1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 22 серпня 2018 р. № 655
Київ
Про затвердження Типового положення про притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
Відповідно до частини другої статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію домашньому насильству" та частини другої статті 13-2 Закону України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків" Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Типове положення про притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та /або насильства за ознакою статі, що додається.
2. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним, районним у мм. Києві та Севастополі державним адміністраціям (обласним, Київській міській військовим адміністраціям) забезпечити відповідно до потреб територіальних громад утворення притулків для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, керуючися затвердженим цією постановою Типовим положенням.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
3. Міністерству соціальної політики за погодженням з Міністерством фінансів розробити та затвердити примірні штатні нормативи та умови оплати праці працівників притулків для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.
( Пункт 3 в редакції Постанови КМ № 1372 від 09.12.2022 )
4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування керуватися затвердженим цією постановою Типовим положенням.

Прем'єр-міністр України

В.ГРОЙСМАН

Інд. 73


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 серпня 2018 р. № 655
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі
1. Притулок для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (далі - притулок), - спеціалізована служба підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, насильства, зокрема сексуального, пов’язаного із збройним конфліктом (далі - постраждалі особи).
( Пункт 1 в редакції Постанови КМ № 1372 від 09.12.2022 )
2. Притулок утворюється місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - засновники) відповідно до законодавства з урахуванням непропорційного впливу насильства на жінок і чоловіків та можливості здійснення позитивних дій (спеціальних тимчасових заходів, спрямованих на усунення юридичної чи фактичної нерівності у можливостях жінок і чоловіків щодо реалізації прав і свобод, встановлених Конституцією і законами України).
Підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, іноземні неурядові організації, міжнародні організації, фізичні особи - підприємці, а також фізичні особи, які надають соціальні послуги, відповідно до законодавства можуть долучатися до утворення притулку та забезпечення його функціонування на засадах державно-приватного партнерства.
3. Притулок провадить свою діяльність на принципах верховенства права, поваги до прав людини, законності, соціальної справедливості, безпеки постраждалих осіб, забезпечення конфіденційності, недопущення дискримінації та інших засадах, визначених статтею 4 Закону України "Про запобігання та протидію домашньому насильству" і статтею 3 Закону України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків" з урахуванням міжнародних стандартів діяльності притулків без розголошення інформації про своє місцезнаходження, що передбачає, зокрема, відсутність вивіски на приміщенні (будівлі, споруді або частині будівлі), в якому розташовано притулок.
4. Притулок у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також положенням про притулок.
5. У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про запобігання та протидію домашньому насильству", "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю", "Про соціальні послуги", "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб", "Про протидію торгівлі людьми", "Про волонтерську діяльність".
( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
6. Притулок діє на підставі положення, яке розробляється на основі цього Положення та затверджується його засновником відповідно до законодавства.
У положенні притулок має право визначити можливість надання допомоги особам, які постраждали від будь-яких форм насильства, зокрема насильства, спричиненого збройним конфліктом, торгівлею людьми, сексуальним домаганням, відповідно до мети та завдань притулку.
( Пункт 6 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
7. Притулок може бути юридичною особою, яка має самостійний баланс, реєстраційні рахунки, або структурним підрозділом іншого закладу/установи соціального чи іншого спрямування (закладу соціального захисту, соціального обслуговування, охорони здоров’я тощо).
Утворення притулку як структурного підрозділу іншого закладу/установи соціального чи іншого спрямування здійснюється шляхом внесення змін до положення (статуту) про відповідний заклад/установу та штатного розпису. Такий притулок має спільний з таким закладом/установою баланс, не є юридичною особою та безпосередньо підзвітний закладу/установі.
Притулок, який є структурним підрозділом закладу/установи, розміщується в окремому приміщенні (окремій будівлі, споруді або частині будівлі) з дотриманням принципу конфіденційності.
Притулок може бути утворено шляхом реорганізації (перетворення) діючих закладів/установ, що надають соціальні послуги.
У разі введення на території України чи адміністративно-територіальної одиниці, в якій розміщено притулок, надзвичайного або воєнного стану у притулку має бути забезпечено підготовку та облаштування споруд цивільного захисту (приміщень, придатних для укриття та безпечного перебування постраждалих осіб і персоналу). У період зазначеного стану директор притулку або керівник закладу/ установи соціального чи іншого спрямування, в якому/якій утворено притулок, організовує забезпечення та проводить перевірку систем опалення, водопостачання, постачання електроенергії, наявності необхідного запасу продуктів харчування, води, лікарських засобів, засобів гігієни, одягу, взуття тощо.
( Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
Якщо у притулку немає споруд цивільного захисту, директор притулку або керівник закладу/установи соціального чи іншого спрямування, в якому/якій утворено притулок, організовує евакуацію або переміщення осіб, які перебувають у притулку, до найближчих захисних споруд цивільного захисту або інших місць укриття за сигналами оповіщення цивільного захисту.
( Пункт 7 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
8. Притулок підпорядковується засновнику в порядку, передбаченому законодавством.
Засновник з метою повного та якісного захисту постраждалих осіб та відповідно до потреб територіальної громади має право в межах наявних ресурсів утворювати додаткові структурні підрозділи у притулку та визначати граничну чисельність працівників з урахуванням примірних штатних нормативів притулку, затверджених Мінсоцполітики за погодженням з Мінфіном.
( Абзац другий пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
9. Припинення діяльності притулку здійснюється за рішенням його засновника або в інших випадках, визначених законодавством.
10. Основними завданнями притулку є:
забезпечення місцем безпечного тимчасового цілодобового перебування постраждалих осіб;
надання постраждалим особам за місцем безпечного тимчасового цілодобового перебування комплексної допомоги (психологічних, соціально-побутових, соціально-медичних, інформаційних, юридичних та інших послуг) на основі оцінки їх потреб та індивідуального підходу до особи з урахуванням віку, статі, стану здоров’я та соціального становища;
надання соціальних послуг, зокрема представництва інтересів, відповідно до Закону України "Про соціальні послуги".
( Пункт 10 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
11. Відповідно до покладених завдань притулок провадить свою діяльність за такими напрямами:
створення безпечних умов для перебування постраждалих осіб у притулку, зокрема у разі введення на території України чи адміністративно-територіальної одиниці, в якій розміщено притулок, надзвичайного або воєнного стану;
( Абзац другий пункту 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1372 від 09.12.2022 )
створення соціально-побутових умов для перебування постраждалих осіб у притулку (забезпечення в межах наявних ресурсів продуктами харчування, надання можливості збереження документів, користування душем, пральною машиною, м’яким інвентарем тощо);
забезпечення захисту прав та інтересів постраждалих осіб шляхом надання відповідних послуг, а також співпраці з іншими суб’єктами надання комплексної допомоги постраждалим особам;
надання психологічних послуг постраждалим особам;
забезпечення у разі потреби госпіталізації постраждалої особи;
організація надання юридичних послуг (консультацій, правової допомоги у підготовці документів, необхідних для захисту прав та законних інтересів постраждалих осіб), інформування про можливість отримання безоплатної правової допомоги відповідно до Закону України "Про безоплатну правову допомогу";
надання інформаційних та інших консультативних послуг, необхідних для комплексної допомоги постраждалим особам, зокрема інформації про їх права і можливості отримання дієвої допомоги;
сприяння відновленню прав постраждалої особи, реалізація яких унеможливлюється (ускладнюється) внаслідок вчинення насильства (допомога у працевлаштуванні тощо);
сприяння постраждалим особам у пошуку альтернативного придатного безпечного місця перебування чи направлення їх для отримання послуг до інших загальних і спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб у разі, коли в притулку недостатньо місць або необхідні послуги не надаються;
проведення заходів у межах соціально-реабілітаційних програм з урахуванням індивідуальних потреб постраждалої особи;
сприяння у разі потреби забезпеченню транспортування постраждалих осіб до місць отримання ними необхідних послуг, які у притулку не надаються;
провадження іншої діяльності відповідно до законодавства та положення про притулок.
12. Надання притулком послуг постраждалим особам здійснюється на безоплатній основі в обсязі, визначеному державними стандартами надання соціальних послуг, затвердженими Мінсоцполітики.
Зміст та обсяг соціальної послуги для кожної постраждалої особи визначається індивідуально залежно від її потреб і зазначається в договорі про надання соціальної послуги.

................
Перейти до повного тексту