- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 16 червня 2023 р. № 614 Київ |
Про затвердження Правил побутового обслуговування населення
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Правила побутового обслуговування населення, що додаються.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
Прем'єр-міністр України |
Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 67 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 червня 2023 р. № 614
ПРАВИЛА
побутового обслуговування населення
Загальні положення
1. Ці Правила визначають основні вимоги до побутового обслуговування населення і встановлюють особливості регулювання відносин між споживачем та виконавцем у наданні побутових послуг на території України.
Дія цих Правил поширюється на відносини у сфері побутового обслуговування за договорами про надання послуг, виконання робіт (побутового підряду), найму (оренди), прокату та іншими договорами за згодою сторін (далі - договір).
2. У цих Правилах терміни вживаються у такому значенні:
об’єкт надання побутових послуг - спеціально облаштовані місця для надання побутових послуг, розташовані в окремих стаціонарних спорудах, приміщеннях стаціонарних споруд або в тимчасових спорудах для провадження підприємницької діяльності відповідно до законодавства;
побутове обслуговування населення - господарська діяльність виконавців, пов’язана з наданням побутових послуг;
побутове обслуговування поза межами об’єкта надання побутових послуг - обслуговування, що здійснюється за згодою споживача в місці іншому, ніж об’єкт надання побутових послуг (на дому у споживача або в іншому місці, зазначеному споживачем), або дистанційно (на веб-сайті, частині веб-сайту, в застосунку тощо, в інший спосіб, у тому числі в каталогах, проспектах, буклетах тощо);
побутова послуга - вид господарської діяльності, що провадиться виконавцем за індивідуальним замовленням споживача для задоволення його особистих побутових потреб як в об’єкті надання побутових послуг, так і поза його межами.
Терміни
"споживач" та
"виконавець" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про захист прав споживачів", термін "тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності" - у значенні, наведеному у
Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності".
3. Діяльність з надання побутових послуг регулюється
Податковим кодексом України,
Господарським кодексом України та
Цивільним кодексом України, Законами України
"Про захист прав споживачів",
"Про електронну комерцію",
"Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг",
"Про охорону праці",
"Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення",
"Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань",
"Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними", іншими актами законодавства, а також цими Правилами.
4. Режим роботи об’єктів надання побутових послуг встановлюється виконавцем самостійно, крім об’єктів надання побутових послуг, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, режим роботи яких встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
У разі тимчасового припинення діяльності об’єкта надання побутових послуг для проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання та інших робіт виконавець зобов’язаний інформувати споживача не менш як за три дні до тимчасового припинення діяльності, про дату та строк, протягом якого не буде провадитися діяльність.
5. На фасаді об’єкта надання побутових послуг розміщується вивіска із зазначенням найменування виконавця. Біля входу до об’єкта надання побутових послуг на видному місці розміщується інформація про режим роботи.
6. Виконавець зобов’язаний:
дотримуватися встановленого режиму роботи;
надавати споживачу необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про побутові послуги;
забезпечити відповідність об’єкта надання побутових послуг, обладнання та устаткування санітарним вимогам, вимогам з охорони праці та протипожежної безпеки;
забезпечити наявність нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері надання побутових послуг, технологічної документації на надання побутових послуг та дотримання їх вимог працівниками, які надають побутові послуги;
забезпечити підбір працівників з необхідним рівнем кваліфікації, додержання прав споживачів, установлених законодавством;
створювати умови для збереження прийнятих від споживача виробів та матеріалів та використовувати їх за призначенням;
попереджати споживача про незалежні від виконавця обставини, що можуть погіршувати властивості побутової послуги, у разі істотного зростання вартості побутової послуги, ніж можна було очікувати під час укладання договору;
одержувати від споживача згоду у разі виникнення потреби на виконання додаткових побутових послуг, не передбачених умовами договору;
дотримуватися строків виконання замовлення;
виконувати гарантійні зобов’язання щодо наданих побутових послуг;
забезпечити можливість використання електронних платіжних засобів під час здійснення розрахунків за надані побутові послуги відповідно до законодавства;
здійснювати побутове обслуговування відповідно до вимог цих Правил, інших нормативно-правових актів та умов договору.
Обслуговування споживача здійснюється державною мовою відповідно до
Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". На прохання споживача його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.
7. В об’єкті надання побутових послуг на видному і доступному для споживача місці розташовується куточок споживача, де розміщуються:
загальні відомості про виконавця:
- для юридичних осіб: найменування юридичної особи (відокремленого підрозділу), місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ, номер телефону;
- для фізичних осіб - підприємців: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), фактична адреса об’єкта надання побутових послуг, номер телефону;
офіційні веб-сайти державних органів та органів місцевого самоврядування, що забезпечують захист прав споживачів;
відомості про працівників, які обслуговують споживача (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності);
перелік побутових послуг, що надаються;
зразки матеріалів та виробів (у каталогах, буклетах, проспектах тощо);
ціни і тарифи на побутові послуги, матеріали та вироби, затверджені виконавцем;
перелік категорій громадян, яким законодавчими актами установлені пільги.
Інформація надається споживачу відповідно до
Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".
8. У разі побутового обслуговування поза межами об’єкта надання побутових послуг виконавець повинен надати споживачу відомості, зазначені у пункті 7 цих Правил.
Виконавець, який здійснює дистанційне побутове обслуговування, зобов’язаний надати споживачу інформацію про себе, запропоновані побутові послуги, додаткові послуги (за наявності), ціни на побутові послуги, умови укладення договору відповідно до Законів України
"Про електронну комерцію" та
"Про захист прав споживачів", яка розміщується на веб-сайті, частині веб-сайту, в застосунку тощо, в інший спосіб, у тому числі в каталогах, проспектах, буклетах тощо.
10. За порушення цих Правил виконавець та його працівники несуть відповідальність згідно із законом і договором.
11. Контроль за дотриманням цих Правил здійснюють органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах повноважень, встановлених законом.
12. Спірні питання між виконавцем і споживачем вирішуються у визначеному законодавством порядку.
Порядок надання побутових послуг споживачам
13. Надання побутових послуг здійснюється відповідно до договору між споживачем і виконавцем відповідної послуги. Замовлення приймаються як в об’єкті надання побутових послуг, так і поза його межами.
Документальним підтвердженням надання побутової послуги є договір та/або розрахунковий документ (квитанція, товарний чи касовий чек, талон, розрахунковий документ, передбачений
Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"), створений в паперовій та/або електронній формі.
До договору можуть додаватися специфікація, опис, ескіз або інший документ, засвідчений підписами виконавця і споживача.
Права, обов’язки та відповідальність виконавця і споживача, передбачені цими Правилами, виникають з моменту отримання виконавцем замовлення на надання побутової послуги.
14. Під час надання побутової послуги поза межами об’єкта надання побутових послуг виконавець забезпечує явку працівника в узгоджений із споживачем час, а споживач зобов’язаний створити необхідні умови для надання побутової послуги.
15. Після надання побутової послуги у договорі робиться відмітка про фактичну дату її надання.
Споживач за участю виконавця приймає результати наданої побутової послуги. У разі незадовільного результату або встановлення недоліків наданої побутової послуги складається акт або інший документ, що засвідчує приймання.
16. Надана побутова послуга повинна відповідати вимогам щодо якості, визначеним у договорі або передбаченим законодавством, протягом усього гарантійного строку.
Якщо у договорі не встановлено гарантійний строк на надану побутову послугу, виконавець повинен зробити відмітку про гарантію якості у договорі та/або розрахунковому документі.
Гарантія якості наданої побутової послуги поширюється на все, що становить результат її надання, якщо інше не встановлено договором.
17. Вимога споживача про безоплатне усунення недоліків у наданій побутовій послузі протягом гарантійного строку розглядається після пред’явлення договору та/або розрахункового документа.
18. Розрахунки за надані побутові послуги здійснюються в готівковій та/або в безготівковій формі відповідно до законодавства.
Споживачу в обов’язковому порядку видається розрахунковий документ, що підтверджує факт надання побутової послуги.
У разі часткової оплати після кожної завершеної та сплаченої операції з надання побутової послуги споживачу видається розрахунковий документ.
19. У разі втрати споживачем договору та/або розрахункового документа отримання побутової послуги здійснюється за письмовою заявою з поданням документа, який посвідчує його особу.
Особливості надання окремих видів побутових послуг
20. Ремонт та пошиття взуття.
Під час приймання замовлення на пошиття взуття виконавець надає споживачу професійну консультацію та узгоджує з ним деталі виконання замовлення (модель (ескіз) взуття, розмір, форму колодки, матеріали, фурнітуру тощо), що підтверджується підписом споживача.
Замовлення на пошиття взуття можуть оформлюватися як за зразками-моделями, так і за індивідуальними замовленнями.
У разі неявки споживача за отриманням пошитого взуття у визначений договором строк виконавець має право не раніше шести місяців після закінчення строку виконання замовлення і дворазового письмового нагадування споживачу (з повідомленням) реалізувати таке взуття в установленому законодавством порядку.
У ремонт приймається взуття тільки в чистому вигляді.
Під час приймання замовлення на ремонт взуття виконавець визначає ступінь його зносу за наявності вад - незначний, середній та значний:
незначний (20-30 відсотків) - знос набойок, часткове відставання підборів і підошов від верху взуття, знос підошви в носковій частині, незначний знос підошов, зруйнування ниткових швів, пошкодження застібки-блискавки та інший незначний знос;
середній (40-60 відсотків):
40 відсотків - частковий знос підборів, відставання підошов і підборів від верха взуття, знос підкладки у п’ятковій частині, зруйнування швів;
50 відсотків - знос підборів, що потребує їх заміни, пошкодження обтяжки підборів, перелом геленки, повторне пошкодження застібки-блискавки;
60 відсотків - деформація форми носково-пучкової або п’яткової частини взуття, знос підошов і підборів, що потребує їх заміни, розрив верху взуття тощо;
значний (80 відсотків) - знос деталей верху та низу взуття, що потребує перетяжки із заміною деталей низу, з союзок і задинок, знос верху, що потребує заміни.
Виконавець повідомляє споживачу про ступінь зносу взуття до приймання його в ремонт.
21. Ремонт і пошиття швейних, хутряних виробів, виробів із шкіри, головних уборів, ремонт, пошиття та в’язання трикотажних виробів.
Під час приймання замовлення на пошиття швейних, хутряних виробів, виробів із шкіри, головних уборів, ремонт, пошиття та в’язання трикотажних виробів виконавець надає споживачу професійну консультацію та узгоджує з ним деталі виконання замовлення (модель (ескіз, малюнок) виробу, розмір, фасон, матеріали, пряжу та її колір, фурнітуру тощо), що підтверджується підписом споживача.
Замовлення на пошиття та в’язання виробів можуть оформлюватися як за зразками-моделями, так і за індивідуальними замовленнями.
Пошиття та ремонт швейних, хутряних виробів, виробів із шкіри, головних уборів, ремонт, пошиття та в’язання трикотажних виробів може виконуватися як з матеріалів виконавця, так і з матеріалів споживача.
Під час замовлення побутової послуги на пошиття та ремонт хутряних виробів і виробів із шкіри споживач на зворотному боці шкіряної тканини зазначає своє прізвище.
У разі неявки споживача за отриманням пошитого або в’язаного виробу у визначений договором строк виконавець має право не раніше шести місяців після закінчення строку виконання замовлення і дворазового письмового нагадування споживачу (з повідомленням) реалізувати такий виріб в установленому законодавством порядку.
У ремонт не приймаються мокрі та забруднені вироби, а також вироби, що мають ослаблення тканини, трикотажного полотна, яке неможливо усунути.
Хутряні вироби, що приймаються у ремонт, вимірюються за довжиною і шириною, а одяг за довжиною і шириною нижнього краю виробу та обводу грудей.
Під час приймання замовлення на ремонт виробів виконавець визначає ступінь їх зносу за наявності вад - незначний, середній та значний:
незначний (20-30 відсотків) - вироби малозношені із незначними потертостями, скачуванням ворсу, зміною інтенсивності кольору, потовщенням від нерівності пряжі, пошкодженням швів, спущеними петлями (в один ряд) на окремих ділянках полотна, забрудненням та плямами, що не піддавалися пранню, хімічному чищенню або перефарбуванню і не мають пошкодження волокон та поривів, у тому числі пряжі;
середній (40-50 відсотків) - вироби ношені, вигорілі, потерті, прані, чищені або перефарбовані, із зваленим ворсом, мають незначні здири лицьового шару шкіри, витравлені місця від дії поту, хімікатів, світла і тривалого тертя, запали від порушення режиму прасування, відшарування та деформацію внутрішньої прокладки на комірах, манжетах, бортах, дірки на закритих ділянках, обтріпування на кінцях виробів, спущені петлі (в два ряди) на окремих ділянках та перекіс або деформацію окремих деталей трикотажного виробу;
значний (60-70 відсотків) - вироби реставровані, що піддавалися пранню, штопанню, хімічному чищенню та перефарбуванню, мають значну витертість (лисини), розриви, дірки на відкритих ділянках, спущені петлі та значну деформацію трикотажного виробу, плями, що зіпсували колір та волокно тканини, трикотажного виробу, значні здири лицьової поверхні шкіри.
Виконавець повідомляє споживачу про ступінь зносу швейних, хутряних та трикотажних виробів, виробів із шкіри та головних уборів до приймання їх в ремонт.
22. Послуги хімічного чищення та фарбування (перефарбування) виробів.
До хімічного чищення та фарбування (перефарбування) виробів приймаються:
пір’яно-пухові вироби - за вагою;
гардинно-тюлеві вироби та відрізи тканин з обметаними краями, а також килимові вироби - за кількістю та площею в кв. метрах;
мотки пряжі - за кількістю та вагою;
спорки одягу, що здаються на перефарбування (зшиті в одне полотнище);
пухові хустки - за кількістю та розміром (ширина та довжина). Заміри проводяться через середину хустки;
хутряні і шкіряні вироби за кількістю і площею в кв. дециметрах;
................Перейти до повного тексту