1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 5 квітня 1999 р. N 542
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 323 від 08.04.2009 )
Про Комплексну програму поводження з радіоактивними відходами
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 303 від 28.03.2001 N 367 від 23.04.2001 ) ( Щодо змін додатково див. Постанову КМ N 1006 від 09.08.2001 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 2015 від 25.12.2002 N 147 від 15.02.2006 N 628 від 11.05.2006 )
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Внести зміни до Державної програми поводження з радіоактивними відходами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 1996 р. N 480, виклавши її в редакції, що додається.
2. Утворити Міжвідомчу комісію з питань виконання Комплексної програми поводження з радіоактивними відходами у складі, що додається.
Затвердити Положення про Міжвідомчу комісію з питань виконання Комплексної програми поводження з радіоактивними відходами (додається).
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 29 квітня 1996 р. N 480 ( 480-96-п )
(у редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 5 квітня 1999 р. N 542)
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
поводження з радіоактивними відходами
I. Загальні положення
Цю Програму розроблено відповідно до Закону України "Про поводження з радіоактивними відходами" на 1999 - 2001 роки та на період до 2005 року.
Загальну координацію робіт, пов'язаних з виробленням єдиних підходів щодо реалізації державної політики у сфері поводження з РАВ, здійснює Міжвідомча комісія з питань виконання Комплексної програми поводження з радіоактивними відходами.
Мета Програми - забезпечення реалізації державної політики у сфері поводження з РАВ, основними напрямами якої є:
розроблення нових та впровадження існуючих технологій поводження з РАВ на всіх технологічних етапах;
створення і функціонування єдиної державної системи обліку та контролю за переміщенням РАВ;
науково-технічна та інформаційна підтримка робіт у сфері поводження з РАВ;
захист життя і здоров'я персоналу, який працює з РАВ, та населення від дії іонізуючого випромінювання;
розвиток нормативно-правової бази з питань поводження з РАВ;
налагодження міжнародного співробітництва у сфері поводження з РАВ;
впровадження спеціального механізму фінансування робіт у сфері поводження з РАВ.
Основними завданнями Програми є:
забезпечення провадження діяльності у сфері поводження з РАВ згідно з рекомендаціями міжнародних організацій, членом яких є Україна;
введення в експлуатацію сховищ комплексу "Вектор" як першої черги Центру переробки та захоронення низько- і середньоактивних РАВ (далі - Центр захоронення РАВ) зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення;
спорудження центрального підприємства переробки РАВ АЕС;
технічне переоснащення та перепрофілювання державних міжобласних спецкомбінатів Українського державного об'єднання "Радон" (далі - об'єднання "Радон") для збирання та тимчасового контейнерного зберігання РАВ вітчизняних промислових, медичних, наукових та інших підприємств, установ і організацій;
вдосконалення нормативних актів щодо функціонування існуючих та тих, що вводяться в експлуатацію, об'єктів поводження з РАВ в Україні, створення державної системи обліку та контролю за переміщенням РАВ.
II. Поводження з РАВ, що утворюються у процесі експлуатації об'єктів, які належать до сфери управління Міненерго
1. Поводження з радіоактивними відходами АЕС
Система поводження з РАВ АЕС повинна складатися із:
підсистеми попередньої переробки РАВ на АЕС;
підсистеми глибокої переробки РАВ на центральному підприємстві переробки РАВ до стану, придатного для довготривалого зберігання та захоронення.
На АЕС доцільно виконувати такі заходи щодо поводження з РАВ:
для рідких відходів - забезпечення збирання і випаровування водних розчинів до отримання кубового залишку, очищення та спалення мастил, виділення та висушування відпрацьованих іонітів, мулів та шламів, контейнерне зберігання;
для твердих відходів - забезпечення збирання, сортування за технологічними та радіаційними ознаками, фрагментування довгомірних РАВ, компактування, контейнерне зберігання.
На центральному підприємстві переробки РАВ доцільно виконувати заходи щодо компактування, спалення, цементування, кондиціювання, тимчасового зберігання, переплавлення радіоактивного металу, транспортування, передачі на захоронення.
У 1999 - 2005 роках передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ АЕС:
1) проектування, виготовлення та введення в експлуатацію технологічних ліній попередньої переробки твердих та рідких РАВ на Рівненській, Хмельницькій, Чорнобильській, Запорізькій, Південно-Українській АЕС;
2) проектування та введення в експлуатацію сховищ контейнерів з сольовим плавом;
3) реконструкція сховищ твердих РАВ;
4) розроблення та організація виробництва засобів спецтранспорту для РАВ АЕС;
5) проектування, виготовлення та введення в експлуатацію технологічної лінії видалення твердих РАВ із сховища та їх сортування;
6) будівництво та введення в експлуатацію центрального підприємства переробки РАВ АЕС;
7) розроблення та впровадження приладів і методик контролю фізичних параметрів РАВ;
8) створення Державного реєстру РАВ та кадастру сховищ РАВ;
9) вдосконалення нормативних актів та навчально-методичної документації з питань поводження з РАВ;
10) розроблення та організація промислового виробництва контейнерів для збирання, зберігання та транспортування РАВ.
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається Міненерго.
2. Поводження з РАВ у процесі виведення АЕС з експлуатації
У таблиці наведено орієнтовні терміни виведення енергоблоків з експлуатації, визначені з урахуванням діючих критеріїв.
Виведення енергоблоків з експлуатації повинне здійснюватися таким чином, щоб радіаційний вплив речовин у твердому, газоподібному та аерозольному стані не перевищував рівнів, визначених відповідними нормативними актами.
Найменування
атомної
електростанції
Енергоблок Рік введення в
експлуатацію
Рік виведення з
експлуатації
Запорізька





Чорнобильська


Рівненська






Хмельницька








Південно-
Українська
1
2
3
4
5
6
1
2
3
1
2
3
4
(з високим
ступенем
готовності)
1
2
(з високим
ступенем
готовності)
З
(будується)
4
(будується)
1

2
3
1984
1985
1986
1987
1989
1995
1977
1978
1987
1981
1982
1986
2000



1987
2000



після
2000
після
2000
1982

1984
1989
2014
2015
2016
2017
2019
2025
2000
2000
2000
2011
2012
2016
2030



2017
2030



після 2030

після 2030

2012

2014
2019
Експлуатуюча організація згідно з планом виведення енергоблоків з експлуатації зобов'язана розробити програму поводження з РАВ, у якій мають бути відображені аспекти прогнозування їх обсягів, мінімізації, класифікації, збирання, розподілу, оброблення, кондиціювання, транспортування, зберігання та захоронення відповідно до нормативних актів.
3. Поводження з РАВ об'єкта "Укриття"
Поводження з РАВ, що утворилися в процесі поточної експлуатації об'єкта "Укриття"
Об'єкт "Укриття" за своїм статусом являє собою зруйнований запроектною аварією четвертий блок Чорнобильської АЕС, на якому виконано першочергові заходи для зменшення наслідків аварії та продовжуються роботи з контролю за станом ядерної та радіаційної безпеки. Об'єкт є тимчасовою системою локалізації ядерного палива та інших радіоактивних матеріалів з невизначеним рівнем ядерної та радіаційної безпеки.
Через відсутність достатніх даних щодо кількості та місць розташування паливовмісних мас та інших радіоактивних матеріалів прогнозування екологічної безпеки об'єкта "Укриття" на довгочасну перспективу неможливе. Кінцевою метою всіх робіт на об'єкті є перетворення його в екологічно безпечну систему. Для реалізації цієї мети необхідно попередньо провести комплекс науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт.
У процесі поточної експлуатації об'єкта "Укриття" утворюються тверді та рідкі РАВ.
Тверді РАВ утворюються в результаті дезактивації приміщень, демонтування обладнання і видалення напливів бетону, будівельно-монтажних та дезактиваційних робіт, пов'язаних з підтриманням санітарно-гігієнічного режиму. Загальна схема поводження з твердими РАВ включає в себе збирання, кондиціювання, сортування, тимчасове зберігання в контейнерах-збірниках, транспортування до центрального підприємства переробки РАВ для доведення РАВ до стану, придатного до захоронення.
Рідкі РАВ утворюються внаслідок атмосферних опадів, конденсації вологи та технологічних розчинів. Система збирання і вилучення рідких РАВ, що транспортуються до хімічного цеху Чорнобильської АЕС на переробку, не повною мірою укомплектована контрольно-вимірювальними приладами, засобами сигналізації та автоматики.
У 1999 - 2005 роках передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ, які утворюються в процесі поточної експлуатації об'єкта "Укриття":
1) розроблення та впровадження засобів збирання, кондиціювання та контейнеризації твердих РАВ;
2) модифікація методів і засобів виявлення та визначення обсягів і рівнів активності рідких РАВ;
3) розроблення та впровадження методів і засобів виявлення шляхів надходження водних мас до об'єкта "Укриття", їх перерозподілу та шляхів надходження в довкілля;
4) розроблення та впровадження засобів обмеження надходження і локалізації рідких РАВ;
5) розроблення та впровадження засобів збирання і вилучення рідких РАВ;
6) розроблення та впровадження установки для очищення рідких РАВ від трансуранових елементів;
7) розроблення приладів та методик для контролю фізичних параметрів радіоактивних матеріалів;
8) розроблення методик інвентаризації РАВ.
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається Міненерго, співвиконавцями - МНС, Національна академія наук.
Поводження з РАВ у процесі перетворення об'єкта "Укриття" в екологічно безпечну систему
Перетворення об'єкта "Укриття" в екологічно безпечну систему передбачає:
здійснення комплексу заходів, спрямованих на зменшення ймовірності реалізації його потенційної небезпеки, з переведенням об'єкта в контрольований стан (завершення етапу - 2000 рік);
спорудження нової локалізуючої оболонки, що відповідатиме нормам і правилам безпеки робіт з переробки та видалення з об'єкта паливовмісних мас і радіоактивних матеріалів (завершення етапу - 2010 рік);
переробка паливовмісних мас і радіоактивних матеріалів з подальшим видаленням та захороненням у сховищах РАВ.
На даний час не існує остаточної концепції перетворення цього об'єкта в безпечний стан. Для її визначення та техніко-економічного обгрунтування необхідно провести комплекс пошукових та науково-дослідних робіт.
Доцільно розглянути такі основні варіанти розв'язання проблеми перетворення об'єкта "Укриття":
вилучення з об'єкта "Укриття" паливовмісних мас та інших РАВ або лише паливовмісних мас, забезпечення їх сортування, переробки, контейнеризації і розміщення в тимчасових сховищах з наступним захороненням цих мас та довгоіснуючих РАВ у геологічному сховищі;
перетворення об'єкта в поверхневе сховище для тривалого повністю контрольованого зберігання паливовмісних мас та інших РАВ (стратегія "Моноліт");
перетворення об'єкта в екологічне сховище для тривалого контрольованого зберігання паливовмісних мас та інших РАВ шляхом переміщення РАВ у глибокі геологічні формації, що залягають під ним.
У 1999 - 2005 роках передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ у процесі перетворення об'єкта "Укриття" в екологічно безпечну систему:
1) розроблення концепції перетворення об'єкта в екологічно безпечну систему;
2) проведення пошукових та науково-дослідних робіт з метою підтвердження техніко-економічної доцільності концепції;
3) інвентаризація РАВ та паспортизація паливовмісних мас, локалізованих в об'єкті та в техногенному шарі його території;
4) створення інтегрованого банку даних системи обліку і контролю РАВ та паливовмісних мас об'єкта;
5) проведення науково-дослідних робіт щодо вибору технологій поводження з РАВ об'єкта;
б) розроблення та проектування локалізуючих і захисних бар'єрів для запобігання надходженню РАВ у довкілля;
7) створення інфраструктури поводження з РАВ об'єкта та РАВ, що локалізовані в техногенному шарі його території;
8) розроблення технології та обладнання для переробки і кондиціювання високоактивних відходів і відпрацьованого палива реакторів РВПК;
9) вдосконалення нормативних актів щодо поводження з РАВ та паливовмісними масами об'єкта "Укриття".
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається Міненерго, співвиконавцями - МНС, Мінекобезпеки, Національна академія наук.
4. Поводження з РАВ на підприємствах уранодобувної та переробної промисловості
Україна має досить потужну уранодобувну та переробну промисловість, яка представлена Східним гірничо-збагачувальним комбінатом ( далі - СхідГЗК) та Придніпровським хімічним заводом, на яких зосереджено значні обсяги РАВ.
За цих умов важливого значення набуває створення екологічно безпечного виробництва на основі маловідхідної технології. Для цього слід докорінно змінити ряд технологічних процесів, розробити нетрадиційні технічні рішення на основі сучасних досягнень науково-технічного прогресу.
Основними принципами поводження з РАВ на підприємствах уранодобувної та переробної промисловості є:
мінімізація обсягів РАВ, які складуються на поверхні;
комплексне використання відходів для внутрішніх потреб;
обов'язкове очищення рідких РАВ;
визначення та здійснення заходів щодо гарантованої ізоляції місць захоронення РАВ (у тому числі законсервованих) з обов'язковим довготерміновим моніторингом довкілля;
реабілітація забруднених територій підприємствами уранодобувної та переробної промисловості;
реконструкція та рекультивація хвостосховищ РАВ.
У 1999 - 2005 роках передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ на підприємствах уранодобувної та переробної промисловості:
1) розроблення та впровадження маловідхідних і безвідхідних технологій;
2) розроблення та впровадження технологій очищення рідких РАВ;
3) розроблення проектів будівельно-відновних робіт та їх реалізація з метою:
завершення рекультивації хвостосховища (СхідГЗК);
рекультивації відпрацьованих відвалів пустих порід на родовищах "Северинка", "Мічурінське" і "Ватутінське" (СхідГЗК);
рекультивації хвостосховища "База С" Придніпровського хімічного заводу;
рекультивації хвостосховища "Д" і першої черги хвостосховища "С" Придніпровського хімічного заводу;
локалізації ареалів поширення забруднення навколо хвостосховищ і ділянок підземного вилуговування (СхідГЗК);
реконструкції хвостосховища "балка Щербаківська" (СхідГЗК);
4) удосконалення нормативних актів щодо поводження з РАВ уранодобувної та переробної промисловості;
5) розроблення концепції виведення з експлуатації об'єктів уранодобувної та переробної промисловості;
6) розроблення приладів та методик контролю фізичних параметрів РАВ;
7) проведення досліджень стану хвостосховищ РАВ;
8) створення Державного реєстру РАВ і кадастру сховищ РАВ уранодобувної та переробної промисловості;
9) створення методики інвентаризації РАВ уранодобувної та переробної промисловості;
10) проведення науково-дослідних робіт з метою розроблення новітніх технологій переробки та ізоляції РАВ.
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається Міненерго.
III. Поводження з РАВ, що утворюються у процесі експлуатації об'єктів, які належать до сфери управління МНС
1. Поводження з РАВ, що утворилися внаслідок Чорнобильської катастрофи
Об'єктами утворення та місцями зосередження РАВ чорнобильського походження (крім об'єкта "Укриття") є:
підприємства з дезактивації території, обладнання, матеріалів;
спеціально обладнані пункти захоронення РАВ;
пункти тимчасової локалізації РАВ у зоні відчуження та за її межами;
пункти спеціального оброблення транспортних засобів.
Специфіка РАВ, що утворилися внаслідок Чорнобильської катастрофи, зумовлена їх великою кількістю та різноманітністю, складом, активністю і наявністю у відходах альфа-випромінювачів.
Головним завданням щодо поводження з РАВ чорнобильського походження є мінімізація їх шкідливого впливу на довкілля.
Передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ, які утворилися внаслідок Чорнобильської катастрофи:
1) створення системи обліку та контролю за переміщенням РАВ у зоні відчуження (2000 рік);
2) інвентаризація та вивчення РАВ у пунктах тимчасової локалізації та захоронення РАВ, населених пунктах та інших об'єктах з метою оцінки їх екологічної небезпеки (2000 рік);
3) розроблення та реалізація технічних рішень щодо підвищення радіаційної безпеки сховищ і пунктів захоронення РАВ , у тому числі:
виконання робіт з консервування пункту захоронення РАВ "Підлісний" (2002 рік);
приведення пунктів захоронення РАВ "III черга ЧАЕС" ("Комплексний") у відповідність з вимогами екологічної безпеки (2002 рік);
дослідні роботи з локалізації (перезахоронення) РАВ пунктів тимчасової їх локалізації (1999 - 2005 роки);
4) створення нових технічних засобів для поводження з РАВ зони відчуження (2000 - 2005 роки);
5) розроблення концепції поводження з радіоактивними матеріалами, що знаходяться у довкіллі (2000 рік).
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається МНС, співвиконавцями - Національна академія наук.
2. Поводження з РАВ, що утворюються на промислових підприємствах, наукових і медичних закладах
Роботи, пов'язані із збиранням, транспортуванням та захороненням низько- і середньоактивних твердих та рідких РАВ і відпрацьованих джерел іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ) з усіх вітчизняних підприємств, установ та організацій (крім підприємств енергетичної галузі) виконуються об'єднанням "Радон", у складі якого діють шість державних міжобласних спеціалізованих комбінатів: Київський, Харківський, Одеський, Львівський, Дніпропетровський і Донецький, а також державне підприємство "Комплекс", державне спеціалізоване підприємство "Техноцентр".
Основними завданнями поводження з РАВ на державних міжобласних спеціалізованих комбінатах об'єднання "Радон" є:
забезпечення збирання та зберігання РАВ і зведення до мінімуму ймовірності негативного впливу захоронених РАВ та тих, що тимчасово зберігаються, на довкілля;
підвищення ефективності та виробничої діяльності цих комбінатів, включаючи забезпечення радіаційної безпеки під час проведення робіт.
Передбачається здійснити такі заходи щодо поводження з РАВ на державних міжобласних спеціалізованих комбінатах об'єднання "Радон" і у сховищах РАВ Міноборони:
1) реконструкція і технічне переобладнання станцій дезактивації та пунктів захоронення РАВ державних міжобласних спеціалізованих комбінатів об'єднання "Радон" (2000 - 2005 роки);
2) розроблення техніко-економічних обгрунтувань проектів та проведення робіт, пов'язаних із перепрофілюванням зазначених комбінатів на пункти тимчасового зберігання РАВ у контейнерах (1999 - 2005 роки);
3) розроблення та впровадження нових технологій тимчасового зберігання РАВ і повторного використання ДІВ (2000 рік);
4) виготовлення, проведення випробувань, сертифікація, серійне виробництво контейнерів та засобів їх транспортування для комбінатів об'єднання "Радон" (1999 - 2000 роки);
5) розроблення конструкторської документації, виготовлення, випробування, впровадження спеціального технологічного устаткування (1999-2005 роки):
для тимчасового зберігання РАВ (затвердіння, металізація);
пересувного комплексу "гарячої" лабораторії, стаціонарних "гарячих" камер;
6) розроблення та впровадження системи моніторингу територій пунктів захоронення РАВ і станцій дезактивації з оцінкою їх впливу на довкілля (1999 - 2005 роки);
7) обстеження та приведення в екологічно безпечний стан сховищ РАВ Міноборони (1999 - 2005 роки).
Відповідальним за реалізацію цих заходів визначається МНС, співвиконавцями - МОЗ, Міноборони.
IV. Захоронення РАВ
Одним з основних завдань державної політики у сфері поводження з РАВ є скорочення термінів тимчасового зберігання РАВ у місцях їх утворення (виробництва) та інтенсифікація переробки РАВ з наступним зосередженням їх у централізованих сховищах для тривалого та /або постійного зберігання (захоронення).
Згідно з цією Програмою передбачається створення такої державної системи поводження з РАВ:
перший рівень - поводження з РАВ у місцях їх утворення (на територіях підприємств-виробників) згідно з умовами ліцензій на переробку і тимчасове зберігання РАВ, а саме:
тимчасове зберігання РАВ у промислових підприємствах, у медичних, науково-дослідних та інших закладах, крім тих, що належать до енергетичної галузі;
переробка та тимчасове зберігання РАВ на АЕС та підприємствах енергетичної галузі з переробки РАВ;
тривале зберігання РАВ на територіях підприємств уранодобувної та переробної промисловості;
другий рівень - поводження з РАВ на підприємствах об'єднання "Радон";

................
Перейти до повного тексту