- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 21 грудня 2005 р. N 536-р Київ |
Про схвалення Концепції Комплексної програми підтримки розвитку українського села на 2006-2010 роки
1. Схвалити Концепцію Комплексної програми підтримки розвитку українського села на 2006-2010 роки, що додається.
Замовником Програми визначити Мінагрополітики.
2. Мінагрополітики у тримісячний строк розробити та подати Кабінетові Міністрів України проект Комплексної програми підтримки розвитку українського села на 2006-2010 роки.
Прем'єр-міністр України | Ю.ЄХАНУРОВ |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 21 грудня 2005 р. N 536-р
КОНЦЕПЦІЯ
Комплексної програми підтримки розвитку українського села на 2006-2010 роки
Проблеми, на розв'язання яких спрямована Програма
Ситуація в соціальній сфері села залишається складною. Найгострішими проблемами на селі є безробіття, бідність та трудова міграція, занепад соціальної інфраструктури, поглиблення демографічної кризи та відмирання сіл.
Аграрний сектор національної економіки не виведений з кризової ситуації. Низька ефективність сільськогосподарського виробництва не забезпечує навіть його простого відтворення.
Споживання основних продуктів харчування на одну особу менше ніж раціональні науково обґрунтовані норми, зокрема молока - на 40 відсотків, м'яса - на 52, яєць - на 24, плодів і винограду - на 62 відсотки.
Аналіз причин виникнення проблеми
Складна ситуація на селі та в аграрному секторі національної економіки викликана насамперед:
безсистемністю та некомплексністю розв'язання завдань аграрної реформи в Україні. Поряд з реформуванням відносин власності на землю та майно, запровадженням нових організаційно-правових форм господарювання не створено відповідних фінансово-економічних механізмів;
ігноруванням проблем розвитку сільських територій в процесі аграрних трансформацій, відсутністю зваженої державної політики розвитку села та механізмів її реалізації;
відсутністю послідовної державної політики щодо підтримки паритету цін, що зумовлює постійну нестачу фінансових ресурсів та обмежує діяльність і розвиток сільськогосподарських товаровиробників;
високим монопольним тиском постачальників матеріально-технічних ресурсів на сільськогосподарських товаровиробників та відсутністю адекватного антимонопольного захисту;
повільним формуванням фінансових і кредитних відносин та утворенням установ і організацій для обслуговування аграрного сектору та сільського населення;
вкрай слабкою інфраструктурою аграрного ринку та відсутністю виваженої державної політики підтримки, створення і розвитку кооперативних та інших об'єднань сільськогосподарських товаровиробників;
недостатнім сприянням експорту сільськогосподарської продукції та продовольчих товарів.
Стан справ на селі і в агропромисловому комплексі вимагає невідкладного прийняття Комплексної програми підтримки розвитку українського села.
Визначення мети Програми
Метою Програми є реалізація основних напрямів державної політики створення сприятливих умов для комплексного розвитку сільських територій, розв'язання соціальних проблем села, розвитку високоефективного конкурентоспроможного на внутрішньому і зовнішньому ринку аграрного сектору, забезпечення продовольчої безпеки країни, збереження селянства як носія української ідентичності, культури і духовності.
Порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта
Розвиток сільського господарства та сільських територій може відбуватися за трьома варіантами:
перший - незмінність фінансово-економічних механізмів та збереження обсягів бюджетного фінансування у межах 5-6 млрд. гривень, що призведе до подальшого занепаду соціальної сфери та галузей тваринництва і рослинництва;
другий - незначне збільшення обсягів бюджетного фінансування (до 8-10 млрд. гривень) дасть змогу лише стабілізувати виробництво на існуючому рівні, але не забезпечить істотних зрушень у розвитку сільських територій, створення умов для розвитку агропромислового комплексу та інтенсифікації відтворення в сільському господарстві;
третій - щорічна державна підтримки в межах 15-18 млрд. гривень дасть змогу до 2010 року розв'язати більшість соціальних проблем на селі, забезпечити розвиток сільських територій, підвищити рівень зайнятості сільського населення, подолати кризову ситуацію у тваринництві та основних галузях рослинництва, задовольнити потреби країни у продуктах харчування, сприятиме істотному пом'якшенню наслідків вступу України до СОТ, переходу сільськогосподарського виробництва на принципово нові ефективні технології, вирішенню питань матеріально-технічного забезпечення, зростанню ефективності виробництва та інвестиційної привабливості галузі.
Третій варіант є оптимальним для впровадження.
Шляхи та способи розв'язання проблеми
Виконання Програми здійснюватиметься шляхом удосконалення організаційно-економічних механізмів і посилення державної підтримки розвитку сільських територій та агропромислового комплексу.
Для виконання Програми необхідно розробити заходи за такими напрямами:
розвиток села
забезпечення комплексного, багатофункціонального розвитку сільських територій;
орієнтація роботи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади на задоволення потреб сільських жителів, активізацію ініціативи громад і органів місцевого самоврядування щодо розвитку інфраструктури села;
забезпечення надійного функціонування соціальної інфраструктури села в нових економічних умовах;
створення умов для розширення сфери зайнятості на селі на основі ефективного використання природоресурсного потенціалу сільських територій, стимулювання розвитку підприємництва як у сільському господарстві, так і в несільськогосподарських видах діяльності;
забезпечення істотного підвищення рівня доходів та поліпшення соціального захисту сільського населення;
розроблення та виконання регіональних програм розвитку сільських територій;
наближення та вирівнювання умов життєдіяльності міського та сільського населення, формування мережі підприємств, установ та організацій, які надаватимуть необхідні послуги сільському населенню;
стимулювання закріплення на селі спеціалістів сільського господарства, освіти, культури, охорони здоров'я, житлово-комунального та побутового обслуговування;
заохочення молоді до роботи і проживання в сільських населених пунктах;
запобігання занепаду депресивних сільських територій, розширення можливостей сільських громад розв'язувати проблеми життєдіяльності населення;
облаштування під'їздів з твердим покриттям до кожного сільського населеного пункту;
забезпечення сільського населення загальнодоступними телекомунікаційними послугами;
забезпечення покриття територій сільських населених пунктів рухомим (мобільним) зв'язком;
комп'ютеризація сільських рад, закладів освіти та охорони здоров'я і забезпечення доступу до Інтернету;
розвиток земельних відносин та форм господарювання
удосконалення системи державного управління земельними ресурсами, створення правових і соціально-економічних механізмів ефективної реалізації прав власності на землю, завершення формування необхідної нормативно-правової бази з питань аграрного землекористування і функціонування ринку земель сільськогосподарського призначення.
Особлива роль у розвитку земельних відносин відводиться державі, яка забезпечуватиме:
здійснення інвентаризації та зонування земель різного цільового призначення;
стимулювання вилучення з інтенсивного використання деградованих, малопродуктивних та техногенно-забруднених сільськогосподарських угідь;
................Перейти до повного тексту