1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 27 травня 2020 р. № 622-р
Київ
Про схвалення Концепції реформування системи оплати праці державних службовців та затвердження плану заходів з її реалізації
1. Схвалити Концепцію реформування системи оплати праці державних службовців, що додається.
2. Затвердити план заходів з реалізації Концепції реформування системи оплати праці державних службовців, що додається.
Прем'єр-міністр України Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 81
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 27 травня 2020 р. № 622-р
КОНЦЕПЦІЯ
реформування системи оплати праці державних службовців
Загальні положення
Стратегією реформування державного управління України на період до 2021 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 474 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 55, ст. 1919) (далі - Стратегія), встановлено, що одним з пріоритетних напрямів реформи державного управління є реформування системи оплати праці державних службовців, яка на цей час є непрозорою і розбалансованою.
Заробітна плата (регулярні щомісячні виплати державному службовцю за виконання посадових обов’язків, а також премія за результатами щорічного оцінювання) державного службовця повинна залежати від його кваліфікації та досвіду, важливості і складності роботи на посаді, ступеня покладеної на нього відповідальності, результативності, ефективності та якості виконання обов’язків.
Стратегією визначено пріоритетність завдань з реалізації положень Закону України "Про державну службу" (далі - Закон) стосовно реформування системи оплати праці державних службовців, зокрема:
встановлення конкурентоспроможного рівня заробітної плати;
підвищення прозорості, передбачуваності та справедливості заробітної плати, посилення ролі сталої частки (посадового окладу) в структурі заробітної плати державних службовців;
впровадження класифікації посад державної служби (визначення типових посад державної служби з урахуванням функціональної спрямованості, мети та цінності посади);
збалансування організаційної структури та оптимізації чисельності органів виконавчої влади.
При цьому під час проведення реформування системи оплати праці державних службовців Кабінет Міністрів України забезпечуватиме фінансову стабільність та збалансованість державного бюджету відповідно до обґрунтованих макроекономічних показників.
Виконання відповідних завдань пов’язане з необхідністю залучення і утримання на державній службі кращих фахівців, від доброчесної роботи і ефективності яких безпосередньо залежить економічне зростання, зокрема за рахунок залучення інвестицій до різних сфер, створення робочих місць, спрощення реєстрації та ведення бізнесу, піднесення іміджу України у світі, надання доступних і якісних послуг, розширення електронних сервісів та відкритих даних.
Концепція спрямована на запровадження системи оплати праці державних службовців, яка відповідає таким принципам:
прозорість - заробітна плата державних службовців та її складові є зрозумілими та відкритими для платників податків, за кошти яких здійснюється фінансування такої заробітної плати;
передбачуваність - стала частка заробітної плати державних службовців становить не менш як 70 відсотків, переважна частина заробітної плати державних службовців є стабільною та прогнозованою;
справедливість - заробітна плата державного службовця відповідає обсягу відповідальності та функціонального навантаження;
рівність - усунення міжвідомчих та міжрегіональних диспропорцій, внаслідок чого за виконання роботи, рівень відповідальності та обсяг навантаження на якій однакові, в різних державних органах оплата праці здійснюється на єдиному рівні;
результативність - змінна складова заробітної плати (премія) державного службовця повинна залежати від результатів його роботи;
конкурентоспроможність - державні органи пропонують конкурентну заробітну плату для залучення висококваліфікованих фахівців на ринку праці.
Проблема, яка потребує розв’язання
Виконання завдань, визначених Стратегією, дасть змогу розв’язати ряд проблем чинної системи оплати праці, а саме:
непрозорість та складність структури заробітної плати державних службовців;
відсутність юридично визначеного механізму планування і розподілу фонду оплати праці між державними органами;
доступність інформації про отриману державними службовцями заробітну плату;
наявність внутрішньої різноманітної системи розподілу фонду оплати праці, що є основою для можливих корупційних ризиків та зловживань, зокрема встановлення стимулюючих надбавок у "ручному режимі" (без наявності чітких критеріїв для такого встановлення), а також використання премій для автоматичного збільшення заробітної плати, а не як інструменту стимулювання ефективного виконання завдань;
відсутність класифікації посад державної служби (за рівнем відповідальності, складності роботи, обсягом навантаження, а також за функціональними типами посад з урахуванням вимог до них);
невиконання вимог Закону в частині скорочення посад, які є вакантними понад один рік (шляхом їх формального перейменування тощо);
наявність необґрунтованих у схемі посадових окладів вертикальних (відповідно до підкатегорій посад державної служби) і горизонтальних (відповідно до визначених рівнів державних органів) диспропорцій у розмірах окладів, зокрема без урахування ролі і місця посади в структурі державного органу, а також рівня професійної компетентності особи;
відсутність дієвого контролю за затвердженням штатної чисельності (частка посад головних спеціалістів серед посад державної служби категорії "В" у державних органах становить до 80 відсотків, найменування посад не відповідають фактичному рівню кваліфікації, компетентності та відповідальності осіб, які їх займають);
визначення граничної чисельності працівників державних органів без проведення оптимізації структури і функцій цих державних органів;
неузгодженість із Законом інших законодавчих актів, що регулюють питання оплати праці в державних органах.
Статтею 7 Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції , підписаної 31 жовтня 2003 р. та ратифікованої Законом України "Про ратифікацію Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції" , передбачено, що кожна держава - учасниця Конвенції прагне забезпечити сприяння виплаті належної винагороди та установленню справедливих окладів державним службовцям з урахуванням економічного розвитку держави - учасниці Конвенції. Таким чином, зростання реального валового внутрішнього продукту в Україні на відповідний відсотковий рівень щороку повинне бути підставою для підвищення рівня оплати праці в державному секторі.
Про необхідність якнайшвидшого усунення браку послідовності, справедливості та прозорості, а також стабільності та передбачуваності заробітної плати на основі класифікації посад державної служби зазначається в Програмі OECP/SIGMA за результатами дослідження вихідного рівня стану державного управління, проведеного у 2018 році.
Крім того, в рамках участі України в роботі Антикорупційної мережі Організації економічного співробітництва і розвитку у 2019 році у зв’язку з відсутністю прогресу за Рекомендацією "Оплата праці" у затвердженому звіті Уряду України запропоновано забезпечити здійснення ряду заходів з питань реформи системи оплати праці з метою дотримання належного балансу фіксованої та змінної складових заробітної плати, обмеження премії за результатами щорічного оцінювання та безлімітних стимулюючих виплат. Окремо у звіті зазначено про необхідність забезпечення лідерства НАДС у згаданій сфері правового регулювання.
Питання реформування системи оплати праці також пов’язане із завданнями, визначеними у Концепції запровадження посад фахівців з питань реформ, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2016 р. № 905 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 99, ст. 3233), та Концепції оптимізації системи центральних органів виконавчої влади, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1013 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 9, ст. 337). Виконання таких завдань забезпечить в подальшому достатній рівень заробітної плати для усіх державних службовців у державних органах.
Також запровадження передбачених цією Концепцією принципів та підходів в оплаті праці державних службовців є шляхом виконання зобов’язань, узятих на себе Урядом України в рамках Угоди про фінансування програми "Підтримка комплексного реформування державного управління в Україні" (ENI/2016/039-569) між Урядом України та Європейською Комісією, що діє від імені Європейського Союзу.
З огляду на викладене реалізація цієї Концепції дасть змогу визначити основні напрями змін системи оплати праці та є вкрай важливим кроком у процесі впровадження реформи державного управління.
Мета і строки реалізації Концепції
Метою реалізації цієї Концепції є зміна системи та підходів до регулювання оплати праці у сфері державної служби, що спрямована на забезпечення досягнення таких цілей:
осучаснення структури заробітної плати державного службовця, зменшення кількості її змінних складових (квартальна і річна премія у разі встановлення) та спрощення підходів до їх формування;
запровадження системи оплати праці державних службовців на основі класифікації посад державної служби - встановлення посадових окладів на посадах державної служби на основі їх цінності, що позбавить необхідності додаткового поділу державних органів на рівні та встановлення додаткових коригуючих коефіцієнтів для державних органів або за функціональним напрямом діяльності на посаді;
закріплення посадового окладу як ключового (найвагомішого) елемента в структурі заробітної плати державного службовця при тому, що частка фіксованих виплат становить не менш як 70 відсотків, а інших (змінних) виплат не більш як 30 відсотків;
забезпечення рівних умови оплати праці на посадах державної служби з однаковим рівнем відповідальності та функціональним навантаженням в різних державних органах;
забезпечення однакових підходів до формування і розподілу фондів оплати праці в державних органах з урахуванням класифікації посад державної служби;
забезпечення проведення рівного і прозорого розподілу (перерозподілу) фондів оплати праці у державних органах;
здійснення оптимізації структури та чисельності працівників з огляду на покладені на державний орган функції;
забезпечення визначення мотиваційних підходів для державних службовців до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи, а також підвищення престижу державної служби як роботи з конкурентним рівнем оплати праці;
оптимізація балансу між необхідністю залучення молоді на державну службу та відзначенням ефективних і відданих справі державних службовців, які з року в рік будують кар’єру на державній службі.
Реформування системи оплати праці державних службовців передбачається реалізувати протягом 2020-2022 років шляхом здійснення швидких і послідовних кроків, визначених у плані заходів з реалізації Концепції.
На першому етапі (червень - жовтень 2020 р.) передбачається:
розроблення та затвердження в установленому порядку класифікації посад державної служби (каталогу типових посад державної служби в державних органах, визначення "сімей" посад (групування посад з урахуванням функціональної спрямованості), мети та цінності кожної з типових посад);
розроблення та затвердження в установленому порядку методології оцінки цінності посади державної служби в державних органах, тобто критеріїв віднесення існуючих посад державної служби до типових посад, з урахуванням зазначених критеріїв;
проведення оцінки цінності кожної посади державної служби в державному органі на підставі розробленої методології;
проведення аналізу вакантних посад державної служби у державних органах, гранична чисельність яких визначається Кабінетом Міністрів України, та перегляд граничної чисельності працівників у державних органах шляхом скорочення кількості посад державної служби, які залишаються вакантними протягом трьох останніх років;
внесення необхідних змін до актів Кабінету Міністрів України, зокрема до постанов Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 р. № 85 "Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 29, ст. 814), від 12 березня 2005 р. № 179 "Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій" (Офіційний вісник України, 2005 р., № 11, ст. 522); визначення загальної граничної чисельності державних службовців у державних органах;
затвердження Порядку формування фонду оплати праці у державних органах (встановлення єдиних підходів до планування і розподілу видатків на оплату праці на основі фактичної чисельності з урахуванням складових заробітної плати, передбачених законодавчими актами);
впровадження експериментального проекту класифікації посад державної служби в НАДС, Секретаріаті Кабінету Міністрів України, Мінфіні та Мінцифри.
На другому етапі (листопад 2020 р. - грудень 2021 р.) передбачається:
підготовка, схвалення Кабінетом Міністрів України та супровід до прийняття проекту Закону України щодо внесення змін до Закону України "Про державну службу" стосовно зміни системи і підходів до регулювання оплати праці, передбачених Концепцією;
прийняття інших актів законодавства, необхідних для реалізації Концепції;
впровадження класифікації посад державної служби на основі Концепції в усіх міністерствах;
визначення схеми посадових окладів на посадах державної служби під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на 2022 рік з урахуванням вимог Закону, яка передбачатиме встановлення посадових окладів на основі класифікації посад, підвищення розмірів посадових окладів, зокрема з урахуванням припинення дії тимчасової норми щодо встановлення керівниками державної служби у межах фонду економії оплати праці стимулюючих виплат (пункт 14 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону );
підготовка, схвалення Кабінетом Міністрів України та супровід до прийняття проекту Закону України щодо внесення змін до деяких законів України, що регулюють питання оплати праці в інших державних органах (у тому числі антикорупційних), з метою їх узгодження із Законом в частині уніфікації підходів до визначення рівня оплати праці.
На третьому етапі (починаючи з січня 2022 р.) передбачається впровадження класифікації посад державної служби в усіх державних органах.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Для досягнення мети і реалізації цілей цієї Концепції вже здійснено базові кроки, ключовим серед яких є прийняття Закону, що містить основні необхідні принципи оплати праці на державній службі. Протягом 2017-2018 років посадові оклади державних службовців збільшено на 40-50 відсотків. НАДС надано повноваження вносити Кабінету Міністрів України пропозиції стосовно оплати праці у сфері державної служби, що неодноразово були предметом розгляду та підтримані експертами провідних держав світу, зокрема Німеччини, Норвегії, Швейцарії та інших. Також НАДС та Центром економічної стратегії проведено дослідження щодо заробітної плати у державному секторі, результати яких предметно продемонстрували наявність проблем у системі оплати праці на державній службі.

................
Перейти до повного тексту