- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 серпня 2013 р. № 607 Київ |
Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами
1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, що додається.
Установити, що зазначений Державний стандарт впроваджується з 1 вересня 2014 року.
2. Визнати такою, що втратила чинність з 1 вересня 2014 року,
постанову Кабінету Міністрів України від 5 липня 2004 р. № 848 "Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 27, ст. 1784).
3. Міністерству освіти і науки забезпечити своєчасне розроблення та затвердження типових навчальних планів, навчальних програм початкової школи для дітей з особливими освітніми потребами з метою виконання Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затвердженого цією постановою.
Прем'єр-міністр України |
М.АЗАРОВ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 серпня 2013 р. № 607
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами
Загальна частина
Цей Державний стандарт визначає вимоги до рівня освіченості дітей з особливими освітніми потребами на рівні початкової загальної освіти.
Цей Державний стандарт розроблений на основі
Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 33, ст. 1378), є базовим інструментом реалізації конституційного права на освіту дітей з особливими освітніми потребами.
Державний стандарт визначає оптимальний зміст та обсяг навчального навантаження для дітей з особливими освітніми потребами у поєднанні з відповідною корекційно-розвитковою роботою.
В основу Державного стандарту покладено особистісно орієнтований, компетентнісний та соціокультурний підходи.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому значенні:
діти з особливими освітніми потребами - діти сліпі та із зниженим зором, глухі та із зниженим слухом, з тяжкими порушеннями мовлення, із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, розумовою відсталістю, діти із складними вадами розвитку (у тому числі діти з розладами аутичного спектру), навчання і виховання яких здійснюється у спеціально створених умовах;
корекційно-розвиткова робота - здійснення комплексу заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання та виховання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення, особистості дитини;
білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом - цілеспрямований педагогічний процес організації та стимулювання активної навчально-пізнавальної діяльності дітей глухих та із зниженим слухом, спрямованої на оволодіння знаннями, вміннями і навичками, розвиток творчих здібностей, світогляду, морально-етичних поглядів та переконань з використанням засобів інтеграції словесної та жестової мов. Білінгвальне (двомовне) навчання організовується за принципами індивідуалізації та диференціації, права вибору засобів та форм інтеграції словесної та жестової мов;
життєва компетентність - здатність дитини з особливими освітніми потребами застосовувати на практиці знання, досвід, суспільні цінності, базові навички комунікації і соціально-побутової адаптації, набуті у процесі навчання та комплексної реабілітації.
В основу Державного стандарту покладено інноваційний підхід до навчання дітей з особливими освітніми потребами:
інклюзивне та інтегроване навчання;
білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом (уведення української жестової мови як навчального предмета та засобу навчання);
формування життєвої компетентності у процесі навчання та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами;
формування життєвої компетентності у дітей з розумовою відсталістю як умови їх соціальної інтеграції, здатності застосовувати здобуті знання і вміння у практичній життєдіяльності.
Державний стандарт складається із:
загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами;
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки таких дітей.
Базовий навчальний план
Базовий навчальний план згідно з додатком визначає зміст і структуру початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами за допомогою інваріантної і варіативної складових, якими встановлюється погодинне співвідношення між освітніми галузями; гранично допустиме тижневе навантаження на учнів; загальнотижнева кількість годин за освітніми галузями та загальнотижнева кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.
Інваріантна складова Базового навчального плану формується на державному рівні і є обов’язковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування, типу і форми власності. Змістове наповнення освітніх галузей інваріантної складової визначається
Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.
Інваріантна складова передбачає проведення корекційно-розвиткової роботи. Напрями такої роботи та відповідне її змістове наповнення визначаються з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Кожна освітня галузь передбачає обов’язкову корекційно-розвиткову роботу.
Варіативна складова Базового навчального плану формується навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, типу закладу, індивідуальних освітніх потреб дітей з особливими освітніми потребами.
Освітня галузь "Мови і літератури"
Зміст освітньої галузі "Мови і літератури" для дітей глухих та із зниженим слухом реалізується з урахуванням таких особливостей:
мовний компонент "Мова навчання (українська мова, мови національних меншин)" поділяється на складові компоненти "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова навчання" та "Українська жестова мова як мова навчання’’;
мовний компонент "Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин)" поділяється на складові компоненти "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування" та "Українська жестова мова як мова опанування";
визначається місце словесної та жестової мови у навчальному процесі, а саме: словесна мова як основна мова навчання (жестова мова як мова опанування); жестова мова як основна мова навчання (словесна мова як мова опанування);
у мовленнєвій лінії вид мовленнєвої діяльності "Аудіювання" замінений на вид "Сприймання та розуміння мовлення". Також мовленнєву лінію доповнено новим видом мовленнєвої діяльності "Дактилювання";
у компоненті "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування" вводиться діяльнісна лінія;
у компонентах "Українська жестова мова як мова навчання", "Українська жестова мова як мова опанування" вводиться сурдоперекладна лінія.
З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю із змісту освітньої галузі "Мови і літератури" виключається змістова лінія "Іноземна мова".
Освітня галузь "Математика"
З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю до змісту освітньої галузі "Математика" вводиться змістова лінія "Дочислові уявлення та поняття", змістова лінія "Числа. Дії з числами" замінюється на змістову лінію "Числа і арифметичні дії над ними", змістові лінії "Математичні вирази. Рівності. Нерівності" та "Сюжетні задачі" спрощуються до змістової лінії "Арифметичні задачі", максимально спрощується змістова лінія "Робота з даними".
Освітня галузь "Здоров’я і фізична культура"
До змісту галузі "Здоров’я і фізична культура" вводиться лінія "Лікувальна фізична культура" для дітей з вадами зору, порушеннями опорно-рухового апарату, мовлення, затримкою психічного розвитку та розумовою відсталістю.
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки дітей визначаються за освітніми галузями "Мови і літератури", "Математика", "Природознавство", "Суспільствознавство", "Здоров’я і фізична культура", "Технології" та "Мистецтво", зміст яких визначено
Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.
Оптимальний рівень загальноосвітньої підготовки дітей з особливими освітніми потребами забезпечується шляхом засвоєння змісту освітніх галузей у поєднанні з проведенням корекційно-розвиткової роботи.
Основні напрями корекційно-розвиткової роботи
Зміст корекційно-розвиткової роботи визначається з урахуванням особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, мети, завдань та напрямів такої роботи.
Корекційно-розвиткова робота спрямована на:
розвиток зорового або слухового сприймання, мовлення, пізнавальної діяльності, психофізичний, соціально-комунікативний розвиток дітей з особливими потребами, формування в них навичок просторового, соціально-побутового орієнтування тощо;
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей шляхом взаємодії з навколишнім природним середовищем з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності і творчості;
формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання у загальноосвітній школі;
створення умов для соціальної реабілітації та інтеграції дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та життєво важливих компетенцій.
Додаток
до Державного стандарту
БАЗОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами
Найменування освітньої галузі |
Кількість годин у класах на тиждень |
підготовчий |
1 |
2 |
3 |
4 |
разом |
Для дітей сліпих та із зниженим зором |
Інваріантна складова |
Мова та література |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
35 |
Математика |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
20 |
Природознавство |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Суспільствознавство |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
Здоров’я і фізична культура |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
14 |
Технології |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Мистецтво |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Усього |
|
18 |
19 |
19 |
20 |
20 |
96 |
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) |
11 |
12 |
13 |
13 |
13 |
62 |
Варіативна складова |
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
9 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) |
20 |
20 |
21 |
22 |
22 |
105 |
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти |
31 |
32 |
34 |
35 |
35 |
167 |
Найменування освітньої галузі |
Кількість годин у класах на тиждень |
підготовчий |
1 |
2 |
3 |
4 |
разом |
Для глухих дітей |
Інваріантна складова |
Мова та література |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
40 |
Математика |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
20 |
Природознавство |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Суспільствознавство |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
Здоров’я і фізична культура |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
14 |
Технології |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
Мистецтво |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Усього |
|
18 |
19 |
20 |
21 |
21 |
99 |
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) |
15 |
16 |
16 |
16 |
16 |
79 |
Варіативна складова |
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) |
20 |
20 |
21 |
22 |
22 |
105 |
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти |
34 |
36 |
37 |
38 |
38 |
183 |
................Перейти до повного тексту