
|
|
|
|
330 |
210 |
120 |
- продукції сільськогосподарсь- кого виробництва, харчової продукції, тари і пакування |
|
|
|
|
525 |
370 |
155 |
- матеріалів чорної металургії |
|
|
|
|
949,54 |
582,54 |
367 |
- кольорових металів і сплавів |
|
|
|
|
1085 |
725 |
360 |
- руд і концентратів |
|
|
|
|
525 |
335 |
190 |
- палива і нафтопродуктів |
|
|
|
|
130 |
130 |
|
6. Створення державних стандартних зразків складу речовин і матеріалів для: |
-"- |
8 |
|
8 |
|
|
|
здійснення контролю за забрудненням повітря |
|
|
|
|
320 |
230 |
90 |
проведення мікробіологічних досліджень рідини і тканини людини |
|
|
|
|
50 |
40 |
10 |
Разом |
|
|
|
|
5972,54 |
4130,54 |
1842 |
7. Визначення стандартних довідкових даних про фізичні сталі, що використовуються для: |
кількість стандарт- них довідко- вих даних |
20 |
8 |
12 |
|
|
|
забезпечення точності вимірювання характеристик іонізуючого випромінювання |
|
|
|
|
200 |
150 |
50 |
витратометрії та обліку газів і розрахунку показників якості |
|
|
|
|
245 |
185 |
60 |
проведення дослідження ступеня розчинності у воді компонентів повітря, природного газу та нафти |
|
|
|
|
140 |
95 |
45 |
виробництва пластмас |
|
|
|
|
175 |
140 |
35 |
8. Визначення стандартних довідкових даних стосовно: |
-"- |
23 |
9 |
14 |
|
|
|
властивостей конструкційних матеріалів |
|
|
|
|
140 |
140 |
|
термодинамічних властивостей технічно важливих газів і рідин |
|
|
|
|
230 |
155 |
75 |
властивостей матеріалів для сцинтиляційної техніки |
|
|
|
|
140 |
45 |
95 |
властивостей розчинів для екологічних досліджень, фармацевтики і хімічних технологій |
|
|
|
|
280 |
220 |
60 |
Разом |
|
|
|
|
1550 |
1130 |
420 |
9. Удосконалення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів шляхом: |
відсотків |
100 |
100 |
100 |
|
|
|
міжрегіональної і міжгалузевої координації та виконання робіт, спрямованих на забезпечення єдності вимірювань часу і частоти та визначення параметрів обертання Землі |
|
|
|
|
9200 |
4500 |
4700 |
проведення науково-дослідних та дослідно- конструкторських робіт з метою підвищення точності відтворення і зберігання одиниць часу і частоти та шкал часу, передачі еталонних сигналів часу і частоти, створення нової вимірювальної техніки науково- методичного керівництва службами часу підприємств, установ і організацій міністерств та інших органів виконавчої влади |
|
|
|
|
|
|
|
міжрегіональної і міжгалузевої координації та науково-методичного керівництва роботами з розроблення та впровадження стандартних зразків проведення атестації, виробництва та впровадження стандартних зразків проведення наукових досліджень щодо створення нових типів стандартних зразків |
|
|
|
|
1780 |
890 |
890 |
міжрегіональної і міжгалузевої координації та науково-методичного керівництва роботами з розроблення та впровадження стандартних довідкових даних |
|
|
|
|
115 |
55 |
60 |
проведення науково- технічної експертизи і атестації проектів таблиць стандартних довідкових даних та методик їх визначення |
|
|
|
|
|
|
|
Разом |
|
|
|
|
11095 |
5445 |
5650 |
10. Проведення підготовки і перепідготовки кадрів у сфері метрології та метрологічної діяльності |
кількість осіб |
60 |
30 |
30 |
880 |
435 |
445 |
Усього за Програмою |
64782,6 |
38181,7 |
26600,9 |
Перейти до повного тексту