- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 24 травня 2024 р. № 600 Київ |
Про затвердження Порядку визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності
1. Затвердити Порядок визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
3. Ця постанова набирає чинності через місяць з дня її опублікування та діє протягом періоду воєнного стану і шести місяців після його припинення або скасування.
Прем'єр-міністр України |
Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 37 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 24 травня 2024 р. № 600
ПОРЯДОК
визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності
1. Цей Порядок визначає процедуру взаємодії у процесі визначення та застосування граничних величин споживання електричної потужності (далі - гранична потужність) між Міненерго, Держенергонаглядом, оператором системи передачі, операторами систем розподілу, а також:
користувачами (як споживачами) системи передачі;
споживачами електричної енергії, електроустановки яких приєднані до електричних мереж виробника, резервне живлення якого забезпечується від електричних мереж системи передачі або розподілу;
споживачами електричної енергії, які підключені до мереж основного споживача, живлення якого забезпечується від мереж системи передачі та/або від мереж виробника (далі - споживачі).
2. Застосування граничної потужності ініціюється оператором системи передачі у разі виникнення дефіциту електричної потужності та/або енергії, або мережевих обмежень, які призводять до вимушеного обмеження споживачів понад три черги графіків погодинного відключення електричної енергії.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 856 від 25.07.2024 - діє протягом періоду воєнного стану і шести місяців після його припинення або скасування )
3. Цей Порядок є обов’язковим для оператора системи передачі, операторів систем розподілу та споживачів незалежно від форми власності.
4. У цьому Порядку під терміном "гранична величина споживання електричної потужності" розуміється максимально дозволена величина споживання електричної потужності та/або енергії, забезпечена доступними джерелами електричної енергії в умовах зниження рівня безпеки постачання електричної енергії.
5. Держенергонагляд здійснює в межах повноважень державний нагляд (контроль) за додержанням встановленого порядку застосування оператором системи передачі, операторами систем розподілу та електропостачальниками заходів з обмеження та/або припинення постачання електричної енергії споживачам.
6. Визначення граничної потужності здійснюється оператором системи передачі з метою справедливого доступу споживачів до електроенергії за пропорційним принципом розподілу, враховуючи технічний стан енергетичного обладнання об’єднаної енергетичної системи України (далі - енергетична система).
7. Для визначення граничної потужності оператор системи передачі складає прогнозний баланс потужності енергетичної системи на підставі даних, наданих виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI
Кодексу системи передачі, та статистичних даних, отриманих під час ведення режимів роботи енергетичної системи в реальному часі, а також з урахуванням прогнозних обсягів міждержавної торгівлі електричною енергією для кожного розрахункового періоду.
8. Під час визначення граничної величини потужності оператор системи передачі розробляє прогнозний баланс потужності для періоду, що планується (година/доба/тиждень/місяць або середній робочий/вихідний день місяця чи умовного тижня), з урахуванням вимог операційної безпеки. Формування балансу здійснюється на принципах прозорості і недискримінації з урахуванням вимог
Закону України "Про ринок електричної енергії",
Кодексу системи передачі та
Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 р. № 307 (далі - Правила ринку).
9. Прогнозний баланс потужності складається з таких показників:
1) прогнозного обсягу електроспоживання, що визначає оператор системи передачі згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку;
2) прогнозного обсягу навантаження (виробництва), що розраховує оператор системи передачі як суму прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників електричної енергії для i -го періоду планування та враховує:
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) атомних електростанцій, що планується в базовому режимі з урахуванням діючих, дозволених та поданих на розгляд оперативно-диспетчерських заявок, планів-графіків на виведення з роботи генеруючого обладнання атомних електростанцій; даних, переданих відповідно до положень глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Не допускається участь атомних електростанцій в добовому регулюванні, а саме зміна потужності (розвантаження та завантаження) протягом однієї доби, якщо інше не повідомлено акціонерним товариством "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом", а в разі відсутності таких даних - згідно з інформацією, що є в наявності у оператора системи передачі;
прогнозний сумарний обсяг навантаження (виробництва) станцій, що входять до складу споживача, та електростанцій неблочного типу, що планується в базовому режимі з урахуванням фактично досягнутого рівня навантаження в аналогічні періоди;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) виробників, які здійснюють виробництво електричної енергії з використанням альтернативних джерел енергії та яких оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. У разі відсутності таких даних оператор системи передачі використовує оперативний прогноз для сонячних та вітрових електростанцій, розроблений згідно з вимогами глави 4.5 розділу IV Правил ринку;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) гідроакумулюючих електростанцій, які оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми та/або режимів роботи гідроакумулюючих електростанцій у минулій та поточній добі оптимізує і перерозподіляє навантаження гідроакумулюючих електростанцій, враховуючи діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі планує збалансовану роботу гідроакумулюючих електростанцій з однаковою кількістю годин роботи в генераторному та насосному режимах, а в разі обмеження споживання, що застосовуються протягом усієї доби, робота гідроакумулюючих електростанцій може не плануватися;
прогнозний обсяг навантаження установок зберігання енергії, який оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми та/або режимів роботи установок зберігання енергії у минулій та поточній добі оптимізує і перерозподіляє за необхідності навантаження установок зберігання енергії, враховуючи діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі обмеження споживання, що застосовуються протягом усієї доби, робота установок зберігання енергії може не плануватися;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) гідроелектростанцій, який оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі, та інших даних, наданих цими виробниками відповідно до вимог Кодексу системи передачі. Оператор системи передачі відповідно до потреби енергосистеми має право перерозподіляти навантаження гідроелектростанцій для періоду планування з дотриманням планового обсягу виробництва та враховує діючі, дозволені та подані на розгляд оперативно-диспетчерські заявки виробників на дату проведення розрахунку. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі використовує фактично досягнуті обсяги генерації в дні, що передують прогнозному, для короткострокового планування та статистичні дані за аналогічні періоди останніх трьох років для довгострокового планування з урахуванням поточних режимів роботи;
прогнозний обсяг навантаження (виробництва) теплових електростанцій та блочних теплоелектроцентралей, яких оператор системи передачі визначає на підставі даних, наданих відповідними виробниками згідно з положеннями глави 5 розділу VI Кодексу системи передачі. У разі відсутності зазначених даних оператор системи передачі використовує статистичні дані за аналогічні періоди останніх трьох років з урахуванням поточних режимів роботи;
прогнозні обсяги імпорту електроенергії, оголошені та надані оператору системи передачі учасниками ринку (з урахуванням особливостей здійснення імпорту електричної енергії відповідно до нормативно-правових актів).
10. Оператор системи передачі:
1) перевіряє отримані прогнозні обсяги навантаження (виробництва) відповідних виробників на виконання вимог щодо:
постійного підтримання в енергосистемі достатніх обсягів резервів потужності на розвантаження і завантаження з метою забезпечення виконання вимог щодо резервів відповідно до глави 8 розділу V Кодексу системи передачі і умов синхронної роботи енергосистеми України з Європейською мережею операторів системи передачі електричної енергії (ENTSO-E);
забезпечення режимів роботи електричної мережі (з урахуванням критерію N-1), зокрема окремих енерговузлів, та усунення мережевих обмежень;
стану обладнання, включаючи плановий ремонт, можливості до зміни навантаження, можливості включення/відключення протягом певного періоду часу. Оператор системи передачі враховує план-графік ремонту генеруючого обладнання на дату проведення розрахунку або будь-яку іншу наявну інформацію;
забезпечення електростанцій паливом, включаючи можливості роботи необхідним складом обладнання протягом періоду планування з урахуванням прогнозних даних щодо забезпечення паливом (відповідно до наявної в оператора системи передачі інформації);
2) може здійснювати коригування складу обладнання теплоелектростанцій та блочних теплоелектроцентралей відповідно до наданих прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників, зважаючи на необхідність забезпечення здатності енергетичної системи задовольняти сумарний попит на електричну енергію та резерви потужності.
11. Загальний небаланс енергосистеми для кожного i-го періоду планування визначають за формулою:
де див. зображення - загальний небаланс енергосистеми i-го періоду планування, МВт; |
див. зображення - сума прогнозних обсягів навантаження (виробництва) виробників (n) електричної енергії для i-го періоду планування, визначених відповідно до цього Порядку, МВт; |
див. зображення - величина прогнозованого загального споживання всіх споживачів (m) енергетичної системи i-го періоду планування, визначена згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку, включаючи споживання гідроакумулюючих електростанцій в насосному режимі та споживання установками зберігання енергії в режимі зберігання енергії, МВт. |
На основі отриманих результатів визначаються розрахункові величини граничної потужності для i-го періоду планування відповідно до таких припущень:
якщо для енергетичної системи небаланс енергосистеми для i-го періоду планування позитивний або нульовий, гранична потужність не застосовується;
якщо для енергетичної системи небаланс енергосистеми для i-го періоду планування негативний, гранична потужність дорівнює обсягу споживання (Pci ), зменшеному на величину небалансу енергосистеми:
де ГПi - гранична потужність i-го періоду, МВт;
H i - загальний небаланс енергосистеми i-го періоду;
i - розрахунковий період.
12. За відсутності можливості виконання прогнозу загального споживання енергетичною системою згідно з вимогами глави 4.4 розділу IV Правил ринку:
13. Оператор системи передачі визначає періоди i, на які буде здійснюватися розрахунок граничної величини потужності, а також форму надання відповідних матеріалів для операторів систем розподілу, що доводиться до кожного оператора системи розподілу шляхом надання оператором системи передачі відповідних запитів.
14. Оператори систем розподілу надають оператору системи передачі прогнози щодо потужності електроспоживання споживачів, приєднаних до мереж операторів систем розподілу, в розрізі областей, на території яких відповідні оператори систем розподілу провадять свою ліцензійну діяльність, не пізніше 15 числа кожного місяця, що передує місяцю, на який здійснюється планування згідно з наданою оператором системи передачі формою.
15. Прогнози щодо потужності електроспоживання повинні відповідати очікуваному рівню споживання в умовах відсутності обмежень споживачів з урахуванням міграційних процесів, переміщення виробничих потужностей, тимчасово окупованих територій, заживлення деокупованих територій, метеорологічних умов та інших чинників, що впливають на споживання.
16. Оператор системи передачі зводить за областями та аналізує надані операторами систем розподілу прогнозні величини споживання електричної потужності та у разі виявлення необґрунтовано завищених величин перевіряє їх на відповідність споживанню режимного дня та/або відповідність аналогічному періоду попереднього року з урахуванням динаміки споживання за останні три місяці, протягом яких обмеження споживання не застосовувалися, а також метеорологічних умов. За результатами проведеного аналізу оператор системи передачі може скоригувати прогнозні величини, надані операторами систем розподілу.
17. Оператор системи передачі розраховує потужність споживачів (Рi с n ) без критично важливих об’єктів, які мають пріоритетне електропостачання відповідно до переліків згідно з пунктом 31 цього Порядку, щодо кожного з n оператора системи розподілу за визначеними періодами і за формулою:
................Перейти до повного тексту