1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 19 квітня 1999 р. N 620
Київ
Про підсумки виконання Державного бюджету України за 1998 рік та заходи щодо забезпечення своєчасного формування показників зведеного та Державного бюджетів України на 2000 рік
Незважаючи на певну стабілізацію обсягів промислового виробництва, вжиття ряду заходів для поліпшення стану виконання дохідної частини бюджету, ситуація у фінансовій сфері в 1998 році залишалася досить складною. Значно зросли неплатежі між підприємствами. Так, на 1 січня 1999 р. дебіторська заборгованість дорівнювала 107,9 млрд., а кредиторська - 153,6 млрд. гривень. Балансовий прибуток за минулий рік у народному господарстві країни становив близько 9,1 млрд. гривень. Продовжували збитково працювати 55 відсотків промислових та майже 90 відсотків сільськогосподарських підприємств.
Негативно вплинули на виконання запланованих обсягів надходжень до Державного бюджету несвоєчасність і неповнота внесення платежів суб'єктами оподаткування. Складно вирішувалося питання залучення коштів на фінансування дефіциту Державного бюджету. За таких умов не вдалося стабілізувати бюджетну систему до рівня, який би відповідав цілям економічного зростання.
Зведений бюджет за 1998 рік виконано за доходами на суму 28,4 млрд. гривень, або на 95,6 відсотка планового обсягу. До Державного бюджету надійшло 15,9 млрд. гривень, або 75,3 відсотка, до місцевих бюджетів - 15 млрд. гривень, або 127,6 відсотка розмірів, врахованих під час затвердження Державного бюджету. В цілому за минулий рік забезпечено виконання зведеного бюджету лише по 17 джерелах податкових надходжень із 37, зокрема з податку на прибуток підприємств, прибуткового податку з громадян, ввізного та державного мита, плати за використання лісових ресурсів. Недонадходження доходів до зведеного бюджету становило 1,3 млрд., а до Державного бюджету - 5,2 млрд. гривень.
Керівники багатьох міністерств та інших центральних органів виконавчої влади не вжили конкретних заходів до забезпечення виконання податкових зобов'язань підприємствами та організаціями, що належать до сфери їх управління.
Акціонерним товариством "Укргазпром" до бюджету не внесено запланованих 605,7 млн. гривень відрахувань від плати за транзит газу через територію України. Державним комітетом по матеріальних резервах не забезпечено надходження доходів до бюджету від продажу державних запасів товарів у сумі 1087,6 млн. гривень.
Не приділяли належної уваги виконанню Державного бюджету і місцеві органи виконавчої влади, про що свідчить той факт, що рівень його виконання значно нижчий від рівня виконання місцевих бюджетів. Не вживалося конкретних заходів для зменшення недоїмки з податків, що зараховуються до Державного бюджету.
Міністерства, інші центральні і місцеві органи виконавчої влади незадовільно проводили роботу, пов'язану з обмеженням бартерних операцій, внаслідок чого на розрахункові рахунки підприємств не надійшли кошти у значних обсягах.
Як встановлено перевірками, кожне друге-третє підприємство ухилялося від сплати податків або допустило порушення податкового законодавства: якщо на початок 1998 року недоїмка з податків становила 2,3 млрд. гривень, то на 1 січня 1999 р. вона досягла 9,9 млрд. гривень.
Заходи щодо списання та реструктуризації недоїмки не дали бажаних результатів, і фінансовий стан підприємств не поліпшився, а процес проведення розрахунків з бюджетом погіршився. Почастішали звернення міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щодо списання та реструктуризації податкової заборгованості, а також відстрочення платежів та надання інших пільг окремим підприємствам.
Продовження практики проведення взаємозаліків негативно вплинуло на рівень грошових надходжень, а отже, і на стан фінансування соціальних виплат.
За минулий рік проведено взаємозаліків доходів і видатків Державного бюджету на суму 1,8 млрд. гривень (11,2 відсотка суми доходів). По місцевих бюджетах цей показник становить 3,4 млрд. гривень (23,1 відсотка).
Сума заборгованості з виплати заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, що фінансуються з бюджетів усіх рівнів, збільшилася на 1086 млн. гривень і досягла на початок 1999 року 3281 млн. гривень. Заборгованість з виплат, що здійснювалися з Державного бюджету, збільшилася на 947 млн. гривень і становила на кінець року 2581 млн. гривень, а по місцевих бюджетах у цілому - відповідно на 139 млн. і 700 млн. гривень.
Видаткова частина Державного бюджету виконувалася у межах наявних надходжень, з урахуванням першочергової потреби у фінансуванні видатків, таких як заробітна плата та інші соціальні виплати, а також необхідності фінансового забезпечення пріоритетних галузей економіки. Видаткову частину зведеного бюджету України за 1998 рік виконано на 92 відсотки, Державного бюджету - на 73,2 та місцевих бюджетів - на 130,2 відсотка проти обсягів, врахованих під час затвердження Державного бюджету. Планові видатки в сумі 24,5 млрд. гривень профінансовано в сумі 17,9 млрд., а без урахування взаємозаліків - 15,9 млрд. гривень. В умовах ненадходження доходів у значних обсягах виникла необхідність жорсткого дотримання бюджетних обмежень. Введення лімітів видатків Державного бюджету дало можливість більш ефективно управляти бюджетними коштами і спрямовувати їх передусім на соціальні виплати.
Проте, незважаючи на жорсткі обмеження, фінансування видатків Державного бюджету здійснювалося нерівномірно. Так, при середньому рівні виконання видатків Державного бюджету на 73,2 відсотка ряд соціально важливих галузей профінансовано у менших обсягах: охорона здоров'я - на 49,1 відсотка, освіта - на 69,9, погашення заборгованості із соціальних виплат - на 25,4 відсотка. Водночас у зв'язку з прийняттям рішень Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України щодо пріоритетного фінансування окремих галузей економіки промисловість та енергетику профінансовано на 83,4 відсотка.
Керівники міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади не забезпечували належного контролю за цільовим і ефективним витрачанням бюджетних коштів. У 1998 році державною контрольно-ревізійною службою за результатами ревізій і перевірок на 14,2 тис. об'єктів державної власності (або на кожному третьому з перевірених) виявлено незаконні витрати, факти нецільового використання бюджетних асигнувань, недостачу коштів і матеріальних цінностей на загальну суму понад 660 млн. гривень.
Найбільші суми збитків внаслідок таких порушень виявлено на підприємствах і в організаціях Міністерства промислової політики - 129,7 млн. гривень, Міністерства вугільної промисловості - 93,9 млн., Міністерства агропромислового комплексу - 102,1 млн., Міністерства енергетики - 58,9 млн., Міністерства оборони - 44,2 млн., Міністерства транспорту - 40,1 млн. гривень. З перевірених 27 тис. бюджетних установ у кожній другій виявлено факти нецільового використання та незаконних витрат, недостачі і привласнення коштів та матеріальних цінностей на загальну суму 421,9 млн. гривень, що в 1,9 раза більше, ніж протягом 1997 року.
На фінансування передбачених місцевими бюджетами заходів у 1998 році спрямовано 14,5 млрд. гривень, або 130,2 відсотка розрахункових річних призначень. Видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення населення профінансовано на 125,2 відсотка, охорону здоров'я - 102,1, освіту - 127,4, культуру і мистецтво -на 175 відсотків річного розрахованого обсягу.
У той же час за наявності у місцевих бюджетах заборгованості з виплати заробітної плати та інших соціальних виплат на фінансування капітальних вкладень використано 595,2 млн. гривень, або у 5,8 раза більше проти розрахованого обсягу, а на функціонування органів виконавчої влади спрямовано 382,7 млн. гривень, або більше ніж у 4,3 раза.
Це свідчить про те, що місцеві органи виконавчої влади не забезпечують належного виконання вимог указів Президента України та постанов Кабінету Міністрів України щодо запровадження суворого режиму економії у витрачанні бюджетних коштів, недопущення їх використання на заходи, які не мають першочергового призначення.
Із передбачених Законом України "Про Державний бюджет України на 1998 рік" у складі видатків Державного бюджету коштів у сумі 2,5 млрд. гривень для надання дотацій місцевим бюджетам на фінансування видатків, що не покриваються доходами, фактично перераховано 2,1 млрд. гривень, або 84 відсотки річного обсягу дотацій. Це значно перевищує загальний рівень виконання видаткової частини Державного бюджету. У минулому році з бюджетів м. Києва та окремих областей згідно із статтею 11 зазначеного Закону перераховано до Державного бюджету 508,8 млн. гривень, або 86,2 відсотка планової суми, у тому числі з бюджетів м. Києва - 99,4 відсотка, Дніпропетровської області - 19,3, Харківської - 73,4, Донецької - 96,5 і лише Полтавської - 100 відсотків.

................
Перейти до повного тексту