1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про внесення змін до Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, N 27, ст.221 )
Верховна Рада України
постановляє:
I. Внести зміни до Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., N 44, ст. 416), виклавши його в такій редакції:
"З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Цей Закон встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, обов'язки та відповідальність органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності (далі - підприємства, установи і організації), посадових осіб та громадян України щодо здійснення мобілізаційних заходів.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні поняття
1. Мобілізаційна підготовка в Україні - це комплекс організаційних, політичних, економічних, фінансових, соціальних, правових і спеціальних заходів, які здійснюються у мирний час з метою підготовки органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - Збройні Сили України, інші військові формування), органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки, підприємств, установ і організацій для своєчасного і організованого проведення мобілізації та задоволення потреб оборони держави в особливий період.
2. Мобілізація в Україні - це комплекс заходів, які здійснюються у державі з метою планомірного переведення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань - на організацію і штати воєнного часу.
Мобілізація в Україні може бути загальною або частковою та проводитися відкрито чи приховано.
3. Загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України та стосується всіх органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки, підприємств, установ і організацій.
Часткова мобілізація може проводитися в окремих місцевостях держави, а також стосуватися деякої частини Збройних Сил України, інших військових формувань і окремих галузей національної економіки.
Рішення про проведення відкритої мобілізації має бути негайно оголошене через засоби масової інформації.
Рішення про проведення прихованої мобілізації доводиться по закритих каналах до керівників Ради міністрів Автономної Республіки Крим, міністерств та інших центральних і місцевих органів виконавчої влади у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
З метою ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та катастроф у мирний час може проводитися цільова мобілізація.
У рішенні про проведення мобілізації Президентом України визначаються вид, обсяги, порядок і термін її проведення.
4. З моменту оголошення мобілізації (крім цільової) чи введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях настає особливий період функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки, підприємств, установ і організацій.
5. Демобілізація - це комплекс заходів, спрямованих на планомірне переведення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки, підприємств, установ і організацій на роботу і функціонування в умовах мирного часу, а Збройних Сил України, інших військових формувань - на організацію і штати мирного часу.
Рішення про демобілізацію, а також порядок і терміни її проведення приймає Президент України.
Стаття 2. Правова основа мобілізаційної підготовки та мобілізації
Правовою основою мобілізаційної підготовки та мобілізації є Конституція України, Закон України "Про оборону України", цей Закон, інші закони України, а також видані відповідно до них нормативно-правові акти.
Стаття 3. Основні принципи і зміст мобілізаційної підготовки та мобілізації
1. Мобілізаційна підготовка та мобілізація в Україні проводяться відповідно до цього Закону, Закону України "Про оборону України", інших законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України і є складовими частинами організації оборони держави, за винятком цільової мобілізації.
2. Мобілізаційна підготовка та мобілізація здійснюються за такими принципами:
централізоване керівництво;
завчасність;
плановість;
комплексність і погодженість;
персональна відповідальність за виконання заходів щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації;
додержання прав підприємств, установ, організацій і громадян;
територіальність;
гарантована достатність;
наукова обгрунтованість.
3. Зміст мобілізаційної підготовки становить:
нормативно-правове регулювання у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації;
наукове і методичне забезпечення мобілізаційної підготовки та мобілізації;
визначення умов діяльності та підготовка органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, органів і сил Цивільної оборони України, підприємств, установ і організацій до роботи в умовах особливого періоду;
розроблення мобілізаційних планів органів державної влади, інших державних органів, галузей національної економіки і окремих галузей, адміністративно-територіальних одиниць України, Збройних Сил України, інших військових формувань, органів і сил Цивільної оборони України, підприємств, установ і організацій, а також довготермінових та річних програм (планів) мобілізаційної підготовки;
підготовка Збройних Сил України, інших військових формувань до проведення мобілізації;
підготовка галузей національної економіки до переведення і функціонування в умовах особливого періоду;
створення, розвиток та утримання виробничих потужностей мобілізаційного призначення для задоволення потреб держави, Збройних Сил України, інших військових формувань і невідкладних потреб населення на особливий період;
підготовка органів і сил Цивільної оборони України до переведення з мирного на воєнний стан;
утворення і підготовка до розгортання спеціальних формувань, призначених для передачі у разі мобілізації до складу Збройних Сил України, інших військових формувань, а також для забезпечення функціонування галузей національної економіки в умовах особливого періоду;
створення, зберігання та освіження запасів мобілізаційного резерву;
створення та утримання страхового фонду конструкторської, технологічної та проектної документації для забезпечення виробництва озброєння, військової техніки, важливої продукції матеріально-технічного призначення, будівництва та відновлення об'єктів народного господарства;
підготовка і утримання в належному стані техніки та об'єктів, призначених для передачі у разі мобілізації Збройним Силам України, іншим військовим формуванням;
створення та утримання в готовності до роботи під час мобілізації та на воєнний час системи управління та зв'язку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
планування і підготовка до нормованого забезпечення населення продовольчими та непродовольчими товарами, медичного обслуговування, забезпечення послугами зв'язку, транспорту, комунальними та побутовими послугами;
військовий облік військовозобов'язаних і призовників;
підготовка та накопичення військово-навчених ресурсів військовозобов'язаних і призовників за військово-обліковими спеціальностями для комплектування Збройних Сил України, інших військових формувань у мирний час та під час мобілізації;
бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями;
підготовка керівного складу органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій до дій у разі мобілізації;
підвищення кваліфікації керівників органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, працівників мобілізаційних органів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
проведення військово-економічних мобілізаційних навчань і тренувань;
перевірка й оцінка стану мобілізаційної готовності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки і регіонів України, підприємств, установ і організацій;
міжнародне співробітництво у сфері мобілізаційної підготовки.
4. Зміст мобілізації становить:
переведення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, галузей національної економіки і регіонів України, підприємств, установ і організацій на роботу в умовах особливого періоду;
переведення Збройних Сил України, інших військових формувань на організацію і штати воєнного часу;
переведення органів і сил Цивільної оборони України з мирного на воєнний стан;
підготовка і переведення засобів масової інформації до роботи під час мобілізації та в особливий період.
Розділ II
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА МОБІЛІЗАЦІЇ
Стаття 4. Організація і порядок проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації
1. Організація і порядок проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, органів і сил Цивільної оборони України, галузей національної економіки і регіонів України визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
2. Керівництво мобілізаційною підготовкою та мобілізацією держави, безпосередньо Збройних Сил України, інших військових формувань покладається на Президента України, органів державної влади, інших державних органів, галузей національної економіки - на Кабінет Міністрів України, в Автономній Республіці Крим - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, у галузях національної економіки і регіонах України - на відповідні центральні й місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях - на їх керівників.
3. Функції щодо координації планування, методологічного, методичного та наукового забезпечення мобілізаційної підготовки та мобілізації у галузях національної економіки покладаються на Міністерство економіки України, а в Збройних Силах України, інших військових формуваннях - на Міністерство оборони України.
4. Співробітництво з іншими державами у сфері мобілізаційної підготовки здійснюється відповідно до міжнародних договорів України.
Стаття 5. Мобілізаційні органи
1. Організація заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації, виконання і контроль за їх здійсненням в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, які мають мобілізаційні завдання (замовлення) або завдання з мобілізаційної роботи, покладається на їх мобілізаційні підрозділи (далі - мобілізаційні органи) або призначених працівників з питань мобілізаційної роботи.
2. Структура та штати мобілізаційного органу визначаються, якщо інше не передбачене законом, керівником відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації з урахуванням характеру та обсягів мобілізаційних завдань (замовлень) або завдань з мобілізаційної роботи.
3. Мобілізаційні органи та працівники з питань мобілізаційної роботи підпорядковуються безпосередньо керівникам відповідних органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій.
4. Порядок утворення, функції, права й обов'язки мобілізаційних органів визначаються положенням, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 6. Військовий обов'язок
Військовий обов'язок встановлюється з метою забезпечення комплектування Збройних Сил України, інших військових формувань особливим складом у разі мобілізації, а також для підготовки в мирний час військово-навчених ресурсів військовозобов'язаних і призовників. Порядок його виконання визначається законами України з питань військового обов'язку і військової служби.
Стаття 7. Військово-транспортний обов'язок
1. Військово-транспортний обов'язок встановлюється з метою забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на період мобілізації та у воєнний час транспортними засобами і поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації, у тому числі на залізниці, порти, пристані, аеропорти, нафтобази, автозаправні станції дорожнього господарства та інші підприємства, установи і організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян - власників транспортних засобів.
2. Порядок виконання військово-транспортного обов'язку, а також відшкодування державою збитків, яких зазнають центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації, а також громадяни внаслідок відчуження транспортних засобів у разі мобілізації та у воєнний час, визначаються, відповідно до закону, актами Кабінету Міністрів України.
Стаття 8. Фінансування мобілізаційної підготовки та мобілізації
1. Фінансування мобілізаційної підготовки здійснюється відповідно за рахунок коштів державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ і організацій.
2. З державного бюджету відповідно до закону фінансуються заходи та роботи з мобілізаційної підготовки, які мають загальнодержавне значення.
3. З місцевих бюджетів фінансуються заходи та роботи з мобілізаційної підготовки місцевого значення.
4. За рахунок коштів підприємств, установ і організацій фінансуються заходи та роботи з мобілізаційної підготовки, що проводяться за ініціативою самих підприємств, установ і організацій згідно з мобілізаційними планами.
5. Заходи мобілізаційної підготовки та мобілізації фінансуються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
Стаття 9. Стимулювання заходів мобілізаційної підготовки
1. Амортизаційні відрахування на виробничі потужності мобілізаційного призначення, які законсервовані й не використовуються в поточному виробництві, а також на техніку та транспортні засоби мобілізаційного призначення, які законсервовані і не експлуатуються, не здійснюються.
2. Інші пільги для органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та громадян, що виконують роботи з мобілізаційної підготовки, передбачаються відповідними законами.
Стаття 10. Режим здійснення заходів проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації
Організація робіт і захист інформації про мобілізаційну підготовку та мобілізацію здійснюються відповідно до Закону України "Про державну таємницю" та інших нормативно-правових актів з цих питань.
Розділ III
ДІЯЛЬНІСТЬ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ, ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ ТА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА МОБІЛІЗАЦІЇ
Стаття 11. Верховна Рада України
Верховна Рада України здійснює законодавче регулювання питань мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Стаття 12. Президент України
Відповідно до Конституції України та цього Закону Президент України:
здійснює керівництво у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації держави;
визначає мету, завдання, вид, обсяги, порядок і терміни проведення мобілізаційної підготовки та мобілізації;
координує діяльність органів державної влади, інших державних органів, Збройних Сил України, інших військових формувань з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
затверджує мобілізаційний план України на особливий період, Положення про мобілізаційну підготовку Збройних Сил України, інших військових формувань, Положення про порядок проведення мобілізації в Україні;
надає (позбавляє) право на звільнення від призову на військову службу у разі мобілізації та у воєнний час громадянам або окремим категоріям громадян;
приймає рішення про загальну або часткову мобілізацію та демобілізацію, про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України;
видає нормативно-правові акти з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
відповідними актами встановлює режим роботи органів державної влади, інших державних органів під час мобілізації та у воєнний час.
Стаття 13. Кабінет Міністрів України
Кабінет Міністрів України:
керує мобілізаційною підготовкою та мобілізацією в Україні у межах своїх повноважень, видає акти з цих питань;
організовує розроблення та подає на затвердження Президентові України проект мобілізаційного плану України на особливий період;
організовує наукове, методологічне, методичне та інформаційне забезпечення мобілізаційної підготовки та мобілізації;
розробляє проекти актів, які мають бути введені в дію під час мобілізації та у воєнний час;
затверджує Положення про мобілізаційну підготовку національної економіки України;
визначає і затверджує основні показники функціонування галузей національної економіки України та мобілізаційні завдання центральним і місцевим органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, іншим державним органам на особливий період;
визначає джерела й порядок фінансування заходів мобілізаційної підготовки та мобілізації;
створює мобілізаційний резерв матеріально-технічних і сировинних ресурсів та визначає організацію його формування, зберігання і обслуговування;
визначає завдання центральним і місцевим органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, іншим державним органам на створення мобілізаційних резервів;
встановлює порядок розбронювання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, а також порядок відпуску матеріальних цінностей мобілізаційного резерву в особливий період;
організовує роботу, пов'язану із створенням страхового фонду конструкторської, технологічної та проектної документації для забезпечення виробництва озброєння, військової техніки, важливої продукції матеріально-технічного призначення, будівництва та відновлення об'єктів галузей національної економіки;
затверджує довготермінові та річні програми мобілізаційної підготовки галузей національної економіки та адміністративно-територіальних одиниць України;
визначає порядок укладення договорів (контрактів) на виконання підприємствами, установами і організаціями мобілізаційних завдань (замовлень), забезпечення зазначених завдань (замовлень) матеріально-технічними ресурсами та їх фінансування;
визначає норми та затверджує ліміти відчуження техніки і транспортних засобів за галузями національної економіки та регіонами України;
організовує роботу щодо підготовки органів і сил Цивільної оборони України до переведення з мирного на воєнний стан;
під час оголошення мобілізації здійснює контроль у межах своїх повноважень за здійсненням заходів щодо переведення Збройних Сил України, інших військових формувань на організацію і штати воєнного часу;
організовує у разі оголошення мобілізації переведення галузей національної економіки на роботу в умовах особливого періоду;
організовує бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями;
організовує роботу та взаємодію центральних і місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, інших державних органів у питаннях мобілізаційної підготовки та мобілізації;
здійснює контроль за мобілізаційною підготовкою в Україні у межах своїх повноважень, визначає порядок проведення перевірок стану і оцінки мобілізаційної готовності галузей національної економіки та регіонів України, підприємств, установ і організацій;
встановлює статистичну звітність у сфері мобілізаційної підготовки, щорічно доповідає Президенту України про стан мобілізаційної готовності галузей національної економіки;
у межах повноважень вирішує питання про надання пільг підприємствам, установам і організаціям, які мають мобілізаційні завдання (замовлення);
планує та проводить військово-економічні мобілізаційні навчання та тренування;
організовує підвищення кваліфікації керівників органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, працівників мобілізаційних органів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
забезпечує виконання законів України, нормативно-правових актів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
організовує виконання зобов'язань за міжнародними договорами України про співробітництво у сфері мобілізаційної підготовки.
Розділ IV
ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ФУНКЦІЇ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ, ІНШИХ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ, ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ У СФЕРІ МОБІЛІЗАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА МОБІЛІЗАЦІЇ
Стаття 14. Повноваження та функції Міністерства економіки України
Міністерство економіки України:
здійснює методологічне та методичне забезпечення мобілізаційної підготовки національної економіки України;
здійснює аналіз економічного і військово-економічного потенціалів національної економіки держави;
здійснює координацію планування, методологічне забезпечення розробки проектів мобілізаційного плану та довготермінових і річних програм мобілізаційної підготовки національної економіки держави;
бере участь у розробленні проектів законодавчих і нормативно-правових актів з питань мобілізаційної підготовки та мобілізації;
координує роботу щодо створення, утримання та оновлення мобілізаційного резерву матеріально-технічних і сировинних ресурсів та мобілізаційних потужностей;

................
Перейти до повного тексту