1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 17 червня 2020 р. № 507
Київ
Про затвердження Положення про Міністерство енергетики України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 863 від 11.08.2021 № 1025 від 29.09.2021 № 772 від 07.07.2022 № 860 від 02.08.2022 № 1352 від 02.12.2022 № 153 від 14.02.2023 № 260 від 24.03.2023 № 1 від 03.01.2024 )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про Міністерство енергетики України, що додається.
2. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України

Д.ШМИГАЛЬ

Інд. 37


ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 17 червня 2020 р. № 507
ПОЛОЖЕННЯ
про Міністерство енергетики України
( У тексті Положення слова "ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження," виключено; слова "альтернативних видів палива" замінено словами "альтернативних видів газового палива" згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
1. Міністерство енергетики України (Міненерго) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Міненерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує:
формування та реалізує державну політику в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексі (далі - паливно-енергетичний комплекс);
формування та реалізацію державної політики у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива та у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики і теплопостачання, а також на ринку природного газу.
( Абзац четвертий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 153 від 14.02.2023, № 1 від 03.01.2024 )
2. Міненерго у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
3. Основними завданнями Міненерго є:
1) забезпечення формування та реалізація державної політики у паливно-енергетичному комплексі;
2) забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;
3) забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання, а також на ринку природного газу;
( Підпункт 3 пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
4) здійснення державного управління у сфері використання ядерної енергії та радіаційної безпеки;
5) забезпечення збільшення частки відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива в енергетичному балансі України.
( Пункт 3 доповнено підпунктом 5 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
4. Міненерго відповідно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє пропозиції щодо вдосконалення законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України і вносить їх в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України;
2) розробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів з питань, що належать до його компетенції;
2-1)здійснює підготовку та подання Кабінетові Міністрів України пропозицій щодо застосування, скасування та внесення змін до спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що вносяться Кабінетом Міністрів України на розгляд Ради національної безпеки і оборони України відповідно до Закону України "Про санкції", та бере участь у формуванні, реалізації та моніторингу ефективності державної санкційної політики з питань, що належать до його компетенції;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 2-1 згідно з Постановою КМ № 772 від 07.07.2022 )
3) визначає пріоритетні напрями розвитку з питань, що належать до його компетенції;
4) інформує та надає роз’яснення щодо реалізації державної політики з питань, що належать до його компетенції;
( Підпункт 5 пункту 4 виключено на підставі Постанови КМ № 863 від 11.08.2021 )
6) розробляє порядок формування прогнозного балансу електричної енергії об’єднаної енергетичної системи України; формує та затверджує прогнозний баланс електричної енергії об’єднаної енергетичної системи України з дотриманням принципів прозорості і недискримінації, невтручання у прийняття рішень відповідними суб’єктами господарювання електроенергетичного комплексу з урахуванням вимог Закону України "Про ринок електричної енергії";
( Підпункт 6 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 863 від 11.08.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1025 від 29.09.2021 )
7) здійснює управління у сфері наукової та науково-технічної діяльності в паливно-енергетичному комплексі;
8) приймає рішення щодо введення підземних сховищ нафти, газу та продуктів їх переробки у дослідно-промислову та промислову експлуатацію;
9) затверджує загальний графік переведення підприємств незалежно від форми власності на резервні види палива;
10) розробляє і затверджує:
правила безпеки постачання електричної енергії та проводить моніторинг безпеки постачання електричної енергії та природного газу, зокрема балансу попиту та пропозиції природного газу в Україні;
правила безпеки постачання природного газу;
галузеві технічні регламенти відповідно до Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності";
нормативно-правові акти з питань технічної експлуатації і технічного стану газорозподільних систем, внутрішньобудинкових систем газопостачання, газових мереж внутрішнього газопостачання, безпеки використання в побуті приладів і вузлів обліку природного газу, а також з питань виконання робіт із забезпечення безпеки використання природного газу в побуті;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
вимоги щодо безпечного використання природного газу в побуті;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
вимоги щодо технічної експлуатації і технічного стану об’єктів газорозподільних систем, внутрішньобудинкових систем газопостачання, газових мереж внутрішнього газопостачання, експлуатації та забезпечення належного виконання суб’єктами господарювання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових і громадських будинків;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
порядок перевірки дотримання суб’єктами господарювання вимог щодо забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових і громадських будинків та надання Держенергонаглядом висновків відповідності;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
правила технічної та безпечної експлуатації систем газопостачання;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
порядок проведення технічного розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов’язаних з використанням природного газу в побуті;
( Підпункт 10 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 1 від 03.01.2024 )
11) затверджує нормативні характеристики технологічних витрат електричної енергії на її передачу та розподіл електричними мережами;
12) розробляє, затверджує та впроваджує в межах повноважень, передбачених Законом України "Про ринок природного газу", Національний план дій;
( Підпункт 13 пункту 4 виключено на підставі Постанови КМ № 260 від 24.03.2023 )
14) встановлює перелік та порядок визначення розмірів нормативних виробничо-технологічних витрат природного газу на технічні операції з видобування та підготовки до транспортування для суб’єктів господарювання, які видобули природний газ (у тому числі нафтовий (попутний) газ) та реалізували його суб’єкту ринку природного газу, на якого Кабінетом Міністрів України на підставі Закону України "Про ринок природного газу" покладено спеціальні обов’язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії;
15) розробляє державні цільові програми диверсифікації джерел і шляхів постачання вуглеводнів, ядерного палива, ядерних матеріалів та природного газу;
16) розробляє і виконує державні програми використання ядерної енергії, підвищення ядерної та радіаційної безпеки;
17) утворює експлуатуючу організацію для забезпечення безпечної експлуатації ядерних установок, а також спеціалізовані підприємства (компанії) з поводження з радіоактивними відходами до передачі їх на довгострокове зберігання та захоронення;
18) планує заходи щодо забезпечення мінімального рівня утворення радіоактивних відходів під час використання ядерної енергії на об’єктах ядерної енергетики та атомної промисловості;
19) забезпечує організацію безпечного поводження з радіоактивними відходами під час використання ядерної енергії на об’єктах ядерної енергетики та атомної промисловості (збирання, переробка, зберігання) до моменту передачі радіоактивних відходів на захоронення;
20) створює державну систему заходів щодо забезпечення готовності до ліквідації аварій на ядерних установках, об’єктах, призначених для поводження з радіоактивними відходами, джерелах іонізуючого випромінювання;
21) забезпечує реалізацію гарантій МАГАТЕ на об’єктах ядерної енергетики та атомної промисловості;
22) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, реалізацію державної політики щодо фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання об’єктів, що належать до сфери управління Міненерго, та стосовно суб’єктів господарювання, визначених Кабінетом Міністрів України, перевезень вантажів радіоактивних матеріалів та здійснює контроль за її реалізацією;
( Підпункт 22 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 860 від 02.08.2022 )
23) формує прогнозний баланс вугілля та вугільної продукції;
24) затверджує проект ліквідації та консервації вугледобувних підприємств, що належать до сфери управління Міненерго;
25) здійснює інформаційне, організаційне, матеріальне та інше забезпечення діяльності багатосторонньої групи з імплементації Ініціативи щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях;
26) встановлює порядок проведення конкурсу щодо обрання суб’єкта господарювання, який проводить аналіз та звіряння інформації, наданої суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у видобувних галузях, та отримувачами платежів, відповідно до технічного завдання (незалежний адміністратор);
27) розглядає справи про порушення вимог законодавства з питань забезпечення прозорості у видобувних галузях;
28) затверджує стратегічні плани розвитку державних підприємств, що належать до сфери управління Міненерго, та господарських товариств, щодо яких Міненерго здійснює функції з управління корпоративними правами держави;
29) веде облік об’єктів державної власності, що належать до сфери управління Міненерго, здійснює контроль за їх ефективним використанням та збереженням;
30) здійснює в межах повноважень, передбачених законом, управління державними підприємствами, установами та організаціями, а також корпоративними правами держави;
31) здійснює в межах повноважень, передбачених законом, управління державним майном, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, утворених у процесі корпоратизації або перетворення державних підприємств у державні акціонерні товариства, 100 відсотків акцій яких належать державі, зокрема об’єктів, що не підлягають приватизації, приймає рішення про подальше використання зазначеного майна (крім матеріальних носіїв таємної інформації), у тому числі об’єктів, що не підлягають приватизації;
31-1) самостійно та незалежно здійснює управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі суб’єктів господарювання, які діють на підставі ліцензії на провадження діяльності з транспортування природного газу або на підставі ліцензії на провадження діяльності з передачі електричної енергії, або господарських організацій, що володіють корпоративними правами щодо таких суб’єктів господарювання, відповідно до законодавства та статутів цих суб’єктів господарювання;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 31-1 згідно з Постановою КМ № 863 від 11.08.2021; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1025 від 29.09.2021 )
32) погоджує в установленому порядку плани санації у справах про банкрутство державних підприємств, що належать до сфери управління Міненерго, і господарських товариств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, щодо яких Міненерго здійснює функції з управління корпоративними правами держави;
33) затверджує річні фінансові та інвестиційні плани, інвестиційні плани на середньострокову перспективу (три - п’ять років) державних підприємств, що належать до сфери управління Міненерго, та господарських товариств, щодо яких Міненерго здійснює функції з управління корпоративними правами держави, а також в установленому порядку здійснює контроль за виконанням зазначених планів;
34) забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, організацію внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту та їх здійснення на підприємствах (зокрема суб’єктах господарювання, державна частка у статутному капіталі яких перевищує 50 відсотків чи становить величину, яка забезпечує право вирішального впливу держави на господарську діяльність таких суб’єктів господарювання), в установах та організаціях, що належать до сфери управління Міненерго;
35) бере в установленому порядку участь у визначенні способів приватизації вугледобувних підприємств, що належать до сфери управління Міненерго;
36) здійснює інші функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери управління Міненерго;
37) формує систему підготовки кадрів у сфері використання ядерної енергії на об’єктах ядерної енергетики та атомної промисловості;
38) проводить в установленому законодавством порядку відбір інвестиційних проектів у паливно-енергетичному комплексі, для реалізації яких у реальному секторі економіки надається державна підтримка;
39) здійснює підготовку інвестиційних проектів, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями, та нагляд за їх реалізацією в паливно-енергетичному комплексі;
40) здійснює міжнародне співробітництво з питань, що належать до його компетенції;
41) розробляє відомчі переліки відомостей щодо фізичного захисту ядерних матеріалів, ядерних установок, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, які містять державну таємницю та іншу інформацію з обмеженим доступом, забезпечує її захист;
42) створює відомчий матеріальний резерв для запобігання виникненню та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у паливно-енергетичному комплексі;
43) розробляє та здійснює комплекс заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міненерго;
44) здійснює методичне керівництво діяльністю підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міненерго, з питань виконання ними вимог техногенної та пожежної безпеки, а також контроль за виконанням зазначених вимог;
45) бере участь у реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, зокрема створює функціональну підсистему цивільного захисту, організовує управління та діяльність функціональної підсистеми в єдиній державній системі цивільного захисту, здійснює керівництво утвореними ним аварійно-рятувальними службами, забезпечує їх діяльність та здійснює контроль за готовністю до дій за призначенням, визначає загальну потребу в захисних спорудах цивільного захисту для підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міненерго, затверджує за погодженням з ДСНС перелік суб’єктів господарювання паливно-енергетичного комплексу, що віднесені до категорій цивільного захисту, забезпечує реалізацію вимог техногенної безпеки на потенційно небезпечних об’єктах, об’єктах підвищеної небезпеки та інших підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління Міненерго, які можуть створити загрозу виникнення аварії;
46) організовує проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міненерго;
47) формує та здійснює заходи щодо охорони праці та забезпечення безпеки життєдіяльності у паливно-енергетичному комплексі, здійснює контроль за станом охорони праці на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління Міненерго;
48) веде облік нещасних випадків, що сталися на підприємствах паливно-енергетичного комплексу, затверджує заходи щодо запобігання таким випадкам;
49) здійснює в межах повноважень, передбачених законом, заходи, пов’язані із запобіганням, виявленням і припиненням терористичної діяльності на об’єктах паливно-енергетичного комплексу;
50) здійснює координацію і методичне забезпечення заходів щодо підготовки підприємств, установ та організацій паливно-енергетичного комплексу до сталого функціонування в осінньо-зимовий період, періоди (сезони) особливих погодних умов (грозовий період (сезон), періоди високих та низьких температур, льодоходу, повені та інші), а також в особливий період;
( Підпункт 50 пункту 4 в редакції Постанови КМ № 1 від 03.01.2024 )
51) забезпечує створення галузевих страхових фондів документації паливно-енергетичного комплексу;
52) здійснює розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Міненерго, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління;
53) організовує та контролює в межах повноважень, передбачених законом, охорону об’єктів паливно-енергетичного комплексу;
54) здійснює співпрацю з інститутами громадянського суспільства, забезпечує участь громадськості у формуванні та реалізації державної політики з питань, що належать до його компетенції;
55) забезпечує інформування громадськості про формування та реалізацію державної політики з питань, що належать до його компетенції;
56) затверджує в межах повноважень, передбачених законом, нормативно-правові акти з питань відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;
57) подає Кабінетові Міністрів України в межах повноважень, передбачених законом, пропозиції щодо встановлення річних квот підтримки на наступні п’ять років з метою економічного стимулювання, забезпечення збільшення частки відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива в енергетичному балансі України; забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, організацію та проведення аукціонів з розподілу квот підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії;
58) забезпечує у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання нормативно-правове регулювання відповідно до закону;
59) забезпечує проведення соціального діалогу на галузевому рівні;
59-1) бере участь у формуванні гендерної політики та в межах повноважень, передбачених законом, здійснює заходи з реалізації рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, ліквідації дискримінації за ознакою статі та заходи, спрямовані на усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 59-1 згідно з Постановою КМ № 1352 від 02.12.2022 )
60) погоджує проекти законів, інших актів законодавства, які надходять на погодження від інших міністерств та центральних органів виконавчої влади, готує в межах повноважень, передбачених законом, висновки і пропозиції до проектів законів, інших актів законодавства, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, та проектів законів, внесених на розгляд Верховної Ради України іншими суб’єктами права законодавчої ініціативи;
61) готує в межах повноважень, передбачених законом, зауваження і пропозиції до прийнятих Верховною Радою України законів, що надійшли на підпис Президентові України;
61-1) забезпечує створення та функціонування державної системи моніторингу показників енергетичного балансу України;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-1 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-2) бере участь у розробленні критеріїв сталості для газового палива, що виробляється з біомаси;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-2 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-3) розробляє технічні вимоги до виробництва і використання біопалив та біорідин;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-3 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-4) бере участь у розгляді та відборі інвестиційних проектів та проектів екологічного спрямування у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива, здійснює моніторинг їх впровадження;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-4 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-5) забезпечує видачу гарантії походження електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-5 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-6) бере участь в межах своїх повноважень у налагодженні співробітництва України з Європейським Союзом, зокрема щодо виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-6 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-7) провадить інформаційну діяльність з популяризації економічних, екологічних і соціальних переваг ефективного використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;
( Пункт 4 доповнено підпунктом 61-7 згідно з Постановою КМ № 153 від 14.02.2023 )
61-8) бере участь в організації навчання та готує пропозиції щодо вдосконалення системи підготовки та перепідготовки фахівців у сфері відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів газового палива;

................
Перейти до повного тексту