1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 16 травня 1996 р. N 526
Київ
Про причини невиконання доходної частини бюджету та заходи щодо удосконалення законодавства і підвищення відповідальності керівників усіх рівнів за дотримання бюджетної дисципліни
Кабінет Міністрів України відзначає, що у I кварталі 1996 р., як і в попередні роки, Державний і місцеві бюджети України виконувалися у надто складних економічних умовах.
Державний бюджет України на поточний рік затверджено по доходах у сумі 2390,9 трлн. карбованців. Доходи зведеного бюджету України визначено в обсязі 3439,1 трлн. крб. на основі прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку, якими, зокрема, передбачалося збільшення порівняно з 1995 роком загального обсягу промислової продукції на 0,5 відсотка, продукції сільського господарства - на 0,2, випуску товарів і надання послуг на транспорті - на 1,8, у торгівлі - на 0,8 відсотка. Враховано, що номінальна величина валового внутрішнього продукту становитиме 7472 трлн. крб., а реальний обсяг його зменшиться проти 1995 року на 1,8 відсотка.
Водночас у січні-березні поточного року тривав спад виробництва промислової продукції, особливо товарів народного споживання, реалізація яких є основним джерелом формування доходної частини бюджету. Випуск товарів народного споживання скоротився проти відповідного періоду минулого року на 20,8 відсотка, в тому числі непродовольчих товарів - на 33,5 відсотка. Поглибилась платіжна криза. На 1 березня ц.р. загальна сума прострочених платежів підприємств і організацій досягла 1455 трлн. крб. і зросла в цьому році на 29,1 відсотка. В загальній сумі прострочених платежів 97,2 відсотка становить заборгованість за взаємними розрахунками між підприємствами й організаціями.
У січні-березні ц.р. до бюджетів, що входять до складу бюджетної системи України, мобілізовано 650,5 трлн. крб., що становить 18,9 відсотка до призначень на рік, або на 2,4 відсоткових пункта нижче розрахункової норми. Здійснювалися заходи щодо залучення неемісійних джерел фінансування бюджетного дефіциту шляхом випуску облігацій внутрішньої державної позики. За I квартал ц.р. мобілізовано за рахунок цього джерела 16,5 трлн. крб., або 76 відсотків від запланованих сум. Відставання обумовлено в основному несвоєчасністю затвердження Державного бюджету на поточний рік.
Більшість міністерств і відомств, місцевих органів державної виконавчої влади не вжила достатніх заходів для забезпечення стабільної роботи галузей народного господарства, призупинення спаду виробництва, що призвело до значних недонадходжень бюджетних доходів. Внаслідок зниження обсягів виробництва товарів народного споживання проти рівня попереднього року до бюджету не надійшло 15,5 трлн. крб. податку на добавлену вартість, акцизного збору, податку на прибуток. Найбільші втрати бюджетних доходів допущені з цієї причини підприємствами й організаціями системи Міністерства сільського господарства і продовольства - 4,9 трлн. крб., Міністерства промисловості - 3 трлн., Державного комітету по харчовій промисловості - 2,3 трлн. карбованців. Від областей до бюджету не надійшло: у Запорізькій - 1,9 трлн. крб., Донецькій -1,1 трлн., Дніпропетровській - 0,9 трлн., Львівській - 0,8 трлн., Тернопільській та Чернігівській - по 0,4 трлн. карбованців.
Внаслідок неузгодженості між Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі та Міністерством економіки і Міністерством фінансів у I кварталі ц.р. не було затверджено Положення про Фонд розвитку паливно-енергетичного комплексу, у зв'язку з чим із передбачених на 1996 рік 108 трлн. крб., що мали надійти до зазначеного Фонду, фактично мобілізовано лише 2,8 трлн. крб., або менше, ніж передбачалося розрахунками на I квартал, майже на 20 трлн. карбованців.
Акціонерним товариством "Укргазпром" не забезпечується виконання статті 27 Закону України "Про Державний бюджет України на 1996 рік" щодо внесення до бюджету відрахувань від плати за транзит природного газу трубопровідним транспортом через територію України. Із розрахункової на поточний рік суми в розмірі 103 трлн. крб. фактично у звітному періоді не надійшло нічого.
Серйозне занепокоєння викликає стан справ із забезпеченням своєчасності розрахунків з бюджетом. На 1 квітня ц.р. 43,8 тис. підприємств і організацій заборгували державі 95,8 трлн. крб. податків, зборів та інших обов'язкових платежів. Підприємства, що належать до сфери управління Міністерства промисловості, заборгували 16 трлн. крб., або майже 17 відсотків загальної суми, Міністерства транспорту - 8,6 трлн., Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії - 7,5 трлн., Міністерства сільського господарства і продовольства - 7,2 трлн., Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - 5 трлн. карбованців.
Великих втрат зазнає бюджет внаслідок заниження та приховування обов'язкових платежів чи об'єктів оподаткування. У I кварталі ц.р. державними податковими інспекціями додатково до сум, визначених платниками, донараховано 40,6 трлн. крб. податків та зборів (з урахуванням штрафних санкцій). Найбільші суми донараховано суб'єктам підприємницької діяльності, що знаходяться у Дніпропетровській області, - 6,8 трлн. крб., Донецькій - 5,8 трлн., Харківській - 4,3 трлн., Полтавській - 1,7 трлн., Вінницькій - 1,1 трлн.,, м. Києві - 2,3 трлн. карбованців. Порушення у застосуванні податкового законодавства, ухилення від сплати податків виявлено на 75 відсотках перевірених підприємств і організацій системи Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії, на 60 відсотках - Міністерства транспорту та Державного комітету по харчовій промисловості.
В умовах гострого дефіциту бюджетних коштів майже п'ята частина банківських установ допускає порушення щодо своєчасності та правильності зарахування платежів до бюджету. Із перевірених у поточному році 1842 установ банків порушення виявлені у 315, за що застосовано фінансові санкції на 472 млрд. карбованців. Найбільше таких випадків припадає на установи банків Луганської, Львівської, Харківської областей та м.Києва.
На стан мобілізації коштів для здійснення загальнодержавних заходів негативно впливає і те, що Уряд Автономної Республіки Крим, Київська міська державна адміністрація, окремі обласні державні адміністрації не виконують своїх зобов'язань щодо перерахування коштів до Державного бюджету України. За розрахунками заборгованість за 1995 рік місцевих бюджетів перед Державним бюджетом України становить 29,6 трлн. карбованців. Із визначених з 10 трлн. крб., які необхідно було передати в I кварталі ц.р. з бюджетів Автономної Республіки Крим, м. Києва, Запорізької та Полтавської областей до Державного бюджету України, лише Київською міською державною адміністрацією перераховано 1,5 трлн. карбованців.
Гострою залишається ситуація з формуванням коштів для забезпечення виплат пенсій та допомоги. На 1 квітня ц.р. окремі підприємства та організації заборгували Пенсійному фондові 94 трлн. крб., у тому числі підприємства вугільної промисловості - 41 трлн. крб., що призвело до несвоєчасної виплати пенсій та допомоги на суму 32 трлн. карбованців.
Окремими місцевими Радами слабо проводиться робота, пов'язана із запровадженням та справлянням місцевих податків і зборів. При забезпеченні надходження таких доходів у середньому по Україні на 31 відсоток до розрахункових річних сум в Автономній Республіці Крим їх надішло лише 16 відсотків, Миколаївській області - 19,5 відсотка.
На погіршення фінансових показників суб'єктів підприємницької діяльності впливає наявність великих втрат, що допускаються у результаті незаконних витрат, недостач, розтрат, крадіжок. У I кварталі ц.р. органами державної контрольно-ревізійної служби виявлено таких втрат на суму понад 9 трлн. карбованців.
У зв'язку з недовиконанням доходної частини державного бюджету обмежувалось фінансування заходів, передбачених на поточний рік. В основному бюджетні кошти спрямовувалися на заробітну плату працівників бюджетних установ і організацій, пенсійне, медичне обслуговування та реалізацію соціальних програм. Навіть за таких умов допущена на кінець І кварталу значна заборгованість за цими видами бюджетних витрат. Разом з тим окремі місцеві органи державної виконавчої влади, підприємства та організації витрачають значні бюджетні кошти на відзначення різного роду ювілейних дат, проведення конкурсів тощо.
З метою забезпечення виконання зведеного і Державного бюджету України в 1996 році Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Міністерствам, відомствам, іншим центральним органам державної виконавчої влади, Уряду Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити мобілізацію доходів до бюджетів усіх рівнів у визначених розмірах, використання коштів виключно згідно із затвердженими у бюджеті сумами і кошторисами видатків.
Установити персональну відповідальність керівників усіх органів державної виконавчої влади за забезпечення виконання зобов'язань перед бюджетом підприємствами, організаціями і установами, що належать до сфери управління цих органів.
2. Міністерствам, відомствам, іншим центральним органам державної виконавчої влади розглянути за наслідками роботи в I кварталі на засіданнях колегій та нарадах стан сплати підприємствами, організаціями і установами, що належать до сфери їх управління, податків, зборів та інших обов'язкових платежів, розробити і затвердити конкретні заходи та встановити дійовий контроль за забезпеченням безумовного виконання зобов'язань перед бюджетом. Про результати проведеної роботи доповісти Кабінетові Міністрів України до 15 червня 1996 року.
3. Уряду Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям за поданням державних податкових інспекцій погодити графіки погашення підприємствами заборгованості бюджетам усіх рівнів, що утворилася в 1996 році.
4. Уряду Автономної Республіки Крим, обласним, Київській міській державним адміністраціям забезпечити до 1 листопада 1996 р. повне проведення розрахунків з державним бюджетом за взаєморозрахунками за 1995 рік.
5. Міністерству фінансів установити щомісячний контроль за станом розрахунків між Державним і місцевими бюджетами в 1996 році і у разі наявності заборгованості місцевих бюджетів забезпечити її стягнення у порядку, передбаченому статтею 8 Закону України "Про Державний бюджет України на 1996 рік".
Покласти на Прем'єр-міністра Уряду Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій персональну відповідальність за забезпечення своєчасних розрахунків з державним бюджетом на кожну звітну дату.
6. Міністерству економіки і Міністерству фінансів до 1 жовтня 1996 р. підготувати і подати Кабінетові Міністрів України проект порядку розроблення суб'єктами підприємницької діяльності державної форми власності фінансових планів, передбачивши обов'язковість планування прибутку, його розподілу і платежів до бюджету, та пропозиції про внесення змін і доповнень до законодавства з цього питання.

................
Перейти до повного тексту