1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 10 серпня 1993 р. N 623
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 1094 від 21.08.2001 )
Про Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 97 від 23.02.94 N 915 від 05.08.96 N 923 від 17.06.98 N 1988 від 27.10.99 N 1006 від 09.08.2001 )
На виконання Закону України "Про охорону праці" Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях, що додається.
2. Установити, що функції уповноваженого власником органу, передбачені Положенням про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях, для підприємств, установ і організацій, заснованих на загальнодержавній власності, виконують керівники цих підприємств, установ і організацій.
3. Рекомендувати Радам народних депутатів визначити органи (посадових осіб), що здійснюватимуть функції уповноваженого власником органу, передбачені Положенням про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях, для підприємств, установ і організацій, заснованих на комунальній власності.
4. Доручити Державному комітетові по нагляду за охороною праці організувати розмноження Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях.
Державному комітетові з матеріальних ресурсів виділити для цього 10 тонн паперу.
5. Міністерствам і відомствам, Раді Міністрів Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям забезпечити доведення до підприємств, установ та організацій Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях.
6. Державному комітетові по нагляду за охороною праці та Міністерству охорони здоров'я за участю профспілок забезпечити вивчення практики застосування Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях та в разі необхідності подавати Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення до нього змін і доповнень.
7. Положення про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях ввести в дію з 1 січня 1994 року.
Прем'єр-міністр України
Перший заступник Міністра
Кабінету Міністрів України
Л.КУЧМА

В.НЕСМІХ
ЗАТВЕРДЖЕНЕ
постановою Кабінету Міністрів України
від 10 серпня 1993 р. N 623
( В редакції Постанови КМ N 923 від 17.06.98 )
ПОЛОЖЕННЯ
про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на підприємствах, в установах і організаціях
Дія цього Положення поширюється на підприємства, установи і організації усіх форм власності, що діють на території України (далі - підприємства), всіх громадян (у тому числі іноземців та осіб без громадянства), які є власниками цих підприємств або уповноваженими ними особами (далі - власники), а також на громадян, які виконують на цих підприємствах роботу за трудовим договором (контрактом), проходять виробничу практику або залучаються до роботи з інших підприємств.
Розслідування нещасних випадків (професійних захворювань), що сталися з працівниками, які перебували у відрядженні за кордоном, а також з громадянами іноземних держав, які працюють на підприємствах, проводиться згідно з цим Положенням, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Дія цього Положення не поширюється на осіб, які працюють або проходять службу та з якими не укладаються трудові договори на підвідомчих підприємствах і у військових частинах, підрозділах Міноборони, МВС, Держкомкордону, Національної гвардії, СБУ, Державного департаменту з питань виконання покарань. Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій встановлюється зазначеними органами за погодженням з Держнаглядохоронпраці.
( Абзац третій із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1988 від 27.10.99 )
Порядок розслідування та обліку нещасних випадків з учнями і студентами навчальних закладів під час навчально-виховного процесу, трудового і професійного навчання в навчальному закладі визначається Міносвіти.
I. РОЗСЛІДУВАННЯ ТА ОБЛІК НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ
Загальні положення
1. Розслідуванню підлягають травми, у тому числі отримані внаслідок тілесних ушкоджень, заподіяних іншою особою, гострі професійні захворювання і гострі професійні отруєння* та інші отруєння, теплові удари, опіки, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, ушкодження, отримані внаслідок аварій, пожеж, стихійного лиха (землетруси, зсуви, повені, урагани та інші надзвичайні події), контакту з тваринами, комахами та іншими представниками фауни і флори (далі - нещасні випадки), що призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності перевести потерпілого на іншу (легшу роботу) терміном не менш як на один робочий день, а також випадки смерті на підприємстві.
----------------------
* До гострих професійних захворювань і гострих професійних отруєнь належать випадки, що сталися після одноразового (протягом не більше однієї робочої зміни) впливу небезпечних факторів, шкідливих речовин.
Гострі професійні захворювання спричиняються дією хімічних речовин, іонізуючих та неіонізуючих випромінювань, значним фізичним навантаженням та перенапруженням окремих органів і систем людини. До них належать також інфекційні, паразитарні та алергійні захворювання тощо.
Гострі професійні отруєння спричиняються в основному шкідливими речовинами гостроспрямованої дії.
2. За результатами розслідування складається акт за формою Н-1 (додаток 1) і беруться на облік нещасні випадки, що сталися з працівниками під час виконання трудових (посадових) обов'язків, у тому числі у відрядженнях, а також ті, що сталися під час:
перебування на робочому місці, на території підприємства або в іншому місці роботи протягом робочого часу**, або за дорученням власника в неробочий час, під час відпустки, у вихідні та святкові дні;
-------------------------
** Термін "робочий час" - це час починаючи з моменту приходу працівника на підприємство до його виходу, який повинен фіксуватися, і цей порядок установлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку.
приведення в порядок знарядь виробництва, засобів захисту, одягу перед початком роботи і після її закінчення, виконання заходів особистої гігієни;
проїзду на роботу чи з роботи на транспорті підприємства або на транспорті сторонньої організації, яка надала його згідно з договором (заявкою), за наявності розпорядження власника;
використання власного транспорту в інтересах підприємства з дозволу або за дорученням власника;
провадження дій в інтересах підприємства, на якому працює потерпілий*;
------------------------
* Дії в інтересах підприємства - дії працівника, які не входять до кола його виробничого завдання чи прямих обов'язків. Це може бути, наприклад, надання необхідної допомоги іншому працівникові, дії щодо попередження можливих аварій або рятування людей та майна підприємства.
ліквідації аварій, пожеж та наслідків стихійного лиха на виробничих об'єктах і транспортних засобах, що використовуються підприємством;
надання підприємством шефської допомоги;
перебування на транспортному засобі або на його стоянці, на території вахтового селища, у тому числі під час змінного відпочинку, якщо причина нещасного випадку пов'язана з виконанням потерпілим трудових (посадових) обов'язків або з дією на нього виробничого фактора чи середовища;
прямування працівника до (між) об'єкта (ми) обслуговування за затвердженими маршрутами або до будь-якого об'єкта за дорученням власника.
3. За результатами розслідування беруться на облік і складаються акти за формою Н-1 також у випадках:
природної смерті працівників під час перебування на підземних роботах або після виїзду на поверхню внаслідок гострої серцево-судинної недостатності;
самогубства працівників плавскладу на суднах морського та рибопромислового флотів у разі перевищення строку перебування їх у рейсі, обумовленого колективним договором, або їх природної смерті внаслідок впливу психофізіологічних, небезпечних та шкідливих виробничих факторів.
4. Випадки зникнення працівника під час виконання трудових (посадових) обов'язків розслідуються відповідно до цього Положення. Якщо комісія з розслідування виходячи з конкретних обставин прийде до висновку, що зникнення працівника пов'язане з можливістю нещасного випадку під час виконання трудових (посадових) обов'язків, акт спеціального розслідування з такими висновками комісії видається сім'ї цього працівника або особі, яка представляє його інтереси, для звернення до суду із заявою про оголошення працівника померлим. Після оголошення судом працівника померлим власник зобов'язаний відповідно до акта спеціального розслідування скласти акт за формою Н-1 і взяти випадок на облік.
5. Нещасні випадки, пов'язані із заподіянням тілесних ушкоджень іншою особою, або вбивство працівника під час виконання, або у зв'язку з виконанням ним трудових (посадових) обов'язків незалежно від порушення кримінальної справи розслідуються відповідно до цього Положення. Такі випадки беруться на облік і про них складається акт за формою Н-1.
6. Нещасні випадки, що сталися внаслідок захворювання, погіршення стану здоров'я працівника, розслідуються згідно з вимогами цього Положення.
Про такі нещасні випадки складається акт за формою Н-1 за умови, що погіршення стану здоров'я працівника сталося внаслідок впливу небезпечних чи шкідливих виробничих факторів або якщо робота, що виконувалась, була протипоказана потерпілому відповідно до медичного висновку про стан його здоров'я, а також якщо потерпілий не проходив медичного огляду, передбаченого законодавством.
7. Нещасні випадки, що сталися з працівниками на території підприємства або в іншому місці роботи під час перерви для відпочинку та харчування, яка встановлюється згідно з правилами внутрішнього трудового розпорядку, а також під час перебування працівників на території підприємства у зв'язку з проведенням власником наради, отриманням заробітної плати, обов'язковим проходженням медогляду, а також у випадках, передбачених колективним договором (угодою), розслідуються і про них складається акт за формою Н-1, якщо буде встановлено факт впливу на потерпілого виробничого фактора чи середовища.
8. За результатами розслідування не складаються акти за формою Н-1 і не беруться на облік нещасні випадки, що сталися з працівниками:
під час прямування на роботу чи з роботи пішки, на громадському, власному або іншому транспортному засобі, який не належить підприємству і не використовувався в інтересах цього підприємства;
за місцем постійного проживання на території польових і вахтових селищ*;
----------------------
*За наявності тимчасової або постійної прописки.
під час використання ними в особистих цілях транспортних засобів підприємства без дозволу власника, а також устаткування, механізмів, інструментів, крім випадків, що сталися внаслідок несправності цього устаткування, механізмів, інструментів;
внаслідок отруєння алкоголем, наркотичними або іншими отруйними речовинами, а також внаслідок їх дії (асфіксія, інсульт, зупинка серця тощо) за наявності медичного висновку, якщо це не викликано застосуванням цих речовин у виробничих процесах, або порушенням вимог безпеки щодо їх зберігання і транспортування, або якщо потерпілий, який перебував у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, був відсторонений від роботи;
під час скоєння крадіжок або інших злочинів, якщо ці дії зафіксовані і на них є офіційний висновок суду або прокуратури;
у разі природної смерті або самогубства за винятком випадків, зазначених у пункті 3 цього Положення, що підтверджено висновками відповідних органів.
9. Якщо за підсумками розслідування буде вирішено, що нещасний випадок не підлягає обліку і на нього не повинен складатися акт за формою Н-1, то в такому разі складається акт за формою НТ (невиробничий травматизм). Вимоги цього Положення на такий випадок не поширюються.
Повідомлення про нещасні випадки, їх розслідування та облік
10. Про кожний нещасний випадок свідок, працівник, який його виявив, або сам потерпілий повинні терміново повідомити безпосереднього керівника робіт чи іншу посадову особу і вжити заходів до надання необхідної допомоги.
Керівник (посадова особа) у свою чергу зобов'язаний:
терміново організувати медичну допомогу потерпілому, у разі необхідності доставити його до лікувально-профілактичного закладу. Повідомити про те, що сталося, власника, а також відповідну профспілкову організацію підприємства. Якщо потерпілий є працівником іншого підприємства - повідомити власника цього підприємства у разі нещасного випадку, що стався внаслідок пожежі, - місцеві органи державної пожежної охорони, а при гострому професійному захворюванні (отруєнні) - санепідстанцію;
зберегти до прибуття комісії з розслідування обстановку на робочому місці та устаткування у такому стані, в якому вони були на момент події (якщо це не загрожує життю і здоров'ю інших працівників і не призведе до більш тяжких наслідків), а також вжити заходів до недопущення подібних випадків у ситуації, що склалася.
11. Лікувально-профілактичний заклад про кожне звернення потерпілого від нещасного випадку без направлення підприємства повинен протягом доби повідомити власника підприємства, де працює потерпілий, а в разі виявлення гострого професійного захворювання (отруєння) - також санепідстанцію, надсилаючи екстрене повідомлення про кожного потерпілого за встановленою формою (додаток 3).
12. Власник, одержавши повідомлення про нещасний випадок, організує його розслідування комісією, до складу якої включаються: керівник (спеціаліст) служби охорони праці підприємства (голова комісії), керівник структурного підрозділу або головний спеціаліст, представник профспілкової організації, членом якої є потерпілий, або уповноважений трудового колективу з питань охорони праці, якщо потерпілий не є членом профспілки, а у разі гострих професійних захворювань (отруєнь) також спеціаліст санепідстанції.
На підприємствах, де немає спеціалістів з охорони праці, головою комісії з розслідування призначається посадова особа (спеціаліст), на яку наказом власника покладені функції з питань охорони праці в порядку сумісництва.
На суднах морського, річкового та рибопромислового флотів під час плавання або перебування в іноземних портах комісія з розслідування утворюється капітаном. Про це повідомляється власник судна.
13. Комісія з розслідування нещасного випадку зобов'язана протягом трьох діб:
обстежити місце нещасного випадку, опитати свідків і осіб, які причетні до нього, та одержати пояснення потерпілого, якщо це можливо;
розглянути і оцінити відповідність умов праці вимогам нормативних актів про охорону праці;
установити обставини і причини, що призвели до нещасного випадку, визначити осіб, які допустили порушення нормативних актів, а також розробити заходи щодо запобігання подібним випадкам;
скласти акт за формою Н-1 у п'яти примірниках і передати його на затвердження власникові;
у випадках гострих професійних захворювань (отруєнь) крім акта за формою Н-1 складається також карта обліку професійного захворювання (отруєння) за встановленою формою (додаток 15 ).
До акта за формою Н-1 додаються пояснення свідків, потерпілого, а у разі необхідності також витяги з експлуатаційної документації, схеми, фотографії та інші документи, що характеризують стан робочого місця (устаткування, машини, апаратура тощо), медичний висновок щодо діагнозу ушкодження здоров'я потерпілого в результаті нещасного випадку, а у разі необхідності також про наявність в його організмі алкоголю, отруйних чи наркотичних речовин.
Нещасні випадки, про які складаються акти за формою Н-1, реєструються на підприємстві у спеціальному журналі за встановленою формою (додаток 10).
14. Власник повинен розглянути і затвердити акти за формою Н-1 протягом доби після закінчення розслідування, а щодо випадків, які сталися за межами підприємства, - після отримання необхідних матеріалів.
Затверджені акти протягом трьох діб надсилаються: потерпілому або особі, яка представляє його інтереси; керівникові цеху або іншого структурного підрозділу, де стався нещасний випадок, для здійснення заходів щодо запобігання подібним випадкам; державному інспекторові охорони праці; профспілковій організації, членом якої є потерпілий; керівникові (спеціалістові) служби охорони праці підприємства, якому акт надсилається разом з іншими матеріалами розслідування.
На вимогу потерпілого власник зобов'язаний ознайомити потерпілого або особу, яка представляє його інтереси, з матеріалами розслідування нещасного випадку.
Копія акта за формою Н-1 надсилається органу, до сфери управління якого належить підприємство, у разі відсутності такого органу - місцевому органу виконавчої влади.
Копія акта за формою Н-1 у разі гострого професійного захворювання (отруєння) надсилається також до санепідстанції, яка здійснює облік випадків гострих професійних захворювань (отруєнь).
15. Акт за формою Н-1 разом з матеріалами розслідування підлягає зберіганню протягом 45 років на підприємстві, працівником якого є (був) потерпілий. Інші примірники акта та його копії зберігаються до здійснення всіх намічених у них заходів, але не менш як два роки.
У разі ліквідації підприємства акти за формою Н-1 підлягають передачі правонаступникові, який бере на облік ці нещасні випадки, а у разі його відсутності або банкрутства - до державного архіву.
16. Після закінчення періоду тимчасової непрацездатності або у разі смерті потерпілого власник і головний бухгалтер підприємства, де взято на облік нещасний випадок, складають повідомлення про наслідки нещасного випадку за встановленою формою (додаток 2) і в десятиденний термін надсилають його організаціям і посадовим особам, яким надсилався акт за формою Н-1.
Повідомлення про наслідки нещасного випадку є обов'язковим додатком до акта за формою Н-1 і підлягає зберіганню разом з ним відповідно до цього Положення.
17. Нещасний випадок, про який безпосереднього керівника потерпілого чи власника підприємства своєчасно не повідомили, або якщо втрата працездатності від нього настала не зразу, незалежно від терміну, коли він стався, розслідується згідно з цим Положенням протягом місяця після одержання заяви потерпілого чи особи, яка представляє його інтереси. Питання про складання акта за формою Н-1 вирішується комісією з розслідування, а у разі незгоди потерпілого чи особи, яка представляє його інтереси, за рішенням комісії питання вирішується у порядку, передбаченому законодавством про розгляд трудових спорів.
18. Нещасний випадок, що стався на підприємстві з працівником іншого підприємства під час виконання ним завдання свого керівника, розслідується підприємством, де стався нещасний випадок, і про нього складається акт за формою Н-1 комісією з розслідування за участю представників підприємства, працівником якого є потерпілий. Такий нещасний випадок береться на облік підприємством, працівником якого є потерпілий.
Підприємство, де стався нещасний випадок, залишає у себе один примірник затвердженого акта за формою Н-1.
19. Нещасний випадок, що стався з працівником, який тимчасово був переведений за договором з власником підприємства на інше підприємство або який виконував роботи за сумісництвом, розслідується і береться на облік підприємством, куди його було переведено або на якому він працював за сумісництвом.
20. Нещасний випадок, що стався з працівником, який виконував роботи під керівництвом посадових осіб свого підприємства на виділених територіях, об'єктах, дільницях на іншому підприємстві, розслідується і береться на облік підприємством, працівником якого є потерпілий.
21. Нещасні випадки, що сталися з особовим складом аварійно-рятувальних формувань, що був залучений до роботи на об'єктах підприємства за договором (угодою) між формуванням і підприємством, та виконував ці роботи під керівництвом посадових осіб підприємства, розслідуються і беруться на облік цим підприємством. У розслідуванні повинен брати участь представник аварійно-рятувального формування.
22. Нещасні випадки з працівниками підрозділів Державної служби охорони при МВС, а також інших охоронних підрозділів, які мають юридичний статус і спеціальний дозвіл (ліцензію) на цей вид діяльності, що сталися під час виконання обов'язків з охорони підприємства, беруться на облік цими підрозділами. У розслідуванні цих нещасних випадків повинен брати участь представник підприємства.
23. Нещасні випадки з водіями транспортних засобів, які виконували роботи у складі зведеної транспортної колони, сформованої певним підприємством, розслідуються цим підприємством за участю представника підприємства, яке направило водія на зазначені роботи. Такі випадки беруться на облік підприємством, яке сформувало автоколону.
24. Нещасні випадки з учнями і студентами навчальних закладів, що сталися під час проходження ними виробничої практики або виконання робіт на підприємстві під керівництвом його посадових осіб, розслідуються і беруться на облік підприємством. У розслідуванні повинен брати участь представник навчального закладу.
25. Нещасні випадки, що сталися на підприємстві з учнями і студентами навчальних закладів, які проходили виробничу практику або виконували роботу під керівництвом викладача на виділеній підприємством дільниці, розслідуються навчальним закладом разом з представником підприємства і беруться на облік навчальним закладом.
26. Нещасні випадки, що сталися з водіями, машиністами, пілотами (екіпажем) транспортних засобів (автомобілів, поїздів, літаків, морських та річкових суден тощо) під час перебування в рейсі, розслідуються відповідно до цього Положення з обов'язковим використанням матеріалів розслідування відповідних державних органів нагляду за безпекою руху.
Висновки зазначених органів про причини нещасного випадку і осіб, які допустили порушення нормативних актів, передаються у десятиденний термін підприємству, працівником якого є потерпілий, або голові комісії, що проводить спеціальне розслідування нещасного випадку.
27. Нещасні випадки, що сталися з громадянами України та іноземцями, які входять до складу екіпажів (бригад) на морських і річкових суднах, літаках, засобах залізничного і автомобільного транспорту, що перебувають за кордоном (порти, доки, станції, судноремонтні заводи, майстерні тощо), розслідуються відповідно до цього Положення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
Якщо розслідуванням установлено, що нещасний випадок стався з вини іноземного підприємства (приватної особи), в результаті чого можуть виникнути вимоги щодо відшкодування шкоди, акт за формою Н-1 повинен бути поданий для підпису представникові цього підприємства (приватної особи). Про відмову його підписати інформується представництво України в державі, де стався нещасний випадок.
28. Контроль за своєчасним і правильним розслідуванням, документальним оформленням та обліком нещасних випадків, виконанням заходів щодо усунення їх причин здійснюється органами державного управління та органами державного нагляду за охороною праці відповідно до їхньої компетенції та повноважень.
Громадський контроль здійснюють трудові колективи через обраних ними уповноважених з питань охорони праці та профспілки в особі виборних органів і представників.
Ці органи мають право вимагати від власника складання акта за формою Н-1 або його перегляду, якщо встановлено, що допущено порушення вимог цього Положення або інших нормативних актів з охорони праці, а також виплати відшкодування шкоди потерпілому або сім'ї загиблого.
Посадова особа органу державного нагляду за охороною праці* має право у разі необхідності самостійно проводити розслідування нещасного випадку (надходження скарги, незгода з висновками розслідування обставин та причин нещасного випадку або його приховування тощо) і видавати обов'язкові для виконання власником приписи за встановленою формою (додаток 9) щодо необхідності складання акта за формою Н-1 та взяття нещасного випадку на облік.
___________________________
* До посадових осіб органу державного нагляду за охороною праці відносяться: голова Держнаглядохоронпраці та його заступники, начальники та заступники начальників управлінь і відділів Комітету, територіальних управлінь і інспекцій, головні і провідні інспектори, інспектори I і II категорій та державні інспектори охорони праці.
29. У разі відмови власника скласти акт за формою Н-1 про нещасний випадок чи незгоди власника, потерпілого або особи, яка представляє його інтереси, із змістом акта або з приписом посадової особи органу державного нагляду за охороною праці, питання вирішується вищестоящим органом державного нагляду за охороною праці або в порядку, передбаченому законодавством про розгляд трудових спорів. Органи з розгляду трудових спорів у разі необхідності одержують відповідний висновок представника органу державного нагляду за охороною праці або органу державного управління охороною праці, або профспілкового органу.
Оскарження припису посадової особи органу державного нагляду за охороною праці зупиняє його виконання до вирішення питання в установленому порядку.
Спеціальне розслідування нещасних випадків
30. Спеціальному розслідуванню підлягають нещасні випадки:
із смертельним наслідком;
групові, які сталися одночасно з двома і більше працівниками незалежно від тяжкості ушкодження їх здоров'я.
31. Про груповий нещасний випадок, нещасний випадок із смертельним наслідком власник зобов'язаний негайно передати повідомлення за встановленою формою (додаток 4):
відповідному місцевому органу державного нагляду за охороною праці;
прокуратурі за місцем виникнення нещасного випадку;
органу, до сфери управління якого належить це підприємство (у разі його відсутності - місцевому органу виконавчої влади);
санепідстанції у разі гострих професійних захворювань (отруєнь);
профспілковій організації, членом якої є потерпілий;
вищестоящому профспілковому органу;
місцевому штабу цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій та іншим (у разі необхідності).
Зазначені органи (організації) повідомляють про нещасний випадок свої вищестоящі органи (організації) згідно з установленим порядком.
Зазначене повідомлення надсилається також у разі, коли смерть потерпілого настала внаслідок раніше одержаної травми. Спеціальне розслідування щодо цього випадку здійснюється в установленому порядку з використанням матеріалів раніше проведеного розслідування.
32. Спеціальне розслідування групового нещасного випадку, нещасного випадку із смертельним наслідком організовує власник (якщо постраждав сам власник, орган, до сфери управління якого належить це підприємство, а у разі його відсутності - місцевий орган виконавчої влади). Розслідування цього випадку проводиться комісією, яка призначається наказом керівника територіального органу державного нагляду за охороною праці за погодженням з органами, представники яких входять до складу комісії з розслідування.
До складу комісії з розслідування включаються: посадова особа органу державного нагляду за охороною праці (голова комісії), представники органу, до сфери управління якого належить підприємство, а у разі його відсутності - місцевого органу виконавчої влади, власника, профспілкової організації, членом якої є потерпілий, представник з питань охорони праці її вищестоящого профспілкового органу або уповноважений трудового колективу з питань охорони праці, якщо потерпілий не є членом профспілки, а у разі розслідування гострих професійних захворювань (отруєнь) - також спеціаліст санепідстанції.
Залежно від конкретних умов (кількості загиблих, характеру і можливих наслідків аварії тощо) до складу комісії можуть бути включені спеціалісти відповідного штабу цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій, представники органів охорони здоров'я та інших.
Спеціальне розслідування нещасних випадків, що сталися на ядерних установках, підконтрольних Держатомрегулювання, проводиться комісією, яка ним призначається.
( Абзац четвертий пункту 32 в редакції Постанови КМ N 1006 від 09.08.2001 )
Спеціальне розслідування нещасних випадків, що сталися під час катастроф та аварій з повітряними, морськими та річковими суднами, рухомим складом залізничного транспорту, проводиться комісією, яка призначається органами нагляду за безпекою польотів, судноплавства, руху (якщо не було прийнято спеціального рішення Кабінету Міністрів України) з обов'язковим включенням до складу комісії представника Держнаглядохоронпраці. Головою комісії призначається посадова особа відповідного органу нагляду за безпекою польотів (судноплавства, руху).
У разі коли нещасний випадок з працівниками авіаційного, морського, залізничного та автомобільного транспорту стався за кордоном і якщо представник органу державного нагляду за охороною праці не може прибути на місце події, розслідування може бути доручено цим органом представникові власника.
33. Спеціальне розслідування групового нещасного випадку, під час якого загинуло 2 - 4 особи, проводиться комісією із спеціального розслідування, яка призначається наказом керівника територіального органу державного нагляду за охороною праці або Держнаглядохоронпраці за погодженням з органами, представники яких входять до складу комісії.
Залежно від конкретних умов (характеру і можливих наслідків аварії тощо) до складу комісії включаються представники Держнаглядохоронпраці, міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить підприємство, місцевого органу виконавчої влади, вищестоящого профспілкового органу, власника, профспілкових організацій, членами яких є потерпілі, або уповноважені трудових колективів з питань охорони праці.
34. Спеціальне розслідування групового нещасного випадку, під час якого загинуло 5 і більше осіб або травмовано 10 і більше осіб, проводиться комісією із спеціального розслідування, призначеною наказом Держнаглядохоронпраці, якщо не було прийнято спеціального рішення Кабінету Міністрів України.
До складу комісії включаються керівні працівники Держнаглядохоронпраці, міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить підприємство, місцевого органу виконавчої влади, відповідних рад профспілок або центральних галузевих профспілкових органів, власника, представники профспілкових організацій, членами яких є потерпілі, відповідного штабу цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій, органів охорони здоров'я та інші. Головою комісії призначається керівник Держнаглядохоронпраці.
35. Спеціальне розслідування нещасних випадків проводиться протягом не більше 10 робочих днів. У разі необхідності встановлений термін може бути продовжений органом, який призначив розслідування.
За результатами розслідування складається акт спеціального розслідування за встановленою формою (додаток 5), а також оформляються інші матеріали, передбачені пунктом 42 цього Положення, у тому числі карта обліку професійного захворювання (отруєння) на кожного потерпілого, якщо нещасний випадок пов'язаний з гострим професійним захворюванням (отруєнням).
В акті спеціального розслідування нещасного випадку, який стався внаслідок аварії, зазначається її категорія та розмір заподіяної під час цієї аварії матеріальної шкоди.
В акті спеціального розслідування комісія дає оцінку діям державних і відомчих органів нагляду та контролю за безпечним веденням робіт на підприємстві.
Акт спеціального розслідування підписується головою і всіма членами комісії. Якщо член комісії не згоден із змістом акта, він у письмовій формі додає до акта свою думку.
Акт за формою Н-1 на кожного потерпілого складається відповідно до акта спеціального розслідування і затверджується власником протягом доби після одержання ним цих документів. У цьому разі в акті за формою Н-1 замість підписів членів комісії підприємства робиться запис: "Складено відповідно до акта спеціального розслідування".
36. У разі розходження думок членів комісії із спеціального розслідування керівник відповідного органу державного нагляду за охороною праці, який призначив цю комісію, розглядає з членами комісії матеріали розслідування і може призначити нове розслідування або видати власнику припис за встановленою формою (додаток 9) щодо складання акта за формою Н-1 і взяття нещасного випадку на облік.
37. Для встановлення причин нещасних випадків і опрацювання заходів щодо недопущення подібних випадків надалі комісія із спеціального розслідування має право вимагати від власника створення за рахунок підприємства експертної комісії із залученням експертів-спеціалістів науково-дослідних, проектно- конструкторських та інших організацій, органів виконавчої влади та державного нагляду за охороною праці.
Після ознайомлення з необхідними матеріалами, обстеження місця події та проведення необхідних розрахунків експертна комісія складає висновок, в якому коротко описує обставини, визначає причини травмування, гострого професійного захворювання (отруєння), зазначає допущені порушення вимог нормативних актів, пропонує заходи щодо запобігання подібним випадкам. Висновок експертної комісіє викладається чітко, в стверджувальній формі.
Комісія із спеціального розслідування нещасного випадку у разі необхідності може призначити додатково незалежну експертну комісію.
38. Медичні заклади, судово-медична експертиза, органи прокуратури і внутрішніх справ та інші органи зобов'язані згідно із законодавством видавати на запит посадової особи органу державного нагляду за охороною праці відповідні матеріали та висновки у визначені цим Положенням терміни розслідування, а у випадках, коли необхідні висновки судовогістологічної та судово-токсикологічної експертизи, матеріали надаються після проведення відповідних досліджень.
39. Під час розслідування власник зобов'язаний:
зробити, у разі необхідності, фотознімки місця нещасного випадку, пошкодженого об'єкта, устаткування, інструменту, а також надати технічну документацію та інші необхідні матеріали;
надати транспорт, засоби зв'язку, службові приміщення для роботи комісії;
організувати у разі розслідування гострого професійного захворювання (отруєння) проведення медичного обстеження працівників відповідної дільниці підприємства;
забезпечити проведення необхідних лабораторних досліджень і випробувань, технічних розрахунків та інших робіт;
організувати друкування, розмноження і оформлення в необхідній кількості матеріалів спеціального розслідування нещасного випадку.
40. Члени комісії із спеціального розслідування мають право одержувати письмові та усні пояснення від працівників підприємства та свідків події або проводити їх опитування.
Члени комісії із спеціального розслідування повинні зустрітися з потерпілими або членами їх сімей, розглянути і вирішити на місці соціальні питання або внести пропозиції про їх вирішення відповідним органам, а також дати роз'яснення потерпілим (сім'ям) щодо їх прав та належних компенсацій відповідно до законодавства.
Підприємство, працівником якого є потерпілий, компенсує витрати, пов'язані з діяльністю комісії та залучених до її роботи спеціалістів. Відшкодування витрат на відрядження працівників, які є членами комісії або залучені до її роботи, підприємство здійснює в розмірах, передбачених нормами відшкодування витрат на відрядження за рахунок валових витрат шляхом перерахування на поточний рахунок сум за дорученням.
41. Власник у п'ятиденний термін з моменту підписання акта спеціального розслідування нещасного випадку чи одержання припису посадової особи органу державного нагляду за охороною праці щодо взяття на облік нещасного випадку зобов'язаний розглянути ці матеріали і видати наказ про здійснення запропонованих заходів щодо запобігання причинам подібних випадків, а також притягнути до відповідальності працівників, які допустили порушення законодавства про охорону праці.
Про здійснення запропонованих заходів власник у письмовій формі повідомляє органи, які брали участь у розслідуванні, в терміни, зазначені в акті спеціального розслідування.
42. До матеріалів спеціального розслідування нещасного випадку належать:
копія рішення Кабінету Міністрів України або наказу Держнаглядохоронпраці чи його територіального органу про організацію спеціального розслідування нещасного випадку;
акт спеціального розслідування нещасного випадку;
протокол огляду місця, де стався нещасний випадок, за встановленою формою (додаток 6);
ескіз місця нещасного випадку за встановленою формою (додаток 7), необхідні плани, схеми, фотознімки місця нещасного випадку, пошкодженого об'єкта, обладнання, устаткування тощо;
протоколи рішень комісії із спеціального розслідування про розподіл функцій серед членів комісії, які беруть участь у розслідуванні, призначення експертної комісії;
припис посадової особи органу державного нагляду за охороною праці (якщо він видавався) щодо зв'язку нещасного випадку з виконанням трудових (посадових) обов'язків;
копія акта за формою Н-1 на кожного потерпілого окремо;
висновок експертизи (науково-технічної, медичної тощо), якщо вона проводилася;
медичний висновок про причини смерті або характер травми потерпілого, а також про наявність в його організмі алкоголю чи наркотиків (у разі необхідності);
висновок лікувально-профілактичного закладу про розслідування гострих професійних захворювань (отруєнь), результати вимірів і лабораторних досліджень виробничих факторів трудового процесу;
пояснення та протоколи опитування потерпілих, свідків та інших осіб, причетних до нещасного випадку, за встановленою формою (додаток 8);
копії документів про проходження потерпілим навчання та інструктажів з охорони праці;
копії приписів, що стосуються нещасного випадку, виданих власникові державними інспекторами до настання нещасного випадку і під час його розслідування;
виписки з нормативних актів про охорону праці, що були порушені;
довідка про матеріальну шкоду, заподіяну нещасним випадком, та надання потерпілому чи членам його сім'ї матеріальної допомоги;
копія наказу власника згідно з пунктом 41 цього Положення.
43. Власник у п'ятиденний термін після закінчення спеціального розслідування нещасного випадку надсилає за рахунок підприємства матеріали, зазначені в пункті 42 цього Положення, прокуратурі, відповідним органам державного нагляду за охороною праці і профспілковому органу, представники яких брали участь у розслідуванні, міністерству або іншому центральному органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить підприємство, Держнаглядохоронпраці, а у разі розслідування гострого професійного захворювання (отруєння) - також санепідстанції. Перший примірник матеріалів розслідування залишається на підприємстві.
44. Міністерство або інший центральний орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить підприємство, а у разі його відсутності місцеві органи виконавчої влади після одержання матеріалів повинні розглянути обставини і причини смертельного або групового нещасного випадку і за результатами розгляду розробити заходи щодо запобігання подібним випадкам.
45. Органи прокуратури надають територіальним органам Держнаглядохоронпраці інформацію про прийняті рішення щодо порушення кримінальної справи або про відмову в цьому.
Звітність та інформація про нещасні випадки, аналіз їх причин
46. Власник на підставі актів за формою Н-1 складає державну статистичну звітність про потерпілих за формою, затвердженою Держкомстатом, і подає її в установленому порядку у відповідні організації, а також несе відповідальність за її достовірність згідно із законодавством.
47. Власник зобов'язаний аналізувати причини нещасних випадків за підсумками кварталу, півріччя і року та розробляти і здійснювати заходи щодо запобігання подібним випадкам.
48. Органи, до сфери управління яких належать підприємства, місцеві органи виконавчої влади зобов'язані аналізувати обставини і причини нещасних випадків за підсумками півріччя і року, доводити результати цього аналізу до відома підвідомчих підприємств, а також розробляти та здійснювати заходи щодо запобігання подібним випадкам.
49. Органи державного нагляду за охороною праці відповідно до законодавства систематично перевіряють ефективність профілактики нещасних випадків, вживають заходів до виявлення та усунення порушень цього Положення.
50. Підприємства, органи, у сфері управління яких перебувають підприємства, а також місцеві органи державного нагляду за охороною праці ведуть облік усіх нещасних випадків, про які складено акти за формою Н-1.
Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, а також Держнаглядохоронпраці здійснюють оперативний облік загального травматизму, потерпілих внаслідок групових нещасних випадків та нещасних випадків із смертельними наслідками.
Управління державної пожежної охорони МВС здійснюють облік потерпілих під час пожеж, а санітарно-епідеміологічна служба МОЗ - облік потерпілих від гострих професійних захворювань (отруєнь).
2. РОЗСЛІДУВАННЯ ТА ОБЛІК ХРОНІЧНИХ ПРОФЕСІЙНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ І ОТРУЄНЬ
Загальні положення
51. Усі вперше виявлені хронічні професійні захворювання і отруєння (далі - профзахворювання) підлягають розслідуванню.
52. Віднесення захворювання до професійного проводиться відповідно до списку професійних захворювань, затвердженого МОЗ та Мінпраці.
53. Зв'язок профзахворювання з умовами праці працівника визначається на підставі клінічних даних і санітарногігієнічної характеристики умов праці, яка складається санепідстанцією за участю спеціалістів (представників) підприємства. Санітарно-гігієнічна характеристика видається за запитом керівника лікувально-профілактичного закладу, що обслуговує підприємство, або спеціаліста з профпатології міста (області), завідуючого відділенням профпатології міської (обласної) лікарні.
Професійний характер захворювання визначається експертною комісією у складі спеціалістів лікувально-профілактичних установ та закладів охорони здоров'я, яким надано таке право (додаток 11), і спеціалістів (представників) підприємства.
Якщо на час складання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці потерпілий не підпадав під дію чинників виробничого середовища, що могли викликати профзахворювання, враховується його попередня робота, пов'язана з дією несприятливих виробничих факторів.
54. У разі підозри на профзахворювання лікувальнопрофілактична установа направляє працівника з відповідними документами, перелік яких додається (додаток 12), на консультацію до спеціаліста з профпатології міста (області).
55. Для встановлення остаточного діагнозу і зв'язку захворювання з впливом виробничих факторів і трудового процесу спеціаліст з профпатології Автономної Республіки Крим, області, міст Києва і Севастополя направляє хворого до спеціалізованих лікувально-профілактичних закладів згідно з переліком, що додається.
До цих закладів направляються для встановлення остаточного діагнозу також хворі, які проходили обстеження в інших науково-дослідних інститутах медичного профілю, що не ввійшли до зазначеного переліку.
Зазначені лікувально-профілактичні установи і заклади мають право приймати на амбулаторне та стаціонарне обстеження працівників за направленням обласного (штатного або позаштатного) спеціаліста з профпатології відповідного профілю. Відповідальність за встановлення діагнозу хронічного професійного захворювання покладається на керівників цих установ і закладів.
Забороняється направляти осіб, яким установлено діагноз професійного захворювання, до інших аналогічних установ для перегляду раніше встановленого діагнозу.
56. Перелік установ і закладів, які мають право встановлювати остаточний діагноз профзахворювань, переглядається через кожні п'ять років та затверджується МОЗ.
57. У спірних випадках для остаточного вирішення питання про наявність профзахворювання хворий направляється до інституту медицини праці Академії медичних наук України (м. Київ), на який покладено функції Українського профпатологічного центру.
У разі незгоди хворого або власника з висновком експертної комісії лікувально-профілактичної установи чи закладу щодо зв'язку захворювання з умовами праці питання розглядається в Центральній експертній комісії МОЗ України. Оскарження рішення цієї комісії здійснюється в судовому порядку.
Порядок повідомлення про профзахворювання та розслідування причин, що призвели до їх виникнення
58. На кожного потерпілого від профзахворювання клініками науково-дослідних інститутів, відділеннями профзахворювань лікувально-профілактичних закладів складається повідомлення за встановленою формою (додаток 13). Протягом трьох діб після встановлення остаточного діагнозу профзахворювання повідомлення надсилається підприємству, виробничі чинники якого сприяли виникненню профзахворювання, санепідстанції та лікувальнопрофілактичній установі (закладу), яка обслуговує це підприємство.
59. Власник організовує розслідування причин кожного випадку профзахворювання протягом десяти робочих днів з моменту одержання повідомлення.
Розслідування профзахворювання проводиться комісією у складі представників: санепідстанції (голова комісії), лікувально-профілактичної установи (закладу), підприємства, профспілкової організації, членом якої є хворий, або уповноваженого трудового колективу з питань охорони праці, якщо хворий не є членом профспілки.
До розслідування в разі необхідності можуть залучатися представники інших органів.
У розслідуванні причин професійних захворювань інфекційної та паразитарної етіології обов'язково беруть участь фахівці з епідеміології та паразитології санепідстанції.
Розслідування причин двох та більше випадків профзахворювань у однієї особи проводиться у міру визначення цих захворювань за наявності повідомлення. В акті розслідування зазначається, що раніше у цієї особи було виявлено профзахворювання (найменування діагнозу), та рік виявлення.
60. Власник зобов'язаний подати комісії з розслідування дані лабораторних досліджень шкідливих факторів виробничого процесу, необхідну документацію на цей процес (технологічні регламенти, вимоги і нормативи з безпеки праці тощо), забезпечити комісію приміщенням, транспортом і засобами '"'язку, організувати друкування, розмноження і оформлення в необхідній кількості матеріалів розслідування.
61. Комісія з розслідування зобов'язана:
скласти програму розслідування причин профзахворювання;
розподілити функції між членами комісії;
розглянути питання про необхідність залучення до її роботи експертів;
провести розслідування обставин та причин профзахворювання;
скласти акт розслідування за встановленою формою (додаток 14), в якому намітити заходи щодо запобігання розвиткові профзахворювання, забезпечення нормалізації умов праці, а також визначити осіб, які не виконали норми (правила, гігієнічні регламенти).
62. Комісія з розслідування проводить гігієнічну оцінку умов праці хворого за матеріалами раніше проведених атестацій робочих місць, результатів обстежень і досліджень, вивчає приписи державного нагляду за охороною праці, одержує письмові пояснення посадових осіб і працівників з питань, пов'язаних з розслідуванням профзахворювання.
63. Акт розслідування причин профзахворювання складається комісією з розслідування у п'яти примірниках протягом трьох діб після закінчення розслідування та надсилається власником хворому, лікувально-профілактичному закладу, який обслуговує це підприємство, і профспілковій організації, членом якої є хворий. Один примірник акта надсилається санепідстанції для аналізу і контролю за здійсненням заходів. Перший примірник акта розслідування зберігається на підприємстві протягом 45 років.
64. Власник зобов'язаний у п'ятиденний термін після закінчення розслідування причин профзахворювання розглянути його матеріали та видати наказ про заходи щодо запобігання профзахворюванням, а також про притягнення до відповідальності осіб, з вини яких допущені порушення санітарних норм і правил, що призвели до виникнення профзахворювання.
Про здійснення запропонованих комісією з розслідування заходів щодо запобігання профзахворюванням власник письмово інформує санепідстанцію протягом терміну, зазначеного в акті.
У разі втрати працівником працездатності внаслідок профзахворювання власник направляє потерпілого на МСЕК для розгляду питання подальшої його працездатності.
65. Контроль за правильним та своєчасним розслідуванням профзахворювань, оформленням документації, а також здійсненням заходів щодо усунення причин, які призвели до профзахворювання, здійснюють органи та установи державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ.
Трудові колективи через обраних ними уповноважених з питань охорони праці, а також професійні спілки в особі виборних органів та представників здійснюють громадський контроль за розслідуванням причин профзахворювань.
Розслідування причин профзахворювань у працівників, які направлені на роботу за межі підприємства
66. Розслідування випадків профзахворювань у працівників, які направлені на роботу за межі підприємства, проводиться комісією з розслідування під головуванням представника санепідстанції, яка здійснює державний санітарний нагляд на підприємстві, де виявлено профзахворювання.
67. Власник підприємства, де виявлено профзахворювання, повинен повідомити про це власника підприємства, працівником якого є потерпілий.
У роботі комісії з розслідування такого випадку обов'язково бере участь представник підприємства, працівником якого є потерпілий.
68. Реєстрація та облік профзахворювань у працівників, які направлені на роботу за межі підприємства, здійснюється підприємством за місцем основної роботи хворого та санепідстанцією, що здійснює санітарний нагляд на цьому підприємстві.
Розслідування профзахворювань у непрацюючих пенсіонерів, а також у працівників, які змінили місце роботи та проживання
69. Встановлення діагнозу професійних захворювань у осіб, які працювали за межами України на підприємствах колишнього СРСР, проводиться згідно з пунктами 53 - 57 цього Положення на підставі нотаріально завіреної копії трудової книжки.
У разі виявлення професійного захворювання у непрацюючих пенсіонерів, які працювали на території України, розслідування його проводиться згідно з пунктом 59 цього Положення на підприємстві, причетному до виникнення професійного захворювання.
70. Підтверджені випадки профзахворювань у працівників, які змінили місце роботи, або знаходяться на пенсії, підлягають реєстрації та обліку на підприємстві, де були умови для розвитку профзахворювання, і в санепідстанції, що здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд на цьому підприємстві.
Порядок реєстрації та обліку випадків профзахворювань
71. Реєстрація та облік випадків профзахворювань ведеться в спеціальному журналі за встановленою формою (додаток 16):
на підприємстві та в установах санітарноепідеміологічної служби на підставі повідомлень про профзахворювання та актів їх розслідування;
у лікувально-профілактичних закладах на підставі медичної картки амбулаторного хворого, виписки з історії хвороби, лікарського висновку про діагноз, встановлений під час обстеження в стаціонарі, а також повідомлення про профзахворювання.
До цього журналу також вносяться дані щодо працездатності кожного працівника, в якого виявлено профзахворювання.
У разі виявлення у працівника кількох професійних захворювань потерпілий реєструється в журналі один раз та зазначаються всі його діагнози.
Професійні захворювання, виявлені у осіб, які приїхали на постійне проживання в Україну з інших країн, реєструються у лікувально-профілактичних закладах та територіальній санепідстанції за місцем проживання потерпілого в Україні, а розслідування причин цих профзахворювань проводиться в порядку, передбаченому міжнародними договорами України.
72. Санепідстанції на підставі актів розслідування випадків профзахворювань складають карти обліку профзахворювань. Ці карти (додаток 15) і записи на магнітних носіях зберігаються в санепідстанції та в МОЗ протягом 45 років.
73. Порядок збору та передачі інформації для автоматизованої системи обліку і аналізу профзахворювань визначається МОЗ.
74. Карти обліку або дискети з даними цих карт щорічно до 1 лютого і 1серпня надсилаються МОЗ.
Звітність про профзахворювання
75. Форми державної статистичної звітності про профзахворювання затверджуються МОЗ.
3. РОЗСЛІДУВАННЯ ТА ОБЛІК АВАРІЙ
76. На підприємстві згідно з вимогами законодавства і нормативних актів з питань цивільної оборони та охорони праці мають бути опрацьовані і затверджені власником:
план попередження надзвичайних ситуацій, у якому розглядаються можливі аварії та інші надзвичайні ситуації техногенного і природного походження, прогнозуються наслідки, визначаються заходи щодо їх попередження, терміни виконання, а також сили і засоби, що залучаються до цих заходів;
план (інструкція) ліквідації аварій (надзвичайних ситуацій), у якому перелічені всі можливі аварії та інші надзвичайні ситуації, визначені дії посадових осіб і працівників підприємства під час їх виникнення, обов'язки професійних аварійно-рятувальних формувань або працівників інших підприємств, установ і організацій, які залучаються до ліквідації надзвичайних ситуацій.
До аварій техногенного характеру відносяться аварії на транспорті, пожежі, вибухи, аварії з викидом сильнодіючих отруйних, радіоактивних, біологічно небезпечних та інших забруднюючих речовин, раптове руйнування споруд, обладнання тощо.
77. Аварії поділяються на дві категорії:
до I категорії відносяться аварії, внаслідок яких:
загинуло 5 чи травмовано 10 і більше осіб;
стався викид отруйних, радіоактивних, біологічно небезпечних речовин за санітарно-захисну зону підприємства;
збільшилась концентрація забруднюючих речовин у навколишньому природному середовищі більш як у 10 разів;
зруйновано будівлі, споруди чи основні конструкції об'єкта, що створило загрозу для життя і здоров'я значної кількості працівників підприємства чи населення;
до II категорії відносяться аварії, внаслідок яких:
загинуло до 5 чи травмовано від 4 до 10 осіб;
зруйновано будівлі, споруди чи основні конструкції об'єкта, що створило загрозу для життя і здоров'я працівників цеху, дільниці.*
_________________________________________
* Враховуються цех, дільниця з чисельністю працюючих 100 чоловік і більше.
Випадки порушення технологічних процесів, роботи устаткування, тимчасової зупинки виробництва в результаті спрацювання автоматичних захисних блокувань та інші локальні порушення у роботі цехів, дільниць і окремих об'єктів, падіння опор та обрив проводів ліній електропередач не відносяться до аварій, що мають категорії, і розслідуються підприємством в установленому ним порядку.
З метою врахування специфіки галузей, визначення переліку категорійних аварій у разі необхідності затверджуються галузеві положення за погодженням з Держнаглядохоронпраці.
78. Про аварію свідок повинен негайно повідомити безпосереднього керівника робіт або іншу посадову особу підприємства, які, в свою чергу, зобов'язані повідомити власника.
79. Власник або особа, яка керує виробництвом під час зміни, зобов'язані ввести в дію план ліквідації аварії, вжити, в першу чергу, заходів щодо рятування потерпілих і надання їм медичної допомоги, запобігання подальшому поширенню аварії, встановлення меж небезпечної зони та обмеження доступу до неї людей.
80. Власник зобов'язаний негайно повідомити про аварію місцевий орган державного нагляду за охороною праці, орган, до сфери управління якого належить підприємство, місцевий орган виконавчої влади, штаб цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій, прокуратуру за місцем виникнення аварії і відповідний профспілковий орган.
81. Розслідування аварій з нещасними випадками проводиться згідно з пунктами 1 - 50 цього Положення.
Розслідування аварій без нещасних випадків проводиться комісіями, що утворюються:
у разі аварій I категорії - наказом міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади чи розпорядженням органу виконавчої влади (Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя) за узгодженням з відповідними органами державного нагляду за охороною праці, МНС або територіальним штабом цивільної оборони та з надзвичайних ситуацій;
у разі аварій II категорії - наказом керівника органу, до сфери управління якого належить підприємство, чи розпорядженням районного або міського органу виконавчої влади за узгодженням з відповідним органом державного нагляду за охороною праці.
Головою комісії призначається представник органу, до сфери управління якого належить підприємство, місцевого органу виконавчої влади або представник органу державного нагляду за охороною праці.
82. У ході розслідування комісія визначає характер аварії, з'ясовує обставини, що спричинили її, встановлює факти порушення вимог законодавства та нормативних актів з питань охорони праці, цивільної оборони, правил експлуатації устаткування та технологічних регламентів, визначає якість виконання будівельно-монтажних робіт або окремих вузлів, конструкцій, їх відповідність вимогам технічних і галузевих нормативних актів та проекту, встановлює осіб, відповідальних за аварію, намічає заходи щодо ліквідації її наслідків та запобігання подібним аваріям.
83. Комісія з розслідування зобов'язана протягом десяти робочих днів розслідувати аварію і скласти акт за встановленою формою згідно з додатком 5. Шкода, заподіяна аварією, визначається з урахуванням втрат, зазначених у додатку 17.
Залежно від характеру аварії у разі необхідності проведення додаткових досліджень або експертизи зазначений термін може бути продовжений органом, який призначив комісію.
84. За результатами розслідування аварії власник видає наказ, яким відповідно до висновків комісії з розслідування затверджує заходи щодо запобігання подібним аваріям і притягає до відповідальності працівників за порушення законодавства про охорону праці.
85. Матеріали розслідування аварії включають документи, зазначені в пункті 42 цього Положення, а також доповідну записку про роботу аварійно-рятувальних формувань або пожежних підрозділів, якщо вони залучалися до ліквідації цієї аварії.
86. Технічне оформлення матеріалів розслідування аварії проводить підприємство, де сталася аварія, яке в п'ятиденний термін після закінчення розслідування надсилає їх прокуратурі та органам, представники яких брали участь у розслідуванні.
Один примірник акта розслідування аварії, внаслідок якої не сталося нещасного випадку, зберігається на підприємстві до завершення термінів здійснення заходів, визначених комісією з розслідування, але не менше двох років.
87. Власник зобов'язаний аналізувати причини аварій та розробляти заходи щодо запобігання їм.
88. Якщо аварія сталася через проектні недоробки або конструктивні недоліки устаткування, то для участі в роботі комісії з розслідування залучаються представники підприємств, які розробляли і виготовляли його.
Власник зобов'язаний надсилати проектній організації, заводу - виготовлювачу устаткування обгрунтовані рекламації, а їх копії - органам, до сфери управління яких належить підприємство, проектна організація або завод-виготовлювач. За видами робіт і устаткування, на які видається дозвіл (ліцензія) на проектування або виготовлення, копія рекламації також надсилається органу, який видав дозвіл (ліцензію) на проектування або виготовлення устаткування (об'єкта).
89. Облік аварій I і II категорій здійснюють підприємства і відповідні органи державного управління та нагляду за охороною праці з реєстрацією їх у журналі за встановленою формою (додаток 18). При цьому враховуються аварії, внаслідок яких сталися нещасні випадки і внаслідок яких нещасні випадки не сталися.
Державна статистична звітність щодо аварій затверджується Держкомстатом за поданням Держнаглядохоронпраці.
Письмову інформацію про здійснення заходів, запропонованих комісією з розслідування, власник подає організаціям, представники яких брали участь у розслідуванні, відповідно до термінів, зазначених в акті розслідування аварії.
90. Контроль та нагляд за своєчасним і правильним розслідуванням, документальним оформленням і обліком аварій, здійсненням заходів щодо усунення їх причин покладається на органи державного управління та нагляду за охороною праці.
4. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
91. Власник та посадові особи, які проводили розслідування нещасних випадків, профзахворювань та аварій, несуть відповідальність згідно із законодавством за своєчасне і правильне розслідування цих подій та прийняті рішення.
92. Особи, які допустили порушення або невиконання вимог цього Положення, притягаються до відповідальності згідно із законодавством.
Додаток 1
до Положення про
розслідування та облік
нещасних випадків,
професійних захворювань
і аварій на
підприємствах, в
установах і організаціях
Форма Н-1
---------
ЗАТВЕРДЖУЮ
____________________________________________
підпис власника або уповноваженої ним особи)
____________________________________________
(посада, прізвище, ім'я та по батькові)
"____"_______________199_р.
(печатка підприємства)
АКТ N ________
про нещасний випадок
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я та по батькові)
1. Дата і час нещасного випадку __________________________________
(число, місяць, рік)
__________________________________________________________________
(година, хвилина)
2. Підприємство (установа, організація), працівником якого є
потерпілий _______________________________________________________
(найменування)
2.1. Адреса підприємства, працівником якого є потерпілий:
Автономна Республіка Крим, область, ______________________________
район ____________________________________________________________
населений пункт _________________________________________________
2.2. Форма власності _____________________________________________
2.3. Міністерство, орган, до сфери управління якого належить
підприємство _____________________________________________________
2.4. Найменування і адреса підприємства, де стався нещасний
випадок __________________________________________________________
2.5. Цех, дільниця, ______________________________________________
місце нещасного випадку __________________________________________
3. Відомості про потерпілого:
3.1. Стать: чоловіча, жіноча _____________________________________
3.2. Число, місяць, рік народження _______________________________
3.3. Професія (посада) ___________________________________________
розряд (клас) _______________________________________________
3.4. Стаж роботи загальний _______________________________________
3.5. Стаж роботи за професією (посадою), під час якої стався
нещасний випадок _________________________________________________
4. Проведення навчання потерпілого та інструктажів з охорони
праці:
4.1. Навчання за професією чи видом роботи, під час виконання якої
стався нещасний випадок __________________________________________
(число, місяць, рік)
Проведення інструктажів:
4.2. Вступного ___________________________________________________
(число, місяць, рік)
4.3. Первинного __________________________________________________
(число, місяць, рік)
4.4. Повторного __________________________________________________
(число, місяць, рік)
4.5. Цільового ___________________________________________________
(число, місяць, рік)
4.6. Перевірка знань за професією чи видом роботи, під час
виконання якої стався нещасний випадок (для робіт підвищеної
небезпеки) _______________________________________________________
(число, місяць, рік)
5. Проходження медоглядів:
5.1. Попередній __________________________________________________
5.2. Періодичний _________________________________________________
6. Обставини, за яких стався нещасний випадок ____________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
6.1. Вид події __________________________________________________
6.2. Шкідливий фактор та його значення ___________________________
7. Причини нещасного випадку _____________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
8. Устаткування, машини, механізми, транспортні засоби,
експлуатація яких призвела до нещасного випадку
__________________________________________________________________
(найменування, тип, марка, рік випуску,
__________________________________________________________________
підприємство - виготовлювач)
9. Медичний висновок про діагноз ушкодження здоров'я потерпілого
__________________________________________________________________
9.1. Перебування потерпілого в стані алкогольного чи наркотичного
сп'яніння ________________________________________________________
(так, ні)
10. Особи, які допустили порушення законодавства про охорону
праці:
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я та по батькові, професія, посада,
__________________________________________________________________
порушені вимоги законодавчих та інших нормативних актів
___________________________________________________________ДНАОП__
з охорони праці - статті, параграфи, пункти тощо)
11. Свідки нещасного випадку _____________________________________
__________________________________________________________________
(прізвище, ім'я та по батькові, постійне місце проживання)
12. Заходи щодо усунення причин нещасного випадку
------------------------------------------------------------------
N | Найменування | Термін | Викона- | Відмітка про|
| заходів | виконання | вець | виконання |
----+-----------------------+------------+---------+-------------|
| | | | |
| | | | |
| | | | |
------------------------------------------------------------------
Голова комісії _____________ ___________ ___________
(посада) (підпис) (прізвище,
ініціали)
Члени комісії _____________ ___________ ___________
(посада) (підпис) (прізвище,
ініціали)
"______"___________________19__р.
ПОЯСНЕННЯ
щодо заповнення акта за формою Н-1 про нещасний випадок, що стався під час виконання трудових обов'язків на підприємстві, в установі, організації
Акт складається з текстової і кодової частин, які заповнюються відповідно до загальноприйнятих (установлених) термінів, міжгалузевих, галузевих і спеціально розроблених класифікаторів.
Коди треба вносити в прямокутники, які містяться з правого боку сторінки акта.
Кодування актів за формою Н-1, складених про нещасні випадки зі смертельними наслідками, є обов'язковим, в інших випадках - за вказівкою органу, до сфери управління якого належить підприємство.
Пункт 1. У першому рядку число та місяць кодуються відповідно до їх порядкових номерів, а рік - двома останніми цифрами.
Наприклад:
-------------------------
1 грудня 1998 року кодується - | 0 | 1 | 1 | 2 | 9 | 8 |
-------------------------
У другому рядку зазначається і кодується час, коли стався нещасний випадок, наприклад:
22 година 30 хвилин - -----------------
| 2 | 2 | 3 | 0 |
-----------------
Пункт 2. Кодується відповідно до загального міжгалузевого класифікатора підприємств і організацій (ЗКПО).
Підпункт 2.1. Кодується адреса підприємства відповідно до класифікатора "Система позначень об'єктів адміністративнотериторіального устрою населених пунктів 173002 (СПАТО)", т.1,2.
Підпункт 2.3. Кодується відповідно до загального міжгалузевого класифікатора "Система позначення органів державного управління (СПОДУ) 1.74.001."
Підпункт 2.5. Назва цеху, дільниці кодується відповідно до галузевого класифікатора (кодифікатора), а там, де його немає, назва цеху, дільниці повинна наводитися відповідно до затвердженого переліку підрозділів підприємства.
Примітка. Коди до пункту 2 і підпункту 2.1 - постійні для кожного підприємства і визначаються один раз відповідно до ЗКПО і СПАТО.
Підпункт 3.1. Стать кодується: 1 - чоловіча, 2 - жіноча.
Наприклад:
-----
Чоловіча - | 1 |
-----
Підпункт 3.2. Зазначається число, місяць і рік народження, а кодується число повних років потерпілого на час настання нещасного випадку.
Наприклад:
-----
45 років - |45 |
-----
Підпункт 3.3. Професія (посада), розряд (клас) записуються і кодуються відповідно до Класифікатора професій, розробленого Мінпраці і затвердженого Держстандартом.
У разі якщо потерпілий має кілька професій, зазначається та, під час роботи за якою стався нещасний випадок.
Підпункти 3.4. і 3.5. При зазначенні стажу роботи: загального, за основною професією (посадою), на яку оформлений потерпілий, за виконуваною роботою, під час якої стався нещасний випадок, зазначається і кодується число повних років на момент настання нещасного випадку.
Наприклад:
-----
20 років - |20 |
-----
-----
15 років - |15 |
-----
-----
5 років - | 5 |
-----
Якщо стаж менше року, то в текстовій частині вказується кількість місяців (днів), а кодується - 00.
Наприклад: -----
9 місяців 2 дні - |00 |
-----
Пункт 4. Заповнюється відповідно до Типового положення про навчання, інструктаж та перевірку знань працівників з питань охорони праці.
Кодування здійснюється, як і в пункті 1, шестизначними кодами - число, місяць, рік.
Наприклад: 04.12.95 - дата проведення (завершення) навчання за професією, вступного, первинного, повторного або цільового інструктажів, останньої перевірки знань з охорони праці. У разі невиконання будь-якої позиції навпроти неї ставляться нулі -
-------------------------
| 0 | 4 | 1 | 2 | 9 | 5 |
-------------------------
-----
або |00 |
-----
Пункт 5. Заповнюється відповідно до Положення про медичний огляд працівників певних категорій, затвердженого наказом МОЗ. Кодування здійснюється, як і в пункті 1, шестизначними кодами - число, місяць, рік.
Пункт 6. Під час опису обставин нещасного випадку дається коротка характеристика умов праці та дій потерпілого, викладається послідовність подій, що відбувалися перед настанням випадку, описується, як проходив процес праці, а також зазначається, хто керував роботою або організував її.
Підпункт 6.1. Вид події. Заповнюється і кодується відповідно до зазначеного нижче класифікатора - підрозділ I.
Підпункт 6.2. Шкідливий фактор та його значення. Заповнюється і кодується відповідно до класифікатора N 6 МОЗ.
Пункт 7. Причини нещасного випадку. Зазначаються і кодуються дві причини нещасного випадку відповідно до зазначеного нижче класифікатора - підрозділ II. Причини нещасного випадку - основна (кодується першою) і супутня.
Інші причини нещасного випадку зазначаються в акті лише у текстовій частині.
Пункт 8. Устаткування кодується відповідно до класу і підкласу вищих класифікаційних угруповань ЗКП (ВКУЗКП). Основні класи і підкласи з класифікатора ЗКП (ВКУЗКП) наведені у класифікаторі - підрозділ III. Устаткування, машини, механізми, транспортні засоби, експлуатація яких призвела до нещасного випадку.
Наприклад:
-----
верстати металорізальні - |381|
-----
-----
устаткування гірничо - шахтне - |314|
-----
Найменування устаткування в текстовій частині повинно зазначатися повністю без скорочення. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, підприємства у разі необхідності можуть давати повне кодове галузеве позначення устаткування (машин) за ЗКП.
Пункт 9. Зазначається діагноз пошкодження здоров'я за листком непрацездатності або довідкою лікувальнопрофілактичного закладу. Кодується згідно з формою N 23-ТН "Звіт про причини тимчасової непрацездатності".
Підпункт 9.1. У разі перебування потерпілого в стані
-----
алкогольного чи наркотичного сп'яніння кодується - | 1 |
-----
Запис робиться на підставі висновку, що складається лікарем, який проводив огляд потерпілого.
Пункт 10. Зазначаються посадові особи і працівники, у тому числі й потерпілий, які допустили порушення законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці, дії чи бездіяльність яких стали основною або супутньою причиною нещасного випадку (відповідно до пункту 7).
У разі коли порушення допущено працівниками іншого підприємства або приватною особою, це зазначається в цьому пункті.
Законодавчі та нормативні акти про охорону праці кодуються відповідно до Державного реєстру міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці.
Пункт 12. Зазначається кожний захід окремо. Не слід вносити до цього пункту накладення стягнень.
КЛАСИФІКАТОРИ
I. ВИД ПОДІЇ, ЩО ПРИЗВЕЛА ДО НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ
01 - дорожньо-транспортна пригода, в тому числі:
01.1 - наїзд транспортних засобів
02 - падіння потерпілого, в тому числі:
02.1 - падіння потерпілого під час пересування
02.2 - падіння потерпілого з висоти
02.3 - падіння потерпілого в колодязі, ємності, ями тощо
03 - падіння, обрушення, обвал предметів, матеріалів, породи,
грунту тощо
03.1 - обрушення, обвалення будівель, споруд та їх
елементів
03.2 - обвал та обрушення породи, грунту тощо
04 - дія предметів та деталей, що рухаються, розлітаються, обертаються, в тому числі:
04.1 - дія рухомих і таких, що обертаються, деталей
обладнання, машин і механізмів
04.2 - дія предметів, що розлітаються в результаті вибуху
або руйнування приладів, посудин, які знаходяться під
тиском, у вакуумі
05 - ураження електричним струмом, у тому числі:
05.1 - при доторкуванні до ЛЕП та обірваних проводів
06 - дія екстремальних температур (крім пожеж)
07 - дія шкідливих та токсичних речовин
08 - дія іонізуючих випромінювань
09 - фізичні перевантаження
10 - нервово-психічні перевантаження
11 - ушкодження внаслідок контакту з тваринами, комахами та
іншими представниками флори і фауни
12 - утоплення
13 - асфіксія
14 - навмисне вбивство або травма, заподіяна іншою особою
15 - стихійне лихо
16 - пожежа
17 - вибух
18 - інші
II. ПРИЧИНИ НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ
Технічні:
01 - конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня
надійність засобів виробництва
02 - конструктивні недоліки, недосконалість, недостатня
надійність транспортних засобів
03 - неякісна розробка або відсутність проектної документації
на будівництво, реконструкцію виробничих об'єктів, будівель,
споруд, обладнання тощо
04 - неякісне виконання будівельних робіт
05 - недосконалість, невідповідність вимогам безпеки
технологічного процесу
06 - незадовільний технічний стан:
06.1 - виробничих об'єктів, будинків, споруд, території
06.2 - засобів виробництва
06.3 - транспортних засобів
07 - незадовільний стан виробничого середовища
Організаційні:
08 - незадовільне функціонування, недосконалість або
відсутність системи управління охороною праці
09 - недоліки під час навчання безпечним прийомам праці, в тому числі:
0.9.1 - відсутність або неякісне проведення інструктажу;
0.9.2 - допуск до роботи без навчання та перевірки знань з
охорони праці
10 - неякісна розробка, недосконалість інструкцій з охорони
праці або їх відсутність
11 - відсутність у посадових інструкціях функціональних
обов'язків з питань охорони праці
12 - порушення режиму праці та відпочинку
13 - відсутність або неякісне проведення медичного обстеження
(профвідбору)
14 - невикористання засобів індивідуального захисту через
незабезпеченість ними
15 - виконання робіт з відключеними, несправними засобами
колективного захисту, системами сигналізації, вентиляції,
освітлення тощо
16 - залучення до роботи працівників не за спеціальністю
(професією)
17 - порушення технологічного процесу
18 - порушення вимог безпеки під час експлуатації
устаткування, машин, механізмів тощо
19 - порушення вимог безпеки під час експлуатації
транспортних засобів
20 - порушення правил дорожнього руху
21 - незастосування засобів індивідуального захисту (за їх
наявності)
22 - незастосування засобів колективного захисту (за їх
наявності)
23 - порушення трудової і виробничої дисципліни, в тому числі:
23.1 - невиконання посадових обов'язків
23.2 - невиконання вимог інструкцій з охорони праці
Психофізіологічні:
24 - алкогольне, наркотичне сп'яніння, токсикологічне

................
Перейти до повного тексту