1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 17 травня 1996 р. N 537
Київ
Про результати реалізації законодавчих та інших нормативних актів, прийнятих на виконання розпорядження Президента України від 22 травня 1995 р. N 88, та додаткові заходи, спрямовані на подолання платіжної кризи і зниження рівня інфляції
Кабінет Міністрів України відзначає, що заходи, передбачені розпорядженням Президента України від 22 травня 1995 р. N 88 "Про Заходи щодо розв'язання кризи платежів і підтримки вітчизняних виробників", виконані не повністю. Значна частина доручень, зазначених у цьому розпорядженні, реалізована з порушенням установлених термінів, не в повному обсязі або підготовлені рішення не знайшли остаточного втілення у життя. До цього часу Фондом державного майна не створено Агентство по банкрутству (пункт 8), Національним банком не забезпечено запровадження обов'язкового оформлення векселем зобов'язань щодо оплати відвантаженої продукції (пункт 2), Міністерством фінансів не здійснюється емісія та розміщення казначейських зобов'язань України у готівковій формі серед суб'єктів підприємницької діяльності (пункт 1). Крім того, за 19 із 55 пунктів зазначеного розпорядження Президента України підготовлені нормативні акти не були реалізовані, а нормативні документи за 5 пунктами перебувають на стадії доопрацювання.
Непослідовна та несвоєчасна реалізація заходів, які передбачалося здійснити відповідно до зазначеного розпорядження Президента України, відсутність для їх втілення у життя необхідної правової основи не дали змоги досягти очікуваних результатів щодо запобігання зростанню заборгованості.
Здійснення Кабінетом Міністрів України разом з Національним банком заходів стабілізації в грошово-кредитній сфері, в бюджетній і ціновій політиці дало змогу значно знизити темпи інфляції та в 2-3 рази зменшити відсотки за користування банківськими кредитами. Якщо у січні 1995 р. середня відсоткова ставка за банківські кредити становила 221 відсоток, то у березні 1996 р. - 102,5 відсотка. Середньомісячні темпи інфляції у минулому році становили 9 відсотків проти 47,1 відсотка у 1993 році і 14,4 відсотка у 1994 році. За три місяці 1996 року середньомісячний рівень інфляції дорівнював 6,5 відсотка, індекс оптових цін - 3,1 відсотка. Дефіцит Державного бюджету України скоротився з 8,9 відсотка валового внутрішнього продукту в 1994 році до 6,7 відсотка у 1995 році.
Разом з тим, здійснення макроекономічних заходів виявило серйозні структурні перекоси в економіці, проявом яких є криза платежів.
Незважаючи на заходи щодо подолання платіжної кризи, які здійснювалися Урядом України, загальні обсяги кредиторської та дебіторської заборгованості продовжують зростати. За минулий рік вони збільшилися відповідно у 4,2 і 4,5 раза і на початок 1996 року становили відповідно 3242,1 і 2286,4 трлн.карбованців при індексі інфляції (грудень до грудня) 2,8 раза. Приріст кредиторської та дебіторської заборгованості у реальному обчисленні становив відповідно 60 і 49,6 відсотка. Ця тенденція зберігається і в поточному році. Станом на 1 березня 1996 р. обсяги кредиторської заборгованості становили 3949,7 і дебіторської - 2946,1 трлн.карбованців, тобто зросли відповідно на 21,8 і 28,9 відсотка. У реальному обчисленні за два місяці 1996 року кредиторська заборгованість зросла на 9,7, а дебіторська - на 3,7 відсотка.
Проведений аналіз причин зростання кредиторсько-дебіторської заборгованості підприємств свідчить, що їх можна поділити на такі основні групи:
зовнішні - скорочення ринків збуту української продукції в країнах СНД, фінансування не в повному обсязі бюджетних витрат і несвоєчасна компенсація платежів, надлишково внесених до бюджету, особливо податку на добавлену вартість під час експорту продукції; непослідовність у реформуванні податкової системи, її недосконалість; завищені розміри пені та штрафних санкцій, що не були скориговані відповідно до рівня облікової ставки Національного банку; більш сприятливий режим оподаткування імпортної продукції порівняно з вітчизняними товарами; недосконалість процедури банкрутства; велика кількість і значні розміри відрахувань у позабюджетні фонди; скорочення питомої ваги залучених кредитів у складі оборотних коштів підприємств;
внутрішні - затримка у реструктуризації підприємств, продукція яких має високі затрати і не користується попитом споживачів; значні витрати на утримання соціальної сфери; велика частка бартерних товарообмінних операцій.
Кабінет Міністрів України відзначає, що за останні місяці Міністерством економіки, Міністерством фінансів, Фондом державного майна та іншими міністерствами і відомствами разом з Національним банком додатково підготовлено і здійснюється ряд заходів, спрямованих на пом'якшення платіжної кризи, а саме:
оборотні кошти державних підприємств у 1996 році будуть поповнені за рахунок спрямування на цю мету 10 відсотків балансового прибутку, що не підлягають оподаткуванню ;
надання підприємствам промисловості, транспорту, агропромислового та будівельного комплексів відстрочки до 1 грудня 1996 р. щодо сплати податків і платежів до бюджету та державних позабюджетних фондів, не внесених платниками на 1 січня 1996 р., та сум пені, штрафних і фінансових санкцій, що були нараховані підприємствам і організаціям за станом на 1 січня 1996 року;
здійснення реструктуризації заборгованості підприємств за спожитий у 1994 році природний газ, поставлений з Російської Федерації, шляхом переоформлення заборгованості на Міністерство фінансів;
звільнення підприємств, установ і організацій усіх форм власності від сплати пені, нарахованої відповідно до статті 2 Указу Президента України від 16 березня 1995 р. N 227 "Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни в народному господарстві України" за несвоєчасну сплату заборгованості з 10 квітня 1995 року;
перенесення терміну погашення фінансової допомоги, наданої на зворотній основі;
збільшення суми коштів, що спрямовуються у першочерговому порядку на невідкладні потреби підприємств, до 15 - 25 відсотків надходжень на їх розрахунковий рахунок;
проведення індексації балансової вартості основних фондів.
Сумарний ефект від реалізації цих заходів за попередніми оцінками перевищуватиме 1 квадрильйон карбованців.
Можливості пом'якшення платіжної кризи за рахунок використання резервів держави майже вичерпані. Подальше здійснення зазначених заходів тільки за рахунок бюджету може призвести до загострення платіжної кризи через недофінансування бюджетних витрат.
Водночас спостерігається значне відставання у структурній перебудові підприємств і забезпеченні переходу на випуск продукції, що користується попитом споживачів.
З метою подолання платіжної кризи, зупинення спаду виробництва та створення умов для нарощування його обсягів, стабілізації фінансового становища підприємств і держави, економного витрачання бюджетних коштів, відновлення інвестиційного процесу та зниження рівня інфляції Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Віце-прем'єр-міністрам України Кінаху А. К., Євтухову В.І., галузевим міністерствам і відомствам разом з Національним банком до 1 липня 1996 р. організувати проведення інвентаризації кредиторсько-дебіторської заборгованості підприємств і організацій станом на 1 квітня ц.р. та подати зведені результати і конкретні пропозиції щодо уточнення її розмірів Міністерству статистики.
Міністерству статистики, Міністерству фінансів, Міністерству економіки разом з Національним банком у місячний термін проаналізувати результати інвентаризації та внести до статистичної і бухгалтерської звітності зміни щодо складових кредиторсько-дебіторської заборгованості, оборотних коштів і використання прибутку.
2. Міністерству юстиції, Міністерству економіки, Міністерству фінансів до 1 липня 1996 р. розробити проект Закону України "Про внесення змін і доповнень до Цивільного кодексу України", в якому передбачити списання з рахунків підприємств і організацій заборгованості виключно у судовому порядку (за винятком платежів до бюджету).
3. Міністерству фінансів, Міністерству економіки разом з Національним банком та галузевими міністерствами і відомствами провести аналіз результатів виконання статті 4 Указу Президента України від 5 квітня 1996 р. N 243 та до 1 червня 1996 р. внести пропозиції Кабінетові Міністрів України про подальше вдосконалення черговості платежів.
4. Рекомендувати Національному банку:
разом з Фондом державного майна, Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Міністерством юстиції до 1 червня 1996 р. розробити та внести на розгляд Урядові України проект Закону України "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України", спрямований на запровадження механізму обов'язкового оформлення векселем зобов'язань щодо поставки продукції без попередньої оплати та забезпечення вексельного зобов'язання заставою;
запровадити з 1 липня 1996 р. обслуговування комерційними банками підприємств і організацій лише за наявності ідентифікаційних кодів Міністерства статистики, передбачивши при цьому відповідальність комерційних банків за обслуговування підприємств і організацій без таких кодів;
здійснювати рефінансування комерційних банків переважно під заставу (врахування) державних цінних паперів.
Віце-прем'єр-міністрові України Пинзенику В.М. взяти під особистий контроль виконання цього пункту постанови.

................
Перейти до повного тексту