1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 3 червня 2009 р. N 594-р
Київ
Про схвалення Стратегії упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року
1. Схвалити Стратегію упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року, що додається.
2. Мінпраці разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати у тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект плану заходів з реалізації Стратегії, схваленої цим розпорядженням.
Прем'єр-міністр України Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 26
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 3 червня 2009 р. N 594-р
СТРАТЕГІЯ
упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року
Загальна частина
На сьогодні право на пільги має більше третини населення.
До найбільш чисельних категорій громадян, які мають право на пільги, належать:
ветерани праці - близько 4,6 млн. осіб, що становить 35,4 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою (13 млн. осіб, або 10 відсотків чисельності населення);
ветерани війни - близько 2,8 млн. осіб (21,5 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, або 6,1 відсотка чисельності населення), серед яких учасників бойових дій - 325,3 тис., інвалідів війни - 223,1 тис.;
особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною або особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, - 1,19 тис. осіб (менш як 0,1 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою);
особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, - близько 1,9 млн. осіб (14,6 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, або 4,1 відсотка чисельності населення), серед яких осіб, що належать до I категорії, - 99,9 тис.;
інваліди - близько 2,6 млн. осіб (20 відсотків загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, або 5,6 відсотка чисельності населення);
діти війни - близько 6,1 млн. осіб (46,9 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, або 13,2 відсотка чисельності населення).
Крім того, право на пільговий проїзд мають 10,5 млн. пенсіонерів за віком, що становить 80,8 відсотка загальної чисельності осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, або 22,7 відсотка чисельності населення.
Пільги установлювалися як винагорода за заслуги перед Батьківщиною, що забезпечує підвищений рівень соціальних гарантій ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною або особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, і як соціальна підтримка для забезпечення достатнього життєвого рівня, зокрема, дітей війни, пенсіонерів за віком, інвалідів загального захворювання, потерпілих від Чорнобильської катастрофи.
Установлення пільг особам, які мають право на пільги за професійною (службовою) ознакою, зокрема тим, що вийшли на пенсію, зумовлене специфікою їх службової діяльності і є додатковою соціальною гарантією у зв'язку з особливими умовами праці та підвищеним ризиком (військовослужбовці, працівники міліції, пожежної охорони тощо), роботою у сільській місцевості (працівники сфери охорони здоров'я, культури, освіти), суспільною значущістю (народні депутати України, працівники судів та прокуратури), шкідливими умовами виробництва і загрозою професійного захворювання (зокрема, гірники).
Основними джерелами фінансування витрат, пов'язаних з наданням пільг, є державний та місцеві бюджети. Частина таких витрат здійснюється підприємствами, на яких працювали або працюють пільгові категорії громадян, а також підприємствами, які надають житлово-комунальні, транспортні та інші послуги.
Недостатній обсяг бюджетного фінансування призводить до обмеження права громадян на пільги і фінансово-економічних збитків зазначених підприємств.
Законодавство про пільги, яке становлять понад 50 законодавчих актів, сформовано переважно на початку дев'яностих років з метою захисту населення від економічної нестабільності та спрямовано на реалізацію конституційного права кожного громадянина на забезпечення достатнього життєвого рівня.
З часу прийняття законодавчих актів, якими встановлено пільги, здійснено ряд заходів для підвищення рівня доходів населення. Так, починаючи з 2000 року до грудня 2008 р. середня заробітна плата збільшилась у 6,8 раза, мінімальний розмір заробітної плати - у 5,1, середній розмір пенсії - у 10,7, мінімальні пенсійні виплати - у 9,9 раза. Збільшено розмір державної допомоги дітям, які перебувають під опікою чи піклуванням, до двох прожиткових мінімумів, установлених для дітей відповідного віку.
Питома вага заробітної плати в структурі доходів населення у січні - грудні 2008 р. становила 42,4 відсотка, соціальної допомоги та інших поточних трансфертів - 39 відсотків.
Подальше підвищення рівня життя населення дасть змогу перейти до поетапного реформування системи надання пільг і визначення критеріїв їх надання.

................
Перейти до повного тексту