1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 11 липня 2018 р. № 554
Київ
Про запровадження національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 1072 від 04.12.2019 № 502 від 17.06.2020 № 702 від 07.07.2021 № 1018 від 29.09.2021 )
З метою виконання зобов’язань України, що випливають з положень угод про фінансування спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020, та визначення механізму їх виконання Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Затвердити Порядок функціонування національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020, що додається.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
3. Уповноважити здійснювати функції:
Національного органу управління спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020 - Секретаріат Кабінету Міністрів України;
( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1072 від 04.12.2019 )
Національного контрольно-контактного пункту спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020 - Міністерство фінансів, у тому числі шляхом залучення Державної аудиторської служби до перевірки законності та правомірності витрат головних партнерів та/або партнерів (резидентів) за проектами і виконання окремих завдань Органом суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (за згодою) та Аудиторською палатою (за згодою);
( Абзац третій пункту 3 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
представника України в Групі аудиторів спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020 - Рахункову палату (за згодою).
4. Секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів, Державній аудиторській службі забезпечити у місячний строк з дня набрання чинності цією постановою функціонування структурних підрозділів, відповідальних за виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1072 від 04.12.2019 )
Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН
Інд. 55
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 11 липня 2018 р. № 554
ПОРЯДОК
функціонування національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020
1. Цей Порядок визначає процедуру функціонування національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства 2014-2020 (далі - спільні операційні програми прикордонного співробітництва), розподіл функцій та обов’язків між державними органами для виконання таких програм, враховуючи положення Угоди про фінансування спільної операційної програми прикордонного співробітництва "Україна - Польща - Білорусь 2014-2020", Угоди про фінансування спільної операційної програми прикордонного співробітництва "Україна - Угорщина - Словаччина - Румунія 2014-2020", Угоди про фінансування спільної операційної програми прикордонного співробітництва "Україна - Румунія 2014-2020" та Угоди про фінансування спільної операційної програми прикордонного співробітництва "Басейн Чорного моря 2014-2020".
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
авансовий платіж - частина гранту, що перераховується на рахунок головного партнера та/або партнера (партнерів) для реалізації проекту спільних операційних програм прикордонного співробітництва відповідно до умов, визначених грантовим контрактом;
аплікант - юридична особа (резидент або нерезидент), яка подає на конкурс проектну пропозицію;
Аудиторський орган - це орган держави - члена ЄС, який відповідає за проведення аудиту систем управління та контролю в рамках виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва, забезпечує проведення фінансових аудитів проектів та щорічної звітності за цими програмами;
головний партнер (під час державної реєстрації проекту - виконавець, під час укладання грантового контракту - бенефіціар) - юридична особа (резидент або нерезидент), що є одержувачем гранту, укладає грантовий контракт, угоду про партнерство та несе відповідальність за реалізацію проекту в цілому та цільове використання коштів;
грант (грантові кошти) - кошти Європейського Союзу, що надаються на безоплатній та безповоротній основі головному партнерові та/або партнерові (партнерам) для реалізації проекту в рамках спільної операційної програми прикордонного співробітництва;
грантовий контракт - контракт, укладений між головним партнером та Органом управління програми з метою реалізації проекту;
Група аудиторів - це група, яка включає в себе уповноважених представників кожної країни-учасниці спільних операційних програм прикордонного співробітництва та очолюється представником Аудиторського органу;
електронна система моніторингу програми - інформаційна (автоматизована) система із комунікаційним порталом для підтримки подання, затвердження проектів, контролю та звітності за проектами у рамках спільних операційних програм прикордонного співробітництва, адміністрування якої покладено на Орган управління відповідної спільної операційної програми прикордонного співробітництва;
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1018 від 29.09.2021 )
Імплементаційний Регламент - Імплементаційний Регламент Європейської Комісії від 18 серпня 2014 р. № 897/2014;
кінцевий платіж - частина гранту, що перераховується на рахунок головного партнера та/або партнера (партнерів) після завершення реалізації проекту;
місцеві органи виконавчої влади України в межах дії спільних операційних програм прикордонного співробітництва - обласні державні адміністрації України, на території яких діють спільні операційні програми прикордонного співробітництва;
Національний контрольно-контактний пункт - центральний орган виконавчої влади України, який координує роботу з виконання функцій, пов’язаних з організацією проведення перевірки витрат, понесених головними партнерами та/або партнерами (резидентами) в рамках реалізації проектів на території України відповідно до угод про фінансування спільних операційних програм прикордонного співробітництва, та забезпечує взаємодію з Держаудитслужбою, Органом суспільного нагляду за аудиторською діяльністю, Аудиторською палатою, Органом управління спільних операційних програм прикордонного співробітництва та іншими органами, визначеними в цьому Порядку, з метою виконання покладених на нього функцій;
( Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
Національний контактний пункт - центральний орган виконавчої влади, який здійснює функції Національного контактного пункту з організації взаємодії з Європейським управлінням з питань запобігання зловживанням та шахрайству (OLAF) та Європейським судом аудиторів (ЄСА) з питань виконання розділу VI "Фінансове співробітництво та положення щодо боротьби із шахрайством" Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони , та додатків до нього;
( Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 702 від 07.07.2021 )
Національний орган управління - постійно діючий орган України, який відповідає за координацію та імплементацію спільних операційних програм прикордонного співробітництва на національному рівні, а також за створення та ефективне функціонування національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва;
( Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 1072 від 04.12.2019 )
незалежний аудитор - відібраний за умовами конкурсу суб’єкт аудиторської діяльності, включений до відповідного Переліку незалежних аудиторів, попередньо відібраних Національним контрольно-контактним пунктом відповідно до встановлених критеріїв, і який здійснює верифікацію витрат за проектами;
( Абзац пункту 2 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
неприйнятні витрати - витрати за грантовим контрактом, які незалежний аудитор та/або органи управління і контролю спільних операційних програм прикордонного співробітництва не вважають прийнятними відповідно до статті 49 Регламенту Європейської Комісії від 18 серпня 2014 р. № 897/2014;
Орган управління - це орган влади держави - члена ЄС, уповноважений Європейською Комісією забезпечувати ефективну імплементацію спільних операційних програм прикордонного співробітництва відповідно до принципів кращої міжнародної практики з фінансового менеджменту;
партнер (під час державної реєстрації проекту - реципієнт) - юридична особа (резидент або нерезидент), що бере участь у реалізації проекту, укладенні та виконанні угоди про партнерство;
повернення неналежно витрачених коштів - це повернення грантових коштів на підставі запиту Органу управління, які були перераховані головним партнерам та партнерам та визнані Органом управління такими, що були використані не за призначенням або з порушенням процедур, які використовуються для виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва, та не можуть бути вирахувані з наступних платежів за рахунок гранту;
( Абзац пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 502 від 17.06.2020 )
повернення невикористаної частини гранту - це повернення грантових коштів на підставі заяви Органу управління, які були перераховані головним партнерам та партнерам для реалізації проекту, однак не були використані протягом строку реалізації проекту та використання яких не підтверджено звітами за проектом;
порушення - це недотримання вимог національного законодавства, положень грантового контракту або відповідної угоди про фінансування спільної операційної програми прикордонного співробітництва, через дії або упущення підприємств, установ чи організацій, залучених до виконання спільних операційних програм, які впливають або можуть вплинути на загальний бюджет ЄС та/або Державний бюджет України та спричинити неналежні витрати коштів;
Представник України в Групі аудиторів - Рахункова палата, яка є членом Групи аудиторів і бере участь в оцінці національної частини системи управління та контролю, а також у проведенні вибіркових аудитів витрат за проектами і річної звітності за відповідною спільною операційною програмою прикордонного співробітництва;
прийнятні витрати - витрати, які фактично понесені бенефіціаром та відповідають критеріям зазначеним у статті 48 Регламенту Європейської Комісії від 18 серпня 2014 р. № 897/2014;
програмні документи - документи щодо підготовки, реалізації та контролю за використанням коштів у рамках проектів, затверджені Органом управління, рішенням Спільного моніторингового комітету, Спільним технічним секретаріатом;
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1018 від 29.09.2021 )
проміжний платіж - частина гранту, що перераховується на рахунок головного партнера та/або партнера (партнерів) протягом строку реалізації проекту;
проект - оформлений документально комплекс дій (процесів), у якому визначаються заходи учасників проекту (головних партнерів, партнерів), а також ресурси, необхідні для досягнення цілей проекту протягом установлених грантовим контрактом строків;
Спільний моніторинговий комітет - це робочий орган спільних операційних програм прикордонного співробітництва, який відповідає за здійснення моніторингу виконання зазначених програм, прийняття рішень національної системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва та до складу якого входять представники всіх країн-учасниць, які мають рівні права та обов’язки;
Спільний оціночний комітет - це робочий орган спільних операційних програм прикордонного співробітництва, який проводить оцінку і відбір проектних пропозицій;
Спільний технічний секретаріат - це робочий орган спільних операційних програм прикордонного співробітництва, створений для допомоги Органу управління, Спільному моніторинговому комітету та у разі потреби Аудиторському органу у виконанні їх функцій;
угода про партнерство - угода, укладена між головним партнером та партнером (партнерами) про спільну реалізацію проекту.
3. Основними завданнями Національного органу управління є:
створення та забезпечення ефективного функціонування системи управління та контролю на національному рівні;
координація органів системи управління та контролю за виконанням спільних операційних програм прикордонного співробітництва на національному рівні;
координація виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва та проектів в їх рамках на території України;
координація співробітництва з Органом управління щодо виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва в Україні;
призначення членів від Української Сторони до складу Спільного моніторингового комітету, Спільного оціночного комітету та інших робочих органів, що можуть створюватися в рамках спільних операційних програм прикордонного співробітництва;
представлення Української Сторони в Спільному моніторинговому комітеті та Спільному оціночному комітеті;
співпраця з Органом управління та Національним контрольно-контактним пунктом шляхом залучення Держаудитслужби до проведення спільних з представниками Органу управління/Спільного технічного секретаріату перевірок щодо законності та правомірності витрат головних партнерів та/або партнерів (резидентів) і в разі виявлених порушень, зокрема фактів зловживання та підозри в шахрайстві, інформування Органу управління, Аудиторського органу, Національного контрольно-контактного пункту та представника України в Групі аудиторів про такі порушення;
( Абзац восьмий пункту 3 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 ) ( Абзац дев’ятий пункту 3 виключено на підставі Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
інформування Органу управління, Національного контрольно-контактного пункту, Європейської Комісії, Аудиторського органу, Групи аудиторів та Національного контактного пункту про підозру у шахрайстві та виявлені випадки порушень і шахрайства в рамках реалізації проектів спільних операційних програм прикордонного співробітництва;
надання допомоги у проведенні перевірки відповідності аплікантів проектів критеріям спільних операційних програм прикордонного співробітництва;
здійснення заходів щодо запобігання, виявлення та виправлення порушень, що виникають під час реалізації проектів, та інформування про це Органу управління;
здійснення в межах своїх повноважень заходів з метою надання роз’яснень на запити Органу управління щодо застосування національного законодавства у сфері публічних закупівель шляхом залучення до виконання таких функцій Мінекономіки;
( Абзац тринадцятий пункту 3 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
надання підтримки Органу управління та Спільному технічному секретаріату під час укладання контрактів за проектами з метою уникнення дублювання фінансування;
надання допомоги Органу управління у здійсненні його функцій, у тому числі надання статистичних даних та фінансової інформації про стан виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва в Україні та досягнення очікуваних цілей і результатів;
надання допомоги Органу управління в ідентифікації ризиків для виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва на території України;
підтримка Органу управління у поверненні неналежно витрачених коштів та невикористаної частини гранту головними партнерами та/або партнерами (резидентами) проектів - бюджетними установами;
забезпечення комунікації з Органом управління, Спільним технічним секретаріатом, державними органами влади України, що беруть участь у виконанні функцій відповідно до цього Порядку, для розгляду питань, що стосуються виконання спільних операційних програм прикордонного співробітництва в Україні.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 502 від 17.06.2020 )
4. Основними завданнями Національного контрольно-контактного пункту є:
організація проведення перевірки законності та правомірності витрат, понесених головними партнерами та/або партнерами (резидентами) в рамках реалізації проектів спільних операційних програм прикордонного співробітництва, зокрема шляхом залучення до виконання такої функції Держаудитслужби;
( Абзац другий пункту 4 в редакції Постанови КМ № 502 від 17.06.2020 )
співпраця з Національним органом управління щодо формування та ефективного функціонування системи управління і контролю на національному рівні;
формування та оприлюднення критеріїв, встановлених у методичних рекомендаціях спільних операційних програм прикордонного співробітництва до незалежних аудиторів, які можуть бути обрані головним партнером та/або партнером для проведення перевірки витрат за проектами спільних операційних програм прикордонного співробітництва відповідно до міжнародних стандартів аудиту та Імплементаційного Регламенту (у співпраці з Аудиторською палатою);
забезпечення на основі визначених критеріїв конкурсного відбору незалежних аудиторів формування відкритого Переліку незалежних аудиторів, які можуть бути обрані головним партнером та/або партнером для проведення перевірки витрат за проектами спільних операційних програм прикордонного співробітництва, а також внесення змін до зазначеного Переліку, шляхом залучення до виконання таких функцій Аудиторської палати (за згодою);
надання допомоги Спільному технічному секретаріату, Органу управління у проведенні відповідних навчань та тренінгів незалежних аудиторів, відібраних головним партнером та/або партнером, у тому числі щодо спільних операційних програм прикордонного співробітництва, правил реалізації проекту, звітності, національних правил перевірки витрат, заявлених головним партнером та/або партнером, правил та процедур підтвердження витрат за проектами в рамках спільних операційних програм прикордонного співробітництва тощо;
забезпечення перевірки інформації про суб’єкт аудиторської діяльності, з яким головний партнер та/або партнер (резидент) уклав договір про надання аудиторських послуг з перевірки витрат за проектами в рамках спільних операційних програм, у Переліку незалежних аудиторів, які пройшли процедуру відбору і можуть залучатися до перевірки витрат за проектами в рамках спільних операційних програм, якщо проведення такої перевірки передбачено програмними документами;
( Пункт 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1018 від 29.09.2021 )
забезпечення надання доступу незалежному аудитору до електронної системи моніторингу відповідної спільної операційної програми прикордонного співробітництва шляхом його реєстрації для проведення перевірки витрат за проектами в рамках спільних операційних програм, якщо надання доступу передбачено програмними документами;
( Пункт 4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ № 1018 від 29.09.2021 )

................
Перейти до повного тексту