1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, № 14, ст.168 ) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 4652-VI від 13.04.2012, ВВР, 2013, № 21, ст.208 № 766-VIII від 10.11.2015, ВВР, 2015, № 52, ст.482 № 2704-VIII від 25.04.2019, ВВР, 2019, № 21, ст.81 № 918-IX від 17.09.2020 № 1217-IX від 05.02.2021, ВВР, 2021, № 19, ст.171 № 2849-IX від 13.12.2022 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон відповідно до Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, інших законів України визначає правовий статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, встановлює правові і соціальні гарантії здійснення ним депутатських повноважень.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Депутат Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Депутат Верховної Ради Автономної Республіки Крим (далі - депутат) є представником інтересів населення автономії.
2. Депутатом може бути громадянин України, який має право голосу, на день виборів досяг 18 років, проживає в Україні не менше п'яти років і володіє державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови.
( Частина друга статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2704-VIII від 25.04.2019 )
3. Не може бути обраним до Верховної Ради Автономної Республіки Крим громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.
4. Повноваження депутата визначаються Конституцією України, Конституцією Автономної Республіки Крим та іншими законами України.
Стаття 2. Вибори депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Депутат обирається строком на п'ять років на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування згідно з Конституцією України, Конституцією Автономної Республіки Крим, законом України про вибори депутатів.
Стаття 3. Набуття і припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Повноваження депутата починаються з дня відкриття першої сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим нового скликання.
2. Повноваження депутата, обраного у порядку заміщення, починаються з моменту офіційного оголошення на пленарному засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим рішення територіальної виборчої комісії Автономної Республіки Крим про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку республіканської організації політичної партії (виборчого блоку політичних партій).
3. Повноваження депутата припиняються з моменту відкриття першої сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим нового скликання, за винятком випадків дострокового припинення повноважень депутата, передбачених цим Законом.
4. У разі дострокового припинення повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим повноваження депутатів припиняються одночасно з припиненням повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Стаття 4. Дострокове припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Повноваження депутата припиняються достроково у разі:
1) складення повноважень за його особистою заявою;
2) набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього;
3) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;
4) припинення громадянства України або вибуття на постійне місце проживання за межі України;
5) якщо протягом двадцяти днів з дня виникнення обставин, які призводять до порушення вимог щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності, ці обставини ним не усунуто;
6) його смерті.
2. Рішення про дострокове припинення повноважень депутата у випадках, передбачених пунктами 1, 4 частини першої цієї статті, приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, а у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої цієї статті, - судом.
3. Рішення про дострокове припинення повноважень депутата приймається більшістю голосів депутатів від загального складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим за поданням постійної комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до компетенції якої належать питання депутатської діяльності і депутатських повноважень, та оформляється постановою. Повноваження депутата припиняються з дня, визначеного цією постановою.
4. Рішення про дострокове припинення повноважень депутата може бути оскаржено до суду.
5. У разі набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо депутата, визнання судом депутата недієздатним або безвісно відсутнім його повноваження припиняються з дня набрання законної сили рішенням суду, а в разі його смерті - з дня смерті, засвідченої свідоцтвом про смерть.
6. У разі дострокового припинення депутатом повноважень за рішенням територіальної виборчої комісії Автономної Республіки Крим обраним депутатом у порядку заміщення визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у виборчому списку республіканської організації політичної партії (виборчого блоку політичних партій). Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.
Стаття 5. Посвідчення і нагрудний знак депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Депутату не пізніше 5 днів після набуття повноважень видаються посвідчення і нагрудний знак. Зразки посвідчення і нагрудного знака депутата, а також положення про них затверджуються Верховною Радою України.
Стаття 6. Здійснення депутатами Верховної Ради Автономної Республіки Крим своїх повноважень на постійній основі. Поєднання депутатської діяльності з виконанням виробничих та службових обов'язків.
1. Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, його перший заступник і заступник, голови постійних комісій Верховної Ради Автономної Республіки Крим здійснюють свої повноваження на постійній основі.
2. Депутати, за винятком осіб, обраних на посади, зазначені у частині першій цієї статті, здійснюють свої повноваження без відриву від виробничої або службової діяльності.
Стаття 7. Несумісність статусу депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим з деякими посадами та видами діяльності.
1. Депутат не має права:
1) мати інший представницький мандат;
2) використовувати свій депутатський мандат у цілях, не пов'язаних з депутатською діяльністю.
2. Депутат, який працює на постійній основі, не має права суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, крім викладацької, наукової і творчої у позаробочий час, входити до складу керівного органу або наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку.
Стаття 8. Депутатська етика.
1. Депутат, здійснюючи депутатські повноваження, повинен дотримуватися таких правил депутатської етики:
1) керуватися загальнодержавними інтересами та інтересами Автономної Республіки Крим;
2) не використовувати депутатський мандат в особистих інтересах чи в корисливих цілях;
3) керуватися у своїй діяльності та поведінці загальновизнаними принципами порядності, честі та гідності;
4) не розголошувати відомостей, що становлять державну або іншу таємницю, яка охороняється законом, інших відомостей з питань, що розглядалися на закритих засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів і не підлягають за їх рішенням розголошенню, та відомостей, які стосуються таємниці особистого життя депутата або громадянина, що охороняється законом, чи стали йому відомі у зв'язку з його участю в депутатських перевірках;
5) не допускати образливих висловлювань, не використовувати в публічних виступах недостовірні або неперевірені відомості стосовно органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ і організацій, їх керівників та інших посадових чи службових осіб, депутатських фракцій, окремих депутатів;
6) не приймати будь-яких гонорарів, подарунків, не отримувати винагород безпосередньо чи опосередковано за дії, пов'язані із здійсненням ним депутатських повноважень.
2. Регламентом Верховної Ради Автономної Республіки Крим можуть бути встановлені також інші правила депутатської етики та заходи впливу на тих депутатів, які порушують ці правила.
Розділ II
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ДЕПУТАТА ВЕРХОВНОЇ РАДИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Стаття 9. Права депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим у Верховній Раді Автономної Республіки Крим та її органах.
1. Депутати мають рівні права, які забезпечують їх активну участь у діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів, виконання депутатських обов'язків.
2. Депутат користується правом вирішального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів, до складу яких його обрано, і при голосуванні з кожного питання має один голос, подаючи його за чи проти прийняття рішення або утримуючись від прийняття рішення.
3. Депутат особисто здійснює своє право на голосування.
4. Депутат у Верховній Раді Автономної Республіки Крим має право:
1) голосувати з усіх обговорюваних питань на засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів, до складу яких його обрано;
2) обирати і бути обраним на будь-яку посаду у Верховній Раді Автономної Республіки Крим;
3) на самовідвід у разі висунення його кандидатури на будь-яку посаду у Верховній Раді Автономної Республіки Крим та її органах;
4) на відставку за особистою заявою у разі обрання на будь-яку посаду у Верховній Раді Автономної Республіки Крим та її органах;
5) ставити запитання до доповідачів і співдоповідачів на засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
6) ставити запитання до членів Ради міністрів Автономної Республіки Крим з питань, що належать до їх компетенції;
7) брати участь у дебатах з усіх обговорюваних питань, вносити письмово пропозиції, зауваження, поправки;
8) робити заяви і вносити пропозиції щодо порядку ведення засідання і дотримання Регламенту Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
9) пропонувати кандидатури на посади у Верховній Раді Автономної Республіки Крим, крім зазначених у пунктах 2,6 частини третьої статті 29 Конституції Автономної Республіки Крим;
10) виступати з обґрунтуванням своїх пропозицій і з мотивів голосування;
11) порушувати у порядку, передбаченому Конституцією Автономної Республіки Крим, Законом України "Про Верховну Раду Автономної Республіки Крим", Регламентом Верховної Ради Автономної Республіки Крим та іншими нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, питання про недовіру складу органів, які утворюються, обираються і формуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, а також посадовим особам, які обираються, призначаються нею;
12) відповідно до Регламенту Верховної Ради Автономної Республіки Крим пропонувати питання до порядку денного сесії і пленарних засідань Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
13) брати участь у засіданнях Президії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, а також постійних, тимчасових комісій Верховної Ради Автономної Республіки Крим, підкомісій, робочих груп, до складу яких він не входить, з правом дорадчого голосу;
14) розробляти і вносити на розгляд Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів проекти нормативно-правових та інших актів, а також вносити пропозиції щодо їх зміни і доповнення, відкликати внесені ним проекти нормативно-правових актів;
15) порушувати питання про винесення проекту нормативно-правового або іншого акта на загальне обговорення населенням Автономної Республіки Крим або на республіканський (місцевий) референдум;
16) оголошувати звернення, заяви на засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів;
17) одержувати проекти нормативно-правових та інших актів, що вносяться на розгляд Верховної Ради Автономної Республіки Крим, а також копії нормативно-правових та інших актів, прийнятих Верховною Радою Автономної Республіки Крим та її Президією, документів, законів України та інших матеріалів, необхідних для здійснення депутатських повноважень;
18) входити до складу однієї депутатської фракції Верховної Ради Автономної Республіки Крим, працювати в депутатській фракції, виходити зі складу депутатської фракції Верховної Ради Автономної Республіки Крим у порядку, встановленому цим Законом, Регламентом Верховної Ради Автономної Республіки Крим та іншими нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
19) долучати підписані тексти своїх виступів до стенограми засідання Верховної Ради Автономної Республіки Крим, якщо не вдалося скористатися часом на виступ у зв'язку з припиненням обговорення;
20) порушувати перед Верховною Радою Автономної Республіки Крим та її органами питання про перевірку відповідними органами діяльності міністерств та республіканських комітетів, комісій, керівників органів, які утворює, обирає і формує Верховна Рада Автономної Республіки Крим, та посадових осіб, яких вона призначає, обирає або затверджує, щодо яких є дані про порушення законодавства;
21) одержувати по одному примірнику офіційних видань Верховної Ради Автономної Республіки Крим, текстів виступів, інформаційних матеріалів Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів, інформаційні і довідкові матеріали Ради міністрів Автономної Республіки Крим, а також знайомитися з матеріалами архівів, текстами виступів у стенограмах (фонограмах) і протоколах засідань Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів до їх опублікування, одержувати копії стенограм відкритих засідань Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Президії Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
22) для здійснення депутатської діяльності користуватися засобами зв'язку, копіювально-розмножувальною та електронною технікою у Верховній Раді Автономної Республіки Крим у порядку, визначеному Верховною Радою Автономної Республіки Крим.
5. Порядок здійснення визначених цією статтею, а також інших прав депутата визначається Конституцією Автономної Республіки Крим, цим Законом, Регламентом Верховної Ради Автономної Республіки Крим і нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Стаття 10. Право депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим на невідкладний прийом та на одержання необхідної інформації.
1. Депутат має право на невідкладний прийом посадовими особами місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, розташованих на території Автономної Республіки Крим, керівниками підприємств, установ, організацій, громадських організацій і республіканських організацій політичних партій.
2. Порядок відвідування депутатом підприємств, установ та організацій, діяльність яких пов'язана з державною або іншою таємницею, що охороняється законом, встановлюється законодавством.
3. Депутат має право одержувати інформацію з питань, пов'язаних із здійсненням ним депутатських повноважень, від місцевого органу виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, які зобов'язані надати йому таку інформацію в порядку та строки, визначені цим Законом.
Стаття 11. Взаємовідносини депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим з виборцями.
1. Депутат здійснює постійний зв'язок з виборцями, які проживають на території Автономної Республіки Крим, у порядку, визначеному Регламентом Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
2. Депутат відповідальний за свою депутатську діяльність перед населенням автономії як уповноважений виборцями представник у Верховній Раді Автономної Республіки Крим.
Стаття 12. Обов'язки депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
1. Депутат зобов'язаний:
1) дотримуватися вимог Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, цього та інших законів України, Регламенту Верховної Ради Автономної Республіки Крим та інших нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
2) входити до складу постійної та тимчасової комісій Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
3) бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів, до складу яких його обрано;
4) брати участь у роботі над проектами нормативно-правових та інших актів, що вносяться на розгляд Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
5) особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим та її органами;
6) виконувати доручення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної постійної комісії, депутатської фракції, тимчасової комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до складу яких його обрано;
7) інформувати Верховну Раду Автономної Республіки Крим та її органи, до складу яких його обрано, про виконання доручень Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її органів;
8) дотримуватися вимог трудової дисципліни і норм депутатської етики;
9) завчасно повідомляти про неможливість бути присутнім на засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим або її органів керівників цих органів;
10) постійно підтримувати зв'язки з виборцями, вивчати громадську думку, потреби і запити населення, інформувати про них органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування та їх посадових осіб, вносити пропозиції і вживати в межах своїх повноважень заходів щодо їх урахування в роботі органів влади Автономної Республіки Крим;
11) не рідше одного разу на рік інформувати виборців про свою депутатську діяльність;
12) розглядати звернення виборців відповідно до вимог та у порядку, встановленому Законом України "Про звернення громадян";
13) проводити особистий прийом громадян;
14) використовувати депутатські бланки лише для офіційних запитів, звернень і листів, що підписуються ним власноручно.
Розділ III
ФОРМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕПУТАТОМ ВЕРХОВНОЇ РАДИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ СВОЇХ ПОВНОВАЖЕНЬ ПРИ РОЗГЛЯДІ ПРОПОЗИЦІЙ, ЗАЯВ І СКАРГ ГРОМАДЯН
Стаття 13. Робота депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим із зверненнями громадян.
1. Депутат розглядає отримані ним звернення виборців, вживає заходів щодо їх законного та обґрунтованого вирішення, вивчає причини, що їх породжують, і може вносити відповідні пропозиції до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій, розташованих на території Автономної Республіки Крим.
2. У разі необхідності депутат може надіслати пропозиції, заяви і скарги громадян, які надійшли на його ім'я, місцевим органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим і органам місцевого самоврядування, керівникам підприємств, установ та організацій, до повноважень яких належить розгляд звернень громадян або вирішення порушених у них питань по суті. Про результати розгляду пропозицій, заяв і скарг громадян органи та посадові особи зобов'язані повідомити громадянина, від якого надійшло звернення, і депутата у терміни, встановлені Законом України "Про звернення громадян".
3. У разі встановлення порушення законодавства про звернення громадян депутат має право звернутися з депутатським запитом до посадових осіб правоохоронних і контролюючих органів.
4. За результатами розгляду пропозицій, заяв або скарг громадян депутат може звернутися до посадових осіб відповідних органів, підприємств, установ та організацій з депутатським запитом або зверненням.
Стаття 14. Депутатське звернення.
1. Депутатське звернення - викладена письмово, адресована місцевим органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування та їх посадовим особам, керівникам підприємств, установ, організацій, розташованих на території Автономної Республіки Крим, пропозиція депутата здійснити певні заходи, дати офіційне роз'яснення або викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції.
2. З депутатським зверненням депутат має право звертатися до місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на території Автономної Республіки Крим, незалежно від форм власності, з питань, пов'язаних з депутатською діяльністю, і брати участь у розгляді порушених ним питань.
3. Депутатське звернення обов'язкове до розгляду органом та посадовими особами, яким воно адресоване, протягом десяти днів з моменту одержання. Якщо звернення не може бути розглянуто у визначений строк з об'єктивних причин, депутата повідомляють про це офіційним листом з мотивованим обґрунтуванням необхідності продовження строку розгляду, який не повинен перевищувати тридцяти днів з моменту одержання звернення.
4. Якщо депутат, який вніс звернення, виявив бажання бути присутнім при його розгляді посадовою особою, посадова особа зобов'язана не пізніше ніж за один день повідомити депутата про час і місце розгляду звернення.
5. Якщо депутат не задоволений відповіддю на своє звернення або орган, посадова особа ухиляються від вирішення порушеного у зверненні питання, він має право внести депутатський запит відповідно до статті 15 цього Закону.
Стаття 15. Депутатський запит.
1. Депутатський запит - вимога депутата, підтримана не менш як третиною депутатів від загального складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим на пленарному засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до місцевих органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на території Автономної Республіки Крим, з питань, які віднесені до відання Верховної Ради Автономної Республіки Крим, якщо попередньо направлене депутатське звернення до них з цих питань не було задоволено.
2. Депутатський запит вноситься депутатом до секретаріату сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим у письмовій формі та оголошується головою секретаріату сесії на найближчому пленарному засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
3. Секретаріат Верховної Ради Автономної Республіки Крим організовує негайне направлення депутатського запиту відповідному органу або посадовій особі.
4. Орган або посадова особа, яким адресовано депутатський запит, не пізніш як у п'ятнадцятиденний строк зобов'язані надати депутату офіційну письмову відповідь. Якщо депутатський запит не може бути розглянутий у визначений строк з об'єктивних причин, орган або посадова особа, яким адресовано депутатський запит, зобов'язані письмово повідомити про це депутата з мотивованим обґрунтуванням необхідності продовження строку розгляду запиту, який не повинен перевищувати тридцяти днів з моменту його одержання.
5. Відповідь на депутатський запит направляється депутату та в секретаріат сесії Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
6. Депутат має право брати безпосередньо участь у розгляді внесеного ним запиту посадовою особою місцевого органу виконавчої влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, керівником підприємства, установи та організації.
7. На вимогу депутата відповідь на його запит може бути зачитано на пленарному засіданні Верховної Ради Автономної Республіки Крим самим депутатом або секретаріатом сесії.
8. Депутат після оголошення відповіді на свій депутатський запит має право виступити і дати оцінку відповіді, а також вимагати її обговорення в порядку, передбаченому нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
9. У разі необхідності під час обговорення відповіді на депутатський запит на пленарне засідання Верховної Ради Автономної Республіки Крим можуть бути запрошені посадові особи, яким було адресовано депутатський запит.
10. За результатами обговорення Верховна Рада Автономної Республіки Крим приймає рішення в межах своїх повноважень. У цьому разі депутатський запит і відповідь на нього (за бажанням депутата), відповідне рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим публікуються в "Збірнику нормативно-правових актів Автономної Республіки Крим" і газеті "Крымские известия".
Стаття 16. Форми здійснення депутатської діяльності.
1. Формами здійснення депутатської діяльності є:
1) участь у засіданнях Верховної Ради Автономної Республіки Крим та її Президії;
2) участь у роботі постійних, тимчасових комісій, робочих груп, створюваних відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим та її органами;
3) робота над проектами нормативно-правових та інших актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

................
Перейти до повного тексту