- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 10 червня 2009 р. N 628-р Київ |
Про схвалення Концепції Державної цільової програми утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки
1. Схвалити Концепцію Державної цільової програми утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки, що додається.
Визначити Міноборони державним замовником Програми.
2. Міноборони разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати у тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової програми утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки.
Прем'єр-міністр України | Ю.ТИМОШЕНКО |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 10 червня 2009 р. N 628-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової програми утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
Надлишкові компоненти рідкого ракетного палива - кислотні окислювачі типу меланж та пальне типу гептил, проніт, самін (далі - компоненти ракетного палива), зберігаються на об'єктах Збройних Сил (16,5 тис. тонн) та на підприємствах, що належать до сфери управління НКАУ (150 тонн), у стендах для випробування двигунів міжконтинентальних ракет. Значна кількість ракет, в яких використовувалося таке паливо, на даний час виведена з бойового складу.
На більшості об'єктів зберігання компонентів ракетного палива строк експлуатації резервуарів вичерпано, внаслідок чого виявляються випадки випаровування токсичних речовин. Кількість непридатних до використання резервуарів з кожним роком збільшується, а отже, виникає безпосередня загроза для життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища.
З метою визначення придатності резервуарів для подальшого використання проводиться дефектоскопія їх стінок, за результатами якої компоненти ракетного палива перекачуються до надійніших резервуарів. Технічний стан таких ємностей не критичний, однак для запобігання підвищенню рівня загрози техногенної аварії необхідно утилізувати або знищити протягом трьох - чотирьох років компоненти ракетного палива на об'єктах його зберігання чи забезпечення транспортування до підприємств, які проводять такі роботи.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання
Проблема знищення великої кількості компонентів ракетного палива виникла з початку 1990-х років після зняття з бойового чергування стратегічних ракетних комплексів наземного базування, розформування та ліквідації 43-ї ракетної армії.
Компоненти ракетного палива, включені до переліків військового майна, що може бути відчужено, не користуються на даний час попитом. Через недостатність фінансування розроблені в Україні технології з утилізації компонентів не реалізовано. Подальше зберігання такого палива створює безпосередньо загрозу для життя і здоров'я населення, насамперед через забруднення ґрунтових вод та земель внаслідок розгерметизації резервуарів.
З метою запобігання негативним наслідкам забруднення навколишнього природного середовища доцільно розробити і затвердити Державну цільову програму утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки.
Мета та основні завдання Програми
Мета Програми полягає у забезпеченні знищення компонентів ракетного палива з використанням технологічних процесів, що відповідають вимогам екологічної безпеки.
Основними завданнями Програми є:
утилізація компонентів ракетного палива екологічно безпечним, технічно прийнятним та економічно ефективним способом з використанням обґрунтованого рішення;
ліквідація об'єктів зберігання компонентів ракетного палива після їх утилізації.
Визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів
Серед варіантів розв'язання проблеми слід визначити чотири.
Перший варіант передбачає переробку компонентів ракетного палива на підприємствах хімічної промисловості в азотну кислоту з подальшим її використанням для виготовлення фарб, вибухових речовин або мінеральних добрив. Основною його перевагою є те, що використання виробничих потужностей зазначених підприємств мінімізує можливі ризики в процесі переробки палива.
Проте для застосування такого варіанта необхідне додаткове обладнання вартістю близько 25 млн. гривень, зокрема для вилучення інгібіторів корозії та переробки твердих сполук йоду, фторидів і фосфатів алюмінію або кальцію, і забезпечення транспортування компонентів залізницею або автомобільними дорогами з об'єктів зберігання до підприємств хімічної промисловості, що збільшує ризик виникнення надзвичайної ситуації.
................Перейти до повного тексту