1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


Указ
Президента України
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22 жовтня 2021 року "Про Концепцію реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України"
Відповідно до статті 107 Конституції України
постановляю:
1. Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 22 жовтня 2021 року "Про Концепцію реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України" (додається).
2. Затвердити Концепцію реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України (додається).
3. Кабінету Міністрів України забезпечити реалізацію Концепції реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
4. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ
м. Київ
22 жовтня 2021 року
№ 544/2021
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 22 жовтня 2021 року № 544/2021
КОНЦЕПЦІЯ
реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України
Загальні положення
До напрямів реалізації пріоритетів національних інтересів України та забезпечення національної безпеки, визначених Стратегією національної безпеки України, затвердженою Указом Президента України від 14 вересня 2020 року № 392, віднесено посилення спроможностей суб'єктів сектору безпеки і оборони та національної системи кібербезпеки для ефективної протидії кіберзагрозам у сучасному безпековому середовищі.
Стан безпекового середовища навколо та всередині України на сьогодні характеризується такими основними чинниками:
стрімкі технологічні зміни, насамперед в інформаційних, енергетичних і біотехнологіях, розробки у сфері штучного інтелекту тощо, трансформують економіку і суспільство в цілому. Помітно зросла частка послуг інформаційних технологій, що надаються дистанційно. Наслідки таких трансформацій важко спрогнозувати;
зростає запит на нові ефективні інструменти глобального управління. Трансформується роль міждержавних та міжнародних структур, змінюється модель глобалізації з помітним посиленням тенденцій до регіоналізму. Сучасна система міжнародної безпеки перебуває у кризі, профіль нової на сьогодні не окреслено;
Російська Федерація системно застосовує політичні, економічні, інформаційно-психологічні, кібер- і воєнні засоби проти України, порушуючи її незалежність, державний суверенітет і територіальну цілісність;
нарощуються угруповання військ Російської Федерації поблизу державного кордону України. Діяльність окупаційної адміністрації Російської Федерації в окремих районах Донецької та Луганської областей, в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі грубо порушує права і свободи людини і громадянина, становить загрозу економічній та екологічній безпеці України;
темпи переозброєння сил оборони України на новітні (модернізовані) зразки озброєння не забезпечують потреби у заміні основних видів озброєння та військової техніки радянського виробництва. Стан економіки ускладнює виділення коштів для виробництва та закупівлі у необхідних обсягах сучасних зразків озброєння та військової техніки, що поглиблює дисбаланс воєнних потенціалів України та Російської Федерації;
посилюються загрози для критичної інфраструктури, пов'язані з погіршенням її технічного стану, несанкціонованим втручанням у її функціонування, зокрема фізичним і кіберхарактеру.
За таких умов посилення спроможностей суб'єктів сектору безпеки і оборони та національної системи кібербезпеки для ефективної протидії кіберзагрозам у сучасному безпековому середовищі насамперед вимагає посилення інституційної спроможності Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Актуальність реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України зумовлена необхідністю:
підвищення ефективності виконання покладених на неї завдань;
приведення інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури системи управління державою у відповідність із сучасним рівнем інформаційно-комунікаційних технологій;
запровадження сучасних захищених послуг з обміну і обробки інформації з обмеженим доступом та сучасних ризик-орієнтованих підходів до захисту інформації;
вирішення питань соціального забезпечення особового складу Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України;
посилення демократичного цивільного контролю за діяльністю Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
В результаті реформування місія Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України має полягати у забезпеченні сталого функціонування та розвитку інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури системи управління державою, що діє в умовах мирного часу, кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці, особливого періоду.
Концепція реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України (далі - Концепція) визначає мету, завдання, етапи, основні пріоритети, напрями, механізми, а також очікувані результати реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, які повинні дати їй змогу окремо та у взаємодії з іншими складовими сектору безпеки і оборони ефективно протидіяти загрозам національній безпеці.
Концепція базується на положеннях Конституції України, законів України "Про національну безпеку України" та "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України", Стратегії національної безпеки України, затвердженої Указом Президента України від 14 вересня 2020 року № 392, та інших актів законодавства України з питань національної безпеки і оборони.
Мета та завдання Концепції
Метою Концепції є реформування та розвиток Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України як суб'єкта сектору безпеки і оборони із запровадженням уніфікованої системи планування та управління ресурсами на основі сучасних європейських та євроатлантичних підходів, що дасть змогу підвищити інституційну спроможність, а також оптимізувати організаційну структуру Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Основним завданням Концепції є підвищення інституційної спроможності Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України та подальший її розвиток як складової національної системи кібербезпеки держави та суб'єкта сектору безпеки і оборони з урахуванням:
поточного стану та тенденцій розвитку безпекової ситуації навколо України;
стратегічних та концептуальних документів з питань розвитку сектору безпеки і оборони;
міжнародних стандартів у сфері спеціального зв'язку та захисту інформації.
Етапи реалізації Концепції
Реалізація Концепції розрахована на період до 2025 року та складається з двох етапів.
Перший етап (січень 2022 року - грудень 2023 року) передбачає:
удосконалення з урахуванням міжнародних стандартів та кращих світових практик законодавства України з питань організації та діяльності Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, зокрема, у сфері захисту інформації в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах;
розроблення пропозицій щодо скорочення кількості відомчих телекомунікаційних мереж спеціального зв'язку поза межами сектору безпеки і оборони з урахуванням нарощування можливостей єдиної захищеної мультисервісної платформи Національної телекомунікаційної мережі;
удосконалення законодавства України в частині порядку функціонування державної системи урядового зв'язку, процедур внесення клопотань та вирішення питань забезпечення урядовим зв'язком посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, органів військового управління, керівників підприємств, установ та організацій;
реалізацію заходів зі становлення та розвитку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України як Безпекового акредитаційного органу, що здійснює організацію акредитації з питань безпеки усіх національних комунікаційно-інформаційних систем, у яких обробляється інформація НАТО з обмеженим доступом;
подальший розвиток систем спеціального зв'язку, зокрема в інтересах мережі ситуаційних центрів державних органів, розгортання радіосегмента транспортної платформи Національної телекомунікаційної мережі;
реформування та розвиток систем криптографічного і технічного захисту інформації, протидії технічним розвідкам, проведення оцінки ефективності запроваджених новацій;
започаткування широкого спектра наукових досліджень у сфері кібербезпеки та розробки прикладних систем і засобів кіберзахисту;
збереження та розвиток кадрового потенціалу з урахуванням змін завдань і функцій Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, його адаптація відповідно до сучасних умов служби, збереження інституційної пам'яті.
Результатом першого етапу має стати актуалізація законодавства України з питань організації та діяльності Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, реалізація пріоритетних проектів у сфері спеціального зв'язку та початок оптимізації організаційної структури Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Другий етап (січень 2024 року - грудень 2025 року) передбачає:
модернізацію державної системи урядового зв'язку шляхом інтеграції її мереж в єдину захищену мультисервісну платформу Національної телекомунікаційної мережі та перехід до надання споживачам широкого спектра сучасних сервісів;
переоснащення підрозділів урядового польового зв'язку сучасними цифровими засобами спеціального зв'язку;
оптимізацію організаційних структур органів та підрозділів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України з урахуванням визначених функцій та спроможностей;
модернізацію системи вузлів зв'язку спеціального призначення позаміських пунктів управління державних органів;
завершення розгортання системи оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах мирного часу, кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці, особливого періоду;
забезпечення реалізації новацій законодавства у сфері захисту інформації;
проведення акредитації з питань безпеки національних комунікаційно-інформаційних систем, у яких обробляється інформація НАТО з обмеженим доступом;
впровадження системи технічного регулювання у сфері протидії технічним розвідкам та удосконалення державного контролю за станом протидії технічним розвідкам;
удосконалення системи підготовки фахівців у сфері захисту інформації;
нарощування потужностей з виробництва ключових документів до засобів криптографічного захисту інформації для гарантованого забезпечення потреб державних органів;
впровадження заходів та розроблення засобів кіберзахисту на основі результатів наукових досліджень у сфері кібербезпеки;
впровадження програм короткострокової підготовки (тренування) у сфері кіберзахисту (кібербезпеки) для працівників суб'єктів забезпечення кібербезпеки держави.
За результатами другого етапу має бути модернізовано державну систему урядового зв'язку та впроваджено ключові новації у сфері захисту інформації, завершено оптимізацію організаційних структур органів та підрозділів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Основні пріоритети та напрями реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України
Реформування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України передбачається здійснити за такими пріоритетами та напрямами:
1) удосконалення організаційно-правових засад функціонування Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, що передбачає:
адаптацію законодавства України до вимог законодавства ЄС у сфері захисту інформації;
перегляд покладених на Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України завдань та обов'язків;
оптимізацію організаційної структури Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України;
удосконалення процедури внесення клопотань та вирішення питань забезпечення урядовим зв'язком посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, органів військового управління, керівників підприємств, установ та організацій;
удосконалення системи контролю за діяльністю Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України з дотриманням засад демократичного цивільного контролю та порядку, визначеного Конституцією України, законами України "Про Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України", "Про національну безпеку України", "Про Кабінет Міністрів України" та іншими актами законодавства;

................
Перейти до повного тексту